Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-07-11, 13:34   #1
Eris
Juniormedlem
 
Eris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 25
Eris er på en erverdig vei

Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Vet ikke om jeg har oversett en slik tråd, men.

Alle disse kosttilskuddene, er det virkelig nødvendig med dem på lavkarbo? Jeg har brukt diett.no, og det ser ut som om jeg får i meg litt av alle vitaminer listet der. Sink har vært blå to dager (for lite), men ellers er alle grønne (ok). Bortsett fra natrium som jeg har fått litt for mye av et par ganger.

Jeg er nysgjerrig på hvorfor dere som bruker dem, gjør det. Har de dokumentert effekt? Er det bare de strengeste lavkarbodiettene som bruker disse?

Eris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 50 Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 13:47   #2
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Jeg er ikke på ekstrem lavkarbo, men bruker kosttilskudd likevel. Når jeg dropper det, får jeg leggkramper om natten. Trenger nok det magnesiumtilskuddet jeg, i hvert fall.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 13:53   #3
mayeliz
Medlem
 
mayeliz sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Kr.sand S
Innlegg: 85
mayeliz er på en erverdig vei

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Ser inne på diett.no siden min, at jeg også får dekket opp det jeg trenger via kosten. Og det tenker jeg at holder for min kropp
Men, så tar jeg 2ss Cocosa olje og 2ss Udo`s Choise hver dag... Mest fordi det sikrer at jeg får i meg nok fett
Jeg sliter nemlig med å komme høyt nok i fett hver dag uten disse oljene.

__________________
Ferdig slanket i 2006. Lavkarbo - siden våren 2011.



mayeliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat med fett, <50 karber pr dag Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 19:44   #4
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

De norske grensene for vitaminer og mineraler er da også fastsatt med henblikk på at du ikke skal dø av mangelsykdom. De er ikke fastsatt for å vise hva som er et optimalt nivå.

Eksempel: anbefalt dose for vit D i norge er halvparten av den anbefalte svenske dosen. Og Stockholm har tilfeldigvis dobbelt så mange soltimer i året som Oslo. Et slående eksempel på evidensbasert forskning i praksis.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 22:14   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Anbefalingene er som KarMa40 sider satt ut fra minstekravet for å ikke få bestemte mangelsykdommer som f.eks rakitt - sier ingenting om hva som er optimalt.

Hver enkelt person er dessuten ulik. Som stoffskiftesyk vet jeg at jeg har gått med opptaksproblem over lenger tid. Det samme vil gjelde alle andre som har vedvarende magetrøbbel eller candida. Slikt kan man ikke vite uten å få målt seg. Det kan være vanskelig om man er frisk.

En annen sak er at de færreste vitaminer er farlige i større mengder. (Man skal være forsiktig med megadoser doser av de fettløselige om de ikke er balansert mot hverandre.) Mineraler kan man være mer forsiktig med. Det gjenspeiles i "utenlandske" vitaminer. Den jeg spiser gir meg 1000% av "dagsbehovet" for de fleste av b-vitaminene, men bare 25% av dagsbehovet for sink.

Et siste punkt er at de fleste som legger om til lavkarbo spiser mindre mel- og grynvarer. Mel og gryn hemmer opptaket av viktige mineraler - f.eks jern. Det eneste vitaminet som en kost basert på kjøtt&grønt kan ha underskudd på kontra norsk mat (=brød&potet&pasta&ris&litt kjøtt) er b-vitraminer.

Jeg hadde anbefalt alle en norsk (svak) multivitamin + omega3-tilskudd samt mye sol om sommeren og d-vitamintilskudd om vinteren. Om man er plaget med magen (diarre eller ustabil) så ikke ta lett på dette, men finn ut hva som skjer + ta ekstra tilskudd om det viser seg at man er lav på noe.

NB - en kropp i balanse slipper også overflødig vekt lettere.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 23:33   #6
Eris
Juniormedlem
 
Eris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 25
Eris er på en erverdig vei

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Hva er soltimer?

Hva betyr det å fungere optimalt egentlig? Er det nødvendig? Hva går det utover? Fins det forskning som viser at folk på lavkarbo mangler vitaminer?

Jeg ser litt på for eksempel den gamle eskimo- dietten. Selv om det gikk i mye sjødyr, og lite grønt, var de friske. Angående D-vitaminer:

One might, for instance, imagine gross vitamin deficiencies arising from a diet with scarcely any fruits and vegetables. What furnishes vitamin A, vital for eyes and bones? We derive much of ours from colorful plant foods, constructing it from pigmented plant precursors called carotenoids (as in carrots). But vitamin A, which is oil soluble, is also plentiful in the oils of cold-water fishes and sea mammals, as well as in the animals’ livers, where fat is processed. These dietary staples also provide vitamin D, another oil-soluble vitamin needed for bones.

Dersom mennesket skulle vært tilpasset lavkarbo, så burde det vel ikke trenge kosttilskudd?

Så har vi disse artiklene:

Lite kontroll med kosttilskudd
Helsefaren ved kosttilskudd
Trenger vi ikke kosttilskudd?

Når jeg ser på denne listen, så ser det ikke så vanskelig ut å få i seg det man trenger.

Veldig interessant tema

Eris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 50 Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 02:50   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Da bør vi se på hvordan matindustrien er i dag. Storfe og fjærkre som fôres med kraftfôr, oppdrettslaks som fôres med pellets. Jord som er dyrket på en sånn måte at den ofte er utarmet, grønnsaker som hurtigdyrkes etc. Det er ikke utvalget av matvarene vi spiser det er noe galt med, det er måten de framstilles på hvor mye av det vi kjøper er mer fattige på mikronæringsstoffer enn de kunne ha vært, derfor blir det for mange nødvendig å supplere med kosttilskudd.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 08:48   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Ah... jeg husker at jeg nettopp leste at det ikke var rapportert inn NOEN seriøse bivirkninger ved bruk av vitaminer/mineraler og aminosyrer på verdensbasis. (Altså - ikke bland dette med "naturlegemidler" som er en helt annen trille). Tror det var i siste VOF, men er altså ikke sikker på kilden. Jeg bet meg merke i dette fordi at det var så vanvittig lite i motseetning til f.eks hva man regner som f.eks normalt antall dødsfall på p-piller...

Jeg synes vi må refletere over at hvilke deler av fisk og dyr vi spiser nå er vesens forskjellig fra hva man spiste i steinalderkosten... Lever anyone? Nyrer, hjerne... eller blod? Hva med kraft på margbein og brusk? Alt dette er proppfult av næringsstoffer som vi nå får mindre av på grunn av at vi i normalkosten i dag nesten utelukkende kun spiser dyrs muskler.

Når det gjelder matvarenes næringstetthet på spesielt grønnsaker så er det mye mindre mikronæringsstoffer i dem nå enn tidligere. Man kan i dag faktisk måle forskjell på økologiske grønnsaker kontra "industrielle" grønnsaker... Og alle som har sett et egg fra ei EKTE frittgående høne (altså en som ikke er "fri" i binge, men ei som er hagefri) vet at de er annerledes.

Jeg har en aldri så liten frykt for at om vi kunne få Gorm fra steinalderen og hit så hadde vi blitt svært overrasket over næringstettheten i det han spiste (men også over lokale forskjeller og til dels overraskende mangelsykdommer - og over lokale, genetiske tilpasninger).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 17:40   #9
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Opprinnelig lagt inn av Eris, her.

Hva er soltimer?

Soltimer er skikkelig kjedelig statistikk over hvor mye sola skinner i snitt i ett år på ett sted, i mitt eksempel i hhvis Oslo og Stockholm.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 16:51   #10
Eris
Juniormedlem
 
Eris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 25
Eris er på en erverdig vei

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Aha, jeg tenkte bare på lang årstid, ikke hvor mye sol det er enkeltdager.

Jeg lurer litt på dette med optimalt. Dersom man tar utgangspunkt i det litt eldre mennesket som mange gjør i lavkarbo, ville det ikke da være logisk at menneskekroppen klarer seg uten optimal vitamindose hver dag? Sankerne og jegerne hadde jo ikke tilgang til perfekt balanse av vitaminer, selv om produktene var bedre før.

Lurer på om noen har noen gode kilder linker/ bøker på hvordan kjøtt blir behandlet på vei til butikken. Hvor ille er det egentlig? Tror det hadde vært lettere å velge bedre kjøttprodukter med slik kunnskap.

Troverdigheten til kosttilskudd ser ikke noe bra ut. Noen som har kilder på at det funker? At de ikke er bivirkninger er en ting, men at det funker? Tror jeg kunne spist et par gresstrå om dagen uten å få bivirkninger av det.

Eris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 50 Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 18:00   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Opprinnelig lagt inn av Eris, her.

Tror det hadde vært lettere å velge bedre kjøttprodukter med slik kunnskap.

Siden de store aktørene som Gilde o.l gjør det nesten umulig å starte f.eks gårdslakterier her i landet har man jo egentlig ikke så mange valg?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 10:27   #12
Eris
Juniormedlem
 
Eris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 25
Eris er på en erverdig vei

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Der er da noen å velge mellom.

Og uansett om der er bare to valg, så er som regel det ene bedre enn det andre. Der vil alltids være et tredje valg- ingen av delene.

Kom tilfeldigvis over en artikkel i Skeptical Inquirer i dag. Der stod det at bortsett fra vitamin D i noen befolkninger, fins det ingen studier som viser god effekt av kosttilskudd. Noen studier kan antyde at det er skadelig, men ingenting er konklusivt. Problemet er dersom man får i seg nok av et vitamin og så supplerer. For mye er skadelig.

Også kan jeg kanskje linke til SI


Sist redigert av Eris : 16-07-11 kl 10:56.
Eris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 50 Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 10:53   #13
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

De fleste vitaminer er da vannløselige?

Så hvis kroppen din omsetter vann i det hele tatt blir det som ikke taes opp skylt ut. Null problem med overdosering altså.

Og de som drikker ekstra mye vann står i fare for å tynne ut elektrolyttene, og forstyrre saltbalansen i kroppen. Da er mineraltilskudd en god ide.

Jeg er alltid skeptisk til eksperter som sier at man kan få alt fra kostholdet, noen av oss er jo ikke riktig forsynt til å begynne med. Og eksperter som holder seg til statens ernæringsråd anbefalinger synes jeg egentlig ikke jeg trenger å høre på i alle tilfelle.

Epler i salg i Norge har gjerne ligget på lager opp mot ett år, jeg tror ikke de innholder fryktlig mye vitaminer når vi kjøper dem.

Hvis du vil unngå å ta tilskudd, og mener det er bra for deg, så er det greit. Men det er ikke noe som nødvendigvis er riktig for alle andre, for ketose anbefaler dr Torkil selv tilskudd i oppstarten og det er veldig mange som har god effekt av å følge opp dette. Ikke minst magnesium-tilskudd har mange veldig god nytte av.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 11:25   #14
Eris
Juniormedlem
 
Eris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 25
Eris er på en erverdig vei

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Det handler ikke om å ville unngå tilskudd, det handler om å finne ut om det virkelig fungerer, noe jeg ikke har sett bevis på enda. Og siden dette forumet legger stor tyngde på at lavkarbo har dokumentert effekt, så lurer jeg på hvorfor det samme ikke gjelder for kosttilskudd. Spesielt når det kan vise seg å være skadelig.

Hvorfor er du skeptisk til eksperter som mener man får det en trenger fra kostholdet, mens eksperter som sier det motsatte er helt greit? Burde ikke skeptisismen gjelde i alle tilfeller? Det er heller ikke riktig å anta at de som tar feil på et området, tar feil på alle områder. Lavkarbo-guruene har ikke alltid rett de heller.

Til og med vann er skadelig i store doser. I ekstrem dose er det dødelig.

Eris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 50 Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 11:39   #15
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Det er vel så lett som dette, VELDIG mange får leggkramper om de ikke tar magnesium hva ekspertene sier er likegyldig for oss, vi tar magnesium tilskudd for å slippe leggkramper Sliter selv med å få mye magnesium gjennom kosten da jeg ikke kan spise mye nøtter.

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 20:18   #16
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Det er de SAMME EKSPERTENE som sier at lavkarbo er tvilsomt og som sier at maten i butikkene er såååå sunn at ingen tilskudd er nødvendig, tvert imot det fører direkte til overdosering.

Unnskyld all caps.

Dr. Torkil, Dag Viljen Polezynski, Dr Hexeberg derimot ... Og det er deres råd jeg vil høre på.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er lav-karb nødvendig? mamma87 Artikler 9 10-01-11 18:02
Er det nødvendig å telle kalorier? Hexehylet Lavkarbo generelt 27 08-08-10 00:27
Er intressert i ketolysekuren, men er det nødvendig ... Fidusen Mer enn 30 kg overvekt 5 28-07-09 12:29
Hvilke kostilskudd bruker dere? Chantelle Generell ernæringsdebatt 0 19-04-09 19:42
Hva kosttilskudd er nødvendig? Liidama Kosttilskudd 2 28-08-08 11:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no