Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva gjør jeg galt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-11, 15:37   #26
Bellamie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
Bellamie er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hva slags "lavkarbo" retning følger du? Altså hvor mye karbo pr dag?

Du skal IKKE spise lavkarbo OG lavfett - nyrene dine vil få for stor belastning av mest protein så dette vil ikke hjelpe.

Først bør du forsøke å spise lavkarbo - dvs ca 5% karbo, 70% fett og 20-25% protein av dagens kcaloriinntak (til info har 1gram protein og karbo 4 kcal, mens 1 gram fett har 9 kcal) over litt tid, et par uker ihvertfall.

Dette i hovedsak for å få i gang ordentlig fettforbrenning. Kroppen din TRENGER fett når du spiser så lite karbo.

Noter så ned over et par -tre dager alt du spiser inkl vekten på det - og beregn kcal, karbo, protein og fett pr dag. Kanskje spiser du ALTFOR lite mat totalt sett? Kanskje du spiser ALTFOR mye for DIN kropps forbrenning? Kanskje du spiser for lite fett? Vanskelig å si om du ikke kjører en forskningsperiode på din egen kropp

Eventuelt kan du forsøke å følge ketolyse - som i større grad gjør at du ikke trenger å veie og måle så mye selv (retningslinjene er ganske klare). Ved å følge generell lavkarbo kreves det nok en del mer kunnskap og erfaring slik at man gjør ting korrekt og spiser nok av det man skal spise nok av

BMI'en din er heller ikke særlig høy - og vektnedgang vil da naturlig gå saktere. Vekt er oppskrytt - SIZE er in! Bruk målebåndet og drit i vekta du - jeg går ikke ned særlig selv det siste hundre-året - men jeg har endret veldig i kroppsfasong og klærne sitter mye bedre på meg - selv med vekt uten endring så egentlig burde man KASTE vekta og investere i et målebånd i gull

Hehe, målebånd i gull.....jeg har et GULT da....
Jeg følger vel egentlig boka/bøkene til Dahlqvist.
Eks. på hva jeg spiser pr. dag:

Frokost: en liten boks makrell i tomat, 1 ss ekte majones, 1/2 avokado
Lunsj: Salat med tunfisk og oljedresseing/olivenolje
Middag: Laksefilet/kyllingfilet m/ pesto, blomkål, brokkoli, fløtesaus (koker ut panna med fløte evt. créme fraiche. Steker i meierismør eller ghee.
Hvis sulten på kvelden: 1 skyr eller hjemmelagde lavkarbo knekkebrød m/smør og ost.

Men jeg bør kanskje føre matdagbok en stund. Det skal jeg gjøre.
Men altfor lite mat totalt sett? Var det ikke slik at man ikke behøver å telle kalorier på lavkarbo? Det er vel nærmest LCHF jeg følger....
Men jeg ser at jeg kanskje spiser for mye proteiner og for lite fett....?

Det jeg er mest usikker på er hvor MYE jeg skal spise.

Bellamie

__________________






Bellamie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 15:42   #27
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Bellamie, her.

Hehe, målebånd i gull.....jeg har et GULT da....
Jeg følger vel egentlig boka/bøkene til Dahlqvist.
Eks. på hva jeg spiser pr. dag:

Frokost: en liten boks makrell i tomat, 1 ss ekte majones, 1/2 avokado
Lunsj: Salat med tunfisk og oljedresseing/olivenolje
Middag: Laksefilet/kyllingfilet m/ pesto, blomkål, brokkoli, fløtesaus (koker ut panna med fløte evt. créme fraiche. Steker i meierismør eller ghee.
Hvis sulten på kvelden: 1 skyr eller hjemmelagde lavkarbo knekkebrød m/smør og ost.

Men jeg bør kanskje føre matdagbok en stund. Det skal jeg gjøre.
Men altfor lite mat totalt sett? Var det ikke slik at man ikke behøver å telle kalorier på lavkarbo? Det er vel nærmest LCHF jeg følger....
Men jeg ser at jeg kanskje spiser for mye proteiner og for lite fett....?

Vi har alle så forskjellige kropper - og vi har alle forskjellige måter å spise på - føle sult på osv. Det er ikke ukjent at lavkarberer har opplevd at de har ligget på langt under 1000 kcal pr dag... noe som jeg oppfatter som lite uansett hvilken diett man følger Føler kroppen at den ikke får den næringen den trenger for å fungerer - mener jeg at den holder an litt på å slippe fett...

Protein-tommelfingerregelen er 1-1.5 ganger gram som kilo kroppsvekt - opptil 2 gram pr kilo kroppsvekt om du trener mye og hardt. Du kan godt ligge på omtrent samme antall gram i fett - i kcalorier vil det uansett bli en god prosent.
Noen kan spise 2-3000 kcal pr dag og gå ned, jeg må mye ned i kcal for å gå ned (selv om jeg i senere tid ikke har forsøkt å spise MYE mer mat...) - og for alle de som ikke enkelt og greit mister vekt bare ved å følge en retning systematisk - så må det etter min erfaring forskning til - altså forskning på egen kropp (Urettferdig - men ikke mindre sant )

Så føring av matdagbok noen dager her og der for å se hvordan du ligger an kan kanskje gi deg et par overraskelser
Du spør også hvor lenge man bør spise lavkarbo uten resultater før man endrer filosofi - vel - jeg synes ikke man skal gå bort fra lavkarbo - fordi det har så mange helsemessige fordeler også som du ikke får ved andre kosthold.

Kanskje du kan si noe om kostholdet så langt har gitt deg andre fordeler? Av og til må man fokusere på det positive også - spesielt når man ikke helt oppnår det man aller helst ønsker seg med en gang

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 16:00   #28
Bellamie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
Bellamie er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt?

Takk for svar! Da er jeg i gang med "regnskap". Trodde jeg hadde spist vanvittig mye kalorier i dag, men det så ikke så galt ut. Jeg skal ikke gi opp.

Bellamie

__________________






Bellamie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 20:09   #29
Hanna Bekkevold
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 5
Hanna Bekkevold er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Bellamie, her.

Hm. Jeg blir ikke klok på dette. I dag var vekta opp igjen. Hvorfor skjer dette da? Og hva skjer hvis jeg spiser lavkarbo, OG lite fett? Det sitter langt inne for meg dette med å steke i smør, bruke kremfløte, bacon osv. Det er unektelig noe demotiverende at vekta ikke rikker seg . Hvor lenge har dere spist lavkarbo før det gir utslag på vekta? Jeg er usikker på hvor lenge jeg skal la dette få en sjanse, før jeg evt. prøver en annen kostholdsfilosofi. Døyt 1 kilo på 2 uker er vel ikke akkurat noe å skryte av?

Litt frustert hilsen fra Bellamie

Det er veldig viktig å se på hvordan du ser ut, ikke hvilket utslag vekta gir! Det optimale for kroppen er faktisk å bare gå ned 0,5 kg i uka. Hvis du går ned veldig mye mer, er det mest vann og muskler som forsvinner.

Hanna Bekkevold er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt lavkarbo, litt fitness Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 18:52   #30
Bellamie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
Bellamie er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt?

Synes det er rart dette her..... vekta viser på GRAMMET samme resultat for 3. uke på rad.... Og jeg veier meg bare en gang i uka.Hvor lang tid skal det ta da, før noen kilo også forsvinner? Jeg følger lavkarbodiett som beskrevet i Dahlqvist og Hexeberg. Dere som har gått ned, når startet vektnedgangen?

Bellamie

__________________






Bellamie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 19:05   #31
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Bellamie, her.

Synes det er rart dette her..... vekta viser på GRAMMET samme resultat for 3. uke på rad.... Og jeg veier meg bare en gang i uka.Hvor lang tid skal det ta da, før noen kilo også forsvinner? Jeg følger lavkarbodiett som beskrevet i Dahlqvist og Hexeberg. Dere som har gått ned, når startet vektnedgangen?

Bellamie

Hvordan går det med kalori-inntaket? Hvor mye karbo spiser du hver dag?

Noter ned i boka hvordan du spiser nå - slik kan du nemlig spise for å holde vekta når du er ferdig med vektnedgang (Aldri så gæli at det ikke er godt for noe... )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 19:59   #32
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Bellamie, her.

Synes det er rart dette her..... vekta viser på GRAMMET samme resultat for 3. uke på rad.... Og jeg veier meg bare en gang i uka.Hvor lang tid skal det ta da, før noen kilo også forsvinner? Jeg følger lavkarbodiett som beskrevet i Dahlqvist og Hexeberg. Dere som har gått ned, når startet vektnedgangen?

Bellamie

Jeg gikk ikke ned i begynnelsen, jeg gikk faktisk opp! Siden jeg var inslulinresistent, begynte jeg med noen medidiner som heter Metformin som hjelper insulinet igang. Det var redningen for meg, først da begynte jeg å gå saaaakte ned, dvs 1-2 kg i mnd. Og jeg var kjempenøye med kostholdet!
Jeg gikk til lege hos Lindbergklinikken og fikk heldigvis hjelp der.
Nå har jeg faktisk gått ned 20-25 kg.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 20:03   #33
Bellamie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
Bellamie er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg gikk ikke ned i begynnelsen, jeg gikk faktisk opp! Siden jeg var inslulinresistent, begynte jeg med noen medidiner som heter Metformin som hjelper insulinet igang. Det var redningen for meg, først da begynte jeg å gå saaaakte ned, dvs 1-2 kg i mnd. Og jeg var kjempenøye med kostholdet!
Jeg gikk til lege hos Lindbergklinikken og fikk heldigvis hjelp der.
Nå har jeg faktisk gått ned 20-25 kg.

Takk, det var litt trøst! Jeg spiser nok under 20 karber om dagen, men synes det er litt slitsomt å skulle holde regnskap med alt mulig. Hvordan sjekker man om man er insulinresistent? Blodprøve?

__________________






Bellamie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 20:09   #34
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Bellamie, her.

Takk, det var litt trøst! Jeg spiser nok under 20 karber om dagen, men synes det er litt slitsomt å skulle holde regnskap med alt mulig. Hvordan sjekker man om man er insulinresistent? Blodprøve?

Ja, jeg gikk til Lindbergklinikken. Litt dyrt men verd hver eneste krone! Dermed slapp jeg å analysere eventuelle partystoppere, hvor mye tåler jeg, hva tåler jeg ikke osv.
Jeg fulgte en diett som heter Eurodiett. Dette er en diett som først er basert på pulver. Den er delt inn i 4 ulike faser. Men jeg startet i fase 3 uten pulverproduktene og fulgte de ulike trinnene der etter anbefaling fra legen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 08:27   #35
Bellamie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
Bellamie er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt?

Dette er snodig dere; vekta står helt stille fortsatt, men den ene nye buksa jeg kjøpe i forrige uke er allerede for stor!!!!! Dette kan blir dyrt hvis jeg må ha nye klær hver uke, men det får ikke hjelpe. I går bemerket flere kollegaer at jeg var blitt tynnere. Så til dere andre som har vært like frustrert som meg over at vekta ikke minker; glem den! Bruk klær som mål i stedet. Nå koser jeg med en kopp kaffe med 1 teskje Cocosa oppi. Veldig godt faktisk Og takk til Nerthus her ikke som backer opp, det har gjort at jeg ikke har gitt opp. Jeg hadde ikke fortsatt hvis det ikke hadde vært for forumet her.

Lykkelig Bellamie

__________________






Bellamie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
hjelp til opplegget, ny bruker


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør jeg galt? IAIA Ketolysekuren 19 07-01-10 21:31
Hva gjør jeg galt? AltforStor Ketolysekuren 10 22-08-07 09:29
Hva gjør jeg galt da...? Pipp Spørsmål og svar 12 07-02-07 20:56
Gjør du noe galt (av og til)? Sugarpill Generell diskusjon 20 05-06-06 01:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no