Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS skravletråd

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-10-13, 20:09   #601
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.

Nei, det var absolutt ikke det jeg mente jeg siktet vel mer mot all den lettisen, sjokoladen og alle de produktene som noen kaller lavkarbovennlig, men som ikke er det likevel - og som inneholder både mel og sukker og andre ting som kan ødelegge når man skal ned i vekt. MEN om noen velger å spise det, så er det jo opp til dem jeg bare svarte på de spørsmålene som ble stilt....


Åå okei da forstår jeg Ble bare litt bekrymret for om jeg måtte nekte meg "alt godt" nå Ja det er nok mange som ikke helt får med seg at matvarer kan være veldig energirikt selv om det er lavkarbovennlig Merker selv at jeg har problemer med nøtteinntaket, er lett for at det blir noen nøtter for mye i youghurten (naturell) og det kan være nok til at man ikke får utslag på vekten

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 21:43   #602
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Folia, her.

Åå okei da forstår jeg Ble bare litt bekrymret for om jeg måtte nekte meg "alt godt" nå Ja det er nok mange som ikke helt får med seg at matvarer kan være veldig energirikt selv om det er lavkarbovennlig Merker selv at jeg har problemer med nøtteinntaket, er lett for at det blir noen nøtter for mye i youghurten (naturell) og det kan være nok til at man ikke får utslag på vekten

Neida, du trenger ikke det Og det er jo fint at du spør når du lurer på hva jeg egentlig mente! Jeg tenker bare at det er viktig å finne en god balanse. Man kan ikke slutte å kose seg, selv om man endrer livsstil! Men jeg har blitt veldig opptatt av alt det skjulte som finnes i maten du kjøper på butikken. Jeg leser og hører stadig om flere som sliter med vektnedgangen, og da er det jo en grunn til det. Jeg har også slitt med vekta i perioder, og da vet jeg hvor viktig det er å finne en måte å leve på som fungerer i lengden. Men det betyr ikke at det ikke finnes noen unntak, for det gjør det jo i noen situasjoner. Uansett.. jeg pleier bare å nevne akkurat det der for de som spør (spesielt nybegynnere) slik at de slipper å gjøre de samme feilene som jeg har gjort

Jeg kan ikke spise nøtter, for da spiser jeg fort mer enn det jeg skal - bare fordi det er godt

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 16:24   #603
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Nå har jeg tatt en tablett til kveldsmaten i 3 dager. Har ikke merket noe kvalme. Glad for det, men også litt bekymret da, om det er slik at det er de som har blitt kvalme som har fått best effekt. Men jeg hater å være kvalm så jeg er selvsagt glad for at det har gått fint.

Hvilken dose står dere på?

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 15:16   #604
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Folia, her.

Nå har jeg tatt en tablett til kveldsmaten i 3 dager. Har ikke merket noe kvalme. Glad for det, men også litt bekymret da, om det er slik at det er de som har blitt kvalme som har fått best effekt. Men jeg hater å være kvalm så jeg er selvsagt glad for at det har gått fint.

Hvilken dose står dere på?

Bruker du de som heter glucophag eller metformin? Metformin er billigvarianten av glucophag og i følge mine leger ofte mer virksomme. Du kan be om metformin selv om det står glucophag (som regel motsatt, de gir automatisk metf.)
Siden du merker lite effekt kan du sikkert øke dosen til morgen og kveld. Jeg ble ikke mest kvalm, det var skjelvinger, kaldsvetting, svimmel, nummenhet osv som var hovedsymptomene. Skal egentlig ta 3x500, men husker som regel bare to pr dag....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 09:36   #605
Hegetverberg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 15
Hegetverberg er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei alle sammen!

Jeg fikk påvist PCO/PCOS på torsdag - og er i gang med lavkarbokosthold.
Ønsker å gå ned cirka 30 kg - men tenker mer på dag til dag - så får vi se hvor det ender

Jeg har også begynt på metformin og følger meg litt kvalm - men det var mye bedre på dag to faktisk

Koselig at det fantes en tråd der vi kan prate om dette!

Hegetverberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 22:19   #606
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Bruker du de som heter glucophag eller metformin? Metformin er billigvarianten av glucophag og i følge mine leger ofte mer virksomme. Du kan be om metformin selv om det står glucophag (som regel motsatt, de gir automatisk metf.)
Siden du merker lite effekt kan du sikkert øke dosen til morgen og kveld. Jeg ble ikke mest kvalm, det var skjelvinger, kaldsvetting, svimmel, nummenhet osv som var hovedsymptomene. Skal egentlig ta 3x500, men husker som regel bare to pr dag....

Hei!
Jeg har fått Glucophage ja. Det var snakk om en sprøyte som jeg kunne ta som måtte tas hver dag, men den er dyr og man får den ikke på blå resept når man ikke har sukkersyken. Jeg tror jeg bare skal ta 2x500 mg, men vurderer å øke til 3x500. Har uansett ikke ny time før i januar..

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 22:19   #607
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Hegetverberg, her.

Hei alle sammen!

Jeg fikk påvist PCO/PCOS på torsdag - og er i gang med lavkarbokosthold.
Ønsker å gå ned cirka 30 kg - men tenker mer på dag til dag - så får vi se hvor det ender

Jeg har også begynt på metformin og følger meg litt kvalm - men det var mye bedre på dag to faktisk

Koselig at det fantes en tråd der vi kan prate om dette!

Hei hei Har du begynt på metformin hovedsakelig for å få barn, eller for å slanke deg?

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 02:27   #608
Løvinna
Juniormedlem
 
Løvinna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Hvor: Bergen
Alder: 31
Innlegg: 28
Løvinna er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei

Jeg har nylig begynt med lavkarbo-kosthold, noe som går strålende foreløpig. Jeg fikk i sommer påvist PCOS, og vil derfor ned i vekt både for min egen velvære, men også for å forhåpentligvis få regelmessig eggløsning. Det jeg lurer på er om lavkarbo har hjulpet for dere damer til å få regelmessig eggløsning Og hvor fort har det evnt. skjedd?
Jeg har et sterkt ønske om å få barn om et par år og skal gjøre alt jeg kan for å stabilisere kroppen min
Jeg er 165 cm høy og veier 85 kilo, vil ned til 65 kilo.

__________________



Løvinna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 17:51   #609
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: PCOS skravletråd

For min del har lavkarbo overhodet ikke gjort noe med syklusen min. Er så uregelmessig som alltid, om ikke mer. Eksempelvis har jeg hatt mensen 4 ganger i år (januar, februar, juli og oktober). På en annen side har det (lavkarbo, vekttap, hva nå enn det er) ført til at jeg ikke har PCOS. Litt rart i og med at det liksom er kronisk, men de sier så.

Småforvirrende, men der har du altså min erfaring.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 11:25   #610
Leoliten
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 1
Leoliten er på en erverdig vei
Smile

Sv: PCOS skravletråd

Hei!

Jeg er ny her, men tenkte jeg skulle hive meg på.
Nå skal jeg skrive noe jeg aldri har skrevet før, men i håp om at det skal gi meg et spark bak, til å fullføre dette og få opp øynene mine også for hva som trengs!
Jeg er 34 (snart 35) år. Veier 97 kg og er 170 cm høy. Ønsker å gå ned hvertfall 20 kg, om ikke mer.

Syklusene mine er ikke på stell. De kan variere fra flere måneder til 28 dager. Har ikke eggløsning for tiden heller.
Fikk påvist lett PCOS for snart tre år siden, men rett etter så ble jeg gravid og tenkte ikke så mye på det.
Nå vil vi gjerne ha barn nr 2, og har prøvd litt på dette. Har ikke fungert, så jeg begynte med eggløsningsmonitor. Har da funnet ut at jeg ikke har hatt eggløsning på hvertfall 2 sykluser, så har bestilt meg en legetime.
Har surfet litt og kommet på at det er jo kanskje PCOS'en som har blusset opp.
Har vært veldig slapp en stund nå, og jeg har lagt på meg. Klarer ikke å gå ned i vekt heller.

Så nå skal jeg da hive meg på dette lavkarbotoget!! :-)

Er det noen der ute som har fått eggløsning igjen etter å ha begynt på lavkarbo? ev. blitt gravide?
Eller bør jeg med om Metformin?

Leoliten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 19:50   #611
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei
Smile

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

For min del har lavkarbo overhodet ikke gjort noe med syklusen min. Er så uregelmessig som alltid, om ikke mer. Eksempelvis har jeg hatt mensen 4 ganger i år (januar, februar, juli og oktober). På en annen side har det (lavkarbo, vekttap, hva nå enn det er) ført til at jeg ikke har PCOS. Litt rart i og med at det liksom er kronisk, men de sier så.

Småforvirrende, men der har du altså min erfaring.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er slik at noen blir født med PCO og andre kan utvikle det (pga overvekt). De som har utviklet det pga overvekt blir kvitt det ved å gå ned i vekt, mens de som ble født med det har det kronisk, men det vil hjelpe på å gå ned i vekt.

Tror jeg..

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 22:10   #612
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Folia, her.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er slik at noen blir født med PCO og andre kan utvikle det (pga overvekt). De som har utviklet det pga overvekt blir kvitt det ved å gå ned i vekt, mens de som ble født med det har det kronisk, men det vil hjelpe på å gå ned i vekt.

Tror jeg..

De sier så, men hva kom egentlig først, høna eller egget?... :
Jeg tror at overvekt er en av mange symptomer, og at det er litt tilfeldig hvilken som slår ut først.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 21:25   #613
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

De sier så, men hva kom egentlig først, høna eller egget?... :
Jeg tror at overvekt er en av mange symptomer, og at det er litt tilfeldig hvilken som slår ut først.

Sant det Men for de som ikke har det kronisk vil de forsvinne når de går ned i vekt. For de som har det medfødt vil de gjerne ha symptomer fra de er veldig unge. Jeg fikk konstantert PCOS da jeg var 16, uten at jeg var overvektig, men på bakgrunn av andre symptomer. Min er altså ikke reversibel. Nå er jeg veldig overvektig da, så det vil bli bedre om jeg går ned i vekt, men PCOS vil jeg alltid ha.


Men er det noen her som har slitt med å øke dosen Glucophage? Jeg tar en stk. til middag og en stk. til kvelds, men skal egentlig ta det dobbelte. Men jeg blir så vanvittig kvalm

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-13, 02:04   #614
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Man blir aldri kvitt pcos uansett, men man kan holde symptomene i sjakk. Jeg ble nærmest frisk av symptomene før jeg plutselig ble gravid, og nå tre år etter er det verre enn noengang, på tross av et ganske greit kosthold.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 06:41   #615
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.124
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Man blir aldri kvitt pcos uansett, men man kan holde symptomene i sjakk. Jeg ble nærmest frisk av symptomene før jeg plutselig ble gravid, og nå tre år etter er det verre enn noengang, på tross av et ganske greit kosthold.

Tror nok jeg misforstår deg, men spør likevel jeg! Kan pcos forverrer seg etter et svangerskap?

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 20:38   #616
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Tror nok jeg misforstår deg, men spør likevel jeg! Kan pcos forverrer seg etter et svangerskap?

Min personlige erfaring er ja. Men jeg har ikke vitenskapelige bevis for det... . Men jeg vet om andre som har fått f.eks stoffskiftesykdommer etter graviditet, og har lest om endel som først har fått påvist pcos ved søskenforsøk uten at de hadde problemer med første graviditet. Så jeg vil tro det er stress kombinert med voldsomme hormonsvingninger som kan trigge eller forverre disse.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 20:52   #617
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.124
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Min personlige erfaring er ja. Men jeg har ikke vitenskapelige bevis for det... . Men jeg vet om andre som har fått f.eks stoffskiftesykdommer etter graviditet, og har lest om endel som først har fått påvist pcos ved søskenforsøk uten at de hadde problemer med første graviditet. Så jeg vil tro det er stress kombinert med voldsomme hormonsvingninger som kan trigge eller forverre disse.

Takk for svar på det jeg lurte på.

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 20:05   #618
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Har noen av dere opplevd PCOS som plutselig manifesterte seg i voksen alder? Altså etter godt og vel femten år med regelmessig menstruasjon og ingen andre relaterte plager?

(Driver og utreder grunnen til at min menstruasjon ble borte i år, og jeg klør meg litt i hodet over at lege/gyn vil sjekke så innmari for PCOS, alt tatt i betraktning. Ikke minst det at jeg var normalvektig og spiste ketogent på fjerde året da hele spetakkelet satte i gang...)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 14-12-13, 00:54   #619
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Har noen av dere opplevd PCOS som plutselig manifesterte seg i voksen alder? Altså etter godt og vel femten år med regelmessig menstruasjon og ingen andre relaterte plager?

(Driver og utreder grunnen til at min menstruasjon ble borte i år, og jeg klør meg litt i hodet over at lege/gyn vil sjekke så innmari for PCOS, alt tatt i betraktning. Ikke minst det at jeg var normalvektig og spiste ketogent på fjerde året da hele spetakkelet satte i gang...)

Ja, dét er ikke uvanlig. Veldig mange oppdager det når de forsøker å bli gravid m nummer to eller tre etter å lett ha blitt gravid første gang.
Stress er jo en utløsende faktor, så kanskje det er grunne til at endel "tipper over" etter graviditet og barselperiode. I ditt tilfelle har vel kroppen også vært under endel stress. Forøvrig har jeg en høyst personlig teori på at kroppen bare klarer å håndtere en alvorlig ting om gangen, så du bør se det som positivt at kroppen har overskudd til å "ta tak i" dette om dt er pcos. . Altså, ME kan ha overskygget en latent pcos.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 01:14   #620
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Jeg sliter om dagen. Bokstavelig talt. Hormonverdiene mine er helt ute å kjøre og jeg føler jeg lever i en evig tåke tappet for energi. I tillegg skjer det mye rundt meg med sykdom i familien, stress på jobb osv.
Jeg er veldig i tvil om jeg burde si noe om at jeg har en dårlig periode ift sykdommen på jobb? Eller gjør det meg bare svak i deres øyne, dødvekt? Bekreftelse på fordommene mot overvektige? De merker jo at jeg ikke leverer fullt.... Jeg jobber jo i utgangspunktet 80% pga barnehage og pendlervei, men den uoffisielle sannheten er at det er fordi jeg ikke har overskudd til å jobbe 100%

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 12:50   #621
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

En liten gladmelding! Jeg har fått innvilget fjerning av hårvekst i ansikten med laser på det offentlige på grunn av PCOS
Jeg har en PCOS uten eggstokk-plagene. Da er det vanskeligere å få det innvilget, men etter å ha ventet et par år så gikk det igjennom gitt! 6. mai skal jeg til første behandling som varer i mellom 1-10 minutter som det sto i brevet

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:06   #622
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: PCOS skravletråd

^Grattis! Og hadebra til barten!


Det slo meg plutselig at jeg ikke har tenkt på mensen på leeenge, så jeg sjekket appen min, og den nekter nå å spå når jeg vil få den, fordi det er for lenge siden sist. Har det gått så lenge siden oktober allerede? o__O

Nei seriøst, hva gjør jeg? Det er jo ikke normalt å gå nesten et halvår uten. Legene bare trekker på skuldrene og sier "Neeesj, så lenge du ikke prøver å bli gravid skulel det ikke ha noe å si." Og jeg har jo ikke noe imot å ikke ha mensen. Tvert imot. Men det kan da umulig være et sunnhetstegn. Aner ikke om jeg bør la det være ubehandlet eller hva som bør gjøres...

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:13   #623
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

^Grattis! Og hadebra til barten!


Det slo meg plutselig at jeg ikke har tenkt på mensen på leeenge, så jeg sjekket appen min, og den nekter nå å spå når jeg vil få den, fordi det er for lenge siden sist. Har det gått så lenge siden oktober allerede? o__O

Nei seriøst, hva gjør jeg? Det er jo ikke normalt å gå nesten et halvår uten. Legene bare trekker på skuldrene og sier "Neeesj, så lenge du ikke prøver å bli gravid skulel det ikke ha noe å si." Og jeg har jo ikke noe imot å ikke ha mensen. Tvert imot. Men det kan da umulig være et sunnhetstegn. Aner ikke om jeg bør la det være ubehandlet eller hva som bør gjøres...

Jeg har fått streng beskjed om å si fra når det går så lang tid, og i det minste få sjekket om det er østrogenunderskudd på gang igjen (siden det må behandles for å ikke avle beinskjørhet og ditt og datt) - men vet ikke helt om det også gjelder med en PCOS-diagnose.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 13:38   #624
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Nei seriøst, hva gjør jeg? Det er jo ikke normalt å gå nesten et halvår uten. Legene bare trekker på skuldrene og sier "Neeesj, så lenge du ikke prøver å bli gravid skulel det ikke ha noe å si." Og jeg har jo ikke noe imot å ikke ha mensen. Tvert imot. Men det kan da umulig være et sunnhetstegn. Aner ikke om jeg bør la det være ubehandlet eller hva som bør gjøres...

Du bør sjekke det hos gynekolog. Det er mer enn det ubefruktede egget som skylles ut ved menstruasjon, og hvis det bygger seg opp en for tykk hinne kan det gi f.eks celleforrandringer. Eller infeksjoner.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-14, 15:33   #625
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Jeg har fått streng beskjed om å si fra når det går så lang tid, og i det minste få sjekket om det er østrogenunderskudd på gang igjen (siden det må behandles for å ikke avle beinskjørhet og ditt og datt) - men vet ikke helt om det også gjelder med en PCOS-diagnose.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Du bør sjekke det hos gynekolog. Det er mer enn det ubefruktede egget som skylles ut ved menstruasjon, og hvis det bygger seg opp en for tykk hinne kan det gi f.eks celleforrandringer. Eller infeksjoner.

Herregud... så fort jeg sier mensen så får jeg mensen. (tror jeg da. Det ser jo litt underlig ut etter 5mnd)
Men ja... det gjør jo egentlig ingen forskjell fra eller til. Skulle gjerne ha hilst på en gynekolog nå. Det er bare så trasig når man må via legen og legen bare "næææsj". (Altså, får å være fair mot legene så ordlegger de seg litt bedre enn det altså. Sier at det ikke er noe å bry seg om osv.)

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Svar

Emneord
pcos, skravletråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 17:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 13:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no