Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kolesterol

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-14, 23:05   #1
joroe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 4
joroe er på en erverdig vei

Kolesterol

Jeg begynte på lavkarbo i august 2013 etter å ha lest Matrevolusjonen. Jeg er en mann på 35,ikke overvektig eller noen problemer med helsa og har alltid vært glad i å trene. Kolesterolet har jeg alltid hørt har vært litt høyt,noe jeg ikke har skjønnt noe av da jeg har spist det jeg har lært er "bra"?!! Jeg målte kolesterolet rett før jeg begynte å spise "ordentlig" mat og det inneholdt da Tri 0,9 HDL 1,9 og LDL 3,6. Jeg fikk beskjed av bedriften legen vår om at jeg måtte gjøre noen tiltak,hvis ikke måtte jeg begynne med statiner. Jeg har en fysisk krevende jobb,med årlig fysisk test. Nå i mars tok jeg en ny test og da har det steget betraktlig. Tri 0,5 HDL 2,6 LDL 5,3. Urovekkende sa legen da, og truet igjen med statiner. Det jeg lurer på er hvorfor LDL'en er blitt så høy når de to andre har blitt så bra. Er det sånn at det har blitt flere av de "store" LDL'ene ,som trolig også er bra, og hva skal jeg si til legen. Kan jeg få målt dette? Har ikke nevnt enda at jeg ikke spiser bare lettprodukter og grovbrød, for da blir vi ihvertfall ikke enige

Noen som har opplevd at LDL stiger etter å lagt om kosten til det bedre?

Ellers føler jeg meg tipp topp, og bedre enn noen gang, både fysisk og psykisk.
Kunne ikke falle meg inn å ta opp det gamle...

joroe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 23:30   #2
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Kolesterol

Har du lest dette? http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Jeg tror du kan slappe helt av med de verdiene dine utifra hva kostdoktorn skriver.

Har ikke fulgt opp kolesterol selv... fikk bare beskjed om at alle verdier var normale sist jeg tok blodprøvesjekk for noe år siden... og det samme noen år før det igjen hvor jeg sparket inn åpne dører hos en lavkarbovennlig lege. De finnes!

Anbefaler varmt å se foredraget til Uffe Ravnskov - linket til i bloggen til lenabeatrice. Du vil neppe være mer interessert i statiner etter dette. http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...yter-og-fakta/

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 23:30   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Er vekta stabil? I så fall - hvor lenge? LDL kan godt stige midlertidig under vekttap...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 23:43   #4
joroe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 4
joroe er på en erverdig vei

Sv: Kolesterol

Takk for svar.
Det Kostdoktorn skriver om Apokvoten ,der scorer jeg dårlig. Ellers er det jo bra.

Jeg gikk ned nesten ti kg på litt over 3 måneder, for så å gå rolig opp igjen. Gikk ganske hardt ut.
Så de to siste måneden har vekten vært veldig stabil, 5kg under der jeg startet.

joroe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 08:21   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Opprinnelig lagt inn av joroe, her.

Takk for svar.
Det Kostdoktorn skriver om Apokvoten ,der scorer jeg dårlig. Ellers er det jo bra.

Jeg gikk ned nesten ti kg på litt over 3 måneder, for så å gå rolig opp igjen. Gikk ganske hardt ut.
Så de to siste måneden har vekten vært veldig stabil, 5kg under der jeg startet.

Det kan være for kort tid til å få stabile målinger. Jeg har lest (men vet ikke hvor troverdig sånt er) at et halvår må man iallfall regne med...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:26   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol

Mine kolersterolverdier gikk fra nedre normalområde (var vegetarianer da, og det er jo som du sikkert vet ikke akkurat sånn at lavt kolesterol er udelt bra) til at det steg over anbefalt i løpet av de første seks månedene. Etter et år hadde kolesterolet stabilisert seg på et helt normalt nivå igjen. Jeg tror dette er ganske vanlig når kroppen frigir fett fra cellene under vektnedgang.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:46   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kolesterol

Helt normalt. Det samme skjedde med meg. Nå etter to og et halvt år er kolesterolverdiene bedre enn noen sinne....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 11:54   #8
joroe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 4
joroe er på en erverdig vei

Sv: Kolesterol

Så bra. Regner med at det blir bedre over litt tid.
Takk for gode svar.

joroe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
kolesterol, ldl


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Egg og kolesterol BenteR Stoffskifte / hormonproblemer 7 08-03-11 17:32
Ang. kolesterol Sassy88 Ketolysekuren 1 11-06-09 15:11
Kolesterol tulla Fysisk og mental helse 18 29-04-08 19:05
Kolesterol snurresprett Ketolysekuren 9 14-03-08 16:24
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 18:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no