Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-03-09, 10:01   #1
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Hei alle ketolysere

Jeg er sånn i tvil for tida..håper flere kloke hoder tenker bedre enn ett, så here goes:

Jeg har fulgt ketolysekuren i to omganger (avbrutt av et svangerskap). Første gangen gikk jeg ned fra 83.5 til 75. Ble gravid, og etter graviditeten var vekta 77.4 Nå er den 74.2, og disse 3.2 kg'ene har jeg brukt litt over 7 uker på å gå ned. Jeg vet jeg ligger greit an i forhold til gjennomsnittlig vekttap på kuren, jeg føler meg bra osv., men den siste uka har jeg ikke vært i ketose. For å eksperimentere litt har jeg økt karbomengden til ca 50-60 g, og vekta har minsket fortere denne uka enn de foregående.

Hvorfor gå ut av ketose og øke til 50 g pr dag spør du kanskje?.. Jeg har en følelse av at for kroppen min, med den vekten jeg har pr i dag, og med ca 9 kg igjen til målet (mulig det ikke er så mye jeg skal ned heller, jeg vet ikke helt hva matchvekta mi er...lenge siden jeg har vært under 70 kg..) jobber mer imot meg enn med meg på ketolyse. Jeg er 172 cm høy, så sååå overvektig er jeg ikke.
Men jeg synes det er mye enklere med høyfett, lavkarbo-kosthold, og ønsker ikke å gå over til noe Grete Roede kost...det føles helt feil!!! Hva er alternativene? Fedon? (men ser for meg at jeg må passe på fettet her og..?) Fedon er greit nok når jeg er der jeg vil være, men jeg har jo fortsatt noen kg igjen.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 10:10   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå?? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Kankje optimal ernæring er noe for deg? Sjekk f.eks trådene til Ziggy her inne, og boka "Bedre uten brød". Og Iset er også OE fan

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 11:15   #3
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå?? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Ville foreslå det samme som Carisma. OE er meget behagelig, men allikevel effektivt, og veldig nært kostholdet for resten av livet for min del.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 11:59   #4
Tulla 81
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tigerstaden
Alder: 42
Innlegg: 192
Tulla 81 er på en erverdig vei

Sv: Hva nå?? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Ville foreslå det samme som Carisma. OE er meget behagelig, men allikevel effektivt, og veldig nært kostholdet for resten av livet for min del.

Hva er OE??

Tulla 81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 12:53   #5
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Optimal Ernæring og har et eget underforum under kostholdsfilosofier.

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 12:57   #6
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Opprinnelig lagt inn av wollafruen, her.

...For å eksperimentere litt har jeg økt karbomengden til ca 50-60 g, og vekta har minsket fortere denne uka enn de foregående.

Hvorfor gå ut av ketose og øke til 50 g pr dag spør du kanskje?.. Jeg har en følelse av at for kroppen min, med den vekten jeg har pr i dag, og med ca 9 kg igjen til målet (mulig det ikke er så mye jeg skal ned heller, jeg vet ikke helt hva matchvekta mi er...lenge siden jeg har vært under 70 kg..) jobber mer imot meg enn med meg på ketolyse. Jeg er 172 cm høy, så sååå overvektig er jeg ikke.
Men jeg synes det er mye enklere med høyfett, lavkarbo-kosthold, og ønsker ikke å gå over til noe Grete Roede kost...det føles helt feil!!! Hva er alternativene? Fedon? (men ser for meg at jeg må passe på fettet her og..?) Fedon er greit nok når jeg er der jeg vil være, men jeg har jo fortsatt noen kg igjen.

Hva spiser du ekstra for å dytte deg opp mot 50g? Klarer vel ikke å få alt det fra ekstra grønnsaker? Jeg vurderer også å trappe sakte men sikkert opp litt, for siden jeg ikke blir kvitt mer fett på ketolyse lengre, så må jeg gjøre noe...men er i villrede fordi jeg ikke vil over på Fedon - blir for innviklet å holde rede på synes jeg. Så om du har noen tips til gode karbokilder som kan gi meg 30-40g ekstra pr dag så tas disse imot med takk!

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 13:09   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Først og fremst skjønner jeg ikke helt hvorfor fedon har blitt så skummel her inne... Han er jo mye nærmere et "Normalt" anbefalt kosthold, og for oss som har slanket oss i noen år, mye nærmere det som føles naturlig (om enn inndoktrinert) å spise for et sunt kosthold.

Men det er ikke vanskelig å legge til 30-40g karbohydrater. Velg mer karborike grønnsaker (løk, tomater, rød og gul paprika, hodekål osv) og melk framfor fløte. 2dl melk er nesten 10g karbo. Evt litt bønner eller linser hvis det ikke holder.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 13:28   #8
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Nå har jeg ikke satt meg grundig inn i Fedon, men synes hele GI-filosofien er litt vanskelig å gå rundt å huske på.
Det som er greit med keolyse, enkelte ting kan man spise masse av og (omtrent) alt annet holder man seg unna
Kan jo ta meg et glass melk til frokost hver dag da, det er jo en start.
Greit å kunne supplere litt på det jeg spiser i dag istedet for å begynne med en helt ny filosofi.

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 14:55   #9
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Opprinnelig lagt inn av screwball, her.

Hva spiser du ekstra for å dytte deg opp mot 50g?

Det skal da ikke mye sjokolade til for å dekke inn de da!

heheheh...nei, spøk til side: Bønner og litt nøtter, pluss grønnsaker med litt høyere karbinnhold, som oppramset over her

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 18:10   #10
Schnupsiii
Medlem
 
Schnupsiii sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 130
Schnupsiii er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Hei Wollafruen

Hvis du har gått mer ned i vekt etter at du økte på karbene så betyr vel bare det at du har gjort noe som er riktig for deg og din kropp
Jeg ville fortsatt å gjøre det slik inntil du har gått ned ønsket antall kilo. Hva man kaller filosofien er vel ikke så farlig, eller....

__________________
Schnupsiii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 18:53   #11
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Opprinnelig lagt inn av Schnupsiii, her.

Hei Wollafruen

Hvis du har gått mer ned i vekt etter at du økte på karbene så betyr vel bare det at du har gjort noe som er riktig for deg og din kropp
Jeg ville fortsatt å gjøre det slik inntil du har gått ned ønsket antall kilo. Hva man kaller filosofien er vel ikke så farlig, eller....

Neida, hva man kaller det er ikke så farlig Ville bare forhøre meg om noen hadde noen tanker eller tips. Jeg tror nok jeg fortsetter med "ketolyse with a twist"..eller..det er jo ikke ketolyse, for jeg er jo ikke i ketose, men jeg holder meg til grunnprinsippene derfra, pluss litt nøtter, bønner og flere grønnsaker å velge blant. Føler meg topp

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 20:48   #12
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

En veldig enkel filosofi som for mange fungerer veldig bra er.
Spis ubegrenset med grønnsaker som vokser over bakken, i tillegg til godt med kjøtt og en god del fett.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 08:40   #13
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

LCHF Går ut på det som Alkazelters skriver.
Sjekk www.kostdoktorn.se eller www.kolhydrater.ifokus.se

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 10:42   #14
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Opprinnelig lagt inn av wollafruen, her.

"ketolyse with a twist

Altså en ketolysekur hvor du også spiser Twist-sjokolade? Hørtes ut som en spennende kur...

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 12:57   #15
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Opprinnelig lagt inn av screwball, her.

Altså en ketolysekur hvor du også spiser Twist-sjokolade? Hørtes ut som en spennende kur...

Jepp! En twist-sjokolade pr dag, etter eget ønske, får jo fort karb-mengden opp

Pfff...*ler*

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 12:48   #16
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

men du.... når du er ute av ketose, er du ikke redd for å spise fett da? jeg skal også trappe opp, sakte men sikkert.. håper at de siste kiloene kommer av etterhvert nå har det ikke skjedd noe på månedsvis:P

men når jeg nå trapper opp(vel, det er lite av gangen) men da vil jeg jo etterhvert ikke lengre være i ketose. så blir jeg veldig redd for å spise fett!!! hva med fløte i maten, ostegratinerte grønsaker og aller viktigst: egg og bacon til frokost? spiser du fortsatt det? eller når går grensen og man blir nødt å kutte ut dette?

skjønner jo at man skal spise magrere, har lest boka og hold vekta boka... men når man spiser bare 10 gram mer karbs pr dag enn tidligere så er det slutt på egg og bacon? da er det lavkarbobrød med magerost istedet?

Synes det er litt vanskelig å skjønne, mindre fett, men skal jeg kutte i fettet så langt jeg kan??? uff... jeg som er så glad i ketolyse:P

tenkte å begynne opptrapping med et eple om dagen f.eks, de første ukene, men da er det vel fyfy med fett... eller??? hjelp!

__________________


newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 10:20   #17
journey
Medlem
 
journey sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 56
journey er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Dette lurer jeg også på... er så glad i den gode maten, og er redd jeg kommer til å bli sulten hele tiden hvis jeg kutter ut fettet..

__________________


journey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 10:38   #18
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Ifølge boka "Bedre uten brød" behøver man ikke å tenke på hvor mye fett man spiser før man overstiger 72 gram karbohydrater pr. dag.
Det fungerer bra for meg. Spiser masse fett, men holder meg godt under de 72 for å være sikker. Ligger nok oftest rundt 50, da føler jeg at jeg har litt å gå på i tilfelle jeg skulle regne litt feil eller gjøre en feilvurdering.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 12:07   #19
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva nå? Overgang til annen lavkarbofilosofi?

Sel om man ikke følger Atkins, så kan kanskje stigen for opptrapping være til hjelp?

Sitat:

Uke
1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista
2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Rekkefølgen er ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.

(Sitat Nille fra vedvarende-stigen)

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overgang fra Ketose til lavkaro Tulla 81 Ketolysekuren 2 07-01-09 11:39
Herlig overgang Tess Dr Lindbergs 3 30-07-08 12:25
Overgang fra ketolyse til fedon annemarta Spørsmål og svar 0 12-04-08 13:15
Menyen vår etter overgang til Fedon! torun Dr Lindbergs 27 03-11-07 10:10
Ang overgang til/pause med lavkarbo... cilemora Ketolysekuren 5 20-10-07 13:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no