Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Opplever du stagnasjon i vekttapet - sjekk her

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-05, 17:51   #26
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Mettet fett en ikke sundt, spesiellt bearbeidet sådant det er godt dokumentert. MEN det gjelder i et sundt kosthold. Er man på ketolysekuren og spiser mye " usundt" fett, går likevel totalkolesterolet ned , HdL ( det gode kol) økes og LdL ( det farlige) reduseres !
Av de 50 første som jeg sjekket grunndig gjaldt dette for ALLE , untatt to. Jeg sjekket dietten deres. De spiste ikke grønnsaker og salat !!!!! (Egg og bacon til frokost, grillkylling til lunsj, biff til middag, ost til kvelds). Det er viktig med vitaminene og mineralene i grønnsaker og salat for å få en gunstig forbrenning.

HVennlig Hilsen
Torkil

Kanskje det er på tide at WHO advarer mot å hoppe over grønnsakene

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 18:09   #27
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Kanskje det er på tide at WHO advarer mot å hoppe over grønnsakene

Kritikerne tror jo ikke engang vi SPISER grønnsaker, de tror både Atkins og Ketolyse = fett og proteiner og intet annet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 19:58   #28
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 45
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Så denne oppskrifta nå Ligna "mistenkelig" mye på "min" versjon av soyaproteinbrødet

http://forum.lavkarbo.no/showthread....aproteinbr%F8d

... som jeg la ut for 10-12 dager siden.
"mitt" har 24 kh (litt fra soyaproteinet mitt her ja. - som inneholder 10 kh per 100 gram..) så det blir rett i overkant av 1 kh per skive (vanlig tykkelse)

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 21:29   #29
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Melkeprodukt er jo så mye, Melk inneholder jo 5% laktose, 3% kasein og 4% fett hvor 33% av det er umetta.
Om de som økte sine forbruk av melkeprodukt drakk skummetmelk og spiste halvfet-brunost, ville det ikke være så rart om de fikk økt sitt kolesterol. Jeg vil også tro at dette skjedde da det var snakk om folk som i utgangspunktet hadde økt risiko for hjertesykdom og som hadde blitt messet for om at melkefett er farlig.

Jeg forbedret alle mine blodverdier i en periode jeg drakk fløte tilsatt proteinpulver til lunsj hver dag. Nei, mettet fett er ufarlig så lenge du ikke blander det med raske karbohydrater

Enig med Torkil over. Samtidig vil jeg understreke at jeg snakker om å være ukritisk til inntaket om mettet fett. Dersom vi luller oss inn i dette går vi i samme felle som de offentlige kanalene gjorde da Atkins først kom med sitt revolusjonerende syn. De hadde sin mening om karbohydrater, og vi vet alle resultatet av den årelange blinde forfektelsen. Lukker vi øynene for ny forskning og dokumentasjon, kommer vi ikke lengre frem, og kan miste viktige helseår før en ny "revolusjonær" står frem.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 21:44   #30
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jo det er jo alltid den gyldne middelvei som er det beste, skjønner godt at leger ikke tørr å slippe sine klienter løs på noe som de ikke er 100% sikre på selv.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 10:54   #31
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg forbedret alle mine blodverdier i en periode jeg drakk fløte tilsatt proteinpulver til lunsj hver dag. Nei, mettet fett er ufarlig så lenge du ikke blander det med raske karbohydrater

Som nevnt over må vi passe oss for å ikke bli for fanatisk, slik at vi nekter å ta inn over oss ny forskning. Jeg nevnte en studie over. Har lyst til å nevne flere, det som ligger i bunn av mine meninger er at den menneskelige biokjemi trolig er langt mer komplisert enn vi først trodde, og at sannheter innenfor medisinen trolig aldri har vart kortere enn nå.

En studie fra Amsterdam, publisert i 2005 fant:
Higher intakes of total and saturated fat were positively associated with higher HL (hepatic lipase) activity. In addition, the observed association of total fat with HL activity was modified by the HL-480C-->T polymorphism, after adjustment for age, sex, carbohydrate and protein intakes, and insulin or body mass index.

Høy HL aktivitet er assosiert med 2 potensielle risikofaktorer:
high HL activity may also result in an increased atherosclerotic risk by promoting the formation of atherogenic small, dense LDL particles. HL may also contribute locally to promote atherosclerosis by enhancing the formation and retention in the subendothelial space of the arterial wall of VLDL remnants, IDL and small, dense LDL.

Samtidig vet vi at etter inntak av mettet fett, senkes funksjonen til blodårene, og i kransarteriene, de som forsyner hjertet, er resultatet at blodårene snører seg raskere sammen, og utgjør dermed en økt risiko for hjerteinfarkt.

Vi begynner nå å skjønne effekten av raffinerte karbohydrater, men fettgåten er langt fra løst.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 12:56   #32
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Og det er der skoen trykker, mange blir for lenge i fase 1, kutter stadig ned på alle typer karbohydrater og får et usunnt forhold til mettet fett.

Hvis de som gjør dette går ned i vekt og trives med kostholdet så må det da være greit. Grønnsaker er jo uansett sunnere enn pasta, ris og korn. Atkins råder til å kutte ned mest mulig av dette og det er jo logisk. Vektnedgangen går også fortere som jo er en annen positiv ting. Å følge Atkins intro er overhodet ikke usunt i seg selv så lenge man spiser kun grønnsaker for å få opp karbotallet. Det er ihvertfall sunnere enn et "normalt norsk kosthold". De fleste vil kanskje si (etter å ha fulgt Atkins intro): "Så mye grønnsaker har jeg aldri spist før". Det sa ihvertfall jeg.

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Målet med fase 3 og 4 i Atkins synes jeg er helt topp, og innholdet i disse fasene er jo det samme hos Atkins, SB og Lindberg. Virkemiddlet for å komme dit er jeg noe uenig i.

Det er fortsatt forskjeller på Atkins fase 4 og Lindberg/SB. Lindberg/SB vil alltid være å fokusere mer på karbohydrater og ikke spise for mye fett. Atkins vil, i alle faser, fokusere mest på fett og proteiner. Det er jo det som er grunnstammen for Atkins-dietten.

Opprinnelig lagt inn av DrPork


Samtidig vet vi at etter inntak av mettet fett, senkes funksjonen til blodårene, og i kransarteriene, de som forsyner hjertet, er resultatet at blodårene snører seg raskere sammen, og utgjør dermed en økt risiko for hjerteinfarkt.


Vi begynner nå å skjønne effekten av raffinerte karbohydrater, men fettgåten er langt fra løst.

Dette er feil! Helt, helt seriøst. Fett er ikke usunt i seg selv. Samme om det er mettet eller umettet. Det er når man kombinerer fett med for mye karbohydrater man risikerer hjerteinfarkt (og mere til).

Ellers vil jeg si at studier kan være så mangt. Er man mot fett og lavkarbo i utgangspunktet så vil også studiet reflektere dette. Ofte er visse studier lagt opp på en måte som favoriserer tenkemåten til en høykarbo/lavfett-diett og at det må være det sunneste. Det er påvist av Atkins og mange andre. (Økonomiske interesser kommer også inn her, alle vil jeg tjene penger samme hvor usunne produkter man selger). F.eks. i USA var det en gruppe som advarte mot Atkins og for mye proteiner. Og hvem var disse menneskene? Vegetarianere såklart! (atkinsdietalert.com tror jeg). En annen ting var programmet som gikk på Nrk for litt siden der de forsket på Atkins og fett. Metter fett? Konklusjonen var klar; NEI! Men de testet altså med en matrett som ikke finnes på Atkins. (kjøttdeig i tomatsaus med pasta). I dette "seriøse" studiet så la man til en stor mengde fett i matretten, som gjorde at disse da spiste mer enn før. Det er jo bare så dumt! Hva om de kunne lest Atkins-boken først... Da hadde de nok fått store øyne! Det er dessverre flust av useriøse studier på Atkins (og Lindberg, SB for den saks skyld og lavkarbo generelt).

Det er rart ingen Atkins'ere har fått hjerteinfarkt ennå synes nå jeg...

Jeg vet ikke hvor mange 100.000 (eller millioner?) som følger eller har fulgt Atkins, men ingen er rapportert med dårlig helse ennå ihvertfall. Og ingen er døde (bortsett fra ved naturlig død såklart). Jeg har hørt om ett tilfelle, en - 1 - jente som man påstår døde av dietten. Hvor logisk er det, når man vet om alle som får forbedret sin helse drastisk og går ned i vekt. Senere kom det såklart frem at hun hadde en sykdom som hun døde av. Det blir bare for dumt å påstå at noen kan dø av ett sunt kosthold, en steinalderdiett, som mennesket har levd på i 100.000'er av år. Jeg tror heller ikke at mennesket før ble bare 35 år. Hvem kan påvise noe sånt så nøyaktig som skjedde så lenge siden?

Jeg må også legge til at de som kritiserer Atkins (og andre lavkarbo-dietter) ikke har satt seg inn i hva dietten går ut på. Dette gjelder vel spesielt Atkins der mange kritikere sier at på denne dietten gjelder det å ikke spise karbohydrater i det hele tatt! Og jeg (og mange med meg) får også inntrykk av at det er bare å lange innpå med "usunt" fett i lange baner. Les boka sier jeg bare. Når man kutter ned (ikke ut) karbohydrater så får man kontroll over metthetsfølelsen, så de fleste spiser kanskje totalt mindre fett en de gjorde tidligere.

Dessverre er det mange som ikke følger Atkins pga. useriøse studier som sier at du dør av Atkins, og mange som slutter på Atkins av samme grunn selv om helsen deres har forbedret seg dramatisk og blodprøvene var perfekte. Forskere (useriøse) har for mye makt. Det er bedre å tenke på hvordan mennesket levde en gang for lenge lenge siden, da blir alt logisk og ingen studier er påkrevet. Når man kutter ned på karbene så blir man også raskere og lengre mett. Så det er ikke som mange tror at man "kjører innpå" med store ukontrollerte mengder fett på Atkins. Mettheten kontrolleres av seg selv. Altså: man kan aldri spise for mye fett på Atkins.

Atkins har løst fettgåten.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon

Sist redigert av donjuanwannabe : 12-05-05 kl 13:50.
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 13:50   #33
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Dette er feil! Helt, helt seriøst. Fett er ikke usunt i seg selv. Samme om det er mettet eller umettet. Det er når man kombinerer fett med for mye karbohydrater man risikerer hjerteinfarkt (og mere til).

Og det er her vi er uenig. Denne holdningen er jo den samme som myndighetene hadde ovenfor karbohydrater i 70 årene, og vi har jo sett hvordan det gikk. Det kommer stadig ny forskning som kan være et varsel om at synet på mettet fett og karbohydrater må revurderes. Skal vi da gå rundt med skylapper i nye 30 år dersom dette holder vann, eller skal vi være åpne for nye ting, noe som Atkins ba tynt om for 30 år siden. Umettet er vi enig rundt.

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Det er rart ingen Atkins'ere har fått hjerteinfarkt ennå synes nå jeg...

Dersom dette er sant, er det desverre nok et tidsspørsmål. Jeg har selv sett skyhøye LDL og triglyserider hos Atkinsere i ketosefasen.

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Det blir bare for dumt å påstå at noen kan dø av ett sunt kosthold, en steinalderdiett, som mennesket har levd på i 100.000'er av år. Jeg tror heller ikke at mennesket før ble bare 35 år. Hvem kan påvise noe sånt så nøyaktig som skjedde så lenge siden?

Ved å måle innholdet av beinrester fra skjelett. Dette er en nokså spesifikk og nøyaktig vitenskap, ikke på måned og år kanskje, men ganske så nært.

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Atkins har løst fettgåten.

Skulle ønske det jeg også, men her er vi bare i starten. Feks har det vist seg at selve fettcellen er mye mer aktiv en vi trodde før, bla hormonellt.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 13:59   #34
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Dette er feil! Helt, helt seriøst. Fett er ikke usunt i seg selv. Samme om det er mettet eller umettet. Det er når man kombinerer fett med for mye karbohydrater man risikerer hjerteinfarkt (og mere til).

Glemte 1 ting. Man vet nå at mettet fett fører til en reduksjon i funksjonen til blodårene rundt hjertet, innsiden av blodårene blir mer utsatt for sammentrekninger, og dermed øker risiko for at de går tapt. Dersom en blodåre som forsyner hjertet går tett, får man hjerteinfarkt.
Her spiller kolesterolet en viktig rolle, et fint nivå av HLD og de rette LDL partiklene kan ordne opp i dette.
Etter et måltid med mye mettet fett, økes påleiringene inne i karene. Er man ekstra uheldig da, kan et fettrikt (mettet) utløse et hjerteinfarkt. Det meste av denne viten er kommet etter at han skrev boka si.
Skjønner at vi er uenig her, for min egen del kan jeg bare si at jeg tør ikke fortsette på Atkins vegen når jeg kjenner til disse nye resultatene.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 14:51   #35
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

En ting som kanskje er viktig å ha med i debatten om hvorvidt Atkins-spisere får hjerteinfarkt eller ikke, er jo noe som lett glemmes i retorikken. Dietten er utviklet for å hjelpe mennesker som har alvorlige helseplager på grunn av vekt, og som helt klart er i faresonen i utgangspunktet. Det vil si at det for disse pasientene nok kan være viktigere å lette belastningen på kroppen som ligger i vekten, og så kan de begynne å bekymre seg for et sunt kosthold i fase 3. Og denne fasen har jo et helt annet fokus på sunne grønnsaker, fiber og andre deler av et kosthold enn de første fasene har.

Men siden det er så mange Atkinspasienter som har og hadde store hjerteproblemer, er det helt sikkert også mange Atkinspasienter som har dødd av hjerteinfarkt. Dietten var utviklet for at dette skulle skje senere, og pasientene skulle ha et bedre liv før det skjedde, og fokuserer nok en del på å velge det minste av flere onder.

Derfor er jeg faktisk litt bekymret for hvordan dietten virker på normalt slanke mennesker, når disse legger om til en tung, fettrik diett ut fra tanken om at det er "bedre" enn de farlige karbohydratene, og jeg er spent på å se hva framtidig forskning kommer fram til om dette.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 16:54   #36
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av DrPork

Dersom dette er sant, er det desverre nok et tidsspørsmål. Jeg har selv sett skyhøye LDL og triglyserider hos Atkinsere i ketosefasen.

Har du virkelig??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 18:00   #37
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Red face

Opprinnelig lagt inn av Iset

Har du virkelig??

Å se noe:
Med risiko for å bli dradd inn i en lang diskusjons så har jeg også sett ting.
De første 50 personer som var på ketolysekuren fikk målt kolesterol ( total,HdL og LdL og Triglycerider) ALLE fikk bedre verdier på ketolysekuren ( i ketose) untatt TO , det viste seg at de ikke spiste grønnsaker eller salat. Så jeg har set noe jeg også.

Vekttapet på 6 uker( så vidt jeg husker var gjennomsnittlig 14,7 kilo og har redusert risikoen for bla. hjerte og karsykdommer dramatisk for deltakerne .

Enig i at de som ketolysekuren er tiltenkt, har høy risiko for hjerte og karsykdom. Og risikoen bedres dramatisk ved slanking ( referanser til nyere forskning på dette finnes i boken " slank med ketolysekuren".

Og så en enkelt opplysning. Hjerteinfarkt oppstår når plakk( fettavleiringer) rupturerer ( sprekker) og tiltrekker blodplater som klistre seg til plakket. Ikke ved sammentrekning av blodårene.

Håper ikke jeg er dradd inn i malmstrømmen med dette !

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 18:17   #38
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dr Pork

Her spiller kolesterolet en viktig rolle, et fint nivå av HLD og de rette LDL partiklene kan ordne opp i dette.
Etter et måltid med mye mettet fett, økes påleiringene inne i karene. Er man ekstra uheldig da, kan et fettrikt (mettet) utløse et hjerteinfarkt. Det meste av denne viten er kommet etter at han skrev boka si.


Når det gjelder disse forskningsresultatene på fett; Er det egentlig gjort noen forskning på det uten karbohydrat /insulinpåvirkning?

For ettersom jeg har forstått, så er ikke fett farlig uten høy GI og mye karbohydrater pga insulinpåvirkningen, og at det er karbohydrater som fører til avleiringer og stive årevegger...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 18:32   #39
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Bare en liten "avsporing"; blir ikke barn med epilepsi satt på ketogen diett? Med mye fett og minimalt med karber? Leste det i Mat&Helse for ikke så lenge siden. Det sier vel litt?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 20:01   #40
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Opprinnelig lagt inn av Iset

Bare en liten "avsporing"; blir ikke barn med epilepsi satt på ketogen diett? Med mye fett og minimalt med karber? Leste det i Mat&Helse for ikke så lenge siden. Det sier vel litt?

Hei
Inntil 8 av 10 barn som normal epilepsibehandling ikke virker på blir bra i ketose ( se "slank med ketolysekuren". Men det har jo ikke noe med fettdiskusjonen å gjøre!
Jeg har lyst å melde meg litt ut, men Lise har helt rett, fettfarligheten er nesten bare undersøkt i et normalt kosthold med allt for mye KH og insulin som gjør all slags fett farlig ( men speisellt animalsk og herdet fett)
vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 20:06   #41
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Torkil

ALLE fikk bedre verdier på ketolysekuren ( i ketose) untatt TO , det viste seg at de ikke spiste grønnsaker eller salat. Så jeg har set noe jeg også.

oi...

*lusker ut på kjøkkenet og tar en gulrot*

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 20:42   #42
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Inntil 8 av 10 barn som normal epilepsibehandling ikke virker på blir bra i ketose ( se "slank med ketolysekuren". Men det har jo ikke noe med fettdiskusjonen å gjøre!
Jeg har lyst å melde meg litt ut, men Lise har helt rett, fettfarligheten er nesten bare undersøkt i et normalt kosthold med allt for mye KH og insulin som gjør all slags fett farlig ( men speisellt animalsk og herdet fett)
vennlig Hilsen
Torkil

Grunnen til at jeg tok det opp var pga snakket om langtidsvirkninger osv. Jeg mener at når kroppen blir så bra i ketose så er det vel slik vi er ment å spise? Det var bare det jeg mente. Men det er jo min mening da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 21:24   #43
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Jeg har lyst å melde meg litt ut, men Lise har helt rett, fettfarligheten er nesten bare undersøkt i et normalt kosthold med allt for mye KH og insulin som gjør all slags fett farlig ( men speisellt animalsk og herdet fett)
vennlig Hilsen
Torkil

Godt sagt - helt enig - og jeg har meldt meg ut for lenge siden

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 22:27   #44
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Skjønner ikke hvorfor dere melder dere ut jeg Dette er faktisk et kjempeviktig tema.

Oppsummering av tråden: "Fettgåten" er ikke løst, og det er ikke farlig å spise naturlig fett i naturlig mat - forutsatt at du ikke spiser middels-høy GI karbomat ved siden av, og at du får i deg nok grønnsaker. Alle som med hånden på hjertet kan si til seg selv at de ikke gjør det, har ikke mye å bekymre seg for.

Men det som er fasinerende med fett er at det er hormonellt aktivt, vitenskapen har lenge trodd at det bare var ballast vi dro med oss. Men nå viser forskning at fettet vi har på kroppen, og fettet vi spiser faktisk påvirker hormonene våre! Påvirker blant annet blodtrykk og inflamasjoner, og mye mer!

Jeg tror karbohydratens tiår ble kort, fettet er det neste store området innen ernæring og helse!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-05-05, 23:40   #45
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Jeg kom til å tenke på alle de innleggene jeg har lest på amerkikanske lavkarboforum, om de som har brutt platået ved å skeie ut. Det kan vel kanskje være akkurat fordi utkseielsen har tilført kroppen en booster av forskjellige enzymer den trengte for å fortsette ketosen. Disse menneskene har kanskje på forhånd vært skikkelig tilbakeholdne med karber, fordi de merker at de ikke er i ketose lengre (les:karbohydratsky), og kroppen manglet enzymer, så de lurte seg selv i en felle. Heller skulle de vel bare droppa alle andre karbokilder enn grønnsaker, og brutt platået på den måten, og HOLDT inntaket av grønnsaker. Det er fort gjort å lure seg selv inn i den fella, at man skal lage "lovlige" kaker og "lovlige" desserter, lavkarbo brød osv, og kaste bort verdifulle karber fra kvoten på det.

Grønnsaker er det som utgjør mesteparten av mitt kosthold (i VEKT, ikke kalorier), og det er snakk om KILO ikke gram! Føler meg mye "renere" innvendig når jeg spiser mye grønt.

Og fett? minimum 2 ss cocosa daglig, i tillegg til minimum 50 gram oljer med hovedsaklig umettet fett (linfrø, tran, omega 3-6-9 blandinger og olivenolje). Utenom dette kommer det litt fett fra proteinene jeg spiser. Jeg er IKKE redd for at dette ender galt nei! ikke når jeg ser hvor flott kroppen responderer til lavkarbo kosthold! Huden blir bedre, fordøyelsen er kjempefin, menstruansjonssmerter- hva er det?, og bedret konsentrasjon osvosv (alle kjenner jo denne regla! )

ja... det var det for denne gang.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-05, 10:16   #46
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av dingpot

Grønnsaker er det som utgjør mesteparten av mitt kosthold (i VEKT, ikke kalorier), og det er snakk om KILO ikke gram! Føler meg mye "renere" innvendig når jeg spiser mye grønt.

Og fett? minimum 2 ss cocosa daglig, i tillegg til minimum 50 gram oljer med hovedsaklig umettet fett (linfrø, tran, omega 3-6-9 blandinger og olivenolje). Utenom dette kommer det litt fett fra proteinene jeg spiser. Jeg er IKKE redd for at dette ender galt nei! ikke når jeg ser hvor flott kroppen responderer til lavkarbo kosthold! Huden blir bedre, fordøyelsen er kjempefin, menstruansjonssmerter- hva er det?, og bedret konsentrasjon osvosv (alle kjenner jo denne regla! )

ja... det var det for denne gang.

Med den blandingen du skisserer er ikke jeg heller det. Det høres tilnærmet optimalt ut.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 13-05-05, 10:18   #47
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av HP

Oppsummering av tråden: "Fettgåten" er ikke løst, og det er ikke farlig å spise naturlig fett i naturlig mat - forutsatt at du ikke spiser middels-høy GI karbomat ved siden av, og at du får i deg nok grønnsaker. Alle som med hånden på hjertet kan si til seg selv at de ikke gjør det, har ikke mye å bekymre seg for.

Men det som er fasinerende med fett er at det er hormonellt aktivt, vitenskapen har lenge trodd at det bare var ballast vi dro med oss. Men nå viser forskning at fettet vi har på kroppen, og fettet vi spiser faktisk påvirker hormonene våre! Påvirker blant annet blodtrykk og inflamasjoner, og mye mer!

Jeg tror karbohydratens tiår ble kort, fettet er det neste store området innen ernæring og helse!

Enig, og så lenge vi ikke går rundt med skylapper som de offentlige ernæringsmyndighetene gjorde, kan vi denne gang være i forkant, fremfor å ikke skjønne hvorfor vi blire overvektige og sjuke når vi spiser som de anbefaler.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 13-05-05, 10:26   #48
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Og så en enkelt opplysning. Hjerteinfarkt oppstår når plakk( fettavleiringer) rupturerer ( sprekker) og tiltrekker blodplater som klistre seg til plakket. Ikke ved sammentrekning av blodårene.

Håper ikke jeg er dradd inn i malmstrømmen med dette !

Skal prøve å ikke dra deg inn... I forkant av rupturerte plaques har man ofte sammentrekninger av karveggen, som kan gi seg utslag som hjertekrampe (angina), og disse øker stresset på det overflaten av det enkelte plaque, som kan medføre at de sprekker. Når den naturlige dilatasjonen i karveggen i tillegg er satt ned pga mettet fett, kan man få et problem.
Poenget mitt igjen, er at dette vet vi ikke nok om, og vi bør ikke lukke øynene for ny forskning.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 13-05-05, 10:46   #49
bibba
Medlem
 
bibba sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nord i landet
Innlegg: 96
bibba er en juvelbibba er en juvelbibba er en juvel

Skjønner nu at boka jeg har lest om Atkins , og dens forslag med mat, MÅ jeg lese flere ganger.


For alt dere skriver over er GRESK for meg.

Her er det så mye at jeg skjønner ingenting, så mange uttryk, forkortelse etc.
Har dere godt på kurs også, slik at dere er godt informert om de forskjellige stadiene i denne kuren?

__________________
solen skinner alltid
der jeg helst vil være.
hvorfor det??
bibba
bibba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt av hver Svar med sitat
Gammel 13-05-05, 22:22   #50
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av bibba

Skjønner nu at boka jeg har lest om Atkins , og dens forslag med mat, MÅ jeg lese flere ganger.


For alt dere skriver over er GRESK for meg.

Om du leser den norske Atkins boken så blir du ikke så veldig mye klokere, den amerikanske / engelske forklarer mye grundigere. Når det gjelder diskusjonen i denne tråden så er vel kunnskapsnivået her litt over gjennomsnittet

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no