Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trening vs. kosthold for vekttap

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-15, 18:05   #1
Kattikatt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2014
Innlegg: 9
Kattikatt er på en erverdig vei

Trening vs. kosthold for vekttap

Hei!

Jeg må bare spørre litt mer fordi jeg forstår det ikke riktig enda. Jeg lurer på hvorfor mange sier at trening har veldig lite å si i ketose, i forhold til vekttap? Jeg skjønner at kosthold er viktigst, men f.eks på lavkalori så har jeg inntrykket av at trening ofte er sentralt for et raskere og større resultat.

Vil ikke mengden fett som forbrennes påvirkes av hvor mye man er i aktivitet?

__________________


Kattikatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF (men begrenset med fett) Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 20:30   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Det sies at kosthold tar kiloene mens trening tar grammene. Men grammene tells i det store og det hele de også. Gram blir til kilo så vidt jeg vet, så jeg ser ikke helt det poenget med det synspunktet.

Hvis du kan og ønsker å trene så bør du gjøre det. Men du bør starte forsiktig og trenger ikke gå for den aller høyeste intensiteten på alle økter.

Trening kan være bra for så mye mer enn bare vekttap. F.eks motivasjonen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 20:49   #3
Kattikatt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2014
Innlegg: 9
Kattikatt er på en erverdig vei

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det sies at kosthold tar kiloene mens trening tar grammene. Men grammene tells i det store og det hele de også. Gram blir til kilo så vidt jeg vet, så jeg ser ikke helt det poenget med det synspunktet.

Hvis du kan og ønsker å trene så bør du gjøre det. Men du bør starte forsiktig og trenger ikke gå for den aller høyeste intensiteten på alle økter.

Trening kan være bra for så mye mer enn bare vekttap. F.eks motivasjonen.

Skjønner! Men er det noen som vet/kan forklare hvorfor trening anses å gi mer resultater hvis man spiser karbohydrater?

__________________


Kattikatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF (men begrenset med fett) Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 23:00   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Opprinnelig lagt inn av Kattikatt, her.

Skjønner! Men er det noen som vet/kan forklare hvorfor trening anses å gi mer resultater hvis man spiser karbohydrater?

Nei, for min del så stemmer det ikke Jeg har spist lavkarbo i flere år, og har supre resultater på trening

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-15, 09:52   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Opprinnelig lagt inn av Kattikatt, her.

Skjønner! Men er det noen som vet/kan forklare hvorfor trening anses å gi mer resultater hvis man spiser karbohydrater?

Det anses vel bare slik av de som teller kalorier og beregner forbrente kalorier under trening. Veldig teoretiske faktorer, men selv på høykarbo har kosthold mer å si enn trening. Men trening har stor betydning for velvære og energinivå da, så jeg ville ha gått for trening uavhengig av om det innvirker på vektreduksjonen eller ei.

Jeg for min del opplevde at ukentlig vekttap ble halvert da jeg begynte å trene etter det første halvåret på lavkarbo. Greit nok, jeg gikk fortsatt ned, følte meg bedre og hadde det ikke travelt. Sluttresultatet ble ikke dårligere av den grunn...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-06-15, 10:46   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Opprinnelig lagt inn av Kattikatt, her.

Men er det noen som vet/kan forklare hvorfor trening anses å gi mer resultater hvis man spiser karbohydrater?

Det har nok mye med den inbitte frykten for å kutte karbene i treningsmiljøer. Rent logisk bør det gi mindre effekt på vektnedgang, da man på høykarbo FØRST må tømme glukoselagrene i musklene før man begynner å forbrenne av det virkelige fettet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-15, 11:05   #7
Slush
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2015
Alder: 44
Innlegg: 21
Slush er på en erverdig vei

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det har nok mye med den inbitte frykten for å kutte karbene i treningsmiljøer.

Ja, jeg tror du er inne på noe her, men det finnes også forskjellige typer treningsmiljøer.

Jeg gikk i ketose ca. 14. april og har vært det siden.
Jeg startet å trene styrke i slutten av april og har ikke økt noe på vektene frem til 10. juni. Klink umulig å pushe mer. Jeg prøver 2-3 ganger i uka. Jeg vet at når jeg er ferdig i ketose og kjører... si 100g karb om dagen, så vil jeg kunne klare mer kilo på stanga igjen.

Min mening:

Dersom formålet med treningen er å gå ned i vekt, er ketose bra! Trening øker forbrenningen. Så enkelt er det. Uansett om du går i trappene hjemme, danser til "Dansefot" på fredagskvelden hjemme i stua eller trenger tung styrke på Elixia. All bevegelse øker forbrenning (også i ketose). En positiv bi-effekt er at det også stimulerer muskler. Det fører til "fastere former".

Dersom formålet med treningen er noe annet, som å "benke 120 kg"/150kg i knebøy, eventuelt løpe maraton eller annet hvor du ønsker en økning så bør du få i deg karbs fordi karbohydrater har mange positive egenskaper for kroppen. Gode karbs. De med riktig glykemisk verdi.

Slush er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bare lite karbs Svar med sitat
Gammel 17-06-15, 11:44   #8
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Opprinnelig lagt inn av Kattikatt, her.

Hei!

Jeg må bare spørre litt mer fordi jeg forstår det ikke riktig enda. Jeg lurer på hvorfor mange sier at trening har veldig lite å si i ketose, i forhold til vekttap? Jeg skjønner at kosthold er viktigst, men f.eks på lavkalori så har jeg inntrykket av at trening ofte er sentralt for et raskere og større resultat.

Vil ikke mengden fett som forbrennes påvirkes av hvor mye man er i aktivitet?

Før jeg fortsetter her vil jeg bare få si at fysisk aktivitet er viktig både for fysisk og psykisk helse, uansett hvilken kostholdsfilosofi man velger å følge. Om det bare er å gå seg en halvtimes tur eller man driver mer organisert trening så er det viktig.

Når det gjelder hvor effektiv trening er i forhold til vekttap, så er det gjort en del vitenskapelige studier på at kun trening/fysisk aktivitet alene vil påvirke vekttap svært lite, dersom man ikke spiser riktig. Derav kommer uttrykket "kosthold tar kilo, trening tar gram". Det finnes mange eksempler på dette, jeg har selv opplevd det i en periode hvor jeg dreiv med daglig trening, men la ikke om kostholdet særlig. Formen var der, men vekta gikk ikke nedover.

Når det gjelder det som du lurer på, så tror jeg at trening ikke er mer eller mindre effektivt alt etter kosthold. Trening er som sagt viktig uansett.
Når det er sagt så er det mange som opplever at trening er tyngre på lavkarbo (spesielt i ketose), jeg tror også at en del av de som går på lavkalori er mer opptatt av at trening må til for å gå ned i vekt og mange holder et strengt kaloriregnskap og da er trening "viktig" for å få det til å gå opp.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-06-15, 11:58   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Opprinnelig lagt inn av Slush, her.

Dersom formålet med treningen er noe annet, som å "benke 120 kg"/150kg i knebøy, eventuelt løpe maraton eller annet hvor du ønsker en økning så bør du få i deg karbs fordi karbohydrater har mange positive egenskaper for kroppen. Gode karbs. De med riktig glykemisk verdi.

Her er det store individuelle forskjeller, noen trener bedre og mer, spesielt styrketrening, på lavkarbo (ketogen kost) andre ikke. Og det kan man kun finne ut ved å prøve seg frem, det finnes ikke en opplest og vedtatt sannhet rundt dette. Man må ikke få i seg karbs for å perse i vekter, jeg er tvert om (og mange med meg om man sjekker på forumet her). etogen lavkarbo gir meg enorm fremgang i styrketrening, jeg får god utholdenhet så langkjøring (spinningmaraton f.eks) er enkelt, men jeg eier ikke hurtighet.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-06-15, 12:35   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Her avliver Pål Jåbekk et par myter om karbo og trening: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-15, 16:50   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Så vidt jeg vet, er den største effekten på vekta med trening langsiktig. Større/tettere muskelmasse vil øke insulinfølsomheten og metabolismen ellers. Jeg tror nok ellers man merker det mer på cm enn vekta når man trener. Selv trener jeg bare yoga i perioder, og går en del. Men det er definitivt på klærne, og ikke vekta, jeg merker forskjell når jeg er konsekvent over tid.
Jeg har ellers sett at mange opplever at de går opp i vekt når de begynner å trene, men det kommer helst av samlet vann i muskelvevet, og gir dermed falske tall.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 13:12   #12
Kattikatt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2014
Innlegg: 9
Kattikatt er på en erverdig vei

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Tusen takk for mange gode innspill og svar!

__________________


Kattikatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF (men begrenset med fett) Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 20:50   #13
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Trening vs. kosthold for vekttap

Har ikke vært nevnt i denne tråden såvidt jeg kan se - så jeg tilføyer: Det kan være lurt å ta frem målbåndet om du begynner å trene - vekta kan stoppe opp og av og til øke, men det er likevel stor sjanse for at du krymper i cm. Det vil du jo merke på klærne og... Muskler tar mindre plass enn fett.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening, kosthold og psyken! Metal_Barbie Generell diskusjon 1 02-08-14 16:33
Trening etterfulgt av stort vekttap? superkisen Spørsmål og svar 8 24-02-12 21:00
Mitt kosthold vs vekttap Regret Ketolysekuren 57 09-08-11 12:30
Om kosthold og trening på pensjonistkurs Bombus Fysisk og mental helse 0 29-01-11 14:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no