Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Blåskjell-heaven til billig penge!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-09, 13:01   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Blåskjell-heaven til billig penge!

Fikk denne servert av min kjære for noen uker siden - og jeg har aldri før hatt noen lignende sansopplevelse med mat! Woow - hvor godt det er

Og oppskriften er jo lavkarbo - kanskje med unntak av vinen. Har prøvd å lage denne en gang selv, men da med vin - vet ikke hvor mye smaken endrer seg uten vin..

Vi kjøpte blåskjellene på Meny, mener det var 1 kilo, og det er nok til å gjøre 4 stykker nesten mette.. litt stor forrett. Evt. forrett til 5-6 personer. Og det kostet kun 54 kr. for blåskjellene! Har alltid trodd det var mye dyrere, men dengang ei. Så denne retten kommer på under 100,-

1 kilo blåskjell
1 pakke kremfløte
2 båter hvitløk
2-3 chili (kommer an på hvor sterk man ønksker sausen)
3 ts tomatpure
1-2 glass tørr hvitvin


Vask blåskjellene. De som er åpne, knipser man på. Om de ikke lukker seg, er de døde, og skal kastes. (Hvis ikke blir det matforgiftning..)

Hakk opp chili og hvitløk, fres litt i smør. Ha over tomatpureen, fløten og vinen, la det koke seg inn i noen minutter. Legg i blåskjellene, skru ned (vi lot det akkurat ikke koke..), la stå i 10-15 minutter til alle skjellene har åpnet seg. Rør litt rundt innimellom så sausen får fordelt seg. De skjellene som ikke har åpnet seg, kaster man.

Nytes!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 13:14   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Blåskjell-heaven til billig penge!

Mmmm!
Blåskjell er kjempegodt! Ein kan forresten med fordel ha på lok og riste kasserollen godt no og då, slik at ikkje samme skjella blir liggande på botnen under heile kokinga og blir gummi.
Eg lagar blåskjell oftast med sjalotløk, kvitløk og fløte. Blåskjella gir frå seg litt fukt, så det blir ei god suppe i seg sjølv, i lag med blåskjella.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 19:58   #3
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Blåskjell-heaven til billig penge!

mofe, for en gudomelig oppskrift! det er så godt med blåskjell!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 01:02   #4
JanB
Juniormedlem
 
JanB sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Torrevieja, Costa Blanca, Spania
Innlegg: 20
JanB er på en erverdig vei

Sv: Blåskjell-heaven til billig penge!

Min variant på denne er litt "tøffere" i smaken og vi hever oss opp til 42 % alkoholen. Har hentet den fra www.aperitif.no

½ kg blåskjell
2 ss olje
2 stk sjalottløk finhakket
1 ss grønn, sort og rose pepper som er knust
3 ss konjakk
3 dl fløte

Hmmmm. har prøv den mange ganger og aldri blitt skuffet. Kjørt den mest som forrett.

JanB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 11:13   #5
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Blåskjell-heaven til billig penge!

ser det er lenge siden denne tråden er startet, men kanskje noen andre kan svare for det om. jeg har kjøpt ferdige rensket denne gangen, da jeg ikke fikk tak i noe annet, å kunne tenke meg å forsøke denne, men viss jeg tar bort vinen, må den da erstattes med annen væske, å evt hva

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 11:22   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blåskjell-heaven til billig penge!

Jeg ville brukt vin siden det er så lite, men kan helt sikkert erstattes av bare vann, evnt bittelitt fiskebuljong feks!

Tror jeg må prøve denne oppskriften selv snart!

Gi tilbakemelding på hva du endte opp med å gjøre og resultatet, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 11:39   #7
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Blåskjell-heaven til billig penge!

Jeg har ikke vin, å heller ikke fiskebuljong, så da røk den muligheten til å ha dette til lunsj,men får handle litt senere idag, å få tak i noe da, skal definitivt testes ja

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 11:49   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Blåskjell-heaven til billig penge!

Når du seier ferdig renska, meiner du då ferdigkokte og utan skjell? Dersom dei er ferdigkoktet skal dei jo i så fall berre puttast i det du eventuelt lagar siste minutta for å varme seg opp, ellers blir dei lett gummi. Er det noko som helst slags væske på dei? Så kan jo det brukast i staden for buljong.

Om du har heile, rå skjell, så kan du godt lage berre med litt vatn i botnen. Skjella slepp fukt og smak.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:50   #9
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Blåskjell-heaven til billig penge!

Mente blåskjell i lake jeg, det var dessverre det eneste jeg fikk tak i. men nå står ihvertfall min på ovnen å putrer, å det skal bli herlig etter et langt kveldskift på jobb

Dufter aldeles nydelig

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
blåskjell


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Billig tanitavekt trillian78 Generell diskusjon 23 03-06-09 20:05
Spise billig? Regan Ketolysekuren 4 30-03-09 15:05
Weee, cocosa til billig penge supha Ketolysekuren 4 03-03-08 13:27
Oppskrift på gratinerte blåskjell? Titti Festmat 0 09-11-06 21:41
Grafisk kalkulator til salgs! Billig, billig! mofe Generell diskusjon 13 03-07-05 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no