Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Feil på matvaretabellen.no?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-13, 18:50   #1
smoothieboy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 16
smoothieboy er på en erverdig vei

Feil på matvaretabellen.no?

Jeg veier maten for å få oversikt over hvor mye kalorier, fett, protein og karbo jeg får i meg.

Bruker et regneark til dette, og la merke til en uoverensstemmelse i en av oppskriftene mine. Det kan se ut som kaloriinnhold i grønnsaker og kjøtt beregnes på forskjellige måter.

Tar utgangspunkt i tallene for fett, protein og karbo på http://www.matvaretabellen.no/.

Først "Paprika, grønn, rå":

Kode:
0,3 g fett * 9 kkal + 2,8g karbo * 4 kkal + 0,8 protein * 4 kkal = 17,1 kkal

I matvaretabellen står det derimot at 100 g grønn paprika inneholder 21 kkal. Er ikke det litt rart?

Regner så ut for "Kylling, bryst, filet, uten skinn, rå":

Kode:
1 g fett * 9 kkal + 0 g karbo * 4 kkal + 23,8 g protein * 4 kkal = 104,2 kkal

I matvaretabellen står det at 100 g kylling inneholder 104 kkal hvilket stemmer bra med utregningene.

Hvordan henger dette sammen? Det har ikke noe med fiberinnholdet i grønnsakene å gjøre siden dette er utelatt fra det totale karboinnholdet, og fiber er ikke energigivende.

smoothieboy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, LCHF, ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 19:02   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Feil på matvaretabellen.no?

Opprinnelig lagt inn av smoothieboy, her.

Jeg veier maten for å få oversikt over hvor mye kalorier, fett, protein og karbo jeg får i meg.

Bruker et regneark til dette, og la merke til en uoverensstemmelse i en av oppskriftene mine. Det kan se ut som kaloriinnhold i grønnsaker og kjøtt beregnes på forskjellige måter.

Tar utgangspunkt i tallene for fett, protein og karbo på http://www.matvaretabellen.no/.

Først "Paprika, grønn, rå":

Kode:
0,3 g fett * 9 kkal + 2,8g karbo * 4 kkal + 0,8 protein * 4 kkal = 17,1 kkal

I matvaretabellen står det derimot at 100 g grønn paprika inneholder 21 kkal. Er ikke det litt rart?

Regner så ut for "Kylling, bryst, filet, uten skinn, rå":

Kode:
1 g fett * 9 kkal + 0 g karbo * 4 kkal + 23,8 g protein * 4 kkal = 104,2 kkal

I matvaretabellen står det at 100 g kylling inneholder 104 kkal hvilket stemmer bra med utregningene.

Hvordan henger dette sammen? Det har ikke noe med fiberinnholdet i grønnsakene å gjøre siden dette er utelatt fra det totale karboinnholdet, og fiber er ikke energigivende.

For det første utgjør 3 kcal pr 100 gram så mye. For det andre er det nok helt sikker snakk om hvor mange desimaler og avrunding.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 12:59   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.194
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Feil på matvaretabellen.no?

Sikkert en desimalfeil. Men du legge neppe på deg av den....

Jeg for min del nøyer meg med å telle karbohydrater, og da kun sånn omtrentlig i form av lett hoderegning. Føler du at du har nytte av all denne tellingen?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 03:39   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Feil på matvaretabellen.no?

Hvis det bare var avrundingsfeil så skulle energien være i område 16,2 - 18,0 kcal. Faktumet er jo at 4kcal/g protein/karbo og 9kcal/g fett sikkert ikke er så "runde" i virkeligheten. Litt usikker på hvordan de kommer frem til komposisjonene, men jeg vet endelig kcal kommer fra en forbrenning.

I tillegg er jo dette en tabell med tall og det kan være at en av verdiene er feil.. Det blir f.eks. helt riktig hvis det er 3,8g kbh/100g :-p

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 21:27   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Feil på matvaretabellen.no?

Det er kanskje to forskjellige paprikaer som har blitt målt da? Noen paprikaer smaker litt søtere enn andre, gjør de ikke det da? fargeforskjeller spiller nok en rolle.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 20:10   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Feil på matvaretabellen.no?

Mener at rød paprika har litt mer karbohydrater enn grønn og gul, men til gjengjeld skal den inneholde mer c-vitaminer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 22:59   #7
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Feil på matvaretabellen.no?

Når man måler slikt så er det som ender opp på en tabell et gjennomsnitt av mange eksemplarer. Dvs. en paprika kan variere fra det som står i tabellen. I tillegg til dette kan et produkt endre næringsstoffer som følge av ny produksjonsmetode el.l. Et godt eksempler på begge situasjonene er FBI's test av Omega-3 i laks. Det oppsiktsvekkende der var ikke at Lerøy hadde minst andel Omega-3, men at Tines salmalaks var nest sist. Omega-3-verdiene har i tillegg blitt halvert de siste 10 årene fordi leverandørene har begynt å fore fisken med grønnsaksbasert fôr, mens de benyttet mer fiskemel før.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 10:04   #8
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Feil på matvaretabellen.no?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Mener at rød paprika har litt mer karbohydrater enn grønn og gul, men til gjengjeld skal den inneholde mer c-vitaminer.

Vi som er på eurodiett kan spise ubegrenset av grønn paprika, men må begrense rød og gul. Regner med at det er fordi den grønne har mindre karbohydrater enn de andre.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matvaretabellen? mayor Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 03-02-11 19:25
Feil i "Den store matvaretabellen" Kanutten Lavkarbo generelt 2 31-01-11 06:23
Angående matvaretabellen Sirius Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 04-03-08 21:06
egg - matvaretabellen Trolljenta Lavkarbo generelt 10 07-01-07 18:55
Den store matvaretabellen HP Generell diskusjon 3 08-01-06 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no