Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
10-05-11, 18:46 | #76 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Skjønner godt du blir fortvilet over en slik beskjed!
10-05-11, 18:55 | #77 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Takk for støttende ord, Manina! |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ |
10-05-11, 19:05 | #78 |
Supermoderator
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
Jeg begynner å skjønne mer og mer hva Per Egil Hegge mener med at tyroideasykdommer er en hvit flekk på kartet i helse-Norge! Uff. Hvorfor skal vi måtte godta sånn fra det offentlige? Kanskje vi skal flytte til Tyskland eller Belgia! |
10-05-11, 23:13 | #79 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2010
|
Hypoekkoisk betyr at den gir mindre ekko enn forventet, dette er ikke ett nytt funn! Det betyr at kjertelen har mindre aktivitet enn forventet. |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen |
10-05-11, 23:25 | #80 |
Supermoderator
|
Ja, det skal du få meg til å tro på ...! Jeg er så matt og seig i dag etter å ha rast ut. Men TSH har jo også økt igjen. Dette med kolesterolet forvirrer meg også. Ikke misnt det lave jernnivået, sett også i sammenheng med noe lavt ferritinnivå (relativt). Er det rart jeg blir matt ... |
11-05-11, 08:41 | #81 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Nei, jeg mener at ved lavt stoffskifte er hele kjertelen ekkosvak fordi den har mindre aktivitet. Det teller som thyreodittforandringer for dem, fordi du ikke har blitt undersøkt av dem før. |
11-05-11, 09:20 | #82 |
Supermoderator
|
Hmm ... Dette var interessant! (Ikke minst også ettersom endokrinologen mener at jeg så absolutt ikke har lavt stoffskifte ...) |
11-05-11, 09:23 | #83 |
Supermoderator
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Nå kom jeg forresten på at ingen av de blodprøvene som endokrinologen tok var fastende. Særlig med tanke på kolesterol er jo det dumt. For jeg spiste mest sannsynlig egg og bacon til frokost, hvilket jeg ofte gjør, og da er det ikke en gang sikkert at kroppen har rukket å regulere sitt eget. Prøvene ble tatt på morgenen. |
11-05-11, 18:50 | #84 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Har gått på noen kolesterol-smeller der jeg har tyllet i meg kokosolje kvelden før. |
11-05-11, 19:03 | #85 |
Supermoderator
|
Nei, og jeg bekymrer meg ikke så mye for det med kolesterolet heller. Det er ingen grunn til at det skulle være høyt, ingen historie med høyt kolesterol eller hjertesykdom i familien eller noe jeg har gjort for at det skal økes, utenom i dette tilfelle da ikke prøvene var tatt fastende. |
11-05-11, 19:39 | #86 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Jeg har jo aldri møtt mannen, men han virker jo som en av få du har truffet på som mener noe fullt formet om stoffskiftet og hvordan man behandler det. |
11-05-11, 20:26 | #87 |
Supermoderator
|
Nå ... Jeg synes han også virka litt ukunnig når det kom til stoffskfite, han mente, med mine verdier at jeg til nøds hadde subklinisk hypotyreose, noe som forsåvidt kan være forenlig med blodprøvene, men symptomene mine er jo ikke akkurat ... vage, eller hva jeg skal si. Så akkurat der ble jeg litt skeptisk, for det går en smule på tvers av enkelte ting som står skrevet på nettsidene hans, men bortsett fra det har jeg jo vært fornøyd med han. |
11-05-11, 20:38 | #88 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
|
Nå kan ikke jeg det skvatt om stoffskifte, men jeg jobber med en annen del av kroppen og vi har mange engstelige innom hos oss. Nettopp fordi at en eller to prøver kan være avvikende. Men etter å ha sjekket med flere prøver i tillegg blir konklusjonen at alt er normalt. Dette fordi at SLIKE verdier på en prøve kan tillate SLIKE verdier på en annen prøve, selv om pasienten OG legen kan få skvatt av å se på den ene prøven som HØY. MEN sammen med de andre prøvene utjevner det seg og blir normalisert.
11-05-11, 20:45 | #89 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Jeg tror helt ærlig på at alle burde få tilsendt sine egne prøveresultater og at ALLE leger burde øve på å svare skikkelig når pasienter spør på sitt legmannsvis. Om det så er at det er at man ikke vet sikkert. |
11-05-11, 20:46 | #90 |
Supermoderator
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Takk, Kanutten, selv om jeg ikke helt skjønner hvor du vil hen! Kolesterolprøvene bryr jeg meg ikke det døyten om. Jeg ser på stoffskifteprøvene mine med litt andre briller enn legestanden i Norge (som er etter min mening helt i bakevja når det kommer til skjoldkjertelsykdommer, og har vært det lenge), og det har vært fulgt opp i flere år, og har stadig vært noe lavt, kun en prøve har vært "bra", og jeg kjenner jo på kroppen min at ting ikke stemmer. Symptomatisk sett er jeg jo nærmest hypotyreose postergirl. |
11-05-11, 20:48 | #91 |
Supermoderator
|
Ja! Rett til innsyn i sin egen journal er nedfelt i pasientrettighetene, så det er ikke så mye å lure på en gang. Jeg har alle mine prøverresultater tilbake fra 2003, og jeg ba også endokrinologen sende meg alle de som ble tatt hos han. |
12-05-11, 08:44 | #92 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Økt kolesterol er forsåvidt et symptom på lavt stoffskifte. Får du tatt fastende måling hos legen? Sist redigert av KarMa40 : 12-05-11 kl 08:45. Årsak: rettskriving |
12-05-11, 09:39 | #93 |
Supermoderator
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Jeg har time halv ti, så det er jo ikke noe problem å møte fastende og spørre om han kan måle kolesterolet på ny. |
12-05-11, 10:52 | #94 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Helsa er alltid personlig, kjære deg, og alle de kjipe tingene på en gang ville ta kraften ut av enhver. Livssituasjonen er helt grunnleggende for om du har det bra. |
12-05-11, 10:53 | #95 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Og lær av meg! |
12-05-11, 12:43 | #96 |
Supermoderator
|
Ja, det er vel ikke noe nytt at psykiske påkjenneringer kan utløse sykdom heller. Det der henger så tett sammen, og det kjenner jeg jo selv på hver dag. Sånn sett har jeg blitt veldig flink til å begrense meg, og si nei når nødvendig, enn hvor mye jeg vil. Det hender venner foreslå litt frivillig arbeid f.eks for ha noe å gjøre, men jeg vet med meg selv at det ikke er aktuelt nå, selv om det er noe jeg egentlig har lyst til. Det er litt vondt, men de fleste forstår heldigvis det, så lenge jeg også er flink til å være åpen om hvordan jeg har det. Jeg SER jo frisk og rask ut og tar var på meg selv for ikke å brenne ut, så jeg skjønner at det er lett å feilbedømme meg.
Hehe, jeg skal ha det i bakhodet! |
12-05-11, 14:14 | #97 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Vel fortjent kjære deg, jeg bor jo sammen med symptomene og har gjort det lenge |
12-05-11, 15:52 | #98 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Og så er mange av de tingene du beskriver noe som jeg tenker på som symptomer, ikke at du er spesielt deprimert, men at denne sykdommen gjør folk deprimert på den måten: Vanskelig for å takle fler ting om gangen, mangler initiativ, liten kapasitet på korttids-hukommelsen, ikke komfortabel med nye folk og settinger, liten kapasitet, lett å bli overanstrengt, tåkehue, de høyeste hjerne-girene er liksom ikke tilgjengelige. |
12-05-11, 17:36 | #99 |
Supermoderator
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Ja, jeg lo nesten litt da jeg leste om symptomene på lavt stoffskfite første gangen, depresjon ... Det må jo nesten regnes som et slags følgesymptom. Tungsinn har jeg alltid hatt, siden jeg var barn, så det er liksom bare en del av meg og noe jeg i utgangspunktet kan håndtere med litt vitt og galgenhumor, men den håpløsheta man får av nettopp det du sier -at man blir så apaptisk og lite initiativrik fordi formen og omløpet i hodet rett og slett ikke tillater det i så stor grad som man skulle ønske, er jo rett og slett deprimerende! |
12-05-11, 18:19 | #100 |
Seniormedlem
|
Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)Og syng: "...Har du probleeemer, med å takle overdrevet positive folk? Du ække aleine, vi er mange som har det sånn!!" |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|