Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Diabetes type 1 og lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-10, 11:16   #1
flaskeee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergenser i Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 5
flaskeee er på en erverdig vei

Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg er 24 år, og har hatt diabetes type 1 i over 16 år. Siden jeg har alle disse årene med erfaring, så er det ikke til å legge skjul på at diabetesen min er temmelig velregulert. Den er faktisk så bra at diabeteslegen min sier at det ikke er noen vits i å gå over fra sprøyter til pumpe - siden jeg tydeligvis har stålkontroll med sprøyter. Det at den er "velregulert" vil jo egentlig bare si at jeg er flink til å ta "riktig" insulindose, enten jeg skal spise 3 skiver grovbrød med leverpostei til frokost, fullkornsris og fisk til middag, eller et hav av kaker i et familiebesøk. Men de "riktige" insulindosene fører vel bare til at det jeg spiser av karbohydrater skuffes/skyves ut av blodet og lagres på magen?

Jeg er 180-182 cm høy, og veier vel en 90-95 kg - minst 10 kg for mye, spør du meg. Og jeg føler at uansett hvor mye jeg trener, så påvirkes vekten veldig lite. Så nå lurer jeg på om mitt "norske" kosthold med mye grovbrød/poteter/fullkornsris er problemet. Jeg tenkte å ta dette opp med legen min neste gang, men hva kan jeg egentlig forvente meg? Kommer han til å si: "regjeringen sier at du skal spise grovbrød og fullkornsris, det er ikke lov å tenke selv, gutt" - eller kan jeg regne med at han forstår at jeg kan få positive helsegevinster og mer stabilt blodsukker av å trappe ned/kutte ut på karbohydratene? Noen som har erfaringer med å "komme ut av skapet som lavkarbo-tilhenger" hos diabeteslegen sin? Hva ble sagt?

De siste dagene har jeg eksperimentert med 4 egg og 4 skogsbacon til middag - og ingen insulin. Og blodsukkeret har vært dønn stabilt hele kvelden, og jeg har også følt meg mer opplagt, samt sovnet litt raskere.

Noen der ute med diabetes type 1 som vil dele erfaringene sine?

Bemerk at jeg har diabetes type 1 - så jeg produserer absolutt ingen insulin selv - så tips beregnet for diabetes type 2 er kanskje ikke helt perfekt for meg.

(Kan vel egentlig nevne at det at diabetes type 1 og type 2 begge kalles diabetes, er som om fullstendig blindhet ble kalt "blind type 1", mens alle med litt dårlig syn var "blind type 2". :P )


Sist redigert av flaskeee : 13-05-10 kl 11:25.
flaskeee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 11:48   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Vet ikke om du har sett denne artikkelen med en ung gutt som har diabetes type 1 og spiser lavkarbo:

http://www.matoghelse.no/helse/2007/...diabetes!.aspx

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 11:56   #3
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg vet det er mange med diabetes 1 som har gode erfaringer med LCHF kost, fått bedre helse og insulinbruken har blitt redusert. Kostdoktorn har samlet noen anektodiske bevis for dia1 type i bloggen hans: http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter#typ1

Det kan jo være at du er heldig og har en lege som er litt oppdatert når det gjelder kosthold.

Vet ikke så mye om Dia 1, men man må vel være ekstra nøye med målinger av blodsukkeret skulle jeg tro? Jeg tenker på ketoacidose hvis man ikke får nok insulin osv.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 11:57   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Ta kontakt med en lege som har erfaring med tilsvarende tilfeller, og gjør dette under tilsyn. Trolig kan du redusere insulinbruken betydelig, eller kanskje til og med kutte ut helt, hvis du endrer kostholdet.

Hvis du har stålkontroll på insulinbruken, og ikke tar noen former for "langtidsvirkende" insulin, så kan du eksperimentere litt selv, men vær forsiktig...

En artikkel om emnet: http://www.matoghelse.no/helse/2007/...helbredes.aspx

  Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 12:01   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Vet ikke om du har sett denne artikkelen med en ung gutt som har diabetes type 1 og spiser lavkarbo:

http://www.matoghelse.no/helse/2007/...diabetes!.aspx

Takk for linken! Det var en veldig bra artikkel!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 12:19   #6
flaskeee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergenser i Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 5
flaskeee er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg har googlet en del, uten å finne de linkene der. Takker!

Jeg har "stålkontroll" - men jeg tar også mye langtidsvirkende insulin. Tidligere har jeg fått høre at det er en grei tommelfingerregel å ta like mange "streker" (IE, internasjonale enheter) insulin som man veier kg. Jeg ligger vel ca sånn:

frokost: 40 IE humalog mix25 - 25% hurtigvirkende (med denne kan jeg spise lunsj uten å ta insulin, for blodsukkeret begynner å bli lavt akkurat når det er tid for lunsj)
middag: 20 IE - 100% hurtigvirkende
kveld: 30 IE - 100% langtidsvirkende (om blodsukkeret skulle være høyt om kvelden tar jeg frokost-insulinen istedenfor)

De siste dagene har jeg altså kuttet ut middagsinsulinen, samt redusert kveldsinsulinen litt. Så jeg må nok ta en prat med legen før jeg gjør drastiske omveltninger.

Men jeg er ekstra interessert i å høre fra noen som har diabetes type 1 og som spiser lavkarbo. Hvor lite insulin er det mulig å ta, liksom?

flaskeee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 13:15   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg vet at Plastbox har dia 1, kanskje sende PM?

Uansett skulle man jop tro at det er mye lettere å holde kontroll på diabetes 1 også med lavkarbokost siden du trenger mindre insulin. Og forhåpentligvis slipper blodsukkerfall også. Jeg har ikek diabetes, men er nok bare insulinresistent. Jeg hadde problemer med at jeg først fikk høyt blodsukker også ramla det fort end til rundt 3 og jeg ble kjempedårlig og fikk et søtsug så stort at jeg ble helt på grpten om jeg ikke fant noe godteri. Dette slipper jeg nå.
Du må jo såklart tilføre insulin, men ikke mere insuliin enn kroppen trenger og jo mere karber du spiser, jo mere insu,lin trenger du.

Jeg ville nok prøvd å få kontakt med en lege som virkelig kan dette, hva med å sende mail til Torkil Andersen( han som fant opp ketolysekuren), Sofie Hexenberg el.l.?
Her er en link til deg:
http://kostreform.no/diabetes/

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:58   #8
Ritatove
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1
Ritatove er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg har hatt diabets 1 i ca 20 år, og har forsøkt alt som finnes av kurer. Har aldri latt meg stoppe av hva som skrives eller hva legen sier. Dette høres kanskje litt feil ut - jeg bryr meg jo selvsagt om hva legen sier, poenget er at jeg har turt å eksperimentere litt. Det medfører jo at man må måle fryktelig ofte, men det er det jammen verdt.

Det skal sies at jeg ikke alltid har vært en "lydig" diabetiker. De første ungdomsårene gav jeg stort sett blaffen. Spiste det jeg ville og pøste på med insulin. Ikke smart... Driver altså ikke med det lenger, og har nå i mange år vært svært velregulert med et langtidsblodsukker på ca 5-6.

Men for å komme til saken... Min er faring er at med et lavere karboinntak så har blodsukkeret regulert seg mye bedre og jeg har kuttet drastisk på insulinmengden. Med "vanlig" kosthold tok jeg 10-15 IE NovoRapid 4 ganger om dagen (før hvert måltid) + 30-35 IE Insulatard på natten. På lavkarbomat har jeg kuttet insulinmengden til 2-6 IE før hvert måltid og 26 IE på natten. Ulempen er litt ømmere fingertupper, for jeg er fortsatt helt avhengig av å måle ofte - til noen måltider trenger jeg faktisk ikke sette insulin.

Jeg baker mitt eget lavkarbo-brød, for brød er jeg litt avhengig av... Spiser ellers mye grønnsaker, egg, kjøtt, fisk - altså vanlig lavkarbomat.

Fastlegen min var i utgangspunktet litt skeptisk, men er nå helt overbevist og synes jeg klarer meg veldig bra.
Så gi legen din en sjanse... Foreslå evt oftere kontroll, tettere oppfølging, oftere målinger, prøveperiode, el.l. Når du er så velregulert som du seier du er, så tror jeg dette går kjempefint!

LYKKE TIL!!

Ritatove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, atkins Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:37   #9
flaskeee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergenser i Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 5
flaskeee er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Ja, nå begynner det å bli lenge siden forrige brødskive her. En sjelden gang iblant må jeg gi etter for grandiosa-gruppepress, men jeg har uansett kuttet drastisk både på insulindosene og karbohydratinntaket.

Til frokost er det alltid 3 egg, enten kokt, eller speilegg (og da slenger jeg gjerne på noen baconskiver), og så sant blodsukkeret er bra tar jeg kun langtidsinsulin. Om det burde vært lavere tar jeg blandingsinsulinen. Til lunsj ("skolemat") blir det gjerne et eple. Og til middag går det mest i diverse frossenvarer slengt i en ildfast form 30 minutter i ovnen på 200 grader. Et stykke seifilet, litt sopp/spinat, og sist, men ikke minst: en del blomkål-og-brokkoli-grateng. Den har blitt en nøkkelingrediens mtp middag. Har vel en 3-4 % karbohydrater, men jeg syns det er verdt det. Om blodsukkeret er bra her hender det jeg dropper insulinen, og lar det gå på den gjenværende langtidsinsulinen fra frokost. Jeg har i størrelsesorden halvert den daglige insulinmengden, minst.

Blodsukkermåleapparatet sier at gjennomsnittsblodsukkeret for de siste 14 dagene er 7,0. Og det basert på 144 målinger. Så jeg måler rundt 10 ganger om dagen for tiden, men det vil jo bli færre målinger etterhvert som jeg skikkelig kommer inn i det.

Husker fra en gang jeg var liten, og foreldrene mine fortsatt administrerte diabetesen min (antar at det må ha vært like praktisk som om en i baksetet skal styre bilen), og jeg hadde vært i bursdagsbesøk hos en på barneskolen. Morgenen etter besøket var blodsukkeret 18, og det blinket "KCE" på skjermen til blodsukkeret. KCE skulle visst bety ketoner. Men nå, nå har jeg vel rikelig med ketoner i blodet selv om blodsukkeret er bra?

Så det jeg nå lurer på: "er alt bra når blodsukkeret er bra?". Eller kan jeg ha farlig mye ketoner, for lav pH, ett-eller-annet, og plutselig gå på en smell selv om "blodsukkeret er bra"?

flaskeee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:16   #10
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Hei Jeg har lyst å friske opp igjen denne tråden.. Jeg begynte på lavkarbo for ca 4 uker siden.. siste halvannen uken har vært strengt ketogen.. Blodsukkeret ligger svært stabilt og jeg har kuttet en god del ned på insulin.. Men, det jeg nå sliter med er å finne minn "retning".. Jeg har sett en del på ketolyse, da jeg har en del magefett jeg vil bli kvitt, men samtidig så er jeg ikke overvektig annet enn på magen så .. litt usikker da på hvilken retning jeg skal følge.. Har regnet litt frem og tilbake, og kommer frem til at jeg skal ha 55 g proteiner, 15 g karbo og ca 200 g fett daglig.. Og det er nå jeg sliter litt da.. For, hva skal man spise? Jeg har fått beskjed av legen om at kolestrolet mitt er for høyt og har fått medisiner.. Det var også utslag på mye protein i urinen og dermed fikk jeg piller for det også.. Hurra! men, samtidig sa han ikke noe på at jeg spiste LCHF, og det måtte jeg bare fortsette med Men.. Nå er jeg litt nysgjerrig på dere andre diabetikere her inne.. Har dere noen "solskinns-historier" å komme med? Og eventuelt en oversikt over hva dere spiser i løpet av en dag?
Håper noen vil dele litt erfaringer med meg

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 20:30   #11
Mastu
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 2
Mastu er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Her må jeg ærlig talt innrømme at jeg er nysgjerrig selv..
Ser jo flere steder at type 1-ere "advares" mot LCHF, men er det noen som har gjort dette med suksess, som vil dele sin historie?

Også jeg har klart å nærmest halvere insulinmengden, og har fått et langt mer stabilt blodsukker, men er det f.eks mulig at et lavkarbokosthold hos en type 1 bruker lengre tid før en får noen effekt?
Jeg hører flere som prater om stagnasjon osv, men etter nærmere 3 uker merker jeg ingenting på hverken vekt eller målebånd. Kan dette være på grunn av diabetesen, eller er reglene like for alle - jeg må bare prøve meg fram med ulike partystoppere etc?

Mastu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 21:16   #12
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Om en som har diabetes blir tjukk er det som regel alltid pga. insulinen

Det sier Gary Taubes. Har ikke legne deres opplyst dere om det?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 00:12   #13
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg har hatt diabetes 1 (LADA) i godt og vel 11 år. Har gått på ketolysekosthold siden 7 mars og ar altså gått ned over 5 kilo. Jeg tok FØR ketolyse 34 IE Levemir om kvelden og opptil 18 - 22 IE Novorapid før måltidene- NÅ har jeg måttet redusere til 20 IE Levemir om kvelden og 2 - 12 IE Novorapid før måltidene (avh. selvfølgelig av hva blodsukkerverdiene er og hva man skal spise)

Jeg skrev til Torkil vedr. HbA1c, og han mente det ville være fornuftig å legge seg på ca 7 - 7,5.

Go, go, go ! Og jeg stortrives på dette kostholdet.

Forøvrig finnes en tråd under 'Åpne journaler' som heter Diabetes 1.

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 15:24   #14
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg har også hatt samme resultatene.. 5 kg ned og redusert Levemir fra 25+25 til 15+12, og rapid fra ulike STORE doser til 2-5 IE om dagen..
Har slitt med en del UVI siste mnd, noe som desverre har gjort at eg har måtte 3doble dosene mine,så skal til lege i morra å høre hva de har tenkt å gjøre med saken, for jeg har ikke tenkt å legge om til noe høykarbo igjen! hbA1c gikk fra 10,5 til 7,4 på et par mnd så ..d sier vel sitt..
regner md det har gått opp litt nå pga infeksjon og en del høye målinger, men prøver å holde humøret oppe å satse på at det snart blir slutt på plagene)
morro å høre om andre med gode resultater også!!=)

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 12:51   #15
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Hva er UVI, Bianca ???

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 13:01   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Hva er UVI, Bianca ???

UrinVeisInfeksjon, vennen!

På godt norsk: Blærekatarr!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 15:56   #17
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

UrinVeisInfeksjon, vennen!

På godt norsk: Blærekatarr!

hehe, nettopp.. har blitt litt for mye på "lege-slængen" kroppen jobber skikkelig imot meg og lavkarbo om dagen.. selv om bare spiser egg og smør går blodsukkeret i skyene :/ og jeg må sette masse insulin.. litt bekymra for at d skal legge seg godt på kroppen :/
noen med innspill på akk det? burde eg gå over til LCLF noen dager?

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 16:01   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av FrøkenBianca, her.

hehe, nettopp.. har blitt litt for mye på "lege-slængen" kroppen jobber skikkelig imot meg og lavkarbo om dagen.. selv om bare spiser egg og smør går blodsukkeret i skyene :/ og jeg må sette masse insulin.. litt bekymra for at d skal legge seg godt på kroppen :/
noen med innspill på akk det? burde eg gå over til LCLF noen dager?

Jeg har for lite peiling på diabetes til å gi deg noe ekspertråd - men at blodsukkeret trigges av egg og smør? Kan det være proteinene som gir blodsukkerstigning? Bare tenker litt høyt etter og ha lest litt rundt igjen... spiser du noe som helst annet i tilegg? Meieriprodukter? Kanskje du bør prøve deg litt fram med forskjellige matvarer for å se hva som trigger blodsukkeret mest? Er det noe som helst du kan spise som gir en lavere blodsukkerøkning? Jeg er som sagt ikke ekspert - jeg bare tenker litt høyt - kanskje noe av babblingen min kan hjelpe

"Ekspertrådet" mitt vil være og snakke med en lege eller lavkarbo-vennlig ernæringsfysiolog om dette

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 16:04   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg bare fant en annen tråd på Sonjas stoffskifteforum om en med samme problem - at blodsukkeret bare gikk opp selv om personen ikke spiste karbo - kanskje du kan få noen tips?

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=11677

Håper du får kontroll snart - så du kan slutte og bekymre deg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 16:13   #20
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg bare fant en annen tråd på Sonjas stoffskifteforum om en med samme problem - at blodsukkeret bare gikk opp selv om personen ikke spiste karbo - kanskje du kan få noen tips?

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=11677

Håper du får kontroll snart - så du kan slutte og bekymre deg

Takk for tips
Jeg har hatt positiv effekt av lavkarbo i massevis! og har ikke hatt økning før jeg fikk påvist UVI.. og nå vil den liksom ikke slippe taket.. så lenge jeg går på penicillin er blodsukkeret perfekt, men 2 dager etter endt kur er d påan igjen.. så det er liksom ikke maten heller.. men tanken på å legge om litt var for at kanskje lavfett ikke ville trigge en betennelse/infeksjon så mye.. det er der jeg er litt usikker..
er henvist til urolog nå og prøve er sendt til dyrkning, så håper de finner ut noe snart.. LITT lei kan man si

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 16:20   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av FrøkenBianca, her.

Takk for tips
Jeg har hatt positiv effekt av lavkarbo i massevis! og har ikke hatt økning før jeg fikk påvist UVI.. og nå vil den liksom ikke slippe taket.. så lenge jeg går på penicillin er blodsukkeret perfekt, men 2 dager etter endt kur er d påan igjen.. så det er liksom ikke maten heller.. men tanken på å legge om litt var for at kanskje lavfett ikke ville trigge en betennelse/infeksjon så mye.. det er der jeg er litt usikker..
er henvist til urolog nå og prøve er sendt til dyrkning, så håper de finner ut noe snart.. LITT lei kan man si

Ah, tråden nevnte at betennelse kan gi økt blodsukker faktisk... så der har du kanske forklaringen? Hva med en lengre penicillin-kur, eller en annen type? Jeg reagerer kun på EN type penicillin mot UVI... Tror ikke fett vil trigge betennelse, det er karbo som gjør den jobben
Har du hatt flere runder med penicillin mot UVI'n ?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 16:26   #22
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

nå har eg vel gjennomført 3 doble kurer.. hadde noe lignenede for en del år tilbake også .. men da var jeg på høykarbo og ga egentli ganske så mye f i alt.. nå har jeg jo endelig fått motivasjon til å gjøre noe med sykdommen min, og hatt gode resultater på kort tid.. og da er det skikkelig kjedelig at noe sånn skal ødelegge.. Jeg har hatt 2 ulike typer penicillin.. den ene holder det ihvertfall i sjakk så lenge jeg går på det, men det spørs om jeg skulle hatt en annen type ja.. De skulle sende dagens til dyrkning,så da får jeg vel svar i løpet av noen dager.. Greia er jo at jeg også får stumme infeksjoner, så merker ikke noe til det annet enn at jeg blir superslapp og nå også ser det på blodsukkeret!:/
Har PERFEKT(!) blodsukker på lavkarbo så lenge det ikke er noe infeksjon i kroppen! men.. kan jo ikke gå på penicillin resten av livet heller..
har hatt 2 år med MYE sykdom også, bl.a kyssesyke som ikke ble oppdaga, så tror det henger litt igjen der også.. UVI'n har jeg nok gått med i nærmere halvt år før jeg fikk behandling nå også.. fordi jeg hadde jo ikke symptomer.. rimelig glad for at jeg har fått tilbake legen "min" som har litt peiling!!!!

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 16:36   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av FrøkenBianca, her.

nå har eg vel gjennomført 3 doble kurer.. hadde noe lignenede for en del år tilbake også .. men da var jeg på høykarbo og ga egentli ganske så mye f i alt.. nå har jeg jo endelig fått motivasjon til å gjøre noe med sykdommen min, og hatt gode resultater på kort tid.. og da er det skikkelig kjedelig at noe sånn skal ødelegge.. Jeg har hatt 2 ulike typer penicillin.. den ene holder det ihvertfall i sjakk så lenge jeg går på det, men det spørs om jeg skulle hatt en annen type ja.. De skulle sende dagens til dyrkning,så da får jeg vel svar i løpet av noen dager.. Greia er jo at jeg også får stumme infeksjoner, så merker ikke noe til det annet enn at jeg blir superslapp og nå også ser det på blodsukkeret!:/
Har PERFEKT(!) blodsukker på lavkarbo så lenge det ikke er noe infeksjon i kroppen! men.. kan jo ikke gå på penicillin resten av livet heller..
har hatt 2 år med MYE sykdom også, bl.a kyssesyke som ikke ble oppdaga, så tror det henger litt igjen der også.. UVI'n har jeg nok gått med i nærmere halvt år før jeg fikk behandling nå også.. fordi jeg hadde jo ikke symptomer.. rimelig glad for at jeg har fått tilbake legen "min" som har litt peiling!!!!

"Bedre uten brød" nevner kortvarig bruk av kortison mot slike infeksjoner som ikke slipper taket. Jeg fikk faktisk også en slik ukeskur av legen da mine hovne slimhinner ga bihuletrykk og mye smerter og hodepine generelt. Det hjalp en del på hodepinen, selv om slimhinnene mine i hodet hovner opp til stadighet...
Hør med legen!

Sitat:

fra Bedre uten brød:
Mange av oss har opplevd en plagsom forkjølelse eller infeksjon som ikke gir seg selv om vi tar antibiotika. Dette er et eksempel på en reaksjon mot kroppens eget vev pga svekket immunforsvar. Et sterkt immunforsvar skal sette en endelig stopper for vanlige virus- og bakterieinfeksjoner i løpet av rimelig tid. Vi har funnet ut at i slike tilfeller vil middels doser med kortison eller predisolon (immunundertrykkende medisiner) gitt i 3- 5 dager, fjerne de plagsomme symptomene av den oprinnelige infeksjonen. Hvordan virker så dette? Kortison undertrykker immunforsvaret, noe som trygt kan gjøres dersom viruset er undertrykt. De stanser imidlertid angrepet på kroppsvevet. Det gjør at vevet kan lege seg, og når behandlingen avsluttes, oppfatter immunforsvaret vevet som "kroppens eget" og symptomene forsvinner.

Verdt og forsøke, så kort tids bruk av kortisoner er ikke farlig, og kanskje det fungerer?

Svært interessant det du sier med "stumme infeksjoner" - jeg har nok noe av det samme. Jeg har chrons i tillegg, og får anfall av superslapp og -trøtt. Vanligvis går det over etter noen dager/uke, men nå har jeg vært sykmeldt siden februar. Jeg fikk midt oppi det hele lungebetennelse OG halsbetennelse og økte leververdier... så kanskje jeg skulle forsøke mitt eget råd også? Verdt for meg og ta opp med legen min på mandag

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 17:03   #24
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

jeg merker at jeg er villig til å prøve det meste nå for å få det her til å funke!!
litt lei meg for at vekta har stagnert, men det er vel egentli det jeg skal bekymre meg minst for oppi det hele! har så å si gått syk/sykemeldt siden september i fjor.. ikke noe morro, og det tærer jo på! føler meg mere som 96 enn 26!
vi får håpe det finnes en løsning for oss!!!!

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 17:08   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Hold oss oppdatert om hva som skjer da og riktig god bedring!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 20:59
Lavkarbo mot diabetes type 2 bgm Spørsmål og svar 3 11-01-10 12:11
Diabetes type 2 (forslag til måltider?) mill@ Spørsmål og svar 8 22-02-09 09:40
Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol? Budeia Fysisk og mental helse 12 20-01-09 23:44
Lavkarbo mot diabetes tommygutt Nyheter / media 7 05-02-08 18:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no