Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Jeg har så lyst på blandsmør!

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-11, 21:06   #1
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Jeg har så lyst på blandsmør!

Om du ikke har dype røtter i Østerdalen og deromkring, så er det ikke sikkert du vet hva blandsmør er, så jeg skylder vel ei forklaring. Oppskrift kan jeg ikke gi, men nesten.

Blandsmør er skjørost, rømme og smør som er blanda til ei masse som har en konsostens midt mellom skjørost & rømme og smør. Derav navnet, ja
Spises med flatbrød eller lefse, mer smør, og lune poteter, ofte også spekemat til.

Jeg har en halvkilo skjørost (nesten fettfri, men nesten karbofri og med over 20% protein) stående i kjøleskapet sammen med ei boks seterrømme, smøret står på benken, og Mama Lupes kan fint brukes som både lefse og flatbrød. Spekeskinke har jeg også, sjøl om jeg egentlig har slutta å spise svin.

-Men så var det de potetene da... Det er liksom de lune potetene som gjør blandsmør til noe helt spesielt.

Hva kan jeg bruke i stedet for poteter tro?
Lun blomkål? Jeg ser liksom ikke helt for meg at det blir helt det samme?

Jeg tror forresten jeg må kjøpe meg en ABU-røk. Varmrøkt fisk er nemlig snadder, ikke minst med blandsmør til

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:08   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Jeg har så lyst på blandsmør!

jordskokk eller sellerirot kanskje?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:10   #3
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Jeg har så lyst på blandsmør!

Definitivt ikke sellerirot :ler:
Det må være noe som er ganske mildt og rundt på smak, så det ikke overdøver smakene i blandsmøret.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 16:35   #4
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har så lyst på blandsmør!

Vi har en sånn liten røkovn. den er helt genial.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-07-16, 11:11   #5
LiHøye
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2016
Innlegg: 1
LiHøye er på en erverdig vei

Sv: Jeg har så lyst på blandsmør!

Tusen år siden innlegget ble skrevet, men jeg bruker kokt blomkål, som jeg deretter baker i ovnen med litt smør, løpstikke og salt

Og dessuten, om dere er i Østerdals området, serveres det på Rendalen Bygdemuseum hver fredag denne sesongen, og der får man den dessuten lavkarbo vennlig

LiHøye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Svar

Emneord
oppskrift, poteterstatning, rømme, skjørost, smør


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fortell meg at jeg ikke har lyst på alt jeg har lyst på! Tropika Ketolysekuren 12 10-12-10 19:39
Har så lyst på is tjorv1 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 13-05-10 01:11
har så lyst.... susanna Ketolysekuren 5 15-05-06 22:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no