Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Vg føler seg truet av lavkarbo!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-09, 15:31   #1
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Vg føler seg truet av lavkarbo!

Så derfor har de i dag nettprat med karbohydrater som tema....

Sitat:

Karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi, og i Vektklubb.no anbefaler vi at karbohydrater skal utgjøre cirka 55-60 prosent av næringsinntaket. Er du redd for å få i deg for mye karbohydrater fordi du skal ned i vekt? Må vi tenke på hvilken glykemisk index maten har for å lykkes med vektreduksjon?



djiiiiises...

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 15:32   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

ja, også er det jo link også, da

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1861

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 15:34   #3
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Synes blandt annet at det er FLOTT at de anbefaler godmorgen-youghurt, med sine 13 sukkerbiter.. (men det må være den nye lett-varianten, da..)

Det blir like idiotisk som det som står på nesquick-pakka; bytt ut helmelken til skummet for minske kalorimengden i denne drikken....

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 15:47   #4
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Kjenner at jeg får kløe, utslett og febertokter av så UFATTELIG uvitende svar!

Som dette: "Man antar at et høyt inntak av karbohydrater forebygger en rekke livsstilssykdommer"...

Jeg skal personlig minne VG om hvilke skader deres kommersielle (og redaksjonelt sammenblandede) pengemaskin har gjort for det norske folk når denne galskapen blir allment kjent om et par år.

Problemet nå er at du bare kan glemme å slippe gjennom med saklig kritikk, ettersom det redaksjonelle blir styrt av de millioner av kroner de tjener på denne sinnsvake klubben. "Aldri en dag med VG" for meg etter dette.


Sist redigert av Chunky : 16-03-09 kl 15:53.
  Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 15:54   #5
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Kjenner at jeg får kløe, utslett og febertokter av så UFATTELIG uvitende svar!

Ditto.

Men nå er jeg så driiit lei at jeg heller velger å se på meg som en av dem som faktisk kommer til å være normalt slank resten av livet, så kan sukkerspiserne gjøre hva F*** de vil.

La meg sjekke:

Jeg har puls.
Jeg har ikke smerter i kroppen.
Jeg er sterk.
Jeg har energi.
Jeg har flott hår, negler og hud.
Jeg ser bedre, ettersom synet på det ene øyet ikke lengre krangler pga blodtrykket.
Jeg drasser ikke lenger rundt på 30 kilo ekstra.

Heia VG - dere er den moderne svartedauden.

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:27   #6
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Men nå er jeg så driiit lei at jeg heller velger å se på meg som en av dem som faktisk kommer til å være normalt slank resten av livet, så kan sukkerspiserne gjøre hva F*** de vil.

Enig, enig!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 17:05   #7
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Egentlig rart detta forumet er oppe å går enda...... skulle jo vært fullt av døde alle sammen vi nå.

Jeg gir også f..... i hva disse damene sier, og gjør det jeg vet er bedre. Men jeg blir lei meg på vegne av alle de fortvilte sjelene, som ikke klarer å komme seg ned i vekt på Grete Roede/vektklubbens vis og blir skremt bort fra et mye bedre liv med skremselspropagandaen om alle livstilsykdommene du vil få hvis du spiser fett....... De skulle vært bura inne hele gjengen som kommer med sånt vås

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 17:44   #8
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Jammen ikke godt å vite hva man skal tro på.......
Kjenner jeg blir like usikker hver gang noen kommer med "bastante" uttalelser.
Alle later liksom å ha gehalt for påstandene sine, enten de er frelst på den ene eller den andre kostholdsfilosofien.

__________________


Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 17:47   #9
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Det burde faen ikke være lov å spre så mye bullshit til folk som har et ærlig ønske om å gå ned i vekt.. Leste bare noen få av svarene og jeg synes synd på de som måtte følge rådene de der to gir..

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 17:50   #10
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Summergirl, her.

Jammen ikke godt å vite hva man skal tro på.......
Kjenner jeg blir like usikker hver gang noen kommer med "bastante" uttalelser.
Alle later liksom å ha gehalt for påstandene sine, enten de er frelst på den ene eller den andre kostholdsfilosofien.

Greit nok at du ser det på den måten. Jeg føler meg sunn og slank, så da får jo du finne ut av hva du vil.

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 17:53   #11
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Min bestemor har slitt med overvekt i sånn 20 år omtrent.. Vi har "trent" sammen 4-5 dager i uka de siste 4-5 årene, samt prøvd oss på det meste av lavkalorikurer, men fremdeles ingen nedgang.. Hun prøvde vektklubben her for et par år siden, og gikk ned, men det kom på igjen. Siden hun har dia2 anbefalte jeg henne lavkarbo, som jeg har hatt stor suksess med. Jeg har prata med henne i flere uker, fortalt henne hva hun skal spise og hva hun skal la vær, og hvorfor dette er bra for henne...
I går kveld hadde jeg henne med inn på siden her og, viste henne alle de forskjellige kurene, all informasjonen, alt samma...

Og så bad hun meg om å registrere henne på vektklubben igjen...
Så nå går det i lettprodukter og kaloritelling for dama.. Hun går nok litt ned, og så kommer alt + litt til på igjen når hun ikke klarer å holde det...

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 18:10   #12
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Du får trøste deg med at hun hjelper til å holde liv i en produsent av gamle nyheter på døde trær. Hvis vi regner med at de fleste velger abonnementet midt på (499 kroner), har VG dratt inn 75 millioner kroner på dette lureriet. Er det noe rart at lavkarbo blir fremstillt som fanden på flatmark?

Unreal....

  Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 18:15   #13
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Vg og mange andre slankefora er talerør for "den riktige linje", og alt annet er alternativt, nymotens eller fiksfakseri. De har utdanning og flotte titler, og har blitt indoktrinert av professorer og andre. Det er vanskelig å bryte mønsteret. De står da sikkert uten jobb, og med et kobbel av "retttroende" mot seg.

Det er grunn til å bekymre seg for hvordan utdanning og kostholdsregimet får utfolde seg. Mange av argumentene er at det "ikke går an å leve slik" som nage av oss gjør.

Matpakka er særnorsk. Ikke noe annet sted i verden spiser vi så mye brød. Og Chr. Drevon har uttalt at ingen kan peke på en spesifikk årsak til den store diabetesepidemien. Klokt sagt av en professor..

Det er lite fornuftig å gå i kamp mot de rettlærte. Desto større effekt vil det ha og spre budskapet så godt man kan. Så får fremtiden hva som er såkalt "mote-diett".

Det vises til at mennesker har spist korn i mange tusen år. Det kan sikkert være riktig. Men da spiste de uraffinert korn. Og ikke gjæret de brød heller. Og sannsynligvis spiste de de ikke korn som mat, men til mat. Og ikke hadde de Mc-donalds eller coca-cola.

En annen påstand jeg har vondt for å svelge er at urmenneseket var frykrlig aktiv. Det tviler jeg på. Løva løper når den er sulten. Fanger ei antilope, og ligger mest i ro etterpå. Ikke driver de og løper rundt for å holde seg i form heller. Nei, jeg tror urfolk er relativt bedagelige. Og ikke tror jeg de var så dumme at de ikke brukte feller til fangst heller.

Men de røyka sikkert ikke 40 om dagen heller.

Jau-jau, verden vil gå fremover, bare så synd at så mange holder igjen.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 18:24   #14
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!


"Hei Vi synes ikke du skal forsøke å unngå karbohydrater i kostholdet. Hvorfor vil du unngå karbohydrater? Argumentene for at karbohydrater skal inngå i kostholdet er bla: Karbohydratrike matvarer er en gunstig kilde til en rekke næringsstoffer, man antar at et høyt inntak av karbohydrater forebygger en rekke livsstilssykdommer og bla både muskler og hjerne foretrekker glukose som brennstoff -som vi får fra karbohydrater."


Kan ikke lese sånne ting....jeg får onde tanker...hvordan kan man kalle seg fagperson.... Ernæringsutdannelsen i Norge må være det verste jeg har sett....

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 18:57   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Kan ikke lese sånne ting....jeg får onde tanker...hvordan kan man kalle seg fagperson.... Ernæringsutdannelsen i Norge må være det verste jeg har sett....

Ikke rart NAV nekter meg videreutdannelse i ernæring! Jeg taler jo Rom midt i mot!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 18:58   #16
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Greit nok at du ser det på den måten. Jeg føler meg sunn og slank, så da får jo du finne ut av hva du vil.

Men er sunn og slank nå, ensbetydende med f.eks god helse,- på sikt.
Jeg også har selvfølgelig stor tro på at lavkarbo er sunt, og ikke minst at man går ned i vekt av det, men som sagt, tvilen kommer snikende hver gang jeg hører noen forståsegpåere uttaler det motsatte.
Jeg er vel kanskje veldig lett påvirkelig, både den ene og den andre veien. Skulle ønske jeg hadde nok innsikt til iallefall å overbevise meg sjøl

__________________


Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:00   #17
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.


"Hei Vi synes ikke du skal forsøke å unngå karbohydrater i kostholdet. Hvorfor vil du unngå karbohydrater? Argumentene for at karbohydrater skal inngå i kostholdet er bla: Karbohydratrike matvarer er en gunstig kilde til en rekke næringsstoffer, man antar at et høyt inntak av karbohydrater forebygger en rekke livsstilssykdommer og bla både muskler og hjerne foretrekker glukose som brennstoff -som vi får fra karbohydrater."


Kan ikke lese sånne ting....jeg får onde tanker...hvordan kan man kalle seg fagperson.... Ernæringsutdannelsen i Norge må være det verste jeg har sett....

Det er vel ingen hemmelighet at klinisk ernæringsfysiologi er et lettvekterfag.

http://dinmat.adressa.no/Temasider/A...ssert-hver-dag!

Lættis

"Hverdagsdesserten besto av frukt og bær, eller kanskje litt magre meieriprodukter." Joda. Moren min spiste puffet ris med syltetøy og fløte; rullekake med smørkrem; bløtkake; og karamellpudding. Det er veldig mager mat. Dessuten hadde de gjerne kaker til eftermiddagskaffen. Frukt var ikke særlig vanlig.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:05   #18
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Summergirl, her.

Men er sunn og slank nå, ensbetydende med f.eks god helse,- på sikt.
Jeg også har selvfølgelig stor tro på at lavkarbo er sunt, og ikke minst at man går ned i vekt av det, men som sagt, tvilen kommer snikende hver gang jeg hører noen forståsegpåere uttaler det motsatte.
Jeg er vel kanskje veldig lett påvirkelig, både den ene og den andre veien. Skulle ønske jeg hadde nok innsikt til iallefall å overbevise meg sjøl

Jeg forstår hva du mener. Jeg kjenner selv at tvilen kommer snikende til tider. Nå er ikke VG et eksempel på det, da jeg syntes hallparten av det som ble skrevet der var tull og tøys. Hvem anbefaler godmorgen yoghurt som mat?!
Men jeg er ingen ekspert, jeg kan ikke bevise at lavkarbo er sunnere, jeg vet bare det jeg har lest! Jeg velger å tro at lavkarbo er et bedre alternativ, men hva vet jeg egentlig? Begge diettene gjør at man går ned i vekt, men det betyr ikke at det er en sunn diett...
Nå håper jeg ikke noen tror at jeg "disser" lavkarbo, for jeg er all for it Går jo på ketolyse selv. Men jeg ser hvor tvilen til noen kommer fra, da jeg egentlig bare velger å tro det folk skriver, altså det som hørres mest logisk ut.. Når noen nevner diverse prossesser som skjer i kroppen detter jeg rett av lasset! Tenker bare "her er det tydligvis noen som har peiling, jeg bare backer ut og velger å tro det personen sier"

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:18   #19
Susanne
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 69
Susanne er på en erverdig vei

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Hei
Jeg har ikke lest alt dere har skrevet på denne tråden enda. Jeg ville bare si at jeg fortsatt er usikker på hva som er best for meg når det gjelder kosthold, for jeg har fått "grete roede"- livsstilen inn med morsmelka og har blitt lært opp til å tro at det er sunt. Jeg har gått på flere GR- kurs, og gikk alltid ned ca 1 kg i uka, så noe funket jo. La på meg igjen mellom kursene da, men da spiste jeg litt for mye godis... :/
Så det virker jo som GR funker for noen, men samtidig så har jeg fått diabetes 2 de siste årene, og det er jo pga alle karbohydratene. Jeg spiste mye pasta og nudler i studietiden da det var billig (og sunt trodde jeg), og det har nok satt sine spor og vært med på å gi meg dia 2..

Men så... langsomme karbohydrater kan jo funke for noen? Jeg tenker ikke på pasta og ris, men noe få skikkelig grove brødskiver om dagen? Jeg er virkelig rådvill, for nå har jeg godt på lavkarbo i 2 uker, ingenting brød eller annen karbo bortsett fra grønnsaker og salat, men vekta står bom still... På tickern min står det at jeg har gått ned 0,7 kg, men jeg går opp og ned 1 kg hele tiden, idag 200gr OVER startvekt!! Jeg har også begynt å gå tur annenhver dag (var helt i ro før pga muskelsmerter), så noe burde jo ha skjedd???

Begynner å lure på å gå tilbake til GR- kosthold.... delvis iallefall.....
Hm........... så vanskelig!

__________________





Susanne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:35   #20
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Susanne, her.

Hei
Jeg har ikke lest alt dere har skrevet på denne tråden enda. Jeg ville bare si at jeg fortsatt er usikker på hva som er best for meg når det gjelder kosthold, for jeg har fått "grete roede"- livsstilen inn med morsmelka og har blitt lært opp til å tro at det er sunt. Jeg har gått på flere GR- kurs, og gikk alltid ned ca 1 kg i uka, så noe funket jo. La på meg igjen mellom kursene da, men da spiste jeg litt for mye godis... :/
Så det virker jo som GR funker for noen, men samtidig så har jeg fått diabetes 2 de siste årene, og det er jo pga alle karbohydratene. Jeg spiste mye pasta og nudler i studietiden da det var billig (og sunt trodde jeg), og det har nok satt sine spor og vært med på å gi meg dia 2..

Men så... langsomme karbohydrater kan jo funke for noen? Jeg tenker ikke på pasta og ris, men noe få skikkelig grove brødskiver om dagen? Jeg er virkelig rådvill, for nå har jeg godt på lavkarbo i 2 uker, ingenting brød eller annen karbo bortsett fra grønnsaker og salat, men vekta står bom still... På tickern min står det at jeg har gått ned 0,7 kg, men jeg går opp og ned 1 kg hele tiden, idag 200gr OVER startvekt!! Jeg har også begynt å gå tur annenhver dag (var helt i ro før pga muskelsmerter), så noe burde jo ha skjedd???

Begynner å lure på å gå tilbake til GR- kosthold.... delvis iallefall.....
Hm........... så vanskelig!

Hvis du ikke trivdes på GR fra begynnelsen av, tror jeg ikke du kommer til å holde der lenge om du velger å gå tilbake.
Men kanskje Fedon hadde vært noe for deg? Da kan du unne deg LITT grove varianter av ris, pasta og brød. Jeg har smakt Fedon sitt Afroditebrød, og det smaker kjempegodt ! Trikset er jo å ikke spise raske karbs samtidig ikke for mange kalorier. Grovt sagt. Når man spiser lavkarbo blir man fort mett av fettet og de fleste spiser da mindre kalorier enn til vanlig.

Jeg spiser så lavkarbo som jeg klarer. Dvs eggerøre eller pølse til frokost, åsså kjøtt med fet saus og grønnsaker til middag. Skulle jeg for en eller annen grunn ikke ha lavkarbo mat tilgjengelig, spiser jeg fedon brød eller rugsprø (som fedon anbefaler) med MASSE godt pålegg, smør og majones
Men det er meg! Du må finne hva som passer best for deg og vekta di

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:16   #21
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Jeg forstår hva du mener. Jeg kjenner selv at tvilen kommer snikende til tider. Nå er ikke VG et eksempel på det, da jeg syntes hallparten av det som ble skrevet der var tull og tøys. Hvem anbefaler godmorgen yoghurt som mat?!
Men jeg er ingen ekspert, jeg kan ikke bevise at lavkarbo er sunnere, jeg vet bare det jeg har lest! Jeg velger å tro at lavkarbo er et bedre alternativ, men hva vet jeg egentlig? Begge diettene gjør at man går ned i vekt, men det betyr ikke at det er en sunn diett...
Nå håper jeg ikke noen tror at jeg "disser" lavkarbo, for jeg er all for it Går jo på ketolyse selv. Men jeg ser hvor tvilen til noen kommer fra, da jeg egentlig bare velger å tro det folk skriver, altså det som hørres mest logisk ut.. Når noen nevner diverse prossesser som skjer i kroppen detter jeg rett av lasset! Tenker bare "her er det tydligvis noen som har peiling, jeg bare backer ut og velger å tro det personen sier"

Godt å se at det ikke bare er jeg som tviler og lar meg påvirke av det som skrives.
Kan ikke noen komme fram til et entydig og klart svar snart, hadde vært himla greit for sånne vinglepettere som meg

__________________


Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:25   #22
Tempranillo
Juniormedlem
 
Tempranillo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: oslo
Innlegg: 11
Tempranillo er på en erverdig vei

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Det at VG nå føler seg truet av lavkarbo kan vi jo tolke som et positivt tegn på at lavkarbokosthold sakte men sikkert vokser seg større i Norge. Svergie har hatt flere frontfigurer for lavkarbo, og derav også mye oppslag i media, det kan jo smitte over til Norge? Hver SøndagsVG har vektklubben 2-sider hvor de "meler sin egen kake" - og anbefaler de utroligste ting. Ketsjup havnet i sunt kategorien i høst, da den inneholder lite fett men mye antioxidanter! Søndag 8.mars hadde de 2 sider med produkter som er bra for å holde nede kolestrolet, og skrev ettertrykkelig hvordan mettet fet og kolestrol vil gi deg hjerte og karsykdommer. Søndag 15. Mars hadde de en spalte som forsvarte karbohydratene i kosten, og dagens Nettmøte på samme tema viser at de virkelig sliter med å overbevise alle. Sannheten vil nok komme for en dag, men sålenge millionene renner inn hos Vektklubber, store farmasøytiske firmaer som lager statiner og insulin-på-sprøyte, og i legenes lommer vil nok dette ta en god stund. Det mest virkningsfulle argumentet vi kan bruke er oss selv - og vise at vi har fått tilbake helsen og kvittet oss med de mange ekstra kiloene ved hjelp av lavkarbokosthold.





Tempranillo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:32   #23
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Susanne, her.

Hei
Jeg har ikke lest alt dere har skrevet på denne tråden enda. Jeg ville bare si at jeg fortsatt er usikker på hva som er best for meg når det gjelder kosthold, for jeg har fått "grete roede"- livsstilen inn med morsmelka og har blitt lært opp til å tro at det er sunt. Jeg har gått på flere GR- kurs, og gikk alltid ned ca 1 kg i uka, så noe funket jo. La på meg igjen mellom kursene da, men da spiste jeg litt for mye godis... :/
Så det virker jo som GR funker for noen, men samtidig så har jeg fått diabetes 2 de siste årene, og det er jo pga alle karbohydratene. Jeg spiste mye pasta og nudler i studietiden da det var billig (og sunt trodde jeg), og det har nok satt sine spor og vært med på å gi meg dia 2..

Men så... langsomme karbohydrater kan jo funke for noen? Jeg tenker ikke på pasta og ris, men noe få skikkelig grove brødskiver om dagen? Jeg er virkelig rådvill, for nå har jeg godt på lavkarbo i 2 uker, ingenting brød eller annen karbo bortsett fra grønnsaker og salat, men vekta står bom still... På tickern min står det at jeg har gått ned 0,7 kg, men jeg går opp og ned 1 kg hele tiden, idag 200gr OVER startvekt!! Jeg har også begynt å gå tur annenhver dag (var helt i ro før pga muskelsmerter), så noe burde jo ha skjedd???

Begynner å lure på å gå tilbake til GR- kosthold.... delvis iallefall.....
Hm........... så vanskelig!

Hei!
Kan du ikke starte en tråd om dette emnet?
Så blander vi ikke sammen VG-diskusjonen og essensen i din bekymring?

Jeg forstår dem som fortsatt kikker i retning av Grete Rode, og kunne tenke meg en debatt om det

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:46   #24
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Summergirl, her.

Godt å se at det ikke bare er jeg som tviler og lar meg påvirke av det som skrives.
Kan ikke noen komme fram til et entydig og klart svar snart, hadde vært himla greit for sånne vinglepettere som meg

Hei hei alle sammen.

Slik jeg ser det så kan menneskekroppen på noen områder sammenlignes med en del millitære kjøretøyer, og da fortrinnsvis motoren. Motoren på disse kjøretøyene er konstruert på en slik måte at de skal være operative i strid, under nær sagt alle forhold. På disse bilene kan man fylle bensin, diesel, fett og oljer. Varmer man opp asfalt så kan man sikkert bruke det også. Det eneste som kreves for at disse kjøretøyene skal kunne fungere er at forbrenningen stilles inn på det aktuelle drivstoffet. Dersom man blander drivstoff vil motoren muligens fungere, men langt fra optimalt. Resultatet av slik blanding er økt slitasje og avleiringer i maskineriet.

Så til saken. Jeg er ikke noen indremedisiner og ei heller noen mekaniker. Til tross for dette er saken, slik jeg ser den, at vi mennesker kan fungere bra på flere typer brennstoff. Noe som etter hvert har blitt ganske klart, er at høyt innhold av både fett og sukker i kostholdet, ikke er spes. gunstig.

Mange folkegrupper fungerer utmerket, er rimelig friske, og blir gamle basert på et sukkerholdig kosthold med lite fett. Andre igjen er sunne og friske og lever lenge med et kosthold som domineres av fett, og hvor sukkerandelen er lav. Begge deler er fullt mulig. Så det finnes ingen fasit på dette spørsmålet. I tillegg så er det individuelle forskjeller mht. hva vi er genetisk best tilpasset. Så det er i det hele tatt et nok så komplisert spørsmål.

Mitt råd må i denne sammenhengen være: Don't mix your fuel!

Når det gjelder VG så tror jeg neppe de føler seg særlig truet av lavkarbo som fenomen. Dersom de hadde ønsket det, så kunne de jo meget vel integrert denne fremgangsmåten i tillegg til det eksisterende tilbudet. Når markedet er modent, så gjør de vel nettopp det. Trykker det til sitt bryst som om det var deres eget barn.

Uansett, nå må jeg gå for å fylle fett på tanken. Og til de av dere som ikke allerede har prøvd Oopsie-rolls, så anbefales det på det sterkeste (søk på forumet etter oppskriften). Jeg lagde mine første i dag, og du verden så deiiiilig å ha noe skikkelig å legge pålegget på! Skikkelig fett må jeg si!

Ha en fortryllende aften alle sammen, og se opp for bensinstasjoner med løsbart og juksebriller!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 21:19   #25
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Ja la godt merke til dette Vg innslaget!!

Det verste er jo at det de anbefaler folk å spise, faktisk er slik jeg pleide å spise før. Ble tykkere og tykkere uten å skjønne hvorfor. Trodde jo at jeg spiste så sunt! Føler meg mye bedre nå enn jeg gjorde før jeg kuttet ned på karbene.

Kan også legge til at min kjæreste og hans familie lenge har hatt et typisk sør-italienskt kosthold med rikelig med pasta, ris og hvitt brød til hver eneste måltid. Vil tro at iallefall halvparten av hans nærmeste familie har vektproblemer, samt at flere har diabetes. (Ja, kan jo være genetisk også...)

Får høre hele tiden at det middelhavske kostholdet er så sunt... men når hører vi at de landene med flest overvektige barn er bosatt i nettopp middelhavsområdene? Ja.. helt sant... Italia har de feteste barna i Europa.. Faktisk hele 36%.....

__________________




Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Uff nå føler jeg meg teit ... Men hva er MoaMoa Spørsmål og svar 2 14-10-08 07:58
Ny her - føler meg så slapp! emmat Spørsmål og svar 5 13-11-07 14:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no