Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-11, 22:58   #1
oppavsofaen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 103
oppavsofaen er på en erverdig vei

Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Jeg har tidligere hatt et kosthold basert på mye karbohydrater. Nesten til hvert eneste måltid..:S Jeg begynte å kutte karbohydrater på onsdag var det vel. Jeg har kuttet ut brødmåltid, pasta/poteter osv. Jeg har istedet spist egg/bacon til frokost, lavkarbomiddager (funnet oppskrifter her) + masse salat osv... Litt karbohydrater har jeg nok fått i meg, bl.a noen sjokoladebiter i går. I går og i dag har jeg vært litt halvdårlig, hatt en ekkel smak i munnen etter alt fettet.. Er det normalt å føle seg litt uvel i starten? Hvor lenge bør jeg forvente at det fortsetter slik?

Har i tillegg lett rundt etter svar på følgende: jeg har ikke tenkt å prøve meg på noen ketolysekur helt ennå. Hvor mange karber pr dag er "nok" til å merke vektnedgang? Kan jeg forvente å merke noe "bare" ved å kutte ut brød, ris, poteter, pasta, samtidig som jeg innimellom unner meg noe jeg vet inneholder karbohydrater (som f.eks appelsinjuice, mandariner)?

oppavsofaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 23:55   #2
Heaven
Seniormedlem
 
Heaven sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I enden av Norge
Alder: 46
Innlegg: 863
Heaven har en fantastisk aura rundt segHeaven har en fantastisk aura rundt seg

Sv: er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Den smaken i munnen er nok at du er i ketose, noen får en forferdelig ånde i starten. Gubben kaller meg bare spylervæska på det verste..

__________________
Min journal * Maitrening: 300/800 minutter
*Apriltrening: 405 minutter* Marstrening: 1000/1000 minutter*Februartrening:885 / 750 minutter *Januartrening: 710/500 minutter * Desembertrening: 840/ 800 minutter
Heaven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo etter eget hode Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 00:09   #3
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Jeg begynte på streng lavkarbo på en lørdag og på søndag tok jeg to hviler på sofaen. Var rett og slett sliten. Ikke syk eller noe, men man reagerer visst sånn når man blir kvitt alt sukkeret fra kroppen. Kvalme har jeg ikke merket noe til. Har vært dager jeg ikke har hatt matlyst eller vært sulten, men det liker jeg bare

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 00:14   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Hodepine, lett kvalme, slapphet og generell uvelfølelse er heeeeelt normalt og varer som regel ikke mer en et par uker for de som får det ille.
Den vonde smaken i munnen er nok ketoseånde, ja. Den blir også borte etter hvert hos de fleste!

Det er viktig å få i seg nok væske (gjerne noe Farris for saltbalansen) og nok fett for å få energi!

Dersom du satser på å ligge mellom 50 og 70 karber, bør du være ute av ketose, men kan samtidig spise ganske mye fett. Flere karber enn det og du må tenke på å redusere fettmengden!
MEN, karbene dine bør komme fra grønnsaker og ikke frukt! Frukt/juice inneholder ganske så mye sukker, så spis heller mer grønnsaker om du vil øke på karbene. Selv grove knekkebrød(Fiberrik feks) er bedre enn frukt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 00:20   #5
oppavsofaen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 103
oppavsofaen er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Oj, kan jeg ha kommet i ketose på så kort tid? Samtidig som jeg har unnet meg litt karbphydrater? Isåfall skal dette bli enklere enn først fryktet!! Men hvor "farlig" er det isåfall å gå inn og ut av ketose? Jeg ønsker nå i første omgang å bare venne meg til lavkarbokosthold, det er som nevnt store omveltninger for meg dette her. Og jeg ønsker å kunne leve med det, og dermed også kunne unne meg noe godt på lørdager som jeg nå har gjort. Og først når jeg har fått gjort dette kostholdet til en del av hverdagen tenkte jeg å prøve meg på en ketolysekur. Kan altfor lite om dette ennå føler jeg, til tross for å ha tråla meg igjennom mesteparten av forumet her.

Et lite tilleggspørsmål: Jeg skal ned 10 kg, men er ikke ekstremt overvektig. (1.70 og 75 kg). Har lest at dette kan føre til at jeg heller kan gå OPP i vekt? Stemmer det?

oppavsofaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 00:44   #6
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av oppavsofaen, her.

Oj, kan jeg ha kommet i ketose på så kort tid? Samtidig som jeg har unnet meg litt karbphydrater? Isåfall skal dette bli enklere enn først fryktet!! Men hvor "farlig" er det isåfall å gå inn og ut av ketose? Jeg ønsker nå i første omgang å bare venne meg til lavkarbokosthold, det er som nevnt store omveltninger for meg dette her. Og jeg ønsker å kunne leve med det, og dermed også kunne unne meg noe godt på lørdager som jeg nå har gjort. Og først når jeg har fått gjort dette kostholdet til en del av hverdagen tenkte jeg å prøve meg på en ketolysekur. Kan altfor lite om dette ennå føler jeg, til tross for å ha tråla meg igjennom mesteparten av forumet her.

Et lite tilleggspørsmål: Jeg skal ned 10 kg, men er ikke ekstremt overvektig. (1.70 og 75 kg). Har lest at dette kan føre til at jeg heller kan gå OPP i vekt? Stemmer det?

Ja det stemmer at du kan gå opp i vekt når du er normalvektig på lavkarbo,for lavkarbo er vektregulerende.Jeg var 74 kg,174 høy når jeg begynte på lavkarbo,gikk opp ca 1 kg pga mye fett og masse kalorier,ca 20 g karber daglig.Så jeg fortsatte på lavkarbo med mindre fett og mer protein og ca 50 karb.Da begynte jeg å gå ned.Telte kalorier også ca 1300 pr dag.De siste ukene jeg gikk ned gikk jeg på psmf kuren.Lite fett.mye protein og lite karber.Det er en ekstrem diett.Nå er jeg 67 kg.Råder deg til å følge med på kalorimengden pr dag.





Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 00:50   #7
oppavsofaen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 103
oppavsofaen er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Ja det stemmer at du kan gå opp i vekt når du er normalvektig på lavkarbo,for lavkarbo er vektregulerende.Jeg var 74 kg,174 høy når jeg begynte på lavkarbo,gikk opp ca 1 kg pga mye fett og masse kalorier,ca 20 g karber daglig.Så jeg fortsatte på lavkarbo med mindre fett og mer protein og ca 50 karb.Da begynte jeg å gå ned.Telte kalorier også ca 1300 pr dag.De siste ukene jeg gikk ned gikk jeg på psmf kuren.Lite fett.mye protein og lite karber.Det er en ekstrem diett.Nå er jeg 67 kg.Råder deg til å følge med på kalorimengden pr dag.





Okei, mange takk! Hvor lenge bør jeg fortsette som jeg gjør da, altså når bør jeg vente vektnedgang/oppgang med dette kostholdet før jeg begynner å telle kalorier? Det er kanskje vanlig å gå opp litt i starten når man begynner med mye fett før kroppen klarer å omstille seg?

oppavsofaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 00:54   #8
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av oppavsofaen, her.

Okei, mange takk! Hvor lenge bør jeg fortsette som jeg gjør da, altså når bør jeg vente vektnedgang/oppgang med dette kostholdet før jeg begynner å telle kalorier? Det er kanskje vanlig å gå opp litt i starten når man begynner med mye fett før kroppen klarer å omstille seg?

De er jo ikke alle som trenger å gå opp i vekt,noen normalvektige går også ned.Du kan jo fortsette noen uker å se.Går vekta den gale veien kan du jo prøve å telle litt på kaloriene ,og se om det da går bedre.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 00:56   #9
oppavsofaen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 103
oppavsofaen er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

De er jo ikke alle som trenger å gå opp i vekt,noen normalvektige går også ned.Du kan jo fortsette noen uker å se.Går vekta den gale veien kan du jo prøve å telle litt på kaloriene ,og se om det da går bedre.

Will do, mange tusen takk!

oppavsofaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 09:31   #10
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Den kvalme følelsen får man gjerne på vei inn i ketosen før kroppen skifter modus fullstendig. Derfor er det best for formen å velge side, inne eller ute.
Det blir fort greit å ikke "unne seg". Og en klementin har bare 4-5 KH. Så da får man regne deretter!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 12:31   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av oppavsofaen, her.

Okei, mange takk! Hvor lenge bør jeg fortsette som jeg gjør da, altså når bør jeg vente vektnedgang/oppgang med dette kostholdet før jeg begynner å telle kalorier? Det er kanskje vanlig å gå opp litt i starten når man begynner med mye fett før kroppen klarer å omstille seg?

Kcalorier er et omstridt tema på forumet. Selv om JEG må redusere kcal for å gå ned på lavkarbo - mener jeg bestemt at dette ikke skal være noe tema den første par, tre mnd på lavkarbo, fordi kroppen har behov for tid til å venne seg på det nye kostholdet. I tillegg er det mange "feller" man går i når det gjelder kostholdet som ikke har med kcalorier å gjøre i det hele tatt. Derfor VENT med kcaloritelling til du har fått kommet godt i gang med kostholdet, fått oversikt over hva du ligger på i karbo hver dag, sjekket at du spiser NOK fett og PASSE med proteiner. Ikke heng deg opp i vekta - bruk måleband fra dag 1. Kroppen din vil nesten garantert skifte fasong underveis - selv om du kanskje ikke går ned i vekt. Ikke stress....

Det å gå inn og ut av ketose er ikke noe problem om du ligger på karbo-grensa di for ketose. Derimot hvis du spiser veldig lite karbo noen dager og skeier helt ut med masse karbo andre dager er ikke dette særlig optimalt. Du stresser kroppen, den kommer aldri i gang ordentlig med fettforbrenning og du risikerer å legge på deg. I tillegg kan det vanskeliggjøre fettforbrenning i ketose over tid.

Det er vanlig å føle seg dårlig i starten - men det bør ikke ta mer enn 2 uker før du føler deg mye bedre. Ikke fall for fristelsen til å pakke i deg karbo når du er på det verste - det vil bare forlenge "lidelsen". Tenk at det er hjernen din som skriker etter sukker - og at den må holde ut abstinensen til kroppen din får i gang ordentlig fettforbrenning - OG kommer på hvordan det nå var å produsere "hjerne-føde" av fett og ikke av karbohydrater

Det er ikke vanlig å gå opp i vekt i starten av et lavkarbo-kosthold (korriger meg dere som har andre erfaringer). Vanligvis går man ned mer den første uka pga vannet som forsvinner når man kutter karbo. Ekstra fett når du spiser lite karbo skal ikke ha noen negativ betydning - den blir jo ikke lagret når du spiser lite karbo... den blir brukt til energi istedet

Drikk mye vann!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 12:42   #12
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Og en klementin har bare 4-5 KH. Så da får man regne deretter!

8,7g pr 100g - klementin fra en 10-kilos kasse (og de er stort sett ganske små) har en snittvekt pr stk på 71g ~6,1g kilde
En stor klementin kan da gjerne være mer enn du tror...

Men det var forsåvidt ikke mye da, er mest vann i klementiner tydeligvis

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 15:21   #13
oppavsofaen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 103
oppavsofaen er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

8,7g pr 100g - klementin fra en 10-kilos kasse (og de er stort sett ganske små) har en snittvekt pr stk på 71g ~6,1g kilde
En stor klementin kan da gjerne være mer enn du tror...

Men det var forsåvidt ikke mye da, er mest vann i klementiner tydeligvis

Du har ikke tilfeldigvis link til en side hvor det står hvor mange KH det er i ulike matvarer som ikke har varedeklerasjon? (type banan, løk, eple, isbergsalat, paprika osvosvosvosv)

oppavsofaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 15:23   #14
oppavsofaen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 103
oppavsofaen er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kcalorier er et omstridt tema på forumet. Selv om JEG må redusere kcal for å gå ned på lavkarbo - mener jeg bestemt at dette ikke skal være noe tema den første par, tre mnd på lavkarbo, fordi kroppen har behov for tid til å venne seg på det nye kostholdet. I tillegg er det mange "feller" man går i når det gjelder kostholdet som ikke har med kcalorier å gjøre i det hele tatt. Derfor VENT med kcaloritelling til du har fått kommet godt i gang med kostholdet, fått oversikt over hva du ligger på i karbo hver dag, sjekket at du spiser NOK fett og PASSE med proteiner. Ikke heng deg opp i vekta - bruk måleband fra dag 1. Kroppen din vil nesten garantert skifte fasong underveis - selv om du kanskje ikke går ned i vekt. Ikke stress....

Det å gå inn og ut av ketose er ikke noe problem om du ligger på karbo-grensa di for ketose. Derimot hvis du spiser veldig lite karbo noen dager og skeier helt ut med masse karbo andre dager er ikke dette særlig optimalt. Du stresser kroppen, den kommer aldri i gang ordentlig med fettforbrenning og du risikerer å legge på deg. I tillegg kan det vanskeliggjøre fettforbrenning i ketose over tid.

Det er vanlig å føle seg dårlig i starten - men det bør ikke ta mer enn 2 uker før du føler deg mye bedre. Ikke fall for fristelsen til å pakke i deg karbo når du er på det verste - det vil bare forlenge "lidelsen". Tenk at det er hjernen din som skriker etter sukker - og at den må holde ut abstinensen til kroppen din får i gang ordentlig fettforbrenning - OG kommer på hvordan det nå var å produsere "hjerne-føde" av fett og ikke av karbohydrater

Det er ikke vanlig å gå opp i vekt i starten av et lavkarbo-kosthold (korriger meg dere som har andre erfaringer). Vanligvis går man ned mer den første uka pga vannet som forsvinner når man kutter karbo. Ekstra fett når du spiser lite karbo skal ikke ha noen negativ betydning - den blir jo ikke lagret når du spiser lite karbo... den blir brukt til energi istedet

Drikk mye vann!

Takk for nyttig info! Har tenkt å ta dette veldig rolig i starten, så da passer det fint om jeg får et par mnd på meg før jeg skal gjøre dette enda mer avansert for meg selv. Det å kutte ut brødmåltid, poteter og pasta osv er som tidligere nevnt ganske store omveltninger i seg selv. Tror ikke jeg har gått opp noe denne uka, skal veie meg på mandag. Nå har jeg spist veldig lite KH også, så da får vi bare håpe det går rette veien!!

oppavsofaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 15:30   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av oppavsofaen, her.

Du har ikke tilfeldigvis link til en side hvor det står hvor mange KH det er i ulike matvarer som ikke har varedeklerasjon? (type banan, løk, eple, isbergsalat, paprika osvosvosvosv)

http://matportalen.no/matvaretabellen

Husk at alt er målt i 100 g spiselig vare. Så i bananer og appelsin er ikke skallet tatt med f.eks.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 15:44   #16
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

her kommer litt erfaringer fra meg også:

jeg har boken til dr. hexeberg og har hatt konsultasjon hos henne.
jeg trener en del, så jeg fikk beskjed om 40 gram karbohydrater om dagen. jeg kan få en mandarin de dagene jeg trener, men ikke de dagene jeg ikke trener. appelsin og juice og frukt med høyere GI er ikke anbefalt.
det fører til at jeg har funnet de grønnsakene som ligger mellom 5 og 6% karbohydrater og spiser 800 gram av dem om dagen. det er myyyyyyye grønnsaker.
frukt er altså ikke med utenom mandarin på treningsdag. men i går prøvde jeg fryste bringebær til lørdagsgodt, for bringebær har også svært få karbohydrater.
jeg spiser ikke fullt så mye fett som en del andre her, for jeg går ikke ned i samme grad når jeg spiser like mye fett eller like mange kalorier.
et forslag til hvorfor det er sånn for meg er at jeg har spist relativt kaloribegrenset før jeg begynte med lavkarbo, og er vant med 1800 kcal om dagen, ca.

jeg skriver ikke dette fordi jeg syns du skal gjøre det samme, men for å vise at det er litt forskjell i hva som funker for oss, og min teori er at det handler litt om hva vi driver med i hverdagen og hva vi gjorde før vi begynte på lavkarbo.
før jeg var på konsultasjon spiste jeg ca 20 gram karbo om dagen og var sånn daff-trøtt den første uken, også gikk det over igjen, utenom på trening hvor jeg fikk til det meste av det jeg skulle men ikke den mest eksplosive treningen. nå, på 40 gram om dagen, får jeg til det også.

matvareguiden.no er kjempefint å bruke når man skal bli litt kjent med hva man skal spise, pluss å lese en del bøker og på nett og velge en retning, holde seg til den en stund og se om man trives. "litt av hvert" kan være mer behagelig men det er vanskelig å finne årsaken til at man ikke går ned om man opplever det når man ikke har noe å sammenligne med.

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 17:21   #17
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

føler meg elendig. jeg startet med lavkarbo i går. er trøtt og slapp og sovet mer enn jeg har vært våken i dag og løper på do.
humøret er ikke det beste så jeg holder meg hjemme i dag

alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 17:55   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Drikk mye vann!

Jeg synes denne bør vuderes nøye før man anbefaler det..

Ketose og mye vann fører til STOR utskillelse av nødvendige salter i kroppen. Så med mindre de tar ketolysetabelettene ville jeg ha vært forsiktig med å anbefale mye vann. Lite kalium i blodet er IKKE kjekt. Jeg ville da ha anbefalt Seltin som inneholder kalium i tillegg til natrium, HVIS man skal drikke mer vann.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:17   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg synes denne bør vuderes nøye før man anbefaler det..

Ketose og mye vann fører til STOR utskillelse av nødvendige salter i kroppen. Så med mindre de tar ketolysetabelettene ville jeg ha vært forsiktig med å anbefale mye vann. Lite kalium i blodet er IKKE kjekt. Jeg ville da ha anbefalt Seltin som inneholder kalium i tillegg til natrium, HVIS man skal drikke mer vann.

Javel? Da har jeg misforstått lenge... forumet har som jeg har forstått det hele tiden anbefalt mye vann fordi dette hjelper fettforbrenningen. Jfr denne linken

Jeg drikker svært mye vann hver dag og har gjort det i 1.5 år nå - er det da feil? Jeg drikker i snitt 3-4 liter hver dag... er dette et problem?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:22   #20
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Javel? Da har jeg misforstått lenge... forumet har som jeg har forstått det hele tiden anbefalt mye vann fordi dette hjelper fettforbrenningen.

Jeg drikker svært mye vann hver dag og har gjort det i 1.5 år nå - er det da feil? Jeg drikker i snitt 3-4 liter hver dag... er dette et problem?

Det er ikke uten grunn Ketolyse Andersen anbefaler Katolysetabelettene.

Selv havnet jeg på sykehuset med for lavt kaliumnivå i kroppen. Og har nå av legen fått beskjed om å fortsette med ketolysetabelettene så lenge jeg velger å spise lavkarbo.

HER kan du lese mer!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:27   #21
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Javel? Da har jeg misforstått lenge... forumet har som jeg har forstått det hele tiden anbefalt mye vann fordi dette hjelper fettforbrenningen. Jfr denne linken

Jeg drikker svært mye vann hver dag og har gjort det i 1.5 år nå - er det da feil? Jeg drikker i snitt 3-4 liter hver dag... er dette et problem?

Nei.

At folk som regel lager ti hønsehus av ei fjær fordi det har skjedd ett eller to tilfeller er ikke noe bry seg om så lenge du ikke føler at hjernen ligger i bløtt liksom. Jeg vet utmerket godt når jeg har drukket for mye vann, for da skvulper jeg når jeg går

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:29   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er ikke uten grunn Ketolyse Andersen anbefaler Katolysetabelettene.

Selv havnet jeg på sykehuset med for lavt kaliumnivå i kroppen. Og har nå av legen fått beskjed om å fortsette med ketolysetabelettene så lenge jeg velger å spise lavkarbo.

HER kan du lese mer!

Jeg har selvfølgelig spist tablettene siden jeg begynte på lavkarbo... Beklager at du opplevde slike ting - skyldtes det at du ikke spiste vitaminer og drakk for mye vann? Hvor mange karbo lå du på da - og hvor mye vann drakk du?

Finner også link som refererer til kalium-mangel, fordi personen ikke spiste kalium OG drakk for lite vann... ?

Jeg prøver ikke å være vanskelig her altså - men mener du at for mye vann i seg selv alene - da om man ikke tar kalium-tilskudd - vil forverre kalium-mangel?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:31   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Nei.

At folk som regel lager ti hønsehus av ei fjær fordi det har skjedd ett eller to tilfeller er ikke noe bry seg om så lenge du ikke føler at hjernen ligger i bløtt liksom. Jeg vet utmerket godt når jeg har drukket for mye vann, for da skvulper jeg når jeg går

*ler* - ser det for meg og skjønner hva du mener... skvulp skvulp i magen ved bevegelse

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:33   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg har selvfølgelig spist tablettene siden jeg begynte på lavkarbo... Beklager at du opplevde slike ting - skyldtes det at du ikke spiste vitaminer og drakk for mye vann? Hvor mange karbo lå du på da - og hvor mye vann drakk du?

Finner også link som refererer til kalium-mangel, fordi personen ikke spiste kalium OG drakk for lite vann... ?

Jeg prøver ikke å være vanskelig her altså - men mener du at for mye vann i seg selv alene - da om man ikke tar kalium-tilskudd - vil forverre kalium-mangel?

Ja.. Da ketose i seg selv er vanndrivende. Og drikker man enda mer vann skylles saltene ut av kroppen. Som sagt det ER ikke uten grunn Andersen ber oss ta blodprøver under ketolysekuren.

Jeg drakk ca 3 liter vann hver dag og lå på under 50 karber. Nå drikker jeg mindre nettopp for å ikke skille ut for mange salter. Jeg skal ta ny blodprøve igjen i neste uke.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:36   #25
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg har selvfølgelig spist tablettene siden jeg begynte på lavkarbo... Beklager at du opplevde slike ting - skyldtes det at du ikke spiste vitaminer og drakk for mye vann? Hvor mange karbo lå du på da - og hvor mye vann drakk du?

Finner også link som refererer til kalium-mangel, fordi personen ikke spiste kalium OG drakk for lite vann... ?

Jeg prøver ikke å være vanskelig her altså - men mener du at for mye vann i seg selv alene - da om man ikke tar kalium-tilskudd - vil forverre kalium-mangel?

Det er folk som har dødd fordi de drakk for mye vann. Alt av salter i kroppen ble skilt ut...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det vanlig å føle hjertebank i ketose? ingers Spørsmål og svar 5 05-06-09 20:20
Dårlig råd og lavkarbo Enid Lavkarbo generelt 14 05-01-07 22:24
Dårlig øko og lavkarbo. Titti Lavkarbo generelt 16 26-11-06 19:28
Angående lavkarbo blandet med vanlig kosthold Kanari Lavkarbo generelt 6 28-03-06 22:15
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 23:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no