Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.). |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
![]() |
Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Har fått påvisst dette av hudlege og går no på tetracyklin. Har blitt veldig bra i huden etter eg byrja på den kuren, men i helga var me på stølstur og eg har ete mat med kveitemjøl (et litt av det til vanleg og, men i liten mengde), sukker og smågodt som sjølvsagt inneheld e-stoff -i tillegg til sukker. Og i dag kom eksemet tilbake |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ammende atkins
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Jeg er overbevist om at kosthold har mye å si for helsa og huden er da en stor del av helsa vår.
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Stress og kav kan også trigge utslett. Selv får jeg ved stress først herpessår på leppene. Hvis jeg ikke da tar ting til etterretning kommer rosaceaen.. Og da må jeg ty til tetracyklider.
Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
![]() |
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Nei eg stolar ikkje på hudlegen Trill Trll. Dei meinar alltid at kosthold har ingenting å sei. Eg trur eg har rett i at eg reagerer på ein av dei tinga eg nevner i hi. Men eg lurar felt på om kva eg reagerer på, eller om det er kombinasjonen eller kva det er? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?
Jeg får halsbrann som gir smerter i overgangen magesekk/spiserør (har fått påvist slapp lukkemuskel) om jeg spiser for mye søtt og for lite salt i løpet av dagen. Men med ett-to måltider med godt med kaviar på et par knekkebrød i løpet av dagen (frokost og/eller lunsj) så er magen helt fin.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
![]() |
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Ja stress trur eg eg reagerer på. Merker det rundt eksamenstid |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Hvis det er en lege som innimellom kan gå med på at mat har mye å si for visse tilstander, så et det vel hudlegen. At du ikke blir bra av endret kosthold er mulig. Men det kan jo hende du kan bli bedre.
![]() Sist redigert av nellie : 14-12-14 kl 23:55. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Mulig utløsende faktorer: kosmetikk, tannkrem (fluor), p-piller, sollys, varme, vind, hormonsvingninger hos kvinner
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
![]() |
Har lest om det med fluor ja. Men tørr liksom ikkje heilt å kutte ut fluor. Har ikkje verdens beste tenner... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 49
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Jeg har brukt fluorfritt tannpulver i 3 år nå snart. (Og solidox uten fluor en periode før det). Har ikke fått hull på denne tiden. Har ikke fortalt tannlegen om byttet heller.
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2007
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Renser du huden? Hvis du bruker vanlig rens kan du bytte den ut med en oljerens i en periode (du kan spørre om prøvepakninger på f.eks apoteket) og se om det lindrer, det hjalp meg veldig da jeg fikk et kraftig utbrudd av perioral dermatitt for noen år siden. Ellers brukte jeg feite kremer for at huden ikke skulle sprekke opp, det hjalp litt det også.
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Sviing, brenning under huden sammen med utslett kan tude på rosacea? Ei veninne hadde flere utbrudd av dette og sammen med mye halsbrann. Hun ble satt på en av disse candida-diettene som var inn en peridoe, og det gikk over på veldig kort tid. Nå ligger hun et sted i ytterkant av lavkarboanbefalinger/candidadiett og om hun skeier mye ut kommer det straks tilbake. Så det kan jo være verdt å sjekke ut? Det går blandt annet på å eliminere gjær o.l som du jo selv nevner som en mulig trigger.
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
![]() |
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Tusen takk for tips |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
![]() |
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Har kikka på bilder av rosacea, og det ligner ikkje på dei bildene der. Mitt eksem går som ein ring rund munnen og inn i nasegropa + rundt augene. I går begynte det rundt munnen (byrjar alltid der) med sviing også kjem det små væskefyllte blemmer for så å bli rødt prikketeog hovent. I dag har det begynt rundt augene og |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Ofte når jeg har utslett holder jeg det i sjakk ved zovirax. Fås kjøpt på stort sett alle butikker. Verd et forsøk? Jeg har rosacea.
Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
![]() |
Takk for tips. Skal spørre hudlegen min i morgo |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
![]() |
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Hudlegen min hadde absolutt ingen tru på at dette hadde noko som helst med kosthaldet mitt å gjere. Men det er nå rart at kvar gong eg et noko som har mykje kveitemjøl og sukker i, så tar det ca 30-50 min så kjenner eg det byrjar å prikke og stikke i huden rundt munnen. Er rart at det skal vere tilfeldigheter kvar gong? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Høres urt som hudlegen kansje får spedd på lønna si litt fra visse medisinleverandører?...
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
![]() |
Han er hyggeleg, grei og forståelsesfull, men litt "old school" i mangt og mykje |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Jeg har en annen type eksem enn deg, også i ansiktet, men jeg kan få utbrudd av sukker, alkohol og sterk mat. Har også kontaktallergi mot parabener, å ha noe med det i på ansiktet gir meg svie og en brennende følelse, så kan være verdt å sjekke leppepomader, fuktighetskremer osv for parabener, er mange som tåler det dårlig, og som det kan trigge eksem for. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer.
![]() |
![]() |
#21 |
Juniormedlem
Medlem siden: Oct 2014
![]() |
Sv: Nokon som har erfaring med perioral dermatitt?Hei! Jeg slet i mange år med atopisk eksem, jeg var så ille et år at jeg var helt rød i hele ansiktet og nedover halsen og armene med røde flekker. Det så ut som brannsår og var kjempevondt. Eneste hudspesialister anbefalte var kortison og en spesiell type solarium de hadde på senteret. Dette funket jo ikke i lengden... Jeg mente det kom innenfra, noe som stemte! Fikk hjelp av en som driver litt alternativt, som kan mye om kosthold, med litt kostholdsendrigner og eksemen forsvant så og si helt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Sånn ca Lindberg!
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Er det nokon her som et lavkarbo, men og har redusert fettet? | nattinatt | Ketolysekuren | 9 | 16-09-09 19:36 |
Er det nokon med erfaring med 30 days og ketolyse? | nattinatt | Ketolysekuren | 18 | 09-06-09 12:44 |
Kan nokon hjelpe meg | slanky | Generell diskusjon | 1 | 09-02-09 21:42 |
Kom over desse sider, om nokon har interesse for det | mpbb | Artikler | 0 | 17-12-08 15:29 |
Dagsmenyen min,om nokon vil kommentere den | nattinatt | Ketolysekuren | 0 | 28-08-08 23:51 |