Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Fibromyalgi?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-11-07, 19:05   #1
KrissiFontaine
Medlem
 
KrissiFontaine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 282
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Fibromyalgi?

Jeg har tidligere spurt i forumet her ang. ME, og fikk masse god informasjon og linker om tilstanden. Nå prøver jeg på nytt, denne gangen ang. Fibromyalgi.

For å repetere litt, så har jeg lenge slitt med leddsmerter som flytter seg rundt i kroppen. Dette har vært mer eller mindre konstant siden påske. Jeg var for ca. 14 dager siden hos revmatolog. Han kunne konstatere at jeg IKKE hadde noen revmatiske lidelser, noe som helt klart var en positiv tilbakemelding. Jeg spurte om han kunne gi meg noen råd om hva jeg bør sjekke ut videre, det hadde han ikke.
Så i dag var jeg hos min fastlege, og det ble et skikkelig slag i ansiktet. Hun hadde "medfølelse" og "skulle ønske hun kunne hjelpe", men ga meg absolutt ingen tips eller hjelp til hva jeg skal gjøre videre. Bare at "mange lever med slike smerter" og "kanskje du blir bra og kanskje ikke, og nå må jeg neste avslutte fordi neste pasient står og venter"...

Jeg leste mye om ME i linkene jeg fant, men i dag begynte jeg å søke ang. fibromyalgi - og da jeg leste om symptomer, ble jeg helt kald. Det var akkurat som å lese om hvordan jeg har det. I mye større grad enn jeg kunne kjenne igjen ang. ME.

Men - hva gjør jeg nå? Jeg har en fastlege som ikke har tenkt å følge meg opp, jeg spurte henne ang f.eks. fibromyalgi, men hun mente at det var jo ingen diagnose og bla-bla-bla...
Når jeg leser om fibromyalgi, ser jeg at det finnes en mulighet til å få en diagnose basert på at man sjekker punkter på kroppen (og ser på tidligere sykehistorie). Men hvem gjør dette? Spesial-leger eller fastleger?

Er det noen som kan gi meg et godt råd for hvordan jeg bør ta dette videre? Jeg ønsker å få avkreftet/bekreftet om det jeg har kan være fibromyalgi.

På forhånd takk!

Krissi

__________________
Mine Tanita-tall


KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 19:36   #2
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi?

Hei.... kan ikke hjelpe deg så mye med de spørsmålene du har, men det er et forum på www.fibromyalgi.no også.
Hvis du spør der vil du nok få svar fra de som virkelig vet hva de snakker om.

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 20:34   #3
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Fibromyalgi?

Dette høres ut som meg. Fastlegen min var også sånn. Fibromyalgi er ingen diagnose, bla bla.... Jeg tok med meg masse utskrifter fra internett å viste henne. Så nå har hun heldigvis blitt mer sammarbeidsvillig der. Jeg har også vært hos revmatolog, og fått konstatert at jeg ikke har revmatisme. Han sa bare at jeg mest sannsynlig hadde fibromyalgi, på grunn av at jeg har hypermobile ledd. Men fikk jeg noen diagnose?? Eller noe annet?? Nei! Så jeg kommer atter en gang til å ta dette opp med fastlegen min, å få komme til en spesial lege, eller en ny revmatolog som kan gi meg ett skikkelig svar!

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 21:11   #4
Ruska
Medlem
 
Ruska sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 426
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi?

Hei,

Jeg har ikke noe konkret råd til deg, det eneste jeg kan fortelle er hvordan det var for meg. Jeg fikk veldig vondt i den ene armen for ca 2 måneder siden og gikk til en massasjeterapeut. Det viste seg at jeg hadde betennelse i BEGGE armene, fra nakken og ned i hendene. Hun ba meg kontake fastlegen min ASAP.
Det gjorde jeg og han skrev ut betennelsesdempende og sendte meg ut døra før 5 min var gått. Det var en 10-dagers kur og det ble litt bedre, men da jeg sluttet å ta medisinen gjorde det enda vondere.
Jeg kontaktet derfor bedriftslegen vår fordi jeg alltid har blitt hørt bedre der. Legen sa at dette var snakk om muskelsmerter og hun ga meg henvisning til fysioterapeut. Fysioterapeuten konstaterte raskt at jeg har fibromyalgi, og hun sa at dette var noe mange var skeptisk til så
det beste var å snakke om muskelspenninger.

Jeg er nå 100 % sykmeldt og går til behandling og trening 2 ganger i uka. I tillegg skal jeg gå turer hver dag og gjøre enkle øvelser hjemme.

Jeg sliter med overvekt og har avsluttet alle forsøk på dietter - jeg har prøvd mange med små resultater, og dette kan skyldes nettopp fibromyalgien. jeg må først få disse spenningene ut av kropp før jeg kan regne med at det vil skje noe på vekten.

Hvis fastlegen er en bla bla person - noe mange av dem dessverre er har jeg inntrykk av, så hva meg bedriftslegen? Det er dyrere men de tar seg som regel tid til å prate.

Lykke til!

__________________
Start Eurodiett 04.02.08: 47 kg skal vekk
23 kg av og nå er 20 av dem tilbake....
2010 skal bli mitt år!!!!! Skjerpings
Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 21:33   #5
KrissiFontaine
Medlem
 
KrissiFontaine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 282
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi?

Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg skjønner at jeg har en vei å gå. Jeg vet rett og slett ikke om jeg går tilbake på det kontoret igjen. Jeg synes det var så forsmedelig å blir avvist på den måten. Jeg har litt sperre for å "mase" på folk når de først har behandlet meg slik.

Jeg har kontaktet hun som er leder i lokallaget for Fibromyalgi foreningen her i distriktet, og vi skal snakkes i morgen. Jeg håper hun kan hjelpe meg å finne en lege som tar dette litt mer seriøst. I såfall så bytter jeg fastlege. Alt jeg ønsker er jo egentlig å få bekreftet eller avkreftet dette.

Vi har også en bedriftshelsetjeneste, og de er informert om at jeg sliter med smerter (har hatt samtale med dem sammen med min leder for å tilpasse arbeidssituasjonen min). Han jeg snakket med der var veldig sympatisk, det er mulig han også kan hjelpe meg. Takk for tipset!

Og så en til dere alle som har opplevd det samme som meg, jeg unner ikke min verste fiende å bli utsatt for slike ting. Det er så respektløst, synes jeg.

__________________
Mine Tanita-tall


KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 21:34   #6
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi?

Veldig interesant, Ruska!

Det er så leit dette at Fibro ikke skal bli tatt på alvor. For det er en lite behagelig lidelse.
Ei venninne av meg fikk faktisk stilt diagnosen hos raumatolog på sykehuset. Veit dem tok mye ultrelyd undersøkleser på leddene hennes.


Jeg har gjort "ALT" det siste året for å gå ned... uten resultat. Har leddgikt... og har hatt misstanke om at det er synderen.

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 23:59   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi?

Om du skal til en lege som ikke kjenner til fibro er det lurt å ta med liste. Jeg fikk diagnosen for maaaaaaange år siden, - men jeg var faktisk hos en lege for noen år siden som påsto at "blodprøvene viste at det nok ikke kunne være fibromyalgi". Han burde muligens ta en oppfriskningsgreie før han får fortsette som lege - siden fibro ikke kan påvises på blodprøver. Man kan ta en ryggmargsprøve, - men det gjøres ikke så ofte har jeg forstått.....




Opprinnelig lagt inn av www.fibromyalgi.no

Fibromyalgi hører inn under muskel-, skjelett- og bindevevs- sykdommer. Sykdommen er kronisk, og hovedsymptomet er smerter i muskulatur og ledd, i såkalte "tenderpoints" (ømme punkter). Sykdommen har diagnosenr. ICD-10 med eget sykdomsnr. M79,7 (brukt ved sykehus). Allmennleger bruker ICPC der fibromyalgi inngår i en sekkediagnose: L18, utbredte muskelsmerter/fibromyalgi.

I tillegg opptrer ofte symptomer som muskelstivhet, utpreget tretthet, søvnforstyrrelser, kraftløshet, hovenfornemmelse, svimmelhet, hodepine og magebesvær. Man vet i dag lite om årsaksammenhengen ved fibromyalgi.

Følgende vet vi om Fibromyalgi:

-at Fibromyalgi kan best forståes som en biosykososial lidelse
der både biologiske, psykologiske og sosiale forhold kan
bidra til å utløse og opprettholde den.

-at Fibromyalgi kan være genetisk.
-at Fibromyalgi ikke vises på røntgen eller blodprøver.
-at Smerten er reell og at den har både perifere og sentrale
komponenter.

-at Fibromyalgi-pasienter har 2-3 ganger høyere Substans P i
ryggmargsvæsken enn normalt.
Dette medfører en generell forsterkning av smerteimpulser.

-at Fibromyalgi-pasienter har lavere Serotonin-konsentrasjon i
ryggmargsvæsken enn normalt, og også lavere døgnutskilling
i urinen. Serotonin bidrar til å regulere stemningsleiet.

-at Fibromyalgi-pasienter frarøves den dypeste søvnfasen der
kroppens anabole kapasitet er høyest, som sikrer kroppen
restaureringsevne og følelsen av å være uthvilt.

-at Fibromyalgi-pasienter har avvikende stresshormonproduksjon
samt for lavt veksthormonkonsentrasjon.
Veksthormon er viktig for kroppens reparasjonsevne, og
tilskudd har vist seg å dempe fibromyalgi smerten.

-at Fibromyalgi-pasienter skårer høyere på kronisk stress og
belastning enn andre smertepasienter, og stress regnes som
en av de utløsende faktorer.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 09:16   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi?

De jeg kjenner som har fått diagnosen, har fått den etter å ha sjekket ut alt det kan være, og så til slutt vært hos reumatolog som har stilt diagnosen etter å ha ekskludert andre reumatiske lidelser. Jeg synes det du opplevde nå var veldig merkelig. Håper FM-forbundet kan hjelpe deg på riktig vei. Det er en vond diagnose å ha, og enda verre blir det om det ikke blir anerkjent. (Jeg trodde da virkelig at alle leger var såpass oppegående. Jeg mener WHO har klasifisert diagnosen som bløtdelsreumatisme nå.)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 10:50   #9
KrissiFontaine
Medlem
 
KrissiFontaine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 282
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi?

Jeg har nå snakket med henne som er lokalleder i Fibromyalgi-foreningen her, og det føltes ganske godt å snakke med noen som har peiling og forståelse. Hun var også overrasket over at revmatologen jeg hadde vært hos, ikke kunne gi noen videre råd. Men han er visstnok kjent for å være litt "ymse" i måten han har behandlet folk. Og at ei heller fastlegen min ønsket å sjekke noe videre, selv om jeg nevnte fibromyalgi for henne.

Jeg kan selvfølgelig skifte fastlege (noe jeg seriøst vurderer) og se om jeg er heldig og får en fastlege som tar meg mer på alvor. Nå skal jeg først høre med bedriftshelsetjenesten og høre om de har noen forslag til hva jeg bør gjøre videre. Det kan være at de kan hjelpe meg.

Tusen takk for informasjon, oppmuntring og hjelp fra dere!

__________________
Mine Tanita-tall


KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:01   #10
KrissiFontaine
Medlem
 
KrissiFontaine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 282
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi?

Jeg skiftet fastlege i dag! En samtale med kontordamen hos den nye legen, overbeviste meg om at jeg ville bli tatt mer på alvor hos den nye.
Dette vil gjelde fra 1. desember, og jeg har fått time hos den nye 5. desember. Håper jeg har gjort et godt valg...

__________________
Mine Tanita-tall


KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:14   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi?

Supert! Bra jobba KF! Dersom man ikke blir tatt på alvor av legen sin blir alt så mye vanskeligere. Jeg skjønner ikke at slike leger ikke skjønner at de ikke lengre har noe å tilby i jobben sin.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:40   #12
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi?

Jeg fikk diagnosen for 20 år siden + att jeg har en form for revtismefaktor dvs att jeg alltid har høy senkning og i det siste året tendenser til urinsyregikt..har også hatt akutte leddbetennelser...jeg ble diagnostisert av revmatolog på bakgrunn av triggerpunker på kroppen...har også vært diagnostisert med alt fra leddgikt til sjøgren....sukk

Lykke til...norsk helsevesen er en tungrodd skute

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 20:48   #13
Ruska
Medlem
 
Ruska sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 426
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi?

Så fint at du er så aktiv og allerede har skiftet fastlege og greier!!! Bra

Helt enig i at det er skremmende hvordan man blir mottatt hos enkelte leger og fagfolk. Jeg var delvis sykemeldt i vinter/vår i tillegg til nå, men den gang var jeg kun hos fastlegen som ikke hjalp meg med noe som helst. Jeg hadde muskelsmerter da også, men det var stressymtomer sa han og sjekket ikke det noe mer. Leit at jeg kastet bort et halvt år uten å få noe gjort, men nå er jeg iallefall i gang og det er DET vi må fokusere på. Finne ut av ting og så kunne gjøre noe med det. I det minste gjøre så godt man kan.

Jeg ble i vinter rådet til å gå turer, trene styre, jogge... Alt dette, bortsett fra å gå turer er noe man IKKE skal gjøre hvis man har fibro, ikke i startfasen i alle fall.

Så får man ikke riktig diagnose så risikerer man å gjøre vondt værre.

Håper den nye fastlegen er lydhør og dyktig!

Fortell oss hvordan det går.

Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 21:01   #14
KrissiFontaine
Medlem
 
KrissiFontaine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 282
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi?

Takk skal dere ha!
Ja, nå gir jeg meg ikke! Jeg fikk en god følelse da jeg snakket med kontordamen, og den holder jeg på. Jeg vil jo helst ikke ha diagnosen fibromyalgi - men bare vite hva jeg har å forholde meg til.
Men er det det, så må jeg lære meg å leve med det. Nå vet jeg ikke hva jeg lever med.

Ja, skal holde dere informert. Har time den 5. desember, så det går noen uker før jeg vet mer.

__________________
Mine Tanita-tall


KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fibromyalgi og kosthold MHM Fysisk og mental helse 11 08-05-05 20:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no