Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Gresk grønnsakgryte med pesto og fetaost (med kylling eller vegetarisk)

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-11, 01:27   #1
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Gresk grønnsakgryte med pesto og fetaost (med kylling eller vegetarisk)

Lagde denne retten inspirert av en nydelig gryte jeg fikk servert i Hellas, og den ble faktisk ganske så lik. Jeg lagde den med Quornbiter, som er en vegetarisk "kyllingerstatning", men tror nok den ville vært kjempegod med biter av kylling eller svinekjøtt. Eventuelt kan den lages som en ren grønnsakrett, eller som tilbehør til kjøtt.

1 glass (190 g) rød pesto
1/4-1/2 dl olivenolje
1 rødløk
2 fedd hvitløk
1/2 aubergine
1 liten squash
3 tomater (kan sikkert bruke hermetiske)
1/2 blomkål eller brokkoli (buketter)
100g fetaost
2-300g kylling/Quornbiter, evt. annet kjøtt (valgfritt)
litt pinjekjerner og parmesan, til servering (valgfritt)

Finhakk hvitløk, og skjær løk, aubergine og squash i passe små terninger. Stek i oljen til mørt, på middels varme. Ha i tomat, pesto, blomkål/brokkoli og stekt kjøtt hvis du vil ha det, og la småkoke en halvtimes tid. Hvis gryta blir for tykk, ha i litt vann underveis til konsistensen er passelig. Rør lett inn fetaostbiter rett før servering, så de ikke smelter og forsvinner helt i gryta. Strø gjerne over parmesan og pinjekjerner, godt med salat ved siden av. Metter ihvertfall 2-3 pers.

Vær obs på at denne blir ganske så salt på grunn av pestoen og fetaosten, hvis du ikke liker salt mat kan det være en ide å kutte litt ned på disse ingrediensene, og kanskje ha i litt mer tomater istede. Smak deg fram!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 20:58   #2
*LoveBugMama*
Juniormedlem
 
*LoveBugMama* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 38
*LoveBugMama* er på en erverdig vei

Sv: Gresk grønnsakgryte med pesto og fetaost (med kylling eller vegetarisk)

Det høres (og ser) kjempegodt ut!

Er du vegetarianer? Hvordan spiser du både lavkarbo og vegetarisk? Jeg er veeeldig interessert i å høre litt om hva du spiser, om du vil fortelle litt. Enten her i tråden eller på PM, om du gidder. (Jeg har diabetes, og syns det er forferdelig vanskelig å skulle kombinere det å spise lavkarbo med det å spise vegetarisk. Var vegetarianer før jeg fikk diabetes.)

*LoveBugMama* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er diabetiker. Spiser etter blodsukkerapparatet.. Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 00:28   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Gresk grønnsakgryte med pesto og fetaost (med kylling eller vegetarisk)

Opprinnelig lagt inn av *LoveBugMama*, her.

Det høres (og ser) kjempegodt ut!

Er du vegetarianer? Hvordan spiser du både lavkarbo og vegetarisk? Jeg er veeeldig interessert i å høre litt om hva du spiser, om du vil fortelle litt. Enten her i tråden eller på PM, om du gidder. (Jeg har diabetes, og syns det er forferdelig vanskelig å skulle kombinere det å spise lavkarbo med det å spise vegetarisk. Var vegetarianer før jeg fikk diabetes.)

Takk! Syns selv den ble veldig vellykka, iallefall

Er vegetarianer ja. Syns det går helt fint å kombinere det med lavkarbo. Spiser mye egg og meieriprodukter, og Quorn et par ganger i uka. Supplementerer også med proteinshake. Ekstra viktig å spise godt med grønnsaker, nøtter og frø når man ikke spiser kjøtt, tror jeg.. Har i perioder holdt meg i ketose også, og det går fint an, men det blir ganske kjedelig og ensidig i lengden, så det er egentlig ikke noe jeg vil anbefale. Når jeg har nådd idealvekta kommer jeg nok til å gjeninnføre bønner, linser og quinoa, har kuttet ut dette litt fordi jeg mistenker at det får vekta mi til å stagnere.. Men er nok det egentlig sunnest å inkludere dette i kostholdet som vegetarianer, sånn på sikt iallefall. Jeg trives ihvertfall veldig bra med dette kostholdet, så det går absolutt an, så lenge du ikke går for den mest ekstreme varianten kanskje.. Bare å sende PM hvis du lurer på noe spesielt utover dette.. du finner nok noen tråder om emnet her på forumet også, hvis du søker etter dem

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
gresk, gryterett, kylling, oppskrift, vegetarisk


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vegetarisk lavkarbo-carbonara rhubarb Middag 1 09-11-10 16:51
Gresk salat m/kylling Nakkinekki Lunsj 0 03-03-08 09:42
Fetaost i olje - bra eller dårlig? Bringebær Dr Lindbergs 8 22-05-07 21:37
Vegetarisk lunsj Marianne Lunsj 0 11-05-05 12:35
Kylling i pesto og yoghurtsaus mofe Middag 0 05-12-04 20:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no