Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ren tagatose?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-13, 16:44   #1
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Ren tagatose?

Er det noen som har prøvd dette produktet?

http://www.iherb.com/NuNaturals-Pres...lb-454-g/46825

Det står ingenting om at det er tilsatt noe annet, kan man tro på at det er ren tagatose da? Jeg får litt luft av tagatesse, og kunne tenke meg å prøve om ren tagatose er bedre i så måte. Smakmessig synes jeg nemlig ingen sukkererstatning kommer opp mot tagatesse.

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 18:31   #2
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Jeg fikk den i posten i dag Står at det er 100% naturlig, ikke noe tilsetninger og smaken var kjempegod!! ikke noe ettersmak eller isinger

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 18:36   #3
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Ren tagatose?

Så bra! Har du erfaring med tagatesse fra før?

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:00   #4
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Nei, jeg har aldri brukt tagatesse, tåler ikke kunstig søtstoffer, får så vondt i magen.

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:05   #5
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Ren tagatose?

Opprinnelig lagt inn av ninaheg, her.

Nei, jeg har aldri brukt tagatesse, tåler ikke kunstig søtstoffer, får så vondt i magen.

Er det kunstig søtstoff i tagatesse? Vet det er isomalt i, men trodde det også var naturlig?
(Tror bare, vet ikke)

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:52   #6
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Isomalt er satt sammen av glukose (druesukker) og mannitol (som kommer fra fruktose og glukose) Så det er naturlig ja, men sukralose er ikke naturlig.
I tagatesse er det 39,9 % tagatose som er 100% naturlig, med en GI på 3 som er veldig lavt og lavt karbo innhold, så ren tagatose er et mye bedre valg!!

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 22:01   #7
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Ren tagatose?

... og så langt ingen negativ effekt på magen?

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 22:02   #8
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Magen er bra, så funka det! Kjempefornøyd, kommer til å bruke dette mer enn sukrin og stevia ja!!

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 22:07   #9
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Ren tagatose?

Tror jeg må bestille, ja! Jeg har begynt å venne meg til sukrin, men om jeg skal lage noe godt til både meg selv og andre, er det lite som slår tagatose smaksmessig.

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 22:29   #10
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Ren tagatose?

Jeg bestilte også, sånn for å teste det ut. Er i grunnen veldig fornøyd med tagatesse. Ingen problemer med den.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 22:32   #11
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Ren tagatose?

Opprinnelig lagt inn av ninaheg, her.

Isomalt er satt sammen av glukose (druesukker) og mannitol (som kommer fra fruktose og glukose) Så det er naturlig ja, men sukralose er ikke naturlig.
I tagatesse er det 39,9 % tagatose som er 100% naturlig, med en GI på 3 som er veldig lavt og lavt karbo innhold, så ren tagatose er et mye bedre valg!!

Men da er det ikke mye av dette som ikke er naturlig, siden det er 0,02% sukralose i tagatesse.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 00:29   #12
Leyyda
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 58
Leyyda er på en erverdig vei

Sv: Ren tagatose?

Er det noen som vet om ren tagatose har den samme karamelliserende effenkten som tagatesse?

__________________


Leyyda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 07:50   #13
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Vibeke-67 Ikke så mye, men sukralose er 800 ganger søtere enn sukker, så det trengs ikke så mye. Men om man tåler det så er det jo bare å bruke det
Jeg kan ikke drikke 1/2 glass pepsi max engang, så holder meg unna tagatessen.

Leyyda: Tagatose karamelliserer seg og man bruker samme mengde som med sukker, er nesten like søtt (98% søtt som sukker)

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 19:24   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ren tagatose?

Takk for tips, denne skal prøves for jeg tåler heller ikke tagatesse så godt

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 21:35   #15
Leyyda
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 58
Leyyda er på en erverdig vei

Sv: Ren tagatose?

Opprinnelig lagt inn av ninaheg, her.

Vibeke-67 Ikke så mye, men sukralose er 800 ganger søtere enn sukker, så det trengs ikke så mye. Men om man tåler det så er det jo bare å bruke det
Jeg kan ikke drikke 1/2 glass pepsi max engang, så holder meg unna tagatessen.

Leyyda: Tagatose karamelliserer seg og man bruker samme mengde som med sukker, er nesten like søtt (98% søtt som sukker)

Takk for svar

__________________


Leyyda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 22:08   #16
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Brukt det masse i dag når jeg har laget lavkarbo marsipan og sjokoladekonfekt med mandler, og magen er helt fin og smaken er helt fantastisk

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 22:49   #17
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Ren tagatose?

Så bra! Prøver å ikke skru opp forventningene her. Ut fra det jeg har lest, kan noen reagere på selve tagatosen også, ikke bare på de andre ingrediensene i tagatesse. Men det må være lov å håpe ...

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:06   #18
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Ren tagatose?

Jeg tenkte jeg skulle prøve å oppklare noen misforståelser rundt Tagatose og Tagatesse.

Ren Tagatose har 92% av søtsmaken til sukker, mens Tagatesse har 200%, altså dobbelt så søtt som sukker. Ingrediensene i Tagatesse er omtrent like "luftdannende" som ren Tagatose, og siden man bare trenger halv mengde av Tagatesse vil dette produktet i praktisk bruk gi mindre luft enn ren Tagatose (jeg har selv eksperimentert mye med begge). Et annet problem med ren Tagatose i baking er at det bruner veldig lett, og veldig mye. Disse to tingene er hovedgrunnen til at produktet Tagatesse ble laget. I Tagatesse er det brukt kun 40% ren Tagatose, og dermed er faren for overdreven bruning mindre, også siden man ved halv mengde i praksis bruker 20% Tagatose i en oppskrift. I tillegg er Tagatesse tilsatt inulin og FOS, som gjør at tarmfloraen lettere tåler Tagatose.

Pepsi Max er forøvrig søtet med aspartam og acesulfame-k, og ikke sukralose. Det er derfor ingen grunn til å unngå Tagatesse selvom man reagerer på Pepsi Max.

Ernæringsmessig sett er det lite som slår Sukrin, som har null GI, netto karbohydrater og kalorier. Men i søtt bakverk kan ren Sukrin noen ganger komme til kort, og da kan man kombinere Sukrin med Tagatesse eller andre søtstoff. Sukrin Gold inneholder også Tagatose og Stevia, og mange synes den gir en bedre søtsmak enn vanlig Sukrin.

Ellers vil jeg anbefale vår søtstoffguide, for de som er usikre på hva de skal bruke, eller bare vil lære mer om søtning

Vennlig hilsen
Asgeir Ruud,
Funksjonell Mat AS

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 08:18   #19
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

Jeg tenkte jeg skulle prøve å oppklare noen misforståelser rundt Tagatose og Tagatesse.

Ren Tagatose har 92% av søtsmaken til sukker, mens Tagatesse har 200%, altså dobbelt så søtt som sukker. Ingrediensene i Tagatesse er omtrent like "luftdannende" som ren Tagatose, og siden man bare trenger halv mengde av Tagatesse vil dette produktet i praktisk bruk gi mindre luft enn ren Tagatose (jeg har selv eksperimentert mye med begge). Et annet problem med ren Tagatose i baking er at det bruner veldig lett, og veldig mye. Disse to tingene er hovedgrunnen til at produktet Tagatesse ble laget. I Tagatesse er det brukt kun 40% ren Tagatose, og dermed er faren for overdreven bruning mindre, også siden man ved halv mengde i praksis bruker 20% Tagatose i en oppskrift. I tillegg er Tagatesse tilsatt inulin og FOS, som gjør at tarmfloraen lettere tåler Tagatose.

Pepsi Max er forøvrig søtet med aspartam og acesulfame-k, og ikke sukralose. Det er derfor ingen grunn til å unngå Tagatesse selvom man reagerer på Pepsi Max.

Ernæringsmessig sett er det lite som slår Sukrin, som har null GI, netto karbohydrater og kalorier. Men i søtt bakverk kan ren Sukrin noen ganger komme til kort, og da kan man kombinere Sukrin med Tagatesse eller andre søtstoff. Sukrin Gold inneholder også Tagatose og Stevia, og mange synes den gir en bedre søtsmak enn vanlig Sukrin.

Ellers vil jeg anbefale vår søtstoffguide, for de som er usikre på hva de skal bruke, eller bare vil lære mer om søtning

Vennlig hilsen
Asgeir Ruud,
Funksjonell Mat AS

Veldig fint svar
Jeg vet at pepsimax ikke inneholder sukralose, var et eksempel på at jeg ikke tåler søtningsstoffer. Jeg kan ikke drikke cola light heller som inneholder sukralose. Så var bare for å få frem at jeg tåler tagatose, og at det er helt naturlig uten noe tilsetninger.

Jeg og resten av familien har brukt tagatose nå i noen dager både på grøten og i bakst og her liker alle smaken og ingen har reagert på det.
Kan ikke sammenligne med tagatesse siden jeg ikke har prøvd det.

Men jo renere et produkt er jo bedre er det i mine øyne. Og smaken har mye å si for barna mine. Jeg bruker fortsatt sukrin og stevia eller blander disse for best smak. Men barna mine like det ikke og da vil jeg gi de et bra alternativ til sukker.
Sukrin gold har jeg heller ikke prøvd, lager brunt sukker selv av sukrin og yacon sirup.

Her er det bare å smake seg frem til sine favoritter.

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 08:24   #20
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ren tagatose?

Pst.. Cola Light inneholder ikke sucralose den heller.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 08:27   #21
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Måtte sjekke.. og det har du helt rett i. Inneholdt det antagelig for mange mange år siden da, for var sikker på at det var i cola light. Drikker ikke noen sorter for brus, men kanskje jeg tåler sukralose da?? Vet ikke om jeg vil prøve og risikere magevondt, like greit å holde seg unna.

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 09:52   #22
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ren tagatose?

Opprinnelig lagt inn av ninaheg, her.

Måtte sjekke.. og det har du helt rett i. Inneholdt det antagelig for mange mange år siden da, for var sikker på at det var i cola light. Drikker ikke noen sorter for brus, men kanskje jeg tåler sukralose da?? Vet ikke om jeg vil prøve og risikere magevondt, like greit å holde seg unna.

Sukralose er det veldig greit å holde seg unna, det brytes nemlig ikke ned i naturen og er i ferd med å bli et forurensningsproblem faktisk. Man har funnet det i bl.a. fisk som har fått det i seg via vår kloakk antagelig. Skumle saker.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 13:40   #23
ninaheg
Seniormedlem
 
ninaheg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.267
ninaheg har en fantastisk aura rundt segninaheg har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ren tagatose?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Sukralose er det veldig greit å holde seg unna, det brytes nemlig ikke ned i naturen og er i ferd med å bli et forurensningsproblem faktisk. Man har funnet det i bl.a. fisk som har fått det i seg via vår kloakk antagelig. Skumle saker.

Ikke bra . Best å holde seg til naturlige saker ja.

ninaheg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-03-13, 14:25   #24
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ren tagatose?

Sidespor: Det er Cola Zero inneholder sucralose. Cola Light har aldri hatt det.

Forøvrig masse fin info om Tagatose og Tagatesse her

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-03-13, 15:03   #25
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ren tagatose?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Sidespor: Det er Cola Zero inneholder sucralose. Cola Light har aldri hatt det.


Nei. Ingen av dem inneholder sukralose. Cola light ble søtet med det i en liten periode for endel år siden, men det ble ingen suksess, så de sluttet fort med det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tagatose Sjokoladebananen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 25-05-12 13:17
Tagatose halkatlala Spørsmål og svar 4 08-12-11 00:22
Tagatose hekas Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 07-12-11 20:49
Tagatose Bik Lavkarbo generelt 4 29-09-11 20:14
Tagatose Suann Lavkarbo generelt 9 24-08-11 12:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no