Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-12-10, 14:38   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Leste det et sted igår. Han gikk så fort ned at han mistet muskelmasse sto det. Men var det fordi han ikke fikk i seg nok energi da, eller må man trene styrketrening? eller var det for lite protein i kostholdet? Noen som har fått med seg dette?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 14:58   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Vill teori

-man behøver mindre muskelmasse for å kunne gå når man veier mye mindre. Så litt er vel bare mindre belastning? Sitter man stille/ikke belaster så mye så blir jo musklene mindre?

Rent teknisk burde man måtte ha på en ryggsekk med mye av avtatt vekt hele dagen for å opprettholde de store muskelgruppene i beina.

(noen burde undersøke atrofi i armer vs bein for de som går ned lavfett og lavkarbo)

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 19:24   #3
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Ja. Rart jeg ikke tenkte på det selv. Er hjernevaska etter å ha lest her inne stadig at man beholder muskelmassen når man kjører lavkarbodiett. Rettere sagt ville kanskje være at man beholder nødvendig muskelmasse og at muskler ikke forsvinner i så stor grad som ved ved kalorifattig diett. Man har jo muskelmasse etter hva man trenger/utsetter kroppen for. Jeg trener nå bare yoga og har derfor mistet litt muskelmasse siden jeg trente styrke på helsestudio før. Men det gjør ikke noe det.Store muskler er bare i vegen ved yogatrening.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:42   #4
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Jeg mener da at Skaldeman sier han fikk økt muskelmasse når han gikk ned. Hvor har du hørtt det?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 01:04   #5
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Med store vekttap er det ganske vanskelig å unngå litt tap av muskelmasse, spesielt når det i tillegg går fort.

Trøsten er at man bygger lettere muskulatur opp igjen på en lavere fettprosent, fordi kroppen har bedre insulinfølsomhet osv.

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 11:47   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg mener da at Skaldeman sier han fikk økt muskelmasse når han gikk ned. Hvor har du hørtt det?

Husker ikke, men det var et sitat av han selv. Husker du hvor du leste det du påstår?

Om han ikke drev med styrketrening i det hele tatt er det kanskje ikke så rart?
Han sa han gikk så fort ned at han mistet muskelmasse også, og derfor ikke anbefalte et så raskt vektttap.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 12:06   #7
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg mener da at Skaldeman sier han fikk økt muskelmasse når han gikk ned. Hvor har du hørtt det?

Det mener jeg også at det står i boka. Har lånt bort boka så jeg får ikke sjekket.

Det er mest sannsynlig at han mistet muskelmasse. Han levde vel ned mot null karber og hjernen trenger litt glukose. Da lager kroppen glukose fra protein, altså muskler. Sånn tror jeg det er.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 12:19   #8
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Okei. Jeg bare syns å huske at jeg leste i GI-null! at dersom man gikk på det kostholdet kunne man bli slank uten å miste muskelmasse og i noen tilfeller øke den. Men da kan det hende jeg tar feil. Kan jo prøve å finne det.. Men som sagt, det er mulig jeg husker feil.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 13:04   #9
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Jeg kan ikke huske at jeg har lest noe sånt i Skaldeman-bøkene?

Men likevel, når man veier 150 kg er musklene naturligvis større for å klare å bære på den høye vekten og når man går ned i vekt, trenger man jo ikke så mye muskler.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 13:44   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Det var ikke i bøkene hans jeg fant det. Det var i en artikkel.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 22:06   #11
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Det står i denne artikkelen.

http://www.matoghelse.no/helse/2005/...dsekspert.aspx

Skaldemann advarer mot å gå for fort ned i vekt. Han anbefaler ikke å gå ned mer enn max 1 kg i uka.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 14:31   #12
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Nå har ikke jeg lest bøkene, men flere artikler av/om Skaldemann. Jeg forsto det slik at når han sier økt muskelmasse, så er det relativt til fettprosenten; altså at kroppen har fått en bedre fordeling mellom fett og muskler. At muskelmassen har minket, trenger jo ikke å ha betydning for kroppssammensetningen. Mulig jeg har misforstått, men slik tolker jeg det

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 15:29   #13
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Hvorfor mistet Skaldemann muskelmasse da han gikk ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Det mener jeg også at det står i boka. Har lånt bort boka så jeg får ikke sjekket.

Det er mest sannsynlig at han mistet muskelmasse. Han levde vel ned mot null karber og hjernen trenger litt glukose. Da lager kroppen glukose fra protein, altså muskler. Sånn tror jeg det er.

Det siste du nevner stemmer greit, bortsett fra at kroppen aldri vil kanibalisere seg selv for å oppdrive stoffer den får tilført nok av fra dietten. Skaldeman spiser da vitterligen nok proteiner selv for tøff styrketrening, i tillegg til at kroppen renser ut og resirkulerer endel "søpleproteiner" som ligger rundt omkring i celler når man er i ketose.

Tror det hele dreier seg om homeostase, altså at kroppen alltid vil være i den tilstanden der den har balanse mellom muskel- og fettmasse, og hvor mye arbeid den trenger å utføre og hvor store reserver den trenger å ha.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke gikk opp i helgen? miss_chica Ketolysekuren 17 14-12-10 17:18
Kjøpe vekt som måler muskelmasse og slik heltny Spørsmål og svar 0 28-11-09 13:42
Sten Sture Skaldemann - Spis deg ned i vekt donjuanwannabe Lavkarbobøker 14 27-10-05 20:43
Gikk ned i vekt etter STOR utskeielse melene Lavkarbo generelt 14 03-09-04 11:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no