Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvor høy puls er best under trening?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-04-09, 13:14   #1
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Hvor høy puls er best under trening?

Hei!
Trener 3 ganger i uka, ellipse og styrke. Nå har jeg i det siste vært så tung i beina, sliten av bare å gå opp ei trapp! Daff i kroppen.

En kollega sa i sted til meg at jeg kanskje trente med for høy puls.
Makspulsen min er 170.
Etter 10 min på ellipsen så er jeg oppe i 150 i puls, og så kjører jeg bare på i 30-40 min til med puls mellom 150 og 164. Er dette for mye?
Jeg har innbilt meg at det er om å gjøre å ta seg skikkelig ut....
Kan noen hjelpe?

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 21:50   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Opprinnelig lagt inn av benam, her.

Hei!
Trener 3 ganger i uka, ellipse og styrke. Nå har jeg i det siste vært så tung i beina, sliten av bare å gå opp ei trapp! Daff i kroppen.

En kollega sa i sted til meg at jeg kanskje trente med for høy puls.
Makspulsen min er 170.
Etter 10 min på ellipsen så er jeg oppe i 150 i puls, og så kjører jeg bare på i 30-40 min til med puls mellom 150 og 164. Er dette for mye?
Jeg har innbilt meg at det er om å gjøre å ta seg skikkelig ut....
Kan noen hjelpe?

Jeg har hørt at makspuls= 220-alderen din, og best utbytte av trening får du når du har ca 80% av makspuls. (skal se om jeg finner ut om det er slik fra andre kilder enn hukommelsen min...)

Ellers tenker jeg at bare jeg svetter, så er det bra, he, he.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 21:55   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Alt jeg husker :

http://www.toppformweekend.no/Makspu...ningssoner.htm

og her er litt til:

http://www.toppformweekend.no/pulssoner.htm

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 22:42   #4
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Takk skal du ha!! Nyttige linker som jeg skal studere nøye! Ja vet du sånn har jeg også tenkt, dess mer jeg svetter og dess mer sliten jeg bli, dess bedre er det
Skal prøve på neste økt å holde meg til 80% av makspulsen!

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 00:49   #5
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Hva ønsker du å oppnå med treningen din? Det er et veldig sentralt spørsmål i spørsmålet ditt.

220 - egen alder er en svært unøyaktig metode og skal du trene pulsbasert, anbefaler jeg at du tar en makspulstest. Dette gjør det lettere å trene riktig. Føler du deg tung og slapp, kan dette være et tegn på overbelastning og at du trenger hvile.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 08:32   #6
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Godt spørsmål, ? Bedre kondis kanskje, men den er jo egentlig bra den. Jeg trener jo også for å holde meg i god form fordi jeg nå er i 50-årene og har en arvelig reumatismesykdom som kan komme om ei stund.
Tror det ligger noe i bakhodet om å brenne kalorier også...

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 10:49   #7
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Med den treningen du gjennomfører, blir du jo både i bedre form og brenner kalorier. Når det gjelder 80% av maks, som ble nevnt her, så er det en litt sånn midt i mellom-puls og havner i noe som mange kaller "lapskaus-sonen". Dvs. du får et greit treningsutbytte, men den krever unødig lang restitusjon mtp. hva du får igjen for tiden du legger ned. Hvis du skiller enda mere på intensiteten når du trener, dvs at du kanskje går en lang tur ett par ganger i uka på lav puls, samtidig som du kjører ett par økter med puls på opp mot 90% av maks, vil formen din skyte fart. Nå skal det også sies at de fleste timer med intruktør på treningsstudio, er såkalte "lapskaustimer", men det skyldes vel at de fleste som trener der, ikke er toppidrettsutøvere som faktisk trenger å skille mellom høy og lav intensitet, rett og slett fordi de ikke trener så ofte.

Nå ser jeg av start-innlegget ditt at du trener 3 ganger i uka og bruker elipse-maskin. Da styrer du intensiteten selv helt og holdent, da vill jeg lagt opp uka med 2 harde og en rolig. De to harde øktene kan du med fordel kjøre som intervaller, dvs varm opp i 10 minutter, kjør 4-5 intervaller hvor du jobber i 3-5 minutter. Her må du unngå å få for høy puls for fort, da blir det melkesyre, men prøv å bruk det første minuttet eller to til å komme deg gradvis opp til 90% av maks. Aktiv pause på 2-3 minutter mellom hver intervall. Husk 5-10 minutter rolig når du er ferdig, for å få bort syre og andre slagstoffer fra kroppen, da trenger kroppen din mye kortere tid å komme seg på til neste økt.

Rolig økt kjører du en time på rundt 65-70 % av maks, altså pratetempo. Kan gjøres ved å gå, sykle eller på elipsemaskin.

Føler du deg tung og sliten en uke, bytt ut en hard økt med en rolig.

Dette vil få fart på kondisen og forbrenninga vil komme som et naturlig resultat.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 04:09   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Hehe, lapskaussonen, :-)

Men støtter tommygutt. Kjører du intervall så sett deg som mål at du kan kjøre jevnt tempo alle intervallene, og kanskje også kunne øke litt de 2 siste. da er du sikker på at du ikke bruker opp kruttet for tidlig og bare pådrar deg melkesyre og stølhet.
Puls er fin rettesnor, men dagsformen virker inn også. Pulsen kan være 5 slag forskjellig på samme fart på forskjellige dager, så kjenn også etter hvordan musklene og dagsformen er.

Kjør på :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 09:15   #9
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Noe jeg har brukt som avveksling på ellipsemaskinen, er å kjøre pulssonetrening. Du setter hvilken pulssone du vil ligge i og så regulerer ellipsemaskinen belastningen etter pulsen. Jeg synes denne treningen er ganske grei. Er dagsformen bra, får en mye tyngre belastning enn om du har en litt dårligere dag.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 17:38   #10
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Takk for gode svar fra dere! Skal gå på trening nå og prøve inntervalltrening som foreslått!
Jeg har ikke pleid å tøye ut etter trening, er det viktig?

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 19:34   #11
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Tøying en gang i blandt er greit for å bevare/bedre en god tøyelighet i musklene. Nyere undersøkelser viser at det har liten eller ingen effekt på å hindre stølhet.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 10:57   #12
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Tøying en gang i blandt er greit for å bevare/bedre en god tøyelighet i musklene. Nyere undersøkelser viser at det har liten eller ingen effekt på å hindre stølhet.

Takk for det! Det hender jeg tøyer litt hjemme, men det er for tøyeligheten som du sier!
Trente intervall i går, det var mye artigere enn å kjøre på hele tiden som jeg gjorde før!

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 21:31   #13
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor høy puls er best under trening?

Morro å høre :-) Intervall er motiverende, da det er veldig målrettet, har kort varighet og ikke minst, gir god effekt.

Stå på videre!

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høy puls / Hjertebank lokkebiff Fysisk og mental helse 15 18-05-11 02:58
Hva er gunstig puls under trening? benam Trening 4 05-02-09 16:27
NRK puls i dag ... (Om dia2) Impulsiw Spørsmål og svar 11 13-11-08 01:30
Hvor mye(lite?) trening? wollafruen Ketolysekuren 10 14-08-07 22:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no