Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er ... Noen som kan hjelpe?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-11, 13:34   #1
Ishwanvile
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 30
Ishwanvile er på en erverdig vei

Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er ... Noen som kan hjelpe?

Jeg har sett rundt på dette forumet, og funnet gode oppskrifter til mange bruk. Dessverre har jeg fått en sykdom som gjør at jeg nå i 4 uker må gå på en streng diett. Den er rimelig skrapet for ting jeg kan spise, og dermed begynner det å blokke seg for meg med antall ting jeg kan spise. Noen som kan hjelp meg og finne oppskrifter på måltider?
Her gjelder, frokost, lunsj, middag og kvelds..

Står ikke matvarene på lista under her, ja da kan jeg ikke spise det. Så enkelt er det

Grønnsaker over jorden
Viltkjøtt
Kylling
Fisk
Himalayasalt
Egg (under tvil)
Avacado
Oliven
Stek i cocosa
Kaldpresset olivenolje til dressing (m/ for eksempel presset sitron, salt, pepper, hvitløk)
Grønnsaksbuljong-pulver fra Helsekost
Spis bitre salater (ruccola, raddichio, frisee-salater osv)
Urter
Rene krydder (hvitløk, ingefær, chili, kajenne)

Jeg sliter med å finne gode måltider. Dette skal dekke alle mine måltider hver dag.
Masse muligheter, men jeg ser meg litt blind på ting nå.
Jeg er lite glad i fisk/sjømat...

Så korn, bønner, sopp, hveteprodukter, pasta, melprodukter, halv- og hel fabrikata, blandingskryddere utgår, linser, og alt under jorden som løk, purre, gulerot, kålrot, nepe etc.

Jeg vet ikke, men jeg tror hun sa jeg kunne bruke litt kokosmelk. Jeg kan jo bruke kokosfett (Coscoa) og steke i, så....

Tomatsaus... Jatakk, men hvordan lage det på minimale ingredienser?

Ishwanvile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annet Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 14:04   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Min første tanke er wok. Reinskav, kylling eller laks - og grønnsaker du liker som er lov. Paprika, squash, brokkoli, blomkål, osv. Smakssatt med olje og godt med krydder, gjerne frisk hvitløk, chili og ingefær. Mm!

Blandede salater blir vel også et opplagt valg.

Supper - du kommer langt med grønnsaksbuljong og gode krydder. Tomatsuppe er godt også uten melkeprodukter i. Smaken kan "rundes" ved å feks bruke aubergine også, og purére alt med stavmixer til slutt.

Med avocado og litt egg kan du lage en slags brøderstatning - finn oppskriften på "oopsi-rolls" her på forumet, og bytt ut kremost med most avocado. Forutsetter at du liker avocadoen, men konsistensmessig blir det helt greit.

Mine egne måltider er som regel superenkle og består bare av en bit kjøtt og en bit grønt - feks kyllingfilet og spinat med smør/olje - og da blir det veldig enkelt å komponere noe som fungerer, om man ikke synes det blir veldig kjedelig, selvfølgelig...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 14:41   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Purre vokser over jorden, altså!

Foreslår at du titter litt i oppskriftsdelen av forumet her og heller tilpasser til hva du kan spise. Massevis av gode oppskrifter å velge mellom!

Og som sykepleier ble jeg fryktelig nysgjerrig på hva slags sykdom som gir en slik diett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 14:53   #4
Ishwanvile
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 30
Ishwanvile er på en erverdig vei

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Så flinke dere er
Men helt seriøs, jeg trenger omtrent t-skje forklaring.

Sitat:

Supper - du kommer langt med grønnsaksbuljong og gode krydder. Tomatsuppe er godt også uten melkeprodukter i. Smaken kan "rundes" ved å feks bruke aubergine også, og purére alt med stavmixer til slutt.

How to? Jeg tar gjerne tomatsuppe til lunsj i morgen

Tenkte å prøve meg på squashpasta, tomatsaus og kyllingkjøttdeig i kveld. Må ha noe ordentlig m a t annet enn salatkjøtt til kylling og egg.

Er ikke glad i å lage mat, men nå blir jeg jo tvingt til det, så noe bra er det jo

Ishwanvile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annet Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 15:19   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Jeg spiste sånn som deg i nesten 6 måneder. Det blir mye "stekt kjøtt med salat eller wokede grønnsaker til". Men det gikk da greit det også. Og jeg var uten egg i starten, men fikk spise grønnsaker under jorden da. For det meste. Man blir vant til å spise mat uten saus.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 15:27   #6
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Her er et forslag iallefall. frokost blir kanskje det vanskeligste?

Frokost: To stekte egg, avokado og tomat
Lunch: salat med ruccola, agurk, tomat, paprika, kylling, oliven, egg og oljedressing.
Middag: Wok med kjøtt og MASSE grønnsaker (f.eks brokkoli, blomkål, paprika, squash, minimais)

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 15:33   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Guacamole går greit for deg? Godt er det også...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 15:33   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Jeg lurte litt på hvorfor det er spesifisert himalayasalt?
Det er jo ikke forskjell på den og andre typer salt (ser vekk fra seltin og urtesalter)

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36327

Eller direkte hvis du ikke vil lese innleggene:

http://skepsis.no/?p=903

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 16:53   #9
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Hei,
Vi har noen fantastiske samletråder her på forumet bl.a.
Suppetråden!

…og vi har en egen: Din beste fiskeoppskrift

Legger også ved den store grønnsakstråden, den er sortert etter type grønnsak,

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 18:44   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Kjøp deg en stavmikser, enten en billig eller en litt dyrere, og du kan lage supper og sauser av nesten hva det skal være!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 21:59   #11
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Kyllingbrød - http://scdandme.com/stage-1/chicken-bread.html (bruk annen grønnsak enn gulrot, eks grønne bønner)

Plain kylling brød - http://scdandme.com/stage-1/egg-bread.html

Butternut panne kake - http://scdandme.com/stage-1/butternut-pancake.html

Dietten din er faktisk "snillere" enn det min var i en periode.. Tenk på det osm midlertidig så går det

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 07:39   #12
Ishwanvile
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 30
Ishwanvile er på en erverdig vei

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Takk takk alle sammen.
Skal se på linkene. Jeg er interessert i en form for brød ja men jeg kan ikke bytte det ut med bønner. Ikke lov å spise..

Har tittet rundt på forumet og tatt en og annen oppskrift og fjernet litt og brukt det. Jeg lagde meg tomatsaus på bare tomater, basilikum, kajennepepper, hvitløk og olivenolje i går. Ble faktisk godt sammen med strimlet squash og kyllingkjøttdeig.

Det kan jeg spise ofte, men jeg må jo ha noe mer, og fantasien min er laber!

Ishwanvile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annet Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 08:15   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Ishwanvile, her.

Takk takk alle sammen.
Skal se på linkene. Jeg er interessert i en form for brød ja men jeg kan ikke bytte det ut med bønner. Ikke lov å spise..

Har tittet rundt på forumet og tatt en og annen oppskrift og fjernet litt og brukt det. Jeg lagde meg tomatsaus på bare tomater, basilikum, kajennepepper, hvitløk og olivenolje i går. Ble faktisk godt sammen med strimlet squash og kyllingkjøttdeig.

Det kan jeg spise ofte, men jeg må jo ha noe mer, og fantasien min er laber!

Den der tomatsausen kan du lage eggerørebiter og ha oppi. Rart, men godt. Det fikk vi på Kypros - av alle ting. Sammen med stekt squash-biter oppi også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:23   #14
Ishwanvile
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 30
Ishwanvile er på en erverdig vei

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Eggerørebiter? Hihi. Ok må prøves!
Må lage mer saus, for er tomt i dag...

Hva med vårruller laget med kål? Prøvde å finne oppskrift her, men fant ingen. Er det jeg som er dårlig på å søke her eller er søkemotoren ikke fullgod? Fant heller ikke oppsi-rolls oppskrift heller...

Middag i dag.. Tja.
Jeg har en blomkål jeg må ta kvelden på og kyllingfile.
Hjelp?
Jeg er *seriøst* dårlig på dette med å finne ut matretter, men jeg skriver opp alt jeg lager som jeg liker (som det i går) og kommer til å legge til med eggerørebiter.

Ishwanvile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annet Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:37   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Blomkålen kokes til den begynner å bli mør.
Serveres med smør og salt på.
Eller du moser den med stavmikser sammen med litt fløte og smør... eller, du kunne kanskje ikke spise melkeprodukter??
Da ville jeg ha most den sammen med f.eks chillikrydder og salt. Muligens litt olivenolje i tillegg.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 17:19   #16
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Tipser deg om denne bloggen. Hun har masse lavkarbo-oppskrifter, ikke alle så kjempestrenge - hun bruker masse grønnsaker. Hun har også mange melkefrie oppskrifter. Jeg har henta masse inspirasjon på bloggen hennes, og jeg har også vært på kurs hos henne i vinter.

http://lilalife.no/

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 20:00   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Papiret i vårrullene er jo laget av ris, da!
Eller mente du rett og slett kålruletter?

Oopsie- rolls

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 20:03   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Ishwanvile, her.

Hva med vårruller laget med kål? Prøvde å finne oppskrift her, men fant ingen. Er det jeg som er dårlig på å søke her eller er søkemotoren ikke fullgod? Fant heller ikke oppsi-rolls oppskrift heller....

Vårruller med kål utenpå heter "kålrulletter". Du kan antakelig fylle dem med vårrullfyll om du heller vil det.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 08:14   #19
Ishwanvile
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 30
Ishwanvile er på en erverdig vei

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Var vel kålruletter ja...
Det her er så kjeeeeeeeeeeedelig å følge at jeg nesten ikke vet hvordan komme igjennom helga Usikker på hva jeg skal lage av mat som vi begge kan spise. Ukedagene går så fint fordi da spiser han på jobb, men nå må jeg ha flere måltider som vi skal spise i lag og ikke minst kos til lørdag...

Eller lørdag kan man surre sammen en biff til han og biff av elg ellernoe til meg, også grønnsaker, samt litt saus/annet digg til han. Den er i grunn grei...tror jeg. Bortsett fra lukta på hans mat er så god at jeg blir helt ødelagt.

Jeg er jo så lei salater, og ikke er jeg glad i noen form for grønnsaker heller omtrent. Har spist så mye mat bare for å spise, som jeg ikke liker. Moro... Det er stor fare for sprekk om jeg ikke finner gode løsninger på det meste snart.

Skal prøve å blande meg tacokrydder i dag for da kunne vi hatt taco til fredagskos! (Og restemat til meg...)
Like ille med den bittelillekosen som er fin å ha om man ser en film. Har vurdert å lage små kjøttboller bare for å ha noe å "dytte i munn". Hadde jeg hatt elgkjøttdeig. Får man kjøpt dette? Lei kylling...

Nei, dette er jammen meg ikke lett, og det er bare gått 5 dager

Ishwanvile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annet Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:01   #20
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Kan jeg spør hvorfor du skal spise slik i 4 uker?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 14:12   #21
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Hva med kyllingkjøttboller med chilitomatsaus og guacamole med vårløk til kveldskos? Eller stangselleri, agurk og andre grønnsaker kuttet opp og servert med en dip? Oliventapenade er godt og smakfullt! Salsa verde også!

Kan du spise nøtter? I så fall kan mandelmelk brukes til supper osv, som i denne blomkålsuppen (må tilpasses). Og valnøtter kan brukes til ruccolapesto, pinjekjerner til vanlig pesto.

Tomatsuppe med egg er en god lunch.

Grillet paprika er veldig godt tilbehør til biff! Det samme er ovnsbakte cherrytomater!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 15:04   #22
Ishwanvile
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 30
Ishwanvile er på en erverdig vei

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Kan ikke spise nøtter eller løk..
Men skal ta med det som er skrevet. Sitter og skriver ned matliste for helga nå. Phey..

Ordentlig god tomatsuppe uten melkeprodukter og/eller smør? Finnes det?

Ishwanvile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annet Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 15:12   #23
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Ishwanvile, her.

Kan ikke spise nøtter eller løk..
Men skal ta med det som er skrevet. Sitter og skriver ned matliste for helga nå. Phey..

Ordentlig god tomatsuppe uten melkeprodukter og/eller smør? Finnes det?

Ok.
Selv ikke vårløk og purre?

Det er klart det ikke blir det samme som med smør og fløte, akkurat som at lavkarbokanelboller ikke når helt opp til Åpent Bakeri sine... Men med nok krydder, og f.eks. litt basilikumolje på toppen, så blir det godt! Og med et helt, hardkokt egg i.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 15:20   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Om man må holde på en stund er det like greit å innstille seg på at dette må være godt, syntes jeg.

Sånn tenker jeg for meg: det hjelper ikke at jeg elsker gjærbakst når jeg blir syk av det. Og jeg vil heller spise en god wok enn en dårlig gjærbaksterstatning (glutenfritt smaker høgg... og jeg er ikke sikker nok på at glutenfritt er godt for meg heller.)

Så det jeg vil fram til er at du jo egentlig har en liste med gode råvarer foran deg - og at det etter hvert vil bli lettere å se mulighetene på lista i stedet for begrensningene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 15:49   #25
Ishwanvile
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 30
Ishwanvile er på en erverdig vei

Sv: Mattips, men er på strengere diett en lavkarbo er... Noen som kan hjelpe?

Det håper og regner jeg med også. Det er starten som er verst, og det vil etter tid bli mere å få på listen som kan spises.

Per nå er det mye begrensninger dessverre, men takket være dere har jeg ikke sultet enda

Ishwanvile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annet Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen hjelpe en som vil opp i vekt med lavkarbo? herregud Spørsmål og svar 92 11-07-10 00:26
Kan noen hjelpe meg? Jeg har akkurat begynt på lavkarbo, men kan så lite ... hege_ja Spørsmål og svar 1 10-06-10 23:54
Kan noen hjelpe meg angående lavkarbo-sjokolade? glajenta:-) Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 03-03-10 19:20
Noen som kan hjelpe meg?! En utfordring til dere lavkarbo-guruer Lil@ Lavkarbo generelt 11 22-10-08 17:14
Gluten- og laktosefri diett - kan dere hjelpe meg litt? Dragen Generell ernæringsdebatt 4 14-10-04 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no