Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
11-11-05, 10:49 | #301 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
For issalat og agurk er jeg til en viss grad enig. Men jeg reagerer litt på at det ikke finnes noe næringsmessige årsaker til å spise grønnsaker. Så vitaminer og antioksidanter, fiber + enzymer som finnes i mange grønnsaker er ikke viktige i det hele tatt ? De er bare til pynt ? Brokkoli som f.eks. inneholder jern, selen, sink, magnesium, kalsium, vitamin A, B6, C, E og K - bortkasta ? Og en bete lever er bedre.
11-11-05, 13:39 | #302 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
|
Ja, lever är bättre. En bit stekt lever innehåller tio gånger så mycket nyttigheter som motsvarande mängd broccoli. Och då är broccoli ändå en av de allra bästa grönsakerna. Du måste faktiskt äta 1 kg kokt broccoli för att få den näring som du får från 100 g stekt lever. Men tyvärr ger broccoli sex gånger så mycket karbohydrater som lever. Och det innehåller varken vitamin B12 eller vitamin D. (En bit lever däremot ger mer än tio dagsintag av vitamin B12.) |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman |
11-11-05, 14:05 | #303 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
|
Okey, så litt mer nyansert, - så er ikke grønnsaker bortkastet - og de har næringsverdi, MEN ikke så mye som lever. Vi får i oss MYE mer næring med å spise lever. Da tror jeg jeg forstår deg rett.
11-11-05, 14:50 | #304 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
|
Det vore inte kul. Dessutom skulle man få i sig för mycket vitamin A och väl mycket karbohydrater. Och för lite fett! Men ett par gånger i veckan bör man äta lever i någon form. Leverpastej har du väl ingenting emot? |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman |
14-11-05, 12:47 | #305 |
Gjest
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiHei! |
23-11-05, 13:45 | #306 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2004
|
Lurer på et par ting |
Min kostholdsfilosofi: ren mat |
23-11-05, 19:13 | #307 |
Gjest
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
|
Grunnen til at egg anbefales så sterkt, er at de har noen av de beste proteinene vi kan få i oss... og fordelingen av næringsstoffene er bortimot optimal...trenger bare en liten justering med tanke på fettet... |
Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring |
23-11-05, 21:00 | #308 |
Medlem
|
Takker! Det skal absolutt prøves! (Gruer meg bare litt til å jogge inn på butikken og presentere lungemos til de som sitter i kassa, tror de synes jeg har rare nok matvaner fra før av )
23-11-05, 22:42 | #309 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
|
men tror ikke de bryr seg ! og desuten den som ler sist ler best !!
24-11-05, 09:35 | #310 |
Gjest
|
Haha, jeg synes det er så gøy ! Står i kø i butikken og legger opp på båndet : Store kartonger med fløte, creme fraiche, Tine smør, svinekoteletter, bacon, peanøtter, kokosfett, masse egg, brie, valnøtter og selvfølgelig brokkoli, fersk champinjong, løk... Men det er jo iallefall ikke kjeks, muffins, kaker, sukker, pommes frits, ferdig-pizza... |
25-11-05, 08:50 | #311 |
Gjest
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiSetter inn et svar her som jeg ga AjN i dagboka hennes...
Neida, det er ikke dumme spørsmål... |
25-11-05, 09:38 | #312 |
Medlem
|
Meget informativt! *Fornøyd* Har spist torskelever med avokado og rømme-sennepsdressing til frokost |
Min kostholdsfilosofi: ren mat |
25-11-05, 09:54 | #313 |
Admin
Hvor: Bergen
Alder: 42
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiaha!! nå gikk det opp et lite lys for meg |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
25-11-05, 10:27 | #314 |
Gjest
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiOg husk at dette ikke bare gjelder våre forfedre som levde av jakt, fiske og fangst langs kanten av innlandsisen etter hvert som den trakk seg mer og mer nordover... dette gjaldt også mens våre forfedre levde i afrika, der man i motsetning til vintrene måtte lagre ektra næring for å takle tørketidene... tror ikke det var mye korn, frukt og grønnsaker mv. som var tilgjengelig under disse periodene heller... |
25-11-05, 16:00 | #315 |
Gjest
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi*Om noen skulle lure....så er jeg litt mindre å treffe her på forumet for tiden...da jeg sitter intenst fordypet i biologibøkene nå rett før eksamen... men jeg stikker innom en gang i blant... og kommer sterkere tilbake etter den 15 desember...* |
27-11-05, 21:32 | #316 |
Gjest
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiDu Ziggy, når du får nesa di opp av bøkene og skuldrene ned på et akseptabelt nivå etter eksamen, kan ikke du finne noen kule, deilige oppskrifter på noe som kan ligne på julebakst? |
27-11-05, 23:51 | #317 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
|
Det sykeste er jo at folk tror du er mega-usunn når du spiser slik mat. Jeg skal vedde på at folk tenker "ikke rart hun er feit med alt det fettet hun spiser" om meg bak ryggen min når jeg handler inn lavkarbomaten min.
28-11-05, 10:51 | #318 |
Tar i mot hjelp....
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiLykke til med lesing til eksamen og eksamen, Ziggy...
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP |
28-11-05, 11:07 | #319 |
Seniormedlem
|
jeg tenker at de tenker sånn" åh se hu der nå skal hu prøve seg på sånne lavkarbo greier, sikkert helt desperat ! Etter og ha pratet litt om sånn lavkarbo greier med litt forskjelige folk har jeg nå skjønt at mange tror at det er en kur , altså et ti dagers opplegg. Alle sier sånn jammen du kan jo ikke LEVE med det
28-11-05, 11:41 | #320 |
Seniormedlem
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiHehe det sier alle ja, at man ikke kan leve med det.
30-11-05, 09:12 | #321 |
Gjest
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiLegger inn her et innlegg jeg la igjen hos Tricky kl 0200 i natt... som kan være interessant for flere...
Poenget her er at det proteinet som kroppen selv bryter ned, ikke blir skilt ut i form av avfallsstoffer, men heller blir gjenbrukt i cellenes proteinsyntese. Tar man dette med i betrakningen, ja så skal ikke kroppens faktiske behov for proteiner være mere enn dette. |
30-11-05, 09:35 | #322 |
Seniormedlem
Hvor: Nordland
Alder: 55
|
Jeg bare nevner at den viktigste suksessfaktoren for å bygge og bevare muskellmasse er å ha et høyt nok protein inntak. Dette er ikke bare bevist gjennom forskning, men også de fleste "byggere" sin erfaring. Mine resultater forbedret seg dramatisk når jeg fikk et høyt nok protein inntak.
30-11-05, 10:05 | #323 |
Gjest
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiNår det gjelder hard trening, så kan det nok stemme...jeg tok her utgangspunkt i en generell forklaring om hvordan det henger sammen... Sist redigert av Ziggy : 30-11-05 kl 10:24. |
30-11-05, 10:29 | #324 |
Seniormedlem
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiNår jeg leser bibelen (kaller den bare for det hehe) nå, så blir jeg mer og mer skremt over kostholdet til folk, inkludert mitt tidligere... :sjokk:
30-11-05, 15:26 | #325 |
Seniormedlem
|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofiog jeg som skal på sykehuset på mandag ... jaja orker vel uansett ikke spise så mye
Trådverktøy | |
|
|