Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo og forbrenning generelt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-11, 02:29   #1
sinquah
Juniormedlem
 
sinquah sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Alder: 30
Innlegg: 28
sinquah er på en erverdig vei
Smile

Lavkarbo og forbrenning generelt

så jeg tenker på forbrenning osv, det står for de fleste nettsider over aktiviteter bare hvor mange kalorier man forbrenner, men ikke karbohydrater.

og det jeg har kommet fram til er jo da at 1 karbohydrat tillsvarer 4 kalorier.
så la oss si at jeg spiser noe som inneholder 100 karbohydrater, deretter trener slik at jeg forbrenner bort 400 karlorier, vil det si da at jeg fortsatt er i ketolyse ?

anyways, kanskje litt sensetivt tema men uansett, samleie skal vist også ha noe effekt på forbrenninga ?

takk for alle gode svar

__________________
sinquah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 06:28   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: lavkarbo og forbrenning generelt

Nei, det blir nok ikke helt riktig Når du trener med karbs, proteiner og fett i systemet, forbrenner du litt av hvert. De sies at du ved moderat-høy intensitet trener bort mest karbs og ved lav mest fett. Dette er selvfølgelig veldig relativt, men du klarer nok ikke regne deg frem til nøyaktig hvor lenge du skal utføre en aktivitet, for å brenne bort 100 gram karbohydrat.

Alt av bevegelse er jo med på forbrenningen sitte, stå, gå, vaske doen, dusje, mate katta og sex. Med mndre du er veeeeldig i farta ville jeg nok ikke sett på en runde i senga som dagens trim

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 07:49   #3
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Bare for å presisere..

Kalori er en enhet for måling av energi med symbol cal. Navnet kommer fra latin calere (å være varm). Vanligvis oppgis mengden kalorier i kilokalorier (kcal) på matvareetiketter. I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier». Men i virkeligheten blir dette like feilaktig som å lese km som meter, siden 1 kcal = 1000 ganger energimengden i 1 cal.
Kalori er ikke en SI-enhet, og er i ferd med å fases ut til fordel for SI-enheten Joule.
Definisjon

En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin, ved et trykk på én atmosfære.
Mengden varme som trengs er avhengig av vannets initielle temperatur, noe som resulterer i flere forskjellige definisjoner av kalori, hver av dem tilsvarende en noe forskjellig energimengde. Den mest brukte definisjonen er at en kalori tilsvarer 4,1868 Joule.
Kalori brukes særlig, av historiske årsaker, til angivelse av energi i matvarer. I forbindelse med mat benytter man som oftest kilokalorier (symbol kcal).
En 250 grams pose potetchips inneholder typisk ca. 1 350000 cal, dvs. 1350 kcal. Dette er nok energi til å øke temperaturen på 13,5 liter vann fra 0 til 100 grader Celsius.

Kilde: Wikipedia

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 08:09   #4
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Uansett intensiteten på treningen, vil energien til å utføre denne komme fra både fett og karbohydrater.
Forbrenning av kun blodsukker ville gitt energi til betraktelig mindre mengde fysisk aktivitet: etter 10 minutter ville dette "lageret" ha vært tomt. Tilsvarende ville fettlagrene kunne gi energi til ca 7 dagers trening hos en normalvektig person. Kroppen vil imidlertid aldri kunne forbrenne energi fra én eneste energikilde.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:34   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Uansett intensiteten på treningen, vil energien til å utføre denne komme fra både fett og karbohydrater.
.

Jeg må spørre igjen - hva når du ikke spiser karbohydrater? Vil kroppen da kun forbrenne fett - hva med protein?

Uff jeg har alt for mange spørsmål og altfor få svar i hodet mitt akkurat nå

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:45   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Proteiner KAN vel gjøres om til "energi" ved glukogenese i leveren, men det er en krevende prosess som ikke foretrekkes av kroppen. Men når det skjer, så lagres det som kroppsfett eller brukes som "energi" dersom det er behov for det. Troooor litt av et evt proteinoverskudd kommer ut med urina også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:50   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: lavkarbo og forbrenning generelt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Med mndre du er veeeeldig i farta ville jeg nok ikke sett på en runde i senga som dagens trim

...Og når man tenker på hvor lenge en gjennomsnittelig runde varer...
Lite effektivt, men man treffer da folk på den måten...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:52   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Proteiner KAN vel gjøres om til "energi" ved glukogenese i leveren, men det er en krevende prosess som ikke foretrekkes av kroppen. Men når det skjer, så lagres det som kroppsfett eller brukes som "energi" dersom det er behov for det. Troooor litt av et evt proteinoverskudd kommer ut med urina også.

Det har jeg lest også - og det tror jeg stemmer ganske bra. Kroppen foretrekker å bruke protein der og da som energi istedet for å lagre det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:53   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: lavkarbo og forbrenning generelt

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

...Og når man tenker på hvor lenge en gjennomsnittelig runde varer...
Lite effektivt, men man treffer da folk på den måten...

Men så utrolig mye triveligere enn det meste av annen trim da...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:54   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Proteiner brukes vel ikke så mye som energi, i den forstand, egentlig? De brukes vel mest til å bygge opp det som er blitt brutt ned? Proteiner er vel grunnlaget for absolutt alt kroppen er bygd opp av, så da har de vel nok med å utføre de oppgavene og ikke tid til å brukes til energi på den måten. Eller.. Egentlig, så brukes de jo til energi, for alle prosessene.

Forvirret, jeg?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:57   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Proteiner brukes vel ikke så mye som energi, i den forstand, egentlig? De brukes vel mest til å bygge opp det som er blitt brutt ned? Proteiner er vel grunnlaget for absolutt alt kroppen er bygd opp av, så da har de vel nok med å utføre de oppgavene og ikke tid til å brukes til energi på den måten. Eller.. Egentlig, så brukes de jo til energi, for alle prosessene.

Forvirret, jeg?



Hvis det hjelper føler jeg meg minst like forvirret Greit å vite at man er forvirret i selskap med andre forvirrede ihvertfall!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 16:08   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Proteiner i maten går vel i hovedsak til byggeprosjekter rundt omkring i kroppen.
Hvis det ikke er tilgang på energi (og proteiner), vil kroppen tilslutt tære på musklene for å lage energi.
(hvis jeg husker rett??)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 13:44   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Sitat:

93-96% av alt protein du spiser blir tatt opp av kroppen. Dette gjelder selv om du inntar 200g protein i ett og samme måltid. Hva som skjer med det etterpå er en ganske komplisert affære.

Mesteparten av aminosyrene som ikke blir lagret i kroppen, omdannes til ammoniak og går ut i urinen. Aminosyrene mister sine aminogrupper og danner alfa-keto syrer som er karbonskjelettet i aminosyrene. alfa-keto syrene blir oksidert til CO2 (karbondioksid) og H2O (vann) eller (mer viktig) 3- og 4-karbon enheter som kan omdannes til glukose gjennom glukoneogenese (gluconeogenesis). Det gjenstående karbon-skjelettet omformes til acetyl CoA, acetoacetyl CoA, pyruvate, eller en av middelstadiestoffene i sitronsyre-syklusen. Altså kan aminosyrer omdannes til både fettsyrer (meget liten grad), ketoner (alternativ drivstoff for hjernen i en lavkarbosituasjon), og glukose. Hvis jeg husker helt korrekt, kan opptil 50% av proteinet omdannes til glukose i en situasjon med høyt proteininntak. Dette er ikke negativt, det er rett og slett måten kroppen behandler protein på. Kroppen vil tilpasse seg økt proteininntak ved å øke oksidasjonen av protein. Lavere karbohydratinntak gir økt glukoneogenese (omdanning til glukose).

I følge han Børge Fagerli. Han bør jo ha peiling på det, på en måte.. Høres veldig proft ut hvertfall?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 14:05   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og forbrenning generelt

Nåh. Det der må jeg inn og lese litt mer om Takk for linken!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt? hildabakk Lavkarbo generelt 15 02-04-10 16:47
Lavkarbo generelt - hvordan enklest lære seg å unngå for mye fett hvis for mye karb? Sammy66 Lavkarbo generelt 2 05-03-10 06:25
Lavkarbo generelt ... cilemora Lavkarbo generelt 6 14-01-08 17:16
Generelt *Tussi* Ketolysekuren 7 19-04-05 21:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no