Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-12, 16:11   #126
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det er ikke sikkert. Hvorfor spiste du hele 4-5 håndfuller salte peanøtter? Sulten? Saltmangel? Bruk tiden på å finne ut hvorfor kroppen din tar sånne avgjørelser over hodet på deg, og fortsett slik du har gjort - du er så flink atte

Takk for oppmuntrende ord Nerthus Penøttene sto på bordet fra i går, da jeg hadde besøk, og de ble for fristende... Tenkte som så at det er best jeg spiser de opp så de ikke frister meg sånn. He,he,he må le av den tankegangen. Men nå er de borte iallefall Tilbake til den stramme linja

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:12   #127
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Takk for oppmuntrende ord Nerthus Penøttene sto på bordet fra i går, da jeg hadde besøk, og de ble for fristende... Tenkte som så at det er best jeg spiser de opp så de ikke frister meg sånn. He,he,he må le av den tankegangen. Men nå er de borte iallefall Tilbake til den stramme linja

den tankegangen benytter min hjerne også ofte - SPIS det opp i full fart så det ikke skal friste! Herlighet - livet er innimellom en heftig kamp med sin egen ekstremt utspekulerte hjerne og kroppskjemi

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 16:45   #128
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

den tankegangen benytter min hjerne også ofte - SPIS det opp i full fart så det ikke skal friste! Herlighet - livet er innimellom en heftig kamp med sin egen ekstremt utspekulerte hjerne og kroppskjemi

Ha, ha, ha! Det er godt jeg ikke er alene om det

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 20:42   #129
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvorfor spiste du hele 4-5 håndfuller salte peanøtter? Sulten? Saltmangel? Bruk tiden på å finne ut hvorfor kroppen din tar sånne avgjørelser over hodet på deg, og fortsett slik du har gjort - du er så flink atte

Ah...jeg liker disse spørsmålene. De er så viktige!

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

de ble for fristende... Tenkte som så at det er best jeg spiser de opp så de ikke frister meg sånn. He,he,he må le av den tankegangen. Men nå er de borte iallefall Tilbake til den stramme linja

Ha ha ha; kjenner meg igjen selv om jeg er blitt rå på å kaste ALT som kan være fristende. Ikke alltid like populært hos resten i huset men det får så være. Kaster det i ovnen og brenner det opp også for å være helt sikker på at det forsvinner...

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 20:43   #130
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Uka er snart over - og det har vært så hektisk at jeg ikke har hatt tid til å gjøre annet enn å titte innom og lese. Men høres jo ut som dere er flinke, da!

Blir litt fascinert av opplegget ditt, Nerthus - det høres på en måte besnærende enkelt ut. Det er interessant å høre at det funker, fordi det kan jo være en løsning hvis jeg ikke får det til sjøl.

Også kjente jeg meg i gjen i spise-opp-alt-fort-så-det-ikke-frister Her i huset kalles det "rydding" - og det er iallfall noe man skal være forsiktig med hvis man vil ha litt kontroll på vekta.

Litt misunnelig på deg jojomesteren for skiturene - kanskje jeg får tatt en tur på søndag, det er jo ganske deilig å bevege seg utendørs og! Og å se dagslys.

Når det gjelder vekta så har det faktisk gått nedover Helga var fylt av festivitas, kaker og vin (om ikke i uante mengder, så garantert for mye) likevel var jeg "bare" 1 kg tyngre på mandag enn på fredag. Etter det har det gått jamt nedover, så idag er jeg 100g lettere enn for 2 uker siden - min siste "gode" måling. Offisiell veiedag er ikke før imorgen - men det gir meg håp!

Det jeg har gjort er å øke fettmengden til rundt 80% av kaloriinntaket mitt, samtidig som jeg også har økt kalorimengden noe/mye. I prinsippet skal jeg vel ligge på ca 1500 kcl, men har endt opp på mellom 17- 2000. Men selv uten trening (for det har skjært seg helt denne uka) så går jeg altså ned. Og det er vel igrunn den erfaringen jeg gjorde i fjor og - mer fett = vektnedgang.

Sovinga er dessverre et problem - og igjen kombinert med korte netter pga for mye jobb Drar på tjenestereise i morgen (= 10 timers dag i dag), MEN det blir likevel mer avslappende. Det er for en gang skyld en "slapp" tur, så jeg tror jeg både kan sove litt lenger og rett og slett tusle rundt i byen og gjøre ingenting. Vet at pc-en ikke virker på tur - så da gidder jeg ikke ta den med heller KAnskje det gjør susen?

Jaja - får pakke, og snart krype under dyna, må opp i otta igjen i morgen og jeg vet (eller innbiller meg iallfall!) at det hjelper å ligge og hvile i det minste. dessuten stresser jeg mindre med soving hvis jeg vet at det er 8 timer til jeg må opp og ikke bare 6.

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 20:48   #131
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Godt å høre at du også har funnet din metode Suverena; men jeg blir bekymret for tempoet du holder jeg da. Er likedan selv, og vet at det ikke holder i lengden. Bruk reisedagene på å slappe litt av; på flyet (?), sove litt lengre på morgenen, rusle deg en tur. PC = tidstyv, det er sikkert. Jeg prøver å begrense meg til å logge på her og facebook bare en gang pr kveld, men det holder hardt.... Underlig hvor svak viljestyrken er for slike ting! kanskje det er en del av hele pakka; viljestyrke må også til for å holde seg til en type kosthold.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:43   #132
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Kjempebra, Severina! Jeg syns jeg spiser fett kontinuerlig, men jeg ligger nok ikke på 80%. Offf - det høres mye ut. Men veldig interessant at det ser ut til å funke for deg.

Og imponert over deg som kaster, Tarato. Redd jeg blir kastet ut av huset her om jeg gjør det samme.. Men jeg er gaaanske disiplinert når jeg først bestemmer meg. Nå har jeg litt for mye lavkarbosnop i huset, både nøttegodt og sjokolade, og det er en liten utfordring, kjenner jeg.

Men jeg tviholder foreløpig på filosofien min om å presse kroppen på fettforbrenning og så bruke disse velsignede vintermånedene til å få brukt masse ekstra energi. Klarte å gjennomføre planen min i går, men ble forsinket fra jobben i et møte. Dermed måtte jeg gå på ganske mye ekstra for å rekke hele runden før det ble for mørkt. Det gikk bra, trengte bare litt påfyll (en neve nøttegodt og lavkarbosjokolade) og gikk like fort som jeg gjorde på en god dag før lavkarbo.Men jeg var rimelig sliten i går kveld, ja, og det sitter litt igjen i dag og. Det er den mest intensive treningen jeg har hatt på legge, og det kjennes litt godt ut å ha klart det, da...

I morgen skal jeg to dager bort med jobben. Fint det, men litt utfordrende med middagsmaten på hotell. Men det går nok bra. Helgen blir vi hjemme og feirer en bursdag. Da må jeg finne mat som passer vegetarianer, kjøttelsker, lavfettfanatiker og meg selv. Wraps/taco fungerer bra - men har noen noen andre ideer??
Målet er to skiturer til denne uka. Fredag og søndag?

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 17:14   #133
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Det ser ut til at jeg klarer å stabilisere vekta litt for tiden i hvert fall. Det er mål nr1 nå. Ikke opp 1kg i helgen og ned uken etter for så opp... Ja, dere skjønner. Mitt problem er ikke høykarbo, men ALT for mye mat og lavkarbo godt i helgen... Ja, det er identifisert, så er det endring da... I tillegg medisiner, nye utfordringer og stress... Vet ikke hva som surrer til hva, ergo får jeg ikke kuttet i medisinene foreløpig heller... Ble ny omgang sovemedisin i steden nylig... OK, feil vei der og! Trener da, noe som er godt for kropp og sjel, men ikke gjør altfor mye med vekta...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 19:04   #134
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

sliiiten.com

Ble ikke trening i dag heller... Gikk meg en lang tur etter jobb så jeg har i allefall vært ute og rørt meg. Ikke det samme som styrketrening men bedre enn ingenting. Var innom noen butikker og hadde en sterk trang til noe å spise - for å trøste meg selv - fordi jeg var så sliten. Merkelig å kjenne de tankene og likevel nesten gi etter? For jeg ga ikke etter heldigvis, men sitter og kjenner på det nå at det hadde vært godt med noe...

Jeg også har identifisert det som du sier VSB. Og fra det til å gjøre noe med det? Gleder meg til helga, som ikke blir så mye fri da jeg har et skriveprosjekt hengende over meg som MÅ bli ferdig nå. Har utsatt og utsatt så lenge at nå er det ingen vei tilbake.

Er lite kreativ i matveien, og greier ikke å finne på noe nytt. Det går i kylling og blomkål/grønnsaker i ulike varianter. Det er ikke blitt lettere etter at jeg har kuttet ned på melkeproduktene heller. Jeg hovner faktisk ganske kraftig hver gang jeg spiser ost. Veldig synd men sant.
Tror jeg burde hatt meg en kokebok. Noen som har tips til en med enkle oppskrifter, dvs med ingredienser som fås på vanlige butikker? Og som ivaretar maksgrense på 20-25 g kh pr dag? Hexeberg går vel over? Andersen er vel på det nivået om jeg ikke husker feil? LenaBeatrice kommer med kokebok i mars, kanskje verdt å vente på? Jeg vet det finnes mange blogger, og jeg er innom dem og trådene her inne, men det blir ikke mer enn det.

Huff......Sutring fra min side men akkurat i kveld har jeg lite annet å komme med dessverre.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!


Sist redigert av Tarato : 26-01-12 kl 19:10.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 21:52   #135
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jaja - skulle visst hatt veiedag i går i stedenfor i dag, vekta viste 200 g mer i dag enn i går.... Tror akkurat det er litt tilfeldig, bekymrer meg ikke så mye for det. Magen var ellers blitt 2 cm mindre - så noe skjer jo!

Tarato: Du var jo kjempeflink i dag som IKKE falt for fristelsen til å putte i deg et-eller-annet! Jeg er imponert - kjenner veldig følelsen "jeg er sliten = jeg fortjener/må ha noe" (og helst sjokolade e.l.)
Å være matlei er ikke hyggelig - jeg har en kokebok som jeg er ganske fornøyd med, men er ikke hjemme nå og husker ikke nøyaktig tittel. Noe med lavkarbo....Den har oppskrifter på alt, fra frokost, sideretter, kjøtt, fisk, salater, desserter, og det står oppgitt karboinnhold pr porsjon.
Ellers så har jeg brukt en del ovnsbakt laks i pakke i vinter- syns det er både lettvint og godt. Bruker gjerne purre, paprika, gulrot ol sammen med laksen i folie, litt olje på og sitron og pepper, ca 30 min i ovn og middag.
Når du ikke tåler melkeprodukter - gjleder det rømme og sånt og?

jojomesteren. 80% fett er faktisk ikke så vanskelig - vel og merke hvis man liker fett. Og det gjør jeg. majones - rømme- creme fraiche - fløte alt sånt liker jeg. Så har ingen problemer med å ha det på maten. I tillegg bruker jeg cocosa og olje. Jeg må dels passe på kalorimengden, fordi fett har såvidt mange kalorier at det lett blir veldig mye kcl på liten mengde mat. Og har vel merka at det er en grense på forbrenninga i den forstand at for mye fett = for mange kalorier = ikke vektnedgang.

Snart helg og godt er det - må bare passe på at jeg ikke spiser på meg en kg el mer igjen. De siste ukene er det på et vis det jeg har gjort - og så går jeg det ned i gen på hverdagene, men resultatet blir jo ikke nedgang.

Kanskje få trent - kjennes ut som en forkjølelse er på gang, men later som jeg ikke kjenner det. Vil trene!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 06:51   #136
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Vel...så flink til å ikke putte noe i munnen var jeg ikke, selv om jeg greide å la være å kjøpe noe. Hjemme hadde jeg gresskarkjerner/solsikkefrø, skinke, ost Jeg velger å se på gårkvelden som en erfaring rikere. Bevisstløs før, noe mer bevisstgjørt nå. Vekta har hoppet ned 400 g fra forrige fredag; er fornøyd med det altså!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 16:01   #137
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Tror jeg burde hatt meg en kokebok. Noen som har tips til en med enkle oppskrifter, dvs med ingredienser som fås på vanlige butikker?

Vel, det er ikke lavkarbo, men jeg tilpasser godt nok for meg. Jami`s 30 min meals. Masse grønnt og spennende oppskrifter. Bruker vel og merke 1 time på det jeg da... (Har boken på norsk så den passer med mål og sånt...)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 16:04   #138
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Godt at vi er flere som sliter i helgen, eller ikke at jeg unner andre det, men dere skjønner sikkert. Vi får støtte og oppmuntre hverandre. Klarte meg greit forrige helg synes jeg. Litt utskeielser, men ikke sånn ekstremt. Og det med høykarbo til og med, DET føltes som en seier.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 16:15   #139
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Vel...så flink til å ikke putte noe i munnen var jeg ikke, selv om jeg greide å la være å kjøpe noe. Hjemme hadde jeg gresskarkjerner/solsikkefrø, skinke, ost Jeg velger å se på gårkvelden som en erfaring rikere. Bevisstløs før, noe mer bevisstgjørt nå. Vekta har hoppet ned 400 g fra forrige fredag; er fornøyd med det altså!

400 g ned er jo flott God helg Tarato!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 16:24   #140
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Helg! Nydelig! Var litt trøblete på hotell i går, ble servert tre retters middag. Sauser med sukker og mel, nesten ikke grønnsaker og jeg var skrubbsulten. Var visst meningen at man skulle spise seg mett på poteter og brød, og så bittelitt kjøtt og sukkersaus ved siden av.. Desserten sto jeg over, men måtte ta to små poteter. Var sulten til frokost i dag, gitt...

Mulig jeg falt litt ut av ketose, men kommer nok tilbake igjen i løpet av dagen/kvelden. Ikke har jeg fått gått på ski heller, i møkkaværet. I morgen??

Nå må jeg planlegge bursdagsfeiring *inn å surfe på kakeoppskriftene*.

Tarato, du sier det blir mye kylling. Kjenner meg igjen i det, men er også veldig glad i fisk! Mye laks, og nå har skreien kommet.. Og salater med avocado, rødløk, tomat, chili og koriander. Eller bare avocado og sitron, salt og pepper.. Blir litt lei blomkål og brokkoli iblant, ja. Men spinatstuing! Det er genialt!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 19:11   #141
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Hei i luken! Skulle ønske jeg kunne spise ubegrenset av fisk... Som allergiker må jeg være forsiktig dessverre. Jeg kunne spist fisk 5 dager i uka. Forbuden frukt smaker best osv. Avokado står også på nei-lista, men spinat har jeg ikke prøvd. Har du tips til hvordan jeg kan lage spinatstuing?

I kveld tok jeg meg selv i nakken og laga lasagne. Mye ost og fløte, så fingrene er som knakkpølser, men du verdens så godt. Hadde i blomkål og litt store gulrotbiter så det ble litt å tygge på - lekkert. Droppa squashen i; det spiser jeg hver dag ellers Må skjerpe meg med henhold til middagsmenyer kjenner jeg. Lage store porsjoner, evt fryse ned og i allefall variere. Det samme gjelder alternativ lunsj og frokost. Bruker en del omelett og eggerøre, men varierer med hjemmelaget knekkebrød og tebrød og de nye brødene til LenaBeatrice. Skap bli bedre på pålegg også, i dag går det i skinke, ost, skinke, ost. Jeg har så smått begynt å kikke i bokhandler, og skal se om jeg finner ei god bok etterhvert.

Nå er det fredagskveld med strikketøy, et glass vin (som forflytta seg til "fletta" med en gang) og Nytt på nytt mm. Ha en god fredagskveld alle sammen!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!


Sist redigert av Tarato : 29-01-12 kl 09:25.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 15:11   #142
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg stod og stekte opp to pakker med kjøttdeig her, sammen med løk, selleri eller noe, krydret litt forskjellig og frøys ned i porsjoner, enkelt å ta opp og skjære opp litt grønnt mens det varmes. Ev. slenge på litt rømme, ost el.l. til sist. Her er fryseren over kjøleskapet snart fylt av meg, blomkålris, middagsrester, sellerimos m.m.... Litt bær og noe ris o.l. som er rester til mann og barn. Koker store porsjoner der også, så kjedelig med det jeg ikke lager til meg selv, og så prøver jeg å få dem til å begrense inntaket litt.

Her er vekta stabil for øyeblikket, men lørdag er min store utfordring da... Nå har jeg pøst på med mat og fett fra morgenen: Rømmegrøt, makrell, grønnt, en skyr (ikke feit, men på gradering med kaker rundt...) håper det bidrar til en enklere kveld.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 09:31   #143
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Så lurt å lage opp blandinger med kjøttdeig og grønnsaker VSB. Det har jeg ikke tenkt på. Jeg bruker å dele en kjøttdeigpakke i fire og fryse ned ca 100 g pr porsjon. Tiner fort, lett å mikse inn krydder og annet i stekepanna. Laga ei stor form med lasagne, så nå blir det å finne på menyen en stund framover. I dag skal vi ha kjøttsuppe til middag, og jeg gleder meg til grønnsakene Hverdagen er veldig god når kh skal komme fra grønnsaker , mye bedre enn før da jeg kneip inn på alt.

Våkna tidlig i dag og sitter og nyter stillheten, freden og roen alene. Kvalitetstid

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 14:14   #144
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Hei i luken! Skulle ønske jeg kunne spise ubegrenset av fisk... Som allergiker må jeg være forsiktig dessverre. Jeg kunne spist fisk 5 dager i uka. Forbuden frukt smaker best osv. Avokado står også på nei-lista, men spinat har jeg ikke prøvd. Har du tips til hvordan jeg kan lage spinatstuing?

God søndag, alle sammen!
Uff - de allergiene dine høres strevsomt ut, Tarato! Ikke rart det begrenser matutvalget.
Jeg er blitt kjempeglad i spinat. Den ferske er aller best, men frossen er også bra, og billig. Jeg surrer løk og kanskje hvitløk litt og har i spinaten. sper med litt vann hvis jeg skal lage suppe, og litt buljong. Til stuing bare tilsetter jeg salt og pepper og creme fraiche. Suppa koker jeg litt og kjører med stavmixer, før jeg har i fløte og eller cf. 1 pose frossen spinat - en liter vann og to store buljongterninger (og en løk). Med hardkokt egg til blir det en god og mettende middag som også vegetarianeren i huset spiser..

Nå fylles huset snart opp av gjester. taco/wraps, ekte brownies og lk ostekake. Lurer på om noen merker noe...

Fikk meg en mils skitur i går, ingen i dag, så litt mindre enn jeg hadde ambisjoner om... Men det får bare være - i dag måtte jeg prioritere bursdagsbarnet

Ha en fortsatt hyggelig søndag!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 14:47   #145
DeeDee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1
DeeDee er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg begynte på Atkins. Er fremdeles nybegynner da. Den første uken raste jeg ned 4 kg i vekt, plutselig nå, som det er den andre uka, har jeg fått 3 av dem tilbake. Ble ordentlig skuffet og lei meg. Like før jeg kasta meg i bilen og kjøpte en fet kraftig burger eller kebab. Men klarte å holde meg ved nød og neppe. Hva gjør jeg galt????

DeeDee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 15:04   #146
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av DeeDee, her.

Jeg begynte på Atkins. Er fremdeles nybegynner da. Den første uken raste jeg ned 4 kg i vekt, plutselig nå, som det er den andre uka, har jeg fått 3 av dem tilbake. Ble ordentlig skuffet og lei meg. Like før jeg kasta meg i bilen og kjøpte en fet kraftig burger eller kebab. Men klarte å holde meg ved nød og neppe. Hva gjør jeg galt????

Du skjønner det er håpløst og si noe om hva som har skjedd i din situasjon med så lite informasjon? Fortell hva du har spist, hvor høy du er, hva du veier, om du spiser det samme denne uka som forrige, og om du skal ha menstruasjon snart... Detaljer er nødvendige for å kunne veilede.
Jeg vil også si at det må være litt dårlig med motivasjonen når du med vektoppgang på 3 kilo ønsker og dra og proppe deg med mat som sannsynligvis både vil gi enda mer vektoppgang OG ødelegge det du har startet på i forbindelse med kostholdsendring?

Ingen legger på seg 3 kilo fett i løpet av ei uke på et atkins-kosthold, så ro deg ned en del hakk og start med og fortelle hvordan du spiser osv.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 21:38   #147
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Takker Jojomesteren; spinat står på lista mi og skal prøves. Har et vagt minne og spinat fra oppveksten, og det var ikke godt for å si det sånn. Gleder meg til å prøve; hører flere skryter av spinat som grønnsak

Deedee; Nerthus er en veldig klok dame, og du bør gjøre som hun sier slik at du får veiledning.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 08:05   #148
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Akk ja - det går treigt. Fra forrige offisielle veiedag har jeg kun gått ned 400 g. Men det er iallfall ikke opp.

Jeg fortsetter imidleritid på samme måte, og denne uka har jeg kommet i gang med trening i gjen. Forrige uke var bare stress + at jeg ble forkjøla - så det meste gikk i dass.

Jobben begynner å bli noe roligere - trenger ikke flere 10-timers dager i uka. Og det ser jeg fram til, er slitsomt når jeg føler at det eneste jeg gjør er jobb - kanskje trene - sove. (eller ikke sove, da, som det gjerne også blir). Nå sover jeg sånn noenlunde og det hjelper det og.

I dag har jeg ikke med noe ettermiddagsmat - spiste en porsjon fløtegrøt til frokost, og det tror jeg gjør at jeg kan utsette lunsjen. Skal heller ikke trene i dag - og kaloriinnholdet i grøten er så høyt at jeg ikke kan spise mange måltider (men jeg syns det er fryktelig godt!). så tror det må bli en mager middag. Driver fortsatt å forsker på mengden kalorier - nå forsøker jeg å ligge på 1500 -1600 pr dag, får se om det er lite nok. ellers får jeg vel stramme litt inn.

Tarato: spinat er GODT! noe av det beset jeg får - både som stuing, men og hvis man damper fersk spinat, og blander med kikerter, litt sitron og olje.

Er det forresten noen som bruker noe annet program til å registrere mat enn diett.no? Jeg er ikke 100% sikker på at jeg stoler helt på den, i tillegg så mangler den rett og slett en funksjon: Når man legger inn det man har trent, så kommer ikke dette til fratrekk på dagens kaloriinntak - noe jeg syns er dumt. Lettere å holde f.eks. ukesoversikten om man kan se det samlet.

jaja - får vel jobbe litt, første kaffekoppen er fortært så da er det vel på tide å slutte med dilling!

ha en fin dag!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 08:44   #149
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg følger med denne tråden, men har ikke skrevet noe særlig i den enda. Men jeg finner heldigvis mye motivasjon i "sammen så strever vi oss ned". Godt å ha denne tråden blant de som raser ned i vekt - for jeg er ikke en av de.

Jeg henger litt inn her hvis jeg får lov for dere

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 10:20   #150
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Stillstans her også... Heller litt opp... Kanskje det har med fullmånen å gjøre Sånn har det vært i november og desember før fullmåne også, jf, diett.no Ellers så spiser jeg jo litt søtning da i form av aspartam i f.eks Fishermans friend (den uten sukker) og bruker Natreen i teen... Kanskje jeg skulle prøve å kutte ut? Noen råd der ute?

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no