Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Stølhet

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-14, 15:09   #1
TantaLilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 4
TantaLilla er på en erverdig vei
Question

Stølhet

Jeg har en undring rundt det å bli støl, og lurer på om noen har et godt svar... Hvorfor blir noen stølere enn andre? Jeg vet jo hva stølhet er, og hvorfor man blir det, men det virker som om noen konsekvent blir stølere enn andre, uten nødvendigvis å ha trent hardere... Hva kommer dette av? Kan kosthold ha en innvirkning? Noen som har noen tanker?

TantaLilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 16:26   #2
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Stølhet

Opprinnelig lagt inn av TantaLilla, her.

Jeg har en undring rundt det å bli støl, og lurer på om noen har et godt svar... Hvorfor blir noen stølere enn andre? Jeg vet jo hva stølhet er, og hvorfor man blir det, men det virker som om noen konsekvent blir stølere enn andre, uten nødvendigvis å ha trent hardere... Hva kommer dette av? Kan kosthold ha en innvirkning? Noen som har noen tanker?

Hvordan måler du andres stølhet? Basert på deres uttalelse og smerte at de er støle er nok rom for ekstreme variasjoner og tolkninger...

Skal dog ikke forundre meg om noen klarer dra sammenlikninger om at treningsstølhet kan kureres, evt reduseres med lavkarbokosthold....

Men, du svarer jo på det selv. En trent person som trener veldig uvante øvelser som belaster muskler han/hun normalt ikke bruker gior stølhet. En utrent som gjør akkurat det samme vil antakelig bli mer stiv, hvis han/hun ikke blir stiv og støl kan det ha med at en utrent ikke klarer ta i og aktivere like mange/dype muskler fordi han/hun ikke er istand til det (non offense, men sånn er det bare)

Jo bedre trent, jo fler/dypere effekt får man brukt musklene og potensielt mer støl kan man bli. Jo dårligere trent, jo mindre effekt får man/dypere når man musklene og følgelig ikke like støl. I tillegg må du ta høyde for subjektiv opfpattelse av stølhet og smerte. Noen tåler smerte mer enn andre på akkurat dette området.

Forutsetter helt likt kosthold. helt likt er umulig å måle også og en stor feilkilde, da man hverken, lever, spiser eller oppfatter ting helt likt i et vakum.


Sist redigert av sonim : 24-01-14 kl 21:53.
sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ibuprofen før trening pga vond stølhet er skadelig Yrla Artikler 12 02-06-13 12:59
Tips mot stølhet? 4711 Trening 8 27-01-10 00:39
Tøying og stølhet nomma Trening 4 04-05-07 21:03
Stølhet MHM Trening 11 11-02-05 15:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no