Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på lavkarbo

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-13, 12:42   #126
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Hm, nei takk, det holder med mennesket
men synes nå det er greit at de reflekterer rundt dette med laktose og faren for å få nedsatt produksjon ved mangel på dette.


Igjen faglig helt på jordet! De burde vite at flesteparten av verdens ammende kvinner mangler laktase, og dermed ikke kan fordøye laktose.

Ammehjelpen.no må jo gjerne reflektere rundt hva de vil på spiserommet eller på julebordet, men når de publisererer råd burde de hente inn profesjonell hjelp.


-


Sist redigert av Kula : 01-03-13 kl 13:54.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 14:37   #127
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: Barn på lavkarbo

Kula: Nå har jeg lest gjennom hele denne tråden, og merker meg at du har veldig klare meninger. Kan jeg få spørre om hvilken utdannelse du har innenfor helse/ernæring?

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 14:39   #128
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Kula: Nå har jeg lest gjennom hele denne tråden, og merker meg at du har veldig klare meninger. Kan jeg få spørre om hvilken utdannelse du har innenfor helse/ernæring?

Må man ha en tittel for å inneha kunnskap? De såkallt lærde jeg har møtt innen det fagfeltet har hatt lite å imponere med....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 14:57   #129
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Må man ha en tittel for å inneha kunnskap? De såkallt lærde jeg har møtt innen det fagfeltet har hatt lite å imponere med....

Jeg er intr i å vite hvilken kunnskaper man har når man uttaler seg såpass bastant. Om jeg skal forholde meg til uttalelser, foretrekker jeg at de kommer fra sikre kilder med god kunnskap slik at jeg vet at det er tyngde bak det som blir sagt. Generelt stoler jeg mer på en faglært enn jeg gjør på folk som kun har egne erfaringer og overbevisninger som grunnlag for sine meninger. Derfor lurte jeg på hvilken utdannelse Kula har innen faget.

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 14:57   #130
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Kula: Nå har jeg lest gjennom hele denne tråden, og merker meg at du har veldig klare meninger. Kan jeg få spørre om hvilken utdannelse du har innenfor helse/ernæring?


Nesten syv års selvstudium


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 15:09   #131
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Jeg er intr i å vite hvilken kunnskaper man har når man uttaler seg såpass bastant. Om jeg skal forholde meg til uttalelser, foretrekker jeg at de kommer fra sikre kilder med god kunnskap slik at jeg vet at det er tyngde bak det som blir sagt. Generelt stoler jeg mer på en faglært enn jeg gjør på folk som kun har egne erfaringer og overbevisninger som grunnlag for sine meninger.

Den feilen gjorde jeg i årevis også. Det kostet meg i stor grad helsen min.

Forøvrig er det fullt mulig å inneha stor kunnskap på et felt (eller flere) uten at man er utdannet i det. På samme måte som det er fullt mulig å ikke kunne noenting om et felt man har en tittel innen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 15:11   #132
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Jeg er intr i å vite hvilken kunnskaper man har når man uttaler seg såpass bastant. Om jeg skal forholde meg til uttalelser, foretrekker jeg at de kommer fra sikre kilder med god kunnskap slik at jeg vet at det er tyngde bak det som blir sagt. Generelt stoler jeg mer på en faglært enn jeg gjør på folk som kun har egne erfaringer og overbevisninger som grunnlag for sine meninger. Derfor lurte jeg på hvilken utdannelse Kula har innen faget.

Helt greit det. Bare husk at også "de lærde" kan ta feil. Og gjør det ofte. Det kan man se ved å se på hvor mye "god forskning" som ikke holder i mer enn noen få år før man får ny viten. Det er gjerne heller ikke sånn at en person alltid har rett eller alltid tar feil. Man må faktisk sjekke hver påstand, ikke bare hver person...

Om jeg skal si min erfaring - ikke bare på lavkarbo eller innen ernæring, men generelt, så trenger man å gå både eksperter og "vedtatte sannheter" etter i sømmene med jevne mellommrom. Veldig ofte medfører ikke tung utdanning innen et fag at man faktisk stiller spørsmål, sjekker fakta og tenker selvstendig, men heller at man lærer å gå i takt og hoste opp vedtatte sannheter. Ny forskning blir ikke riktig dersom den bygger på feil forutsetninger...

Ære være de som faktisk tør å stille "dumme" spørsmål ved såkalte "grunnleggende sannheter" som... f.eks "er vi sikker på at kolesterolet vi spiser havner i blodårene"? (Ikke alle keisere går nakne, men det gjelder forbausende mange når man faktisk begynner å se seg om. )

Jeg er også sikker på at etter 30-40 år med lavkarbo så vil vi få oss noen a-ha-oppdagelser med hva vi anser som "vettug info" innen lavkarbo også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 15:34   #133
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Generelt stoler jeg mer på en faglært enn jeg gjør på folk som kun har egne erfaringer og overbevisninger som grunnlag for sine meninger.


Generelt tenker jeg også på den måten du beskriver her. Men hva gjør man når de faglærte er dypt uenige om grunnleggende ting innen deres eget fagfelt? Jo, da går man bak begrunnelsene deres og vurderer hva som ligger til grunn.

Når man i tillegg har levd på et LCHF-kosthold i nesten syv år, og forbedret samtlige målbare helseparametre – stikk i strid med hva de faglærte påsto ville skje – begynner man å få bakgrunn for egne meninger.

Heldigvis er det ikke mange fagfelt hvor de faglærte er så diamentralt uenige som innen kosthold og helse. Snekkeren min og bilmekanikeren min stoler jeg fullt og helt på. En lege jeg kunne stole på, måtte jeg lete etter. Han jeg fant sier ofte «det vet jeg ikke», når jeg spør. Det er et godt tegn.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 15:43   #134
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

. En lege jeg kunne stole på, måtte jeg lete etter. Han jeg fant sier ofte «det vet jeg ikke», når jeg spør. Det er et godt tegn.


-

HAHAHA

Akkurat det der tenkte jeg å skrive også. Min lege er også ærlig nok til å kunne si det. Etter min erfaring er skråsikre leger de som setter deg på antidepressiva i stedet for å innrømme at de ikke vet. (Ikke til forkleinelse for de som får antidepressiva og trenger det... men i mitt tilfelle var det ikke riktig diagnose, men et sekundærsymptom.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:59   #135
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: Barn på lavkarbo

Jeg er enig i at om noen år vil man få se effekten av lavkarbo kosthold, men jeg tror ikke at alt kommer til å være positivt. Jeg lever selv på moderat lavkarbo (/grovkarbo etterhvert) og i mine øyne er det mest fornuftig, basert på hva jeg kan om ernæring. Forøvrig er jeg veldig enig i Kitt sine meninger her inne, også i denne tråden.

Ang helsevesen og fagfolk, er det ingen tvil om at det finnes mange som burde oppdatere seg mer. Også leger lar seg styre endel (av og til ALTFOR mye) av egne holdninger, noe jeg med ME kan skrive under på. Men mange har også mye fornuftig å fare med, og at de kan mye om menneskekroppen og hvordan den fungerer er det vel ingen tvil om. Mer enn de aller fleste. Forskning synes jeg derimot er ganske så pålitelig, så lenge det er mange nok personer involvert over et langt nok tidsrom og alle aspekter er grundig testet. Når det gjelder bl a kosthold og dietter, vil det ta noen år før man ser langtidsvirkningene.

(Og jeg stoler IKKE på bilmekanikeren! Err'u gærn?? Der har jeg blitt så grundig lurt atte' )

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:20   #136
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

(Og jeg stoler IKKE på bilmekanikeren! Err'u gærn?? Der har jeg blitt så grundig lurt atte' )


Bruk et merkeverksted!

(Også når det gjelder leger...)


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 20:11   #137
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lille34, her.

Forskning synes jeg derimot er ganske så pålitelig, så lenge det er mange nok personer involvert over et langt nok tidsrom og alle aspekter er grundig testet. Når det gjelder bl a kosthold og dietter, vil det ta noen år før man ser langtidsvirkningene.

Joda, men når det meste som rapporteres er kohortstudier så blir det fryktelig liten vits....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mer om lavkarbo til barn? Caprifolium Barns kosthold 2 10-01-09 09:03
Vår erfaring med lavkarbo til barn Binnemamma Barns kosthold 10 15-08-08 21:00
Barn og lavkarbo Sense Ketolysekuren 10 18-06-08 21:28
Barn på lavkarbo? Eliram Ketolysekuren 3 27-09-07 00:54
Barn og Lavkarbo Thula Barns kosthold 38 07-03-05 00:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no