Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
06-09-10, 22:13 | #1 |
Gjest
|
Jeg hadde normale hormonprøverJeg var hos legen for snart 2 uker siden og fikk tatt hormonprøver - da jeg ofte har lange sykluser (noen ganger opptil 6-7 uker), og jeg og sambo prøver å bli gravide. Sist redigert av Tidl. medlem : 06-09-10 kl 22:19. |
06-09-10, 22:56 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverHar du cyster på eggstokkene? Hvis ikke har du garantert ikke PCO.
07-09-10, 09:52 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøver
Nabojenta(17) fikk stilt diagnosen kun ut i fra blodprøver! Hormonprøver og c- peptid!
07-09-10, 14:06 | #4 |
Gjest
|
Har ikke fått skjekka det. Vi er inne i 3pp, så jeg gir det litt mere tid. |
07-09-10, 18:32 | #5 |
Seniormedlem
|
Så rart! Det er jo cystene som har gitt syndromet navnet også...
07-09-10, 18:38 | #6 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverjeg fikk beskjed om at siden jeg ikke hadde cyster kunne jeg ikke ha pcos da jeg ble utredet, selv om jeg har en del av de andre symptomene. men nå har dem visst gått bort ifra at cystene er et krav, mener jeg å ha hørt... |
Min kostholdsfilosofi: lchf |
07-09-10, 19:34 | #7 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Østlandet
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverJeg tror det er viktig å se på verdiene og ikke bare se om de er innenfor "referanseområdet". Vi mennesker er så forskjellig, så det er som er et greit nivå for meg, trenger ikke å være et greit nivå for deg. Ble du utredet av fastlege, eller ble du sendt videre til endokrinolog/gynokolog? Hvis du har flere symptomer så er det jo viktig å ta det alvorlig. Så er det selvsagt viktig at fastlege rekvididerer de riktige blodprøvene. |
Min kostholdsfilosofi: I startfasen, vet ikke hvor jeg ender. |
07-09-10, 20:01 | #8 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2009
|
Jo da, man kan ha pco uten cyster på eggstokkene. Det er forskjell på PCO ( polycystiske ovarier) og PCOS (polycistisk ovariesyndrom). PCO er varianten uten cyster, PCOS betyr at man har cyster. Men mange blander begrepene, jeg også bruker dem litt om hverandre uten å tenke meg om. PCO og PCOS er altså ikke det samme. |
Min kostholdsfilosofi: Ketose |
07-09-10, 20:07 | #9 |
Seniormedlem
|
Men atte, jeg sitter med brevet fra dr. Willumsen her og hun skriver "blodprøver forenlig med polycystisk ovariesyndrom"!
07-09-10, 20:09 | #10 |
Medlem
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverDet kan godt hende jeg faktisk blander nå, og at det er omvendt Ikke lett dette her |
07-09-10, 20:11 | #11 |
Seniormedlem
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverMå få naboen til å spørre "ekspertisen" når de skal dit på mandag!
07-09-10, 20:16 | #12 |
Medlem
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverJeg forstår du lurer, men her er jeg trygg på at jeg kan si med hundre prosent sikkerhet at ikke alle som har dette syndromet har cyster. Jeg bestilte og leste mye litteratur om dette da jeg fikk det påvist.
|
07-09-10, 20:22 | #13 |
Seniormedlem
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverdet der får meg nesten til å ville bli utredet igjen.. fikk bare beskjed siden jeg ikke hadde cyster, så hadde jeg ikke pcos. dermed basta. |
07-09-10, 20:24 | #14 |
Medlem
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverDet synes jeg du skal gjøre, sanney. Det er skrekkelig mye uvitenhet blant leger ift dette, mange kan ikke noe om det i det hele tatt. |
07-09-10, 20:35 | #15 |
Seniormedlem
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverNå har jeg ikke den klassiske eplefasongen, jeg er en real pære, og min mens har vært regelmessig, med 3 unntak, da mensen varte i runder på 6 uker, 14 uker, og nå sist 6 mnd.. |
07-09-10, 21:06 | #16 |
Supermoderator
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
|
Dette tror jeg er korrekt. Jeg fikk stilt diagnosen PCOS bare basert på symptomer og blodprøver. Hadde planer om å få sjekket om jeg hadde cyster men ble gravid før jeg kom meg så langt så det ble aldri noe av |
Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening |
07-09-10, 21:12 | #17 |
Gjest
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverKan jeg spørre dere som har PCO(s)/ eller manglende eggløsning. |
07-09-10, 21:40 | #18 |
Supermoderator
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
|
Jeg trodde jeg hadde tegn på det, altså jeg fikk av og til litt økt utflod et par-tre uker før mensturasjon. Jeg tok eggløsningstester (forsøkte å bli gravid), men hadde ikke utslag på disse testene. Fikk fastslått insulinresistens og PCOS av Lindberglege og begynte på metformin. Bare en måneds tid eller to etter metforminstart fikk jeg positivt utslag på eggløsningstest og hadde da eggløsningsslim. Jeg fant ut at den økte utfloden jeg hadde hatt tidligere ikke var i nærheten av å være like mye og slimete som det jeg fikk da jeg faktisk hadde eggløsning. |
Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening |
07-09-10, 22:15 | #19 |
Gjest
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverTakk for svar Cyan. Veldig nyttig lesing. |
07-09-10, 22:47 | #20 |
Medlem
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverJeg har ikke peiling på PCOS, men noen hormoner kan i alle fall stabilisere seg fort på lavkarbo; S-SHBG gikk hos meg fra 12 (for lavt) til 36 (normalt) i løpet av fire-fem uker.
07-09-10, 22:59 | #21 |
Seniormedlem
|
Det jeg ble fortalt av gynekologen min, som har skrevet hovedoppgave på PCOS (og lavkarbo-regulering ) er at PCO er bare cyster, PCOS er cyster og symptomer. Men som noen sier her kan det være de har endret definisjon (i såfall i løpet av året)... Men da høres det mer ut som de ønsker å putte de med litt diffuse plager i en sekk, så man slipper å finne ut mer liksom... For pr definisjon, utfra symptomnavnet er det cyster involvert.
07-09-10, 23:04 | #22 |
Seniormedlem
|
Jeg har ikke merket noe til det. Jeg har derimot hatt fryktelig vondt i omtrent en halv dag, men ujevne mellomrom (vi snakker ute av stand til å gå, eller stå oppreist). Men jeg har aldri hatt så regelmessig syklus at jeg har kunnet relatere det til noe. I det siste året har jeg hatt såpass regelmessig at jeg har skjønt at det sannsynligvis har vært eggløsningsmerter, men de har heldigvis blitt mindre. Men jeg har visst eggløsning fant jeg ut.....
08-09-10, 08:21 | #23 |
Gjest
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverJeg har også vondt i magen i ca 1/2 dag som jeg har satt i sammenheng med eggløsning. Som regel følger det 4-5 dager med eggløsningsslim i dagene etter jeg har hatt vondt i magen. |
14-09-10, 23:33 | #24 |
Nytt Medlem
|
Sv: Jeg hadde normale hormonprøverKan du ha PCO hvis det er for kort tid mellom menstruasjonene? |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo |
19-09-10, 18:16 | #25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
|
Lurer jeg også... Jeg har fått beskjed om at det er bare endokrinologer som kan ta skikkelige hormontester og de finnes ikke overalt... Jeg må reise langt til den jeg skal til. OG er det bare blodprøver de tar?? Eller må det stikkes både hist og pist?? Er pysete jeg!
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hva hadde du til frokost i dag? | Sungrazer | Lavkarbo generelt | 2 | 29-03-10 22:24 |
"Normale" drops på ketolyse | Ella-A | Ketolysekuren | 13 | 14-01-09 21:33 |
Jeg hadde aldri ... | nattfrue | Livets lyse side | 13 | 12-08-08 15:44 |
Hormonprøver. | turid | PCOS og karbohydratkontroll | 2 | 21-07-06 00:52 |