Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Dette med ketose og graviditet?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-14, 15:59   #1
Emmelu
Juniormedlem
 
Emmelu sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 19
Emmelu er på en erverdig vei

Dette med ketose og graviditet?

Jeg lurer litt på dette.
Ser på andre tråder her at det anbefales å ikke være i ketose når man er gravid.
Jeg bare lurer på hvorfor det?


Jeg bare tenker sånn at om lavkarbo/ketose er steinalderkost så har jo mang et menneske vært i ketose iløpet av graviditeten. Og lavkarbo hjelper jo mot så mange andre livsstilssykdommer, men hvorfor blir reglene annerledes når en er gravid?

Jeg vet jo det sies at man ikke skal gå ned i vekt når man er gravid. Jeg har hørt snakk om giftstoffer som frigjøres når fettet slipper taket osv, men mange mister ufrivillig mye vekt i 1. trimester som følge av kvalme og at de ikke klarer å få i seg nok mat. Det sies å være helt ufarlig for barnet.
En ting er jo hvis man ikke spiser, eller får i seg for lite mat, men om man spiser riktig mat..?

Jeg bare lurer siden lavkarbo og ketose sies å være det ultimate kostholdet for oss mennesker. Burde ikke det også gjelde under en graviditet? Er det ikke kanskje da det burde være viktigst?


Hva mener/tenker dere?

__________________
Emmelu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 16:10   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Dette med ketose og graviditet?

Selv om jeg selv lever ketogent så tror jeg ikke at det er det optimale kostholdet for alle.
Lavkarbo derimot tror jeg alle mennesker vil profittere på og leve. Lavkarbo er pr definisjon opp til 150 karbohydrater, mens ketose forutsetter at man ligger svært lavt; for mange må de helt ned i 15-20 karbohydrater for og være der.

Når man snakker om steinalderen og hvordan de spiste da, så levde de ikke spesielt lenge og svangerskap var langt ifra sikkert og føre til et levende barn som vokste opp. Nå skyldes selvsagt ikke alt det kostholdet, men selv om man ved og leve Paleo eller ketogent eller en annen form for lavkarbo kan slippe mange livstilsykdommer forårsåket av et høykarbokosthold ofte kombinert med et relativt stillesittende liv, så betyr ikke det at de forskjellige variantene lavkarbo sikrer mot andre sykdommer/tilstander.
I det nyeste VOF tar de for eksempel opp hvordan lavkarbo virker forskjellig fra kvinner og menn; men hva med hvordan lavkarbo virker inn på foster, bebiser, små barn, gamle mennesker etc. det er fremdeles upløyd mark.
Morsmelken som små bebiser livnærer seg på er for eksempel fet og søt, og det anbefales ikke og gi små barn kunstige sukkererstaninger.
Nå er jeg ferdig med småbarnproduksjon, men jeg tror at det sunneste man kan gjøre for sitt ufødte barn og ikke leve ketogent om man ikke må. Det er dermed ikke sagt at man trenger og øke karbohydratene til det ekstreme; hva med og legge seg rundt 70 karbohydrater?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 19:31   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dette med ketose og graviditet?

Er det ikke under amming man anbefaler å ikke være i ketose da? På grunn av frigjøring av miljøgifter i morsmelka. Mulig jeg husker feil og at det gjelder graviditeten og.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 19:34   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Dette med ketose og graviditet?

Her er et tidligere svar fra Torkil:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
På grunn av manglende dokumentasjon anbefales det ikke å være i ketose når man er gravid. Man vet ikke om det er farlig, på den annen side vet man heller ikke at det er ufarlig.
Jeg anbefaler generell lavkarbo på det varmeste for gravide og de som fullammer.
Vennlig Hilsen
Torkil

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 19:40   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dette med ketose og graviditet?

Hexenberg har vel også uttalt seg ang lavkarbo og ketose ikke er anbefalt, men det er greit å starte på 50 gram kh pr dag også øke med fem gram per måned.

Kan lese litt om det i denne tråden.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43952

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 20:55   #6
Emmelu
Juniormedlem
 
Emmelu sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 19
Emmelu er på en erverdig vei

Sv: Dette med ketose og graviditet?

Takk for svar!
Da skjønner jeg det litt bedre.

__________________
Emmelu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Graviditet og ketose ... Hette Mer enn 30 kg overvekt 1 09-07-10 01:47
Graviditet i ketose? Millsi Fysisk og mental helse 1 20-06-10 22:44
Kan man (Ketose og graviditet) mette_moj Ketolysekuren 4 14-05-10 22:16
Graviditet og ketose.. Schrøder Spørsmål og svar 3 08-04-07 14:48
Ketose og graviditet magdalena Lavkarbo generelt 23 21-10-05 19:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no