Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Blodsukkermålinger - Hvordan?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-12, 18:07   #1
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Blodsukkermålinger - Hvordan?

I dag var jeg på min halvårlige diabeteskontroll, og ble enig med legen om at jeg i tillegg til kontrollene skal begynne å måle blodsukker selv også for å få mer kontroll på hvordan jeg reagerer på maten jeg spiser (siden jeg ikke makter å leve ketogent lengre). Ble sendt hjem med blodsukkerapparat, resept på strimler og beskjed om å måle i forbindelse med måltider, og spørre på apoteket om det var noe jeg lurte på - og det var den eneste informasjonen jeg fikk. Henta strimlene på apoteket og ble spurt om hvor ofte jeg skal måle om dagen, men det aner jeg jo ikke så jeg fikk strimler nok til å måle 2 ganger om dagen i 3 måneder.

Så da blir spørsmålet mitt: Hvordan måler jeg i forbindelse med måltider (1/2, 1, 2 eller 3 timer etter??). Skal man også måle før måltidet? Og vil dere anbefale meg å måle på morgenen og kvelden og i så fall hvor ofte?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 18:22   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Regner med det er type 2 du har, siden du ikke har fått blodsukker aparat før nå.

Jeg med min type 1 ville målt fastende, før hvert måltid og 1,5 time etter.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 18:27   #3
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Type 2 ja, kostholdregulert (enn så lenge, metformin diskuteres).

Ved å måle slik så vil det bli tilsammen 7 målinger hver dag da, og da har jeg jo fått for lite strimler og stikketing (Har fått 200), men forsto det slik at det bare er å hente mer hvis det er for lite og at det er en makspris for hvor mye man må ut med i løpet av en 3 måneders periode? Det er vel kanskje ikke nødvendig å måle hver dag heller eller til hvert eneste måltid?

Spør og graver mye nå, men blir jo litt i stuss når legen ber meg spørre på apoteket og de sier at jeg må diskutere det med legen

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 18:35   #4
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Ofte spiser man jo mye av det samme, så å måle 7 ganger i tre-fire dager og etter det når man spiser noe "utenom det vanlige" er jo en løsning. Dårlig at du ikke har fått mer info..

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 23:48   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Når jeg skal teste ut hvordan mat påvirker blodsukkeret,
så måler jeg før måltidet,
en halv time etter,
en time etter
og to timer etter.
Jeg veier også maten og rekner innhold av karbohydrater og proteiner for og vite hvor stor mengde som skulle til for at blodsukkeret steg.

Mange tenker ikke over det, men protein, om man spiser mer enn kroppen trenger til musklene, blir omdannet til glukose i kroppen og fører til blodsukkerstigning.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 23:51   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Fortsatt er legene lite komfortable med unfge mennesker og dia2. De er vant til å gi råd til "Per" på 92 og "Olga" på 69, ikke Cyan på 32.
Jeg var 36 da jeg fikk diagnosen etter å ha kranglet meg til å få tatt et fastende blodsukker. Rådet hans var: Meld deg inn i diabetesforbundet!!!

Han visste ikke at metformin alene ikke kunne gi føling eller at man har krav på sykemelding fra jobb for å gå på mestringskurs på nærmeste sykehus om man hadde fått en dia- diagnose, 1 eller 2!

Hvordan man skal gå frem for å måle varierer litt, men sånn BenteR sier, er også sånn jeg lært på skolen å gjøre det. Leste et sted at 75 min etter var et godt tidspunkt om man ikke ville måle så ofte.

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:03   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Takk for svar

En ting jeg har stusset litt over er at jeg har relativt høyt fastende blodsukker, men at dette går ganske godt ned etter et par timer etter en karbohydratfattig frokost (f.eks. omelett). Trodde at det fastende blodsukkeret skulle være det laveste gjennom dagen jeg, menmen

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:14   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Neida, det er ofte ikke lavest og særlig ikke hos oss som spiser lite karber. Da jobber kroppen på høygir om natten for å produsere den glukosen kroppen mener den trenger og man får på en måte litt "falskt" forhøyet blodsukker. Er visst ganske vanlig, lærte jeg av en som kan mye om dette.
Så lenge det ligger jevnt og langtidsblodsukeret ditt er fint, spiller det ingen rolle!
Begynner det derimot å stige, er det på tide med en ny prat med legen, gjerne en som er spesialist på diabetes ialle former!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:30   #9
*LoveBugMama*
Juniormedlem
 
*LoveBugMama* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 38
*LoveBugMama* er på en erverdig vei

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Du skal ikke betale mer enn 500 (og noen kroner) hver 3. måned, så utover det er alt utstyr gratis.

Dette at blodsukkeret er "høyt" om morgenen kalles ofte Dawn Phenomen. Google det så finner du helt sikker info. Som Kitt sier er det glukose som "skylles" ut i kroppen når vi står opp etter en natt i ro. MAnge opplever at det å spise litt akkurat før man legger seg kan hjelp, for da bruker kroppen tid og krefter på DET istedenfor på å lagre til neste dag.

Ang. testing, så syns jeg 2 ganger om dagen er ganske meningsløst. Men, det er gjerne sånn leger sier. SKal du ha noen mulighet til å finne ut av hva kroppen din takler at du spiser og hva den IKKE takler, så bør du teste fastende om morra, før hvert måltid og minst 1 gang etter hvert måltid. 1 til 1,5 time etterpå er greit for de fleste, virker det som. Da bør blodsukkerstigningen være noenlunde på topp. JEG syns det er greit å teste igjen 2-3 timer etter måltidet også, for å se at blodsukkeret er nede igjen.

Jeg vet ikke om det er lov å linke til andre forum her, så bare fjern denne om det ikke er greit. Jeg har fått mye hjelp på The Diabetes Forum, der de aller, aller fleste spiser etter måleapparatet, ikke etter legens anbefalinger. http://www.diabetesforum.com/forum.php

*LoveBugMama* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er diabetiker. Spiser etter blodsukkerapparatet.. Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 08:42   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?

Aha, da skjønner jeg hvorfor det fastende blodsukkeret var bedre nå på siste kontroll (etter at jeg har stresspist "feil" i månedsvis), i forhold til sist gang da jeg hadde levd strikt ketogent i et halvt år

Flott forum forresten, takk for linken. Jeg er jo så usikker på hva som egentlig er ok verdier og ikke (det står jo så mye forskjellig der ute), så det forumet var gull.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukkermålinger - Forbedring ikke som forventet Cyan Fysisk og mental helse 8 22-09-11 13:56
Tipse hverandre om hvordan hindre at man sprekker/ hvordan sprekke mest elegant ada-emilie Lavkarbo generelt 17 07-02-11 07:59
Blodsukkermålinger -er dette "bra nok"? Megvel Fysisk og mental helse 2 02-09-09 10:29
Hvordan går det? Schnupsiii Mer enn 30 kg overvekt 55 12-03-09 08:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no