Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og trening

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-04-13, 11:15   #1
modumodd
Juniormedlem
 
modumodd sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Kongsberg
Innlegg: 15
modumodd er på en erverdig vei

Lavkarbo og trening

Jeg er ikke spesielt bevandret i teorier om de forskjellige kostholdefilosofier og nivået av karbohydrater så jeg har et spørsmål til folk med peiling.

De aller fleste kostholdefilosofier har en grunntanke om at man skal skjære ned på karbohydrater og ha en større fettprosent i kostholdet. Siden karbohydrater er et "lettantennelig" drivstoff for kroppen vil det være dette drivstoffet kroppen alltid vil bruke hvis det er tilgjengelig - sånn grovt sett. Hva med trening. Jeg bruker relativt lite karbohydrater i kostholdet, men det er ikke fraværende. Når jeg trener intensivt går jeg fort tom for karbohydrater (merkes meget godt). Derfor må vel grensen for å komme i ketose være veldig påvirket av hvor mye du beveger deg/trener..... Er det slik at de fleste anbefalinger her om grenseverdier er basert på en svært inaktiv tilværelse?

modumodd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:36   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og trening

Opprinnelig lagt inn av modumodd, her.

Jeg er ikke spesielt bevandret i teorier om de forskjellige kostholdefilosofier og nivået av karbohydrater så jeg har et spørsmål til folk med peiling.

De aller fleste kostholdefilosofier har en grunntanke om at man skal skjære ned på karbohydrater og ha en større fettprosent i kostholdet. Siden karbohydrater er et "lettantennelig" drivstoff for kroppen vil det være dette drivstoffet kroppen alltid vil bruke hvis det er tilgjengelig - sånn grovt sett. Hva med trening. Jeg bruker relativt lite karbohydrater i kostholdet, men det er ikke fraværende. Når jeg trener intensivt går jeg fort tom for karbohydrater (merkes meget godt). Derfor må vel grensen for å komme i ketose være veldig påvirket av hvor mye du beveger deg/trener..... Er det slik at de fleste anbefalinger her om grenseverdier er basert på en svært inaktiv tilværelse?


Mark Sisson har gradvise anbefalinger basert blant annet på treningsmengde.

MEN
1) Det kommer veldig an på hva du trener - hvor mye "eksplosivitet du trenger"
2) Det kommer veldig an på personlige anlegg om hvor "ille"/"lite ille" det er å trene uten karbohydrater
3) Det kan ta mye lengre tid enn man tror å bli HELT lavkarbo-/ketoseadaptert
4) Det er veldig forskjellig hvor store karbohydratmengder man kan spise og fremdeles være i ketose (om det er det som er målet). Det har iallfall med personlige anlegg å gjøre, kanskje også trening. Det siste er jeg litt usikker på - for de karbohydratene du bruker under trening blir jo "brukt" ... som de også ville ha blitt brukt om du levde høykarbo?
Noen er i ketose helt opp til og over 50g pr dag, andre må halvere dette for å holde ketosen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 12:05   #3
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Lavkarbo og trening

Aner ikke om grensen for ketose kan påvirkes av energiforbruk.

Når det gjelder kh og trening, så merker jeg at jeg får langt større utholdenhet med svært lite karbohydrater enn hva jeg opplevde før.
Jeg trener styrke, svært lite kardio, og har relativt intense økter uten at det er noe problem.

Samtidig, du skriver ikke hva slags trening du driver med.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 12:07   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og trening

Jeg vet bare at selv etter over et halvår på ca. 40-50 g kh/døgn fungerte jeg overhodet ikke hva trening angikk. Selv det å gå opp trappene til tredje etasje der jeg bor gjorde at lårene skrek av utmattelse. Med en dobling og vel så det av karbo-inntaket funker jeg helt fint. Men dette er nok helt individuelt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 19:52   #5
modumodd
Juniormedlem
 
modumodd sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Kongsberg
Innlegg: 15
modumodd er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og trening

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg vet bare at selv etter over et halvår på ca. 40-50 g kh/døgn fungerte jeg overhodet ikke hva trening angikk. Selv det å gå opp trappene til tredje etasje der jeg bor gjorde at lårene skrek av utmattelse. Med en dobling og vel så det av karbo-inntaket funker jeg helt fint. Men dette er nok helt individuelt.

Jeg heller nok mer til hva du sier. Jeg trener mye kardio og noe vekter. 3-4 ganger i uken hvor jeg holder på ca. time totalt.

Jeg føler meg rimelig utslitt og har problemer med å tro på at man kan drive idrett på toppnivå uten å tilføre kroppen lett brensel. Nå er jeg inne i min 3 uke med lavkarbo og kjenner at tingene normaliserer seg, men altså ikke på treningsstudio.

Jeg får prøve å teste ut litt hva jeg tåler av karbo uten å gå ut av ketose med trening 3-4 dager i uken som jeg skrev over.

modumodd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 21:04   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og trening

3 uker er altfor kort tild å forvente en god adapsjon til lavkarbo. Iallfall når du mener ketose. Bare så det er nevnt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 12:37   #7
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og trening

For min del fungerer lavkarbo og styrketrening veldig bra!

Har lest denne: Treningssuksess med lavkarbo.

Jeg får også bedre kondis bare av å spise lavkarbo, men det har å gjøre med at jeg får allergier, atopisk eksem og blir tungpustet av et eller annet i "vanlig" kosthold (kanskje gluten). Samme hva det er, jeg blir merkbart friskere på lavkarbo, og dermed i bedre form uavhengig i trening - og trening fungerer også bra.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 15:56   #8
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og trening

Opprinnelig lagt inn av modumodd, her.


Jeg føler meg rimelig utslitt og har problemer med å tro på at man kan drive idrett på toppnivå uten å tilføre kroppen lett brensel. Nå er jeg inne i min 3 uke med lavkarbo og kjenner at tingene normaliserer seg, men altså ikke på treningsstudio.

men lett brensel for kroppen trenger jo uansett ikke å være karbohydrater Kroppen forbrenner like fort og faktisk eneklere MCT (Medium Chain Triglycerides) fetstyrer. Med å kjøre karbo/ikke karbo ut ifra om man er aktiv eller ikke aktiv akkurat den dagen, forvirrer man jo kroppen mer enn nødvendig. Inntakk av fetsyrer som er lettførdøyelig vil gi den energien kroppen trenger og det skjer raskt. F. eks. kokosoljen og palmeoljen har en stor andel av disse fettsyrene. Ev. så velger noen å kjøpe inn ren MCT og bruke den liker før og/eller like etter trening.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt

Sist redigert av Moogie : 08-04-13 kl 14:27.
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 11:45   #9
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og trening

I begynnelsen av mitt bytte til lavkarbo møtte jeg veggen når jeg var ute å løp,men nå ,etter et års tid er det null problem.endringen kom etter noen uker,jeg tenkte mye på dette i begynnelsen ,bør,bør ikke spise kardio før max løp osv. Nå har jeg lagt alle disse tanker bort,kroppen fungerer bra på det kostholdet den får. Jeg løper mye,i vinter har det stort sett vært intervaller på mølle,men nå er våren her og det er lange løpe økter igjen.i tillegg har jeg løftet mer og mer i vinter, det fungerer også bra

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 11:54   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og trening

Denne bloggposten kan kanskje også kaste litt lys over saken?
http://paljabekk.blogspot.no/2013/04...rening-og.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 09:35
Lavkarbo og trening pernille Trening 2 05-09-10 22:59
Trening med lavkarbo mosafreia Trening 4 22-04-10 20:40
Trening på lavkarbo? andee Spørsmål og svar 4 28-09-09 09:33
Trening og lavkarbo... Tidligere bruker Trening 35 25-03-07 21:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no