Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Hvor mye fett?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-07-11, 22:24   #1
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Hvor mye fett?

Hvor mye fett er "for mye" på Fedon?

Er det ok å ligge på opptil 50 %?
Man skal da per definisjon ligge under 150 g kh om dagen, men jeg trenger nok kalorier, og må få de fra et sted... hehe

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:54   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye fett?

Nå blander du gram og prosent. Da blir det vanskelig å svare.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 23:14   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Du burde virkelig ta deg tid til å lese en av disse tre bøkene du har fra Fedon, hvis du er nysgjerrig på ting rundt det. Virker som at du har plukket opp litt her og plukket opp litt der og skapt deg din heeeelt egen Fedonvirkelighet ut av en masse løse tråder. Jeg har spist Fedon i et par år og har aldri engang vært i nærheten av 150 kh pr dag...

Det du snakker om har egentlig ikke noe som helst å gjøre med den filisofien. Egenkomponert holder du på med og da må du selv avgjøre hva som er en grei fordeling for deg. Prøve og feile.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 11:17   #4
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du burde virkelig ta deg tid til å lese en av disse tre bøkene du har fra Fedon, hvis du er nysgjerrig på ting rundt det. Virker som at du har plukket opp litt her og plukket opp litt der og skapt deg din heeeelt egen Fedonvirkelighet ut av en masse løse tråder. Jeg har spist Fedon i et par år og har aldri engang vært i nærheten av 150 kh pr dag...

Det du snakker om har egentlig ikke noe som helst å gjøre med den filisofien. Egenkomponert holder du på med og da må du selv avgjøre hva som er en grei fordeling for deg. Prøve og feile.


Er en fordeling type 50% fett, 25 % kh og 25 % p helt utenom en "Fedon-verden"?
Når man må ha i seg 2000 kcal, men ligge under 150 g kh om dagen, blir det raskt mye mer fett.
Hvilken fordeling lå du på da?

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 13:02   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Da jeg gikk på Fedonkurs i 2004 sa de at man skulle ha ca en spiseskje fett til hvert måltid. Altså kunne man ha 1ss majones, steke i 1ss smør e.l.
Vet han har blitt litt mer libaral på fettet de siste årene, men vil ikke tro det er enormt mye mer.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:38   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Hvis du skal holde deg på 2000 kalorier, så regner jeg med at hovedmålet ditt ikke er å gå ned i vekt? Kan jo gå ned i vekt med det også, altså, men er liksom ikke der de fleste som skal ned i vekt legger seg.


Ikke heng deg opp i akkurat Fedonfilosofien, for hvis du absolutt skal ha i deg 150 gram kh, så følger du ikke den uansett. Men det er ikke akkurat det som er viktig, sant? Du finner noe som passer for deg.

Jeg spiste alt mellom 20 og 100 karbs om dagen og mye mer fett enn Lindberg "gir lov til", siden jeg trena ganske mye og måtte fylle opp med noe. Men fulgte ellers Lindbergprinsippene med balansering av måltider, lov med to porsjoner frukt om dagen osv.

Personlig hadde jeg mye heller kuttet kraftig ned på karbohydratene og fylt opp med proteiner og fett, for det er det som passer meg best. Du må finne ut hva som passer deg best.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 00:49   #7
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvis du skal holde deg på 2000 kalorier, så regner jeg med at hovedmålet ditt ikke er å gå ned i vekt? Kan jo gå ned i vekt med det også, altså, men er liksom ikke der de fleste som skal ned i vekt legger seg.


Ikke heng deg opp i akkurat Fedonfilosofien, for hvis du absolutt skal ha i deg 150 gram kh, så følger du ikke den uansett. Men det er ikke akkurat det som er viktig, sant? Du finner noe som passer for deg.

Jeg spiste alt mellom 20 og 100 karbs om dagen og mye mer fett enn Lindberg "gir lov til", siden jeg trena ganske mye og måtte fylle opp med noe. Men fulgte ellers Lindbergprinsippene med balansering av måltider, lov med to porsjoner frukt om dagen osv.

Personlig hadde jeg mye heller kuttet kraftig ned på karbohydratene og fylt opp med proteiner og fett, for det er det som passer meg best. Du må finne ut hva som passer deg best.

Takk!
Nei, målet er så absolutt ikke å gå ned i vekt. Jeg er svært slank, men jeg strever etter er stabilt blodsukker og et kosthold jeg kan ha livet ut som gir meg energi og kvalitet i hverdagen.
Akkurat nå er jeg trøtt, føler en enorm sult bare noen få timer etter et måltid og har hodepine. Det er flere som sier dette er normalt med endring i kostholdet. (Ja, jeg har levd på mager kost tidligere, og i 20 år har jeg hørt at fett er farlig).
Kanskje er det slik at et lavkarbo-kosthold ikke passer meg? Eller tror dere jeg skal fortsette å forsøke å holde inntaket under 150 g kh, spise proteinene mine og fettet, og at det hele vil bli bedre om ikke lenge?
Vet ikke om jeg holder ut denne energi-løsheten lenger. Jeg vil jo ha overskudd og stabilt blodsukker, men nå virker det som jeg har null overskudd og et stabilt blodsukker "på bånn".

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 22:49   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye fett?

Om du føler deg energiløs fordi du i det siste har spist lite karbohydrater er det en vanlig reaksjon som går over etter noen uker. Kroppen må omstilles fra å hovedsakelig bruke karbohydrater som energikilde til å bruke fett.Det tar litt tid bare.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 21:54   #9
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett?

Takk for svar!
Kjenner det som smått begynner å bli litt bedre nå, så jeg tar tiden til hjelp og håper du har rett.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye fett? sols Spørsmål og svar 26 31-07-11 19:38
FOR mye fett og HVOR mye fett? bamseline34 Andre dietter 2 17-02-11 10:17
Hvor mye fett og hvor mye kh om dagen? elibro Spørsmål og svar 0 22-09-10 17:25
Hvor mange karbo og hvor mye fett pila Spørsmål og svar 16 17-11-09 14:13
Hvor mye fett er fett nok? Tinka Ketolysekuren 1 18-11-08 12:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no