Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Linsepure

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-05, 11:12   #1
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Linsepure

Linsepuré !



Kok opp

· 1 l vann

· 2 buljongterninger.

Tilsett

· 5 dl røde linser (skylles)

· ½ finhakket løk

· (2 dl finhakket stangselleri)

· 3 fedd finhakket hvitløk.

Kok på svak varme i ca. 20 minutter. Konsistensen kan tilpasses med å spe med vann eller koke lenger. Rett før servering tilsettes

· 4 ss olivenolje

· 4 ss sitronsaft

· nykvernet pepper.

Smak til med

· salt.

Holder seg i kjøleskap i 4-5 dager. Kan fryses i porsjonsposer. Jeg bruker den slik somdener. Smaken kan varieres med chili, sennep, pepperrot, hakkede ristede nøtter, pesto, hakkede soltørkede tomater eller urter.





Linsepuré med tomater ?*



· 5 dl røde linser (skylles)

· 1 løk, grovhakket

has i kjele og fyll på vann til det dekker en fingerbredd over linsene. Kok linsene til nesten møre. Overflødig vann siles av. Tilsett

· ½ boks hermetiske tomater

· 3 fedd hvitløk

· ½ rød chili

Varm opp og mos lett med stavmikser. Bland inn

· 1 dl olivenolje

· bladpersille, hakket

· salt & pepper



Som variasjon kan det tilsettes chilisaus, pesto, avokado.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 21-04-05, 11:21   #2
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

DET ER DENNE!!! (se linseprat i journalen min)

Bare at i Hjemmet sto det 1 3/4 liter vann, i stedet for 1 liter - ikke rart jeg måtte sile. Jeg rakk aldri å ha i olivenolje og sitronsaft fordi det ble så mye venting på den silingen at vi bare måtte spise! Den ble kjempegod for det . Det ble rester og da tok jeg i litt olje og sitronsaft. Nam...!

I bladet står det at du kan variere med en eller flere av disse ingrediensene: chili, sennep, pepperrot, hakkede ristede nøtter, pesto, hakkede soltørkede tomater eller tapenade (olivenpasta), urter som estragon eller basilikum, krydder som muskat ( ), allehånde, karve med mer.

Jeg eelsker linser!

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no