Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Kan jeg ha diabetes?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-11, 11:58   #1
Sincity
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 53
Sincity er på en erverdig vei

Kan jeg ha diabetes?

heisann.


For tre år siden spiste jeg mye drittmat og var overvektig. Veide Ca 86 og er 173 høy.

Dro til legen pga tretthet og følelsen av å være sliten hele tiden. Da målte jeg for høyt fastende blodsukker to ganger. Legen min som var gresk sa jeg burde kutte ned på karbohydratene og at jeg muligens hadde diabetes.

Fikk helt panikk og begynte med en gang å spise mat etter ketolyseprinsipper og raste ned i vekt.

Seks måneder senere var jeg til undersøkelse og fikk avkreftet diabetesen med en urinprøve som målte sukkerinnhold.

det jeg tenker på nå er da om testen kan ha vært feil, med tanke på at jeg spiste ketolysemat halve året før jeg tok denne prøven, og om da resultatet kan ha vært påvirket av det.

Jeg tenker på dette fordi jeg tisser ganske mye (føler jeg). Jeg drikker kanskje to liter om dagen og må på do ganske kjapt etter at jeg har drukket. på natten må jeg opp to eller tre ganger for å tisse (ganske irriterende) ellers så får jeg ikke sove og dette er selv om jeg ikke har drukket noen ting siden f.eks 18.00 (legger meg rundt 23 og da har jeg gått på do før jeg la meg)

Synet mitt har blitt slørete og jeg må myse for å se ting som er litt langt unna, og jeg er livredd for å få dårligere syn. nærsynet er helt fint, og langsynet.. det er det som er midt i mellom jeg sliter med.


er det noen som har peiling her?

er jente 22 og bestemor på morsiden har diabetes.

Sincity er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:02   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Da syns jeg du skal bestille deg en legetime igjen.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:03   #3
Sincity
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 53
Sincity er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Men må jeg spise karbomat i perioden før jeg tar en ny prøve da?

Sincity er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:05   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Nei, ser ingen grunn til det. Det er jo lavkarbo som er kostholdet ditt

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:05   #5
Sincity
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 53
Sincity er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg ha diabetes?

ja joda. men hvordan kan de finne ut om jeg isåfall har diabetes da?

jeg spiste jo lavkarbo før den forrige testen også.

Sincity er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:06   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Du ringer legekontoret, sier fra om din bekymring, så får du ta tester der.

( jeg vet ikke, jeg er ikke lege )

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:07   #7
Sincity
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 53
Sincity er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg ha diabetes?

takk=)

Sincity er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:08   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg ha diabetes?



er du bekymret så er det beste å ta det med kyndig personell

Lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 13:19   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Dersom du har diabetes vil det syns svært godt uansett kosthold!!!

Jeg hadde alt for høyt blodsukker selv på lavkarbo med store doser diabetesmedisiner. Det er liksom ingen tvil når man faktisk har for høyt blodsukker!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 14:07   #10
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Er du oppe og drikk også om natta, eller berre for å tisse? Mannen min har dia2, og før han vart diagnostisert var han våken fleire gongar om natta og drakk, og han drakk mykje. Det var det vi merka det på + at han vart ganske tynn i løpet av eit halvår, utan å gjere noko for det, trur han gjekk ned 10-15kg i alle fall (han vegde seg ikkje så eg veit ikkje eksakt.)

Du er kanskje litt meir som meg at du har litt aktiv blære? For eg må somme tider opp om natta, men det skjer ikkje kvar dag. Men eg kan bli ganske tissatrengt ganske fort, sjølv om det ikkje er SÅ lenge sidan eg var på do.

Men kom deg for all del til lege om du er usikker, ikkje kjekt å gå rundt å vere redd for noko og ikkje vite...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 15:00   #11
Sincity
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 53
Sincity er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg ha diabetes?

nei , jeg drikker aldri på natta. jeg prøver å drikke så lite som mulig i timene før jeg skal legge meg, for jeg går på noen medisiner som gjør at jeg blir helt groggy om jeg står opp på nattan. også er det så kjedelig å våkne to-tre ganger hver natt..det ødelegger rytmen litt.

jeg har ikke blitt syltynn og har godt med energi nå. fant ut at jeg hadde en REM forstyrrelse og at det var derfor jeg var så trøtt.

Sincity er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 17:02   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Når jeg var til legen med min klare mistanke om diabetes, målte de meg fastende til 18,6.
For første gang noensinne fikk jeg mat hos legen. Et ryvita knekkebrød med tomatfisk. Ny måling, og jeg var oppe i 23,6, så legen skjønte min mistanke for og si det sånn.
Det ble da tatt blodprøver for og finne ut om jeg hadde antistoffer, altså hvilken type det var, og også HBA1c for og sjekke langtidsblodsukkeret. Hos meg var det 12,6.
Lykke til hos legen!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 17:48   #13
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Legen tar en glukosebelastningstest for å finne ut om du har diabetes eller ei, så kostholdet i forkant spiller liten rolle.

De måler blodsukkeret når du kommer, får en søt væske du skal drikke - og sitter stille og venter i 2 timer før de måler blodsukkeret på nytt. Det var iallefall slik for meg på sykehuset - og regner med det ikke har forandret seg stort siden den gang

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 18:53   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Legen tar en glukosebelastningstest for å finne ut om du har diabetes eller ei, så kostholdet i forkant spiller liten rolle.

De måler blodsukkeret når du kommer, får en søt væske du skal drikke - og sitter stille og venter i 2 timer før de måler blodsukkeret på nytt. Det var iallefall slik for meg på sykehuset - og regner med det ikke har forandret seg stort siden den gang

Jeg fikk diagnosen basert kun på to fastende blodsukker over 7 og sukker i urinen hos fastlegen! Trengte ikke noen belastningstest akkurat!

Det er så enkelt som å bestille legetime tidlig en morgen og møte fastende så alle prøver kan tas med det samme!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 03:05   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Det høres ut som du er insulinresistent. Dvs forstadiet til diabetes. Den gode nyheten er at lavkarbo fungerer veldig godt for å hindre at man utvikler dia. Den "dårlige" er at man må holde seg til kostholdet resten av livet. Be om å få tatt en glukosebelastning og måling av c-peptid.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 15:13   #16
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan jeg ha diabetes?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg fikk diagnosen basert kun på to fastende blodsukker over 7 og sukker i urinen hos fastlegen! Trengte ikke noen belastningstest akkurat!

Det er så enkelt som å bestille legetime tidlig en morgen og møte fastende så alle prøver kan tas med det samme!

Jeg hadde grenseverdier, hvis jeg husker rett. De tok vel testen for å være sikker...

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes 1 Antoinette6 Åpne dagbøker 14 18-06-11 16:56
Diabetes 2 Malice Fysisk og mental helse 4 07-02-11 19:47
Diabetes Timona Fysisk og mental helse 11 23-11-09 20:04
Diabetes Tidl. medlem Spørsmål og svar 7 22-02-09 17:32
Diabetes 2 ? chili Ketolysekuren 11 02-04-07 21:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no