Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ang. fettlever og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-13, 02:46   #1
Mona_K
Medlem
 
Mona_K sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Fetsund
Innlegg: 424
Mona_K er på en erverdig vei

Ang. fettlever og lavkarbo

Jeg har drevet å jojoslanket meg på lavkarbo i flere år nå og takket være stadig nye hindringer i livet mitt har jeg ikke klart å snu livstilen min 100% inn i lavkarboens verden. Jeg er så stor nå at det kan nesten virke som om jeg daglig får "nye" plager pga fedmen min (insulinresistens, og prolapser i rygg) er de to viktigste der. jeg har i løpet av de siste årene gått opp å ned ca 19 kilo 4 ganger. Og må nå ærlig innrømme at jeg har gitt opp, selv om jeg egentlig tror på lavkarbo.

Greia nå er at jeg føler tiden begynner å haste med å komme ned i vekt og jeg vil så gjerne få flere barn så nå skal jeg under kniven for gastric bypass. Der igjen er jo greia at jeg skal ned i vekt pga å minske faren for fettlever. Før operasjonen. De vil jeg skal gå på en diett på 900 kcal om dagen og det virker for meg håpløst Det er jo en grunn til at jeg vil ha denne operasjonen liksom, hadde jeg klart å spise så lite om dagen hadde jeg jo ikke trengt operasjon.. Det samma gjelder lavkarbo. Men jeg vet at jeg i en kortere periode ikke har noe problem med lavkarbo ( av en eller annen merkelig grun sprekker jeg ALTID rundt 4 mnd.. ) Men når jeg spurte de folka på sykehuset om jeg kunne benytte lavkarbo for å komme meg ned i vekt ble det blankt avist fordi de mente at det IHVERTFALL ville gi eg en fett lever??
Hvor har de det ifra? synes det høres rart ut da det er insulinet som gjør ting om til fett og at insulin kommer pga av karbohydrater.. Ja så er det ikke så mye kalorier på bare 900. Men det er jagu men mye mer en på lavkarbo. Og så syns jeg de snakker litt i mot seg selv fordi etter OP så skal man jo leve på diabeteskost og ja den er ikk så streng som eks 30 karbs om dagen men den er alikevel en mildere variasjon av lavkarbo??
Jeg er ikke så veldig intressert i å høre deres mening om at jeg skal operere meg. Men hadde satt pris på tilbake meldinger ang påstanden om fett lever =)

__________________



Mona_K er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vil bare bli lett å frisk da vekten hindrer meg masse Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 07:49   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Kjære, det er ikke bare tull det de sier!
For å komme til under operasjonen, må de flytte på leveren. Den holdes til siden med en hake. Jo større leveren er, og jo mer fylt av fett, jo større er sjansen for at den blir skadet!
Når man slanker seg med lavkalori/lavfett, er det fettet i leveren som fosvinner først, det er KUN derfor man settes på diett før operasjonen. De har ikke samme erfaringen med de som har prøvd å gjøre dette lavkarbo!

Og tro meg, de tre ukene går så fort så! Jeg kan ikke huske at jeg var sulten i det hele tatt og jeg gikk på pulver!

Og hvor i all verden får du det fra at du skal leve på diabeteskost etter operasjonen??? (Og hva er diabeteskost?)
Jeg spiser akkurat det som passer meg, jeg, fikk beskjed om å ikke tenke kalorier etc i det hele tatt og har gått ned 30 kg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:26   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Jeg spiste lavkarbo, men uten å bruke fløte/ rømme og pøse på med smør før jeg skulle ta GBP. Det fungerte helt fint. Telte ikke en kalori, og gikk ned 7-8 av de 10 kiloene jeg skulle gå ned før op. (Begynte bare 9-10 dager før op., i stedet for 2-3 uker fordi jeg skulle feire 30-årsdag og påske. )

Uansett: Kirurgen var kjempefornøyd, ingen fettlever å spore. Det viktigste var å iallfall gå ned 3-4 kilo sa han, fettet i leveren forsvinner først når man går ned i vekt.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 11:19   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Jeg klarer ikke å se noen fysiologiske grunner til at fettet i leveren skulle reduserers raskere med kalorirestriksjon sammenlignet med karbohydratrestriksjon. Heller tvert om! Disse legene har antakelig ikke noe faglig hold for å hevde dette – det er trolig en generell skepsis til lavkarbo som ligger bak.

Hvis du ikke stoler helt på egen vurdering av dette, ville jeg ha gått en runde med én eller flere leger som har satt seg inn i de fysiologiske virkningene av et lavkarbokosthold.

Lykke til!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 12:06   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Det er da bare snakk om maks 3 uker!

Dette handler faktisk også om å gjøre det så enkelt for pasienten som mulig! Jeg har ALDRI gått ned 8 kg på 3 uker på lavkarbo, det hjorde jeg uten snev av problem på pulver! Pulver etc står det eksakt antall kalorier på pakningen, man trenger ikke lur på om man spiser riktig, man får i seg det man trenger av vitaminer og mineraler, man kan spise så mye salat, tomat og agurk man vil ved siden av.

Min kirurg er overhodet motstander av lavkarbo, men han vil også gjerne at man er så forberedt som mulig til operasjonen og tiden etter. Når den erfaringen han har, er at lavkalori- pulverkur er best, ja da tvilte jeg ikke på det i det hele tatt!
Han er villig til å la folk gjøre små endringer, men han er veldig tilhenger av at alt skal gjøre så likt som mulig hele veien fra første møte med ernæringsfysiologen til selve operasjonen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 12:24   #6
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Siden jeg er operert på Aleris, og skulle ha 3 uker med flytende og så 2 uker med most mat, så var det fullstendig uaktuelt å gå på noen pulverkur før operasjonen for min del iallfall. Jeg visste at med streng karbo-restriksjon at de første kg vil slippe taket ganske fort, så derfor valgte jeg å gjøre det slik jeg gjorde det. Ser ikke noe poeng med å leve på pulver før operasjonen, når man kan spise seg mett og fornøyd med mat. Tullete å si at noen kirurger mener at om man ikke greier det så er man ikke skikkelig forberedt eller motivert for å operere seg...

Nå er jo ikke disse kirurgene rundt omkring i landet helt enige om maten etter operasjonen, men det viktige er jo å følge de instruksene man får der man opererer seg. Jeg hadde ingen problemer med å forholde meg til 3 uker flytende og 2 uker med moset mat, og når jeg i tillegg bor 60 mil unna sykehuset jeg ble operert på så fulgte jeg selvsagt regimet til sykehuset.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 13:24   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Siden jeg er operert på Aleris, og skulle ha 3 uker med flytende og så 2 uker med most mat, så var det fullstendig uaktuelt å gå på noen pulverkur før operasjonen for min del iallfall. Jeg visste at med streng karbo-restriksjon at de første kg vil slippe taket ganske fort, så derfor valgte jeg å gjøre det slik jeg gjorde det. Ser ikke noe poeng med å leve på pulver før operasjonen, når man kan spise seg mett og fornøyd med mat. Tullete å si at noen kirurger mener at om man ikke greier det så er man ikke skikkelig forberedt eller motivert for å operere seg...

Nå er jo ikke disse kirurgene rundt omkring i landet helt enige om maten etter operasjonen, men det viktige er jo å følge de instruksene man får der man opererer seg. Jeg hadde ingen problemer med å forholde meg til 3 uker flytende og 2 uker med moset mat, og når jeg i tillegg bor 60 mil unna sykehuset jeg ble operert på så fulgte jeg selvsagt regimet til sykehuset.

Så du mener at man skal følge restriksjonene man får av sin kirurg ETTER operasjonen, men ikke de man får FØR?
Det blir for dumt! Det er kun de private som er overforsiktige og har 3+2 uker etter operasjonen. Det er i hvert fall ikke noe poeng, når alt har grodd etter 7-10 dager likevel!

Men det er jo fint at du vet mer om dette enn en svært dedikert kirurg som har operert ca 500 GBP.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 14:48   #8
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Tja, kirurgen jeg opererte hos hadde hatt 3000 operasjoner for 3 år siden, så tenker han vet hva han styrer med han også.

Ang. restriksjoner som gjelder før en operasjon så har man jo en normalt fungerende kropp (iallfall hadde jeg det.) Min motivasjon til å få utført en gbp hadde absolutt ingenting med om jeg ville gå på pulverkur før, og det var ingen krav til at jeg skulle gå på pulverkur. Jeg fikk beskjed om å gå ned i vekt før operasjonen, og fikk et lavkalorioppsett, men de sa ikke at jeg måtte følge den metoden. Det viktigste var å gå ned i vekt, så da gjorde jeg det jeg visste funket. Hadde jeg vært helt nødt å gå på pulverkur så hadde det ikke vært problem å gjøre det, men det hadde ikke gjort meg mer forberedt eller motivert til å få utført operasjonen.
Helt naturlig at man følger andre matrutiner når man har gjort et inngrep og endret på magesekken/ tynntarmen. Og som sagt når man er 60 mil unna sykehuset så var det ikke aktuelt å eksperimentere med anbefalingene som ble gitt.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 15:08   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Mona_K, her.

Der igjen er jo greia at jeg skal ned i vekt pga å minske faren for fettlever. Før operasjonen. De vil jeg skal gå på en diett på 900 kcal om dagen og det virker for meg håpløst Det er jo en grunn til at jeg vil ha denne operasjonen liksom, hadde jeg klart å spise så lite om dagen hadde jeg jo ikke trengt operasjon..

Hvis du ikke er interessert i å gå på denne kuren i 3 usle uker - 21 dager - for så å få en sikrere operasjon og et bedre liv etterpå, og kanskje få barn, hvor motivert er du egentlig da...?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 15:13   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Her er det jo faktisk kirurgen som forlanger en spesiel diett de siste 3 ukene før operasjonen. Da hjelper det henne lite at du slapp.
Det er helt klart opp til en selv om hvordan man vil gjøre dette, men kan jo godt bare blåse i hva kirurgen sier og gjøre ting på sin egen måte, men da har man også bare seg selv å skylde på om man ikke får gått ned nok og man evnt ikke blir operert eller det oppstår komplikasjoner som følge av det!

Jeg bor under 2 mil fra sykehuset jeg ble operert på(mitt lokalsykehus), men det har overhodet ikke hatt noen ting med motivasjonen for å gjøre om kirurgen sier å gjøre!

Mona, hvor skal du opereres når? Er du inne på vektoperasjon.no siden for tiden?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 17:14   #11
bumpsty
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20
bumpsty er på en erverdig vei

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

hei.
en venn av meg har nettop blitt satt på diett fra rikshospitalet...den skal man kunne gå ned 5-7kg i uken på.....har funnet oppskriften på den....[Oppskrift fjernet]

han sier han spiser seg fullstendig mett hver dag....og hovedmålet er å komme fort ned i vekt....for så å ta dne store jobben med å holde kostholdet på rett plass når det er oppnådd...
kanskje du kunne tenke deg å prøve det før operasjon? operasjon følger med så mange plager å risikoer....
spesiellt dersom du øsnker å bli gravid etter vekttapet av operasjonen...


Sist redigert av Photobscura : 31-01-13 kl 07:49. Årsak: Lenke fjernet av moderator.
bumpsty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkompinert/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 17:54   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av bumpsty, her.

hei.
en venn av meg har nettop blitt satt på diett fra rikshospitalet...den skal man kunne gå ned 5-7kg i uken på.....har funnet oppskriften på den....[Oppskrift fjernet]

han sier han spiser seg fullstendig mett hver dag....og hovedmålet er å komme fort ned i vekt....for så å ta dne store jobben med å holde kostholdet på rett plass når det er oppnådd...
kanskje du kunne tenke deg å prøve det før operasjon? operasjon følger med så mange plager å risikoer....
spesiellt dersom du øsnker å bli gravid etter vekttapet av operasjonen...

Du vet at den dietten hverken stammer i fra det norske eller danske rikshospitalet?Og at dietten er ekstrem?

Ja, jeg har prøvd den, ble mett hver dag ja, mistet massevis av kilo og muskler. Og gikk opp igjen det meste i løpet av to uker etter 3 uker på diett, for da var jeg lei dette tullete opplegget som ikke hang på grep. Jeg kan godt finne på å lage suppa enda, uten nudler og med skikkelig protein i og et par skjeer smør pr porsjon jeg spiser.
Jeg vet om folk som har gått ned 35kg på den såkalte kuren.

Som forberedelse til operasjon når man likevel anbefaler lavkalori kan den gå an, om legene synes den er ok.


Sist redigert av Photobscura : 31-01-13 kl 07:50. Årsak: Lenke fjernet av moderator.
Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 01:10   #13
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Alle, (å da mener jeg ALLE), klarer å følge et opplegg i 3 uker. Om man ikke klarer det, da er man ikke motivert nok. Jeg hadde sikkert klart å leve på bark i 3 uker, hadde jeg vært motivert nok.

Bare for å ha sagt det, nei dette innlegget er ikke sarkastisk eller slemt ment, men om man skal i gjennom en operasjon, og man VET at man må gå ned i vekt før den kan utføres, så bare gjør man det. Jeg vet så alt for godt, hvordan det er å ikke ha noe annet valg enn å gjøre det legen forteller deg. Jeg lå i 5 måneder, rett ut i strengt sengeleie mens jeg var gravid med andremann. Jeg har en svak livmorhals, og hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg mistet lillebror. Prøv å ligg rett ut i ei seng i 5 MÅNEDER! 3 uker, det klarer du

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 01:54   #14
Mona_K
Medlem
 
Mona_K sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Fetsund
Innlegg: 424
Mona_K er på en erverdig vei

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Takk for mangen tilbake meldinger.
Greia er at jeg ligger akkuratt å vipper på 39- 40 bmi. Så de vil jeg skal ned i vekt på eventuel fett lever. De har ikke sagt at jeg må på denne strenge kalori greia bare at jeg burde gå ned i vekt. De hintet til 9oo kcal men har aldri nevndt pulver.. Jeg prøve i fjord easylife i 5 dager før jeg sprakk å gav opp for når jeg blir sulten så ligger jeg å spyr vist jeg ikke rekker å få i meg noe. og det gjorde jeg med easylife. Ikke gikk jeg ned mer en 500 gr heller.. på 5 dager på lavkarbo går jeg altid ned 3 kilo og på 3 uker går jeg ned 7 merkelig men dette har sjedd VÆR gang. Det er ikke det at jeg ikke vil gjøre som de sier bare lurer på hva greia med å dise lavkarbo og komme med beskyldninger om fett lever jeg ville til pers med =)

__________________



Mona_K er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vil bare bli lett å frisk da vekten hindrer meg masse Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 10:12   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Men det er jo fint at du vet mer om dette enn en svært dedikert kirurg som har operert ca 500 GBP.


Det er hyggelig at du har en klokkertro på nettopp din kirurg.

Utover det er jo argumentasjonen din akkurat den samme som barnehagebarn bruker, nemlig at «pappaen min er sterkere enn pappaen din, så!»


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 10:45   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ang. fettlever og lavkarbo

Saklighetene strømmer på.

Gjør som legen din sier. Det er ikke lett, men du skal opereres og hvis du vil at ikke det skal gå dårlig, så gjør du som legen din sier. Så enkelt og så vanskelig. Tiden etter operasjonen er heller ikke enkel. Det er ikke sånn at det faller seg naturlig for alle å spise så lite som du kan da, selv om du ikke har noe valg. Se denne perioden som en start på det du skal igjennom da.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 11:12   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Ang. fettlever og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Saklighetene strømmer på.


Godt sagt


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 11:17   #18
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Ang. fettlever og lavkarbo

Man kan få fettlever eller forværre fettlever om man går for fort ned i vekt også! Jeg har lest at det ofte er en forbigående bivirkning for de som gjør en gastric bypass fordi de ofte går så fort ned i vekt. Jeg kan tenke meg at det er viktig at leveren er så tom for fett som mulig før en slik operasjon, derav slanking før operasjonen.

Det er ihvertfall en vitenskaplig undersøkelse som har bevist at LCHF har størt effekt på å redusere fettmengden i leveren ifht lavkalori http://www.utsouthwestern.edu/newsro...udy-finds.html

Man kan fint få fettlever uten å drikke alkohol og har man allerede en autoimun sykdom og kroppen sliter er det i følge min lege lettere å utvikle fettlever, jeg er dog usikker på hvor den informasjonen kommer fra, jeg har ikke klart å finne noe dokumentasjon på det. Vet du foresten at måten de lager den fete gåselever er at de tvangsforer dyrene med mais som har mye karbohydrater http://espenrostrup.com/2011/04/18/f...karbohydrater/

Jeg har fettlever og det jobber jeg hardt med å innse at jeg har. Det er tøft å måtte spise lavkarbo resten av livet. Jeg har forøvrig bare fått beskjed om at det holder å gå ned i vekt ikke hvilken metode jeg bør bruke for å gå ned i vekt. Hvis jeg faller tilbake til gamle vaner og ikke spiser LCHF må jeg mest sannsynlig ha en levertransplantasjon. Jeg er litt redd for å få leverkreft som følge av denne fettleveren. For tiden sørger jeg litt over at jeg ikke kan spise sukker eller hvetemel som er de tyngste lastene mine. Ris, pasta og poteter savner jeg ikke litt engang. Jeg har spurt Annika Dahlquist og Andreas Enhfelt om akkurat dette med LCHF og fettlever, begge mener at LCHF er å anbefale for de som har fettlever. Det finnes forøvrig ingen annen kur for fettlever enn slanking og man bør helst ikke gå ned mer enn 0,5 kg pr uke for ellers risikerer man at man forværrer fettleveren.

Forøvrig er jeg enig med Stella; Klarer du ikke å følge ett opplegg i 3 uker før operasjon så er du rett og slett ikke motivert nok! Hva med tiden som kommer etter operasjonen når du faktisk ikke kan spise noe særlig mer enn de 3 ukene før operasjon? Operasjonen fjerner ikke matlyst, sukkersug og innarbeidede matvaner.

Jeg vet det jeg skriver er veldig kritisk. Jeg er skeptisk til vektoperasjoner.
Lykke til jeg håper det går bra med deg!

__________________

Sist redigert av Wonder woman : 31-01-13 kl 11:26.
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 11:55   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ang fettlever og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er hyggelig at du har en klokkertro på nettopp din kirurg.

Utover det er jo argumentasjonen din akkurat den samme som barnehagebarn bruker, nemlig at «pappaen min er sterkere enn pappaen din, så!»


-

Klart jeg har tro på mannen, ellers hadde jeg vel aldri latt han rote rundt inne i magen min på den måten!
Jeg var svært kritisk på Start- kurset fordi jeg hadde lest mye om de forskjellige praksisene på forhånd og han svarte svært godt for seg. Han er veldig flink til å forklare og tar seg alltid tid til å forsikre seg om at man skjønner hva han mener!
Han bryr seg virkelig om pasientene sine og har en svært god statistikk i forhold til GBp og komplikasjoner!
Hva det har med barnehagen å gjøre, ................

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fettlever og lavkarbo, går det? Wonder woman Fysisk og mental helse 4 05-09-12 08:00
Lavkarbo og fettlever maysa Lavkarbo generelt 2 22-09-11 10:20
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Ketolyse og fettlever villebill Ketolysekuren 12 21-05-07 09:07
Fettlever Frank Spørsmål og svar 23 19-02-07 12:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no