Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kløing i forbindelse med diabetes

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-05-07, 20:08   #1
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Kløing i forbindelse med diabetes

Min far fikk for 5 år siden dagnosen diabetes 2. Han har siden da kuttet ut (for det meste) å spise sukker og han går på medisiner, og klarer således å holde sykdommen i sjakk. Blodsukkernivået hans er normalt.
Han er likevel i perioder fryktelig plaget med kløing, spesielt på armene.
Han kan våkne opp på natten og klø, og klør seg ofte til blods.
Dette er veldig frustrerende for ham (spesielt siden han har hang til depresjon i tillegg).

Det jeg lurer på er om noen har erfart det samme og vet hva det kommer av? Han har vært hos flere leger og fått salver/tabletter uten særlig resultat.
Jeg synes det kunne være tegn på en form for allergi og lurte på om kanskje en ketogen diett kunne vært et forsøk?
Noen som vet?

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 20:58   #2
Pusemor
Medlem
 
Pusemor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 184
Pusemor er på en erverdig vei

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Hei.. Jeg vet ikke så mye ang kløen men jeg har også diabetes 2..

Jeg brukte før 4 tabletter om dagen men nå når jeg går på ketolyse så

behøver jeg ikke å ta tabletter lengre.. Ihvertfall ikke så langt..

På den siste mnd så har jeg tatt 7 tabletter tilsammen..

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w8x44Bk/]
Pusemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:26   #3
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Så fint for deg!

Men jeg vil gjerne vite om en ketogen diett kan virke spesifikt på dette, ettersom flere leger påstår det kommer av insulinmangel, men er ikke i stand til å gi han noe for det... for han behøver ikke å gå på slankekur som sådan. Han har allerede tatt av en god del vekt på egen hånd og behøver for så vidt ikke å gå ned mer.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 21:39   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Hvor høyt blodsukkeret stiger avhenger jo av maten man spiser, spiser man lavkarbo vil ikke blodsukkeret øke like mye og da vil kroppen heller ikke trenge å produsere like mye insulin. Så da skulle man jo tro at et lavkarbokosthold kan hjelpe.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-07, 00:25   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Hentet fra; http://www.apotek1.no/modules/module...D=2&tabmid=249

Sitat:

Hva skyldes kløe i huden?
Kløe i huden kan ha mange årsaker. Klør det over hele huden er det vanligvis tørr hud, elveblest, kontakteksem eller andre typer med eksem som er årsaken. Er kløen avgrenset til mindre områder kan det skyldes f.eks soppinfeksjon, insektstikk, ringorm, skabb, hodelus og lopper. Kløe i huden kan også skyldes sykdommer i kroppen, f.eks diabetes, høyt stoffskifte, lavt stoffskifte, leversykdom, nyresykdom, leukemi m.m. Kløe kan også ha psykiske årsaker

Som du ser, det er mange ting som kan forårsake kløe. Er det et stort problem, bør han absolutt få tatt endel blodprøver (lever/nyre/stoffskifte) i for å utelukke at det er dette, og ikke diabetes som er årsaka.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 12:36   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Kanskje han reagerer på kunstige søtningsmidler. Bare en tanke som slo meg.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 12:42   #7
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Kan ikke diabetes føre til nyresvikt, som gir opphopning av avfallsstoffer i huden og som resulterer i kløe....???

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 19:03   #8
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Kan ikke diabetes føre til nyresvikt, som gir opphopning av avfallsstoffer i huden og som resulterer i kløe....???

Jo, det heter uremisk kløe. Er gjerne ledsaget av kvalme og trøtthet.

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 19:05   #9
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Opprinnelig lagt inn av Smula, her.

Min far fikk for 5 år siden dagnosen diabetes 2. Han har siden da kuttet ut (for det meste) å spise sukker og han går på medisiner, og klarer således å holde sykdommen i sjakk. Blodsukkernivået hans er normalt.
Han er likevel i perioder fryktelig plaget med kløing, spesielt på armene.
Han kan våkne opp på natten og klø, og klør seg ofte til blods.
Dette er veldig frustrerende for ham (spesielt siden han har hang til depresjon i tillegg).

Det jeg lurer på er om noen har erfart det samme og vet hva det kommer av? Han har vært hos flere leger og fått salver/tabletter uten særlig resultat.
Jeg synes det kunne være tegn på en form for allergi og lurte på om kanskje en ketogen diett kunne vært et forsøk?
Noen som vet?

Har legene tatt nyrefunksjonsprøver? Kreatinin/urinstoff?

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:28   #10
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Jeg hadde til tider veldig mye kløe på leggene og armhulene før. Men etter at jeg sluttet med fløte og ost så har det stoppet opp. Kanskje det funker på ham også?

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 09:35   #11
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Takk for innspill, alle.
Mannen har tatt alle slags prøver, så nyreprolemer og slikt kan det ikke være snakk om. Det må være diabetesrelatert.
Men saken er jo den at BLODSUKKERET hans er ok, og vekten også, men det er altså denne frustrerende kløingen.

Siste taler - du nevnte du fikk bukt på den ved å kutte ut melkeprodukter.
Har du hatt diabetes? Pleide du å klø deg til blods?

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 17:20   #12
Vivendel
Medlem
 
Vivendel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Bergen
Alder: 55
Innlegg: 89
Vivendel er ny på veien

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Tenkte jeg bare burde nevne i denne sammenhengen at mye vann hjelper. Etter en uke på Atkins dietten begynte jeg å klø, og det ble værre og værre. Først på leggene, så på innsiden av lårene, så begynte det på magen og til slutt begynte det under venstre armen. Jeg klødde meg til blods alle stedene som nevnt. Så fikk jeg tips av en sykepleier venninde som syntes dette så veldig ut som svangerskapskløe som er forårsaket av opphopninger av avfalsstoffer i kroppen. pga overarbeidet lever. Etter å ha lest Ziggis innlegg om vann begynte jeg å drikke mye. jeg gikk fra å drikke ca 0,5 l om dagen til 4l før kløen ga seg. Nå ligger vannintaket mitt på 3-5l alt etter hvor varmt det er i været og hvor mye jeg trener. Vannet hjap på huden også.

__________________
Vivendel

start:100kg NÅ:95,5 delmål 1: 90, delmål 2: 80
delmål 3: 70 mål: 64
Vivendel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mett og sunn på Atkins Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 01:59   #13
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Kløing i forbindelse med diabetes

Opprinnelig lagt inn av Smula, her.

Siste taler - du nevnte du fikk bukt på den ved å kutte ut melkeprodukter.
Har du hatt diabetes? Pleide du å klø deg til blods?

Såg ikke dette før nå jeg.

Jeg har aldri hatt diabetes (eller kanskje skjult vet jeg jo ikke da). Men har ihvertfall ikke hatt diabetes siden jeg startet lavkarbo.

Jeg pleide å klø veldig mye særlig på fremsiden av leggene og armhulene (prøvde å bytte deo men ingenting hjalp, rart at det var kutte ut fløte som hjalp!), helt forferdelig mange ganger, noen ganger med sår som resultat. Er glad det er over.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no