Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Chiafrø

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-01-09, 17:38   #1
susasa_s
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 55
susasa_s er ny på veien

Chiafrø

Er det noen som vet noe om Chia frø? hvor får man tak i det?? Så det på et tv-show her om dagen og ble litt nyskjerrig!

__________________

susasa_s er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 18:01   #2
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Chia frø

Har ikke hørt om det før. Men googlet litt og fant disse linkene:

http://en.wikipedia.org/wiki/Salvia_hispanica

http://www.thechiaseed.com/index.html

http://www.living-foods.com/articles/chia.html

Absolutt enig at det ser ut som et interessant lite frø det der. Mye omega 3, antioksidanter, fiber, kalsium og proteiner. Og ca 6 karber per 100g.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 19:18   #3
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Chia frø

Har ikke hørt om dette før nå, men hva kan det brukes til tro. Baking?
Og hvor selges det annet enn på nettet?

Skal være gunstig for de med/eller i faresonen for Dia 2

Hvad indeholder Chia frø?
Chia frø indeholder typisk omkring 20% protein, 30% fedt og 40% kulhydrater. Fedtet
indeholder en meget høj koncentration af Omega 3 fedtsyrer.
Hvordan kan Chia Frø indtages?
Chia frø er mild i smag og let fordøjelige. Skallerne knækker let og kan også sagtens
synkes hele. Chia vil ikke ændre smagen i fødevarer, når det bruges som ingrediens. Det
kan bruges som drys eller spises som en snack. Chia kan blandes med mel og anvendes i
bagværk som kiks, kager og brød.
Udblødte Chia frø er gele agtige og kan bl.a. anvendes i grød og buddinger. Frøene kan
også lægges i blød i vand eller frugtsaft og indgå i smooties og drinks.
Hvad er fordelene ved Chia frø?:
Høj i Omega-3 fedtsyreindhold.
Chia frø har højere niveauer af alfalinolensyre (ALA) end hørfrø. ALA er en væsentligt
syre, fordi kroppen ikke selv kan producere den. Desuden har Chia frø det højeste kendte
whole food kilde niveau af Omega 3 fedtsyrer, målt som procent af vægten.
Rig på antioxidanter.
Chia er en stor naturlig kilde til antioxidanter, herunder chlorogenicsyre, caffeicsyre,
myricetin, quercetin og flavonols.
Fuld af vigtige næringsstoffer.
Chia er en glimrende kilde til calcium, fosfor, mangan, kalium, jern, zink og kobber. Chia
indeholder f.eks. seks gange mere jern end spinat.
Natriumfattig og kolesterolfri.
Chia indeholder mindre end halvdelen af det natrium som hørfrø pr. dosis. Det er vigtigt for
personer med forhøjet blodtryk og som er bekymrede for natrium-indtagelse. Som en
plantebaseret kilde til Omega 3 er Chia helt kolesterolfri.
Glutenfri.
Chia frø er glutenfri.
Holdbarhed
I modsætning hørfrø forbliver Chia frø frisk op til 5 år.
Produktfakta:
Anbefalet daglig dosis: 15g
Doser pr. pose: 30
Pris pr dosis: 9 ,-
Kalorieindhold: 138 pr. dosis
Fedtindhold totalt: 9g
Mættet fedt: 1g
Kolesterol: 0g
Natrium: 5 mg
Kulhydrater i alt: 12g
Fiber: 11g
Sukker: 0g
Protein: 4g
Calcium: 176mg
Jern: 5 mg
Magnesium: 130mg
Fosfor: 265mg
Kalium: 45mg
Zink: 1 mg

http://www.omega3chia.dk/

http://www.omega3chia.dk/article.html

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 19:38   #4
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Chia frø

Sitat:

Salvia hispanica seed is marketed most often under its common name "Chia," but also under several trademarks, including "Anutra," "Chia Sage," "Salba," and "Tresalbio."

Googlet litt på disse merkenavnene også. Ser ut som om det er totalt fraværende i Norge. Det nærmeste jeg kom var på "Spansk salvie". Da kom det opp masse treff på noe homeopatiske oljer som er laget av chia... Men det ser ikke ut til at det er noen som importerer disse frøene. Hadde vært morsomt å prøve dem da

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 21:41   #5
susasa_s
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 55
susasa_s er ny på veien

Sv: Chia frø

har vært på en del asia shops rundt om i byen, men ingen av de hadde hørt om frøet engang

__________________

susasa_s er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 21:48   #6
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Chia frø

Jeg stemmer for flere latinamerikanske innvandrere til Norge

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 14:31   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Chiafrø

Jeg fikk anbefalt disse av mamma idag. Da jeg leste om de på nettet ble jeg positivt overrasket. De inneholder ikke karbohydrater utenom i form av fiber de heller, slik som linfrø.http://www.sanabona.no/krillolje-ome...ro/67-chia-fro

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 14:56   #8
SusanG
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 65
SusanG er på en erverdig vei

Sv: Chiafrø

De selger det på helsekost butikker, jeg kjøpte på Sunkost for noen uker siden.
Her kan du lese mer om dem:
http://chiax.no/chiax.php

__________________



Ole Brumm, Om ikke å gi opp:
Hvis hyssingen ryker, prøv en ny
SusanG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med innslag av supermat og rawfood Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 16:22   #9
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Chiafrø

Opprinnelig lagt inn av SusanG, her.

De selger det på helsekost butikker, jeg kjøpte på Sunkost for noen uker siden.
Her kan du lese mer om dem:
http://chiax.no/chiax.php

skumleste linken din, og ser ut som den ikke har noen spess funksjon? bortsett fra at den ikke smaker noe og kan blandes med oppskriftene dine.

betyr det at dette bare blir fyllstoff? og at man sikkert får i seg noen vitaminer og mineraler? og fett? men har ingen funksjon som kan erstatte noe vi ikke kan spise.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 16:49   #10
SusanG
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 65
SusanG er på en erverdig vei

Sv: Chiafrø

Ja det er vel egentlig som en vitamin og omega 3 pille..hihi

Har ikke prøvd det ut så mye enda jeg, likte bare att de inneholdt så mye omega 3, kalsium, jern, magnesium og andre antioksidanter.

Men det står att man kan bruke det i brød og lignende. Det danner seg gele utenpå frøene når man legger de i bløt. mulig de er gode å ha i lavkarbobakverkene også. De trekker sikkert til seg litt fuktighet.

__________________



Ole Brumm, Om ikke å gi opp:
Hvis hyssingen ryker, prøv en ny
SusanG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med innslag av supermat og rawfood Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 19:42   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Chiafrø

Såvisst har den en funksjon når den inneholder så meget godt fett og fullverdig(påståes det) protein.Den metter godt siden den sveller opp, hjelper på avføringen av samme grunn og den kan brukes slik man bruker linfrø i oppskrifter. De kan også spire. Her er en sammenligning av hemp, chia og linfrø; http://foodsforlonglife.blogspot.com...-and-flax.html


Sist redigert av ada-emilie : 27-01-11 kl 20:04.
ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 20:15   #12
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Chiafrø

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Såvisst har den en funksjon når den inneholder så meget godt fett og fullverdig(påståes det) protein.Den metter godt siden den sveller opp, hjelper på avføringen av samme grunn og den kan brukes slik man bruker linfrø i oppskrifter. De kan også spire. Her er en sammenligning av hemp, chia og linfrø; http://foodsforlonglife.blogspot.com...-and-flax.html

akkurat som jeg skrev rett over her

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 23:25   #13
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Chiafrø

Jeg ble anbefalt å prøve Chiafrø på helsekosten i dag, og tok sjansen. Tenkte som så at om ikke anna så er det en ny frøsort i maten.

Chia er frø av Spansk Salvie, og har ifølge grossisten sine nettsider så fantastiske egenskaper at jeg blir rent skeptisk.

Det høres ut som det er for godt til å være sant?

Har du hørt om Chia-frø? Brukt dem? Og i så fall hvordan?

Oppskrifter mottas med takk. Foreløpig tenker jeg å bruke dem på samme måte som linfrø.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 07:56   #14
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Chiafrø

Jeg bruker dem i bakst.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 20:17   #15
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Chiafrø

Bump!!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 20:28   #16
Kim2012
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1
Kim2012 er på en erverdig vei

Sv: Chiafrø

Hei

Kjenner noen som gikk ned 20kg i vekt ved å bruke chia frø.

Det anbefales å bruke chia frø 30min før hvert måltid. For å få mest vitaminer og mineraler er å kverne chia frø og bruker den i vann/te. Da dannes det et "mel lag" i magesekken som gjør at sultfølelser minkes og matinntak er også mye mindre.

Chia frø/mel kan også brukes i youhurt, smoothie, salat, saus osv...

Chia frø kan kjøpes i helsekost eller på nett, kjøpte en stor pakke som kommet i dag og har prøvd den for første gang . Merkes med en gang at vi spiste mindre enn 1/2 posjon av det vanlige og føles veeeldig mett.

For den som ønsker å gå ned i vekt anbefales vi sterk av denne frøet. Anbefaler de som ønsker google litt om frøet før man bruker dette. Men resultatet har vi sett av en kolleger, han gikk ned 20 kg på 6 måneder da han spiste "vanlig" mat .

Lykke til

Kim2012 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 22:14   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Chiafrø

det fåes som frø og mel(til bakst) på iherb.com. Mer omega 3 enn i linfrø.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 10:19   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Chiafrø

har noen sett chia som smør noe sted?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no