Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva gjør jeg galt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-11, 13:13   #1
*lilje*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 49
Innlegg: 38
*lilje* er på en erverdig vei

Hva gjør jeg galt?

Kan starte med å fortelle at jeg gikk på ketolyse kuren for 5 år siden, og gikk vellykket ned de 15 jeg skulle ta bort.

Etter et tvillingsv.skap og sløvhet sitter jeg nå med 20 kg +
Har lest boken til skaldeman, og blitt inspirert av han. Og har i utgangspunktet prøvd å følge hans filosofi, men det har vært vanskelig i en hektisk hverdag med mange barn.
Så jeg har fortsatt tankene hans i hode, men har måtte moderere litt bl.a med å lage knekkebrød o.l som er enklere grab and go mat når unger skal kjøres hit og dit.

Jeg syns jeg klarer meg veldig bra, og det er ikke problemer med å følge kuren, men vekten har stått bom stille noen uker nå.
Gikk først ned 5 kg med ren skaldeman før jeg "tuklet" med fremgangsmåten.

På en veldig typisk hverdag spiser jeg dette;


Frokost :
2dl yogurt naturell tilsatt 1 ss soyaflocker og 1 ss hakket mandler + 1ts fun saft
1 stor kopp kaffe med 0,5dl fløte og 3 suketter

(jeg vet at jeg her aller helst skulle kuttet ut suketter og fun, men da blir det helt uspiselig for meg..)

Lunsj:
1/2 av microbrød oppskriften med kokt egg og salt
te + vann

Middag
Kyllingfilet, fisk eller skinke
Brokkoli, blomkål eller grønn salat
Fløtesaus (av fløte og buljongterninger)

Kveldsmat:
3 stk Nannahs knekkebrød med smør og hvitost
kaffe med fløte



Noen som vil syns eller gi råd??


microbrød:
1 dl mandel
litt sesamfrø, linfrø, gresskarkjerner
litt salt
25g smør ( som smeltes )
1 egg

Nannahs knekkebrød ( som er fantastiske!!!) :
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk(store toppede)
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann

*lilje* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 13:20   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hva gjør jeg galt?

No er eg ingen ekspert på Skaldeman, men dette høyrest ikkje så veldig Skaldemanaktig ut for meg. Kanskje ein ide å gå tilbake til rein Skaldeman i så fall?
Lite feitt her, eller? + Brøderstatning og yoghurt naturell + søtning høyrer ikkje heime på Skaldeman?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 13:33   #3
*lilje*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 49
Innlegg: 38
*lilje* er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

No er eg ingen ekspert på Skaldeman, men dette høyrest ikkje så veldig Skaldemanaktig ut for meg. Kanskje ein ide å gå tilbake til rein Skaldeman i så fall?
Lite feitt her, eller? + Brøderstatning og yoghurt naturell + søtning høyrer ikkje heime på Skaldeman?



Jeg vet at brød erstatning, yougurt naturell og søtning ikke er skaldemann. Det var derfor jeg skrev at jeg hadde hans filosofi i hodet, med tanke på å spise bare naturlig mat. Men som sagt så klarer jeg ikke å fullføre det til hverdags.
Dermed har jeg prøvd å legge til andre ting som har lavt karboinnhold i stede for kjøtt og bacon til frokost feks.
Det er ikke aktuelt å gå tilbake til ren skaldeman. Jeg håper jeg kan få tips til et kosthold som jeg klarer å gjennomføre bedre.

*lilje* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 13:40   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hva gjør jeg galt?

Ein MÅ jo ikkje halde seg til Skaldeman. Det er kanskje verdt å lese seg opp på andre filosofiar som kanskje passar betre for deg der du er no? Eg prøver ikkje å hytte med peikefingeren her, altså, om det vart oppfatta slik!

Kjenner du til bloggen til Lena Beatrice? Der er mange tips og forslag til menyar og måltid.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 13:45   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør jeg galt?

Hei,
Det der ligner vel mer på Fedon enn Skaldemann og de ligger jo i hver sin ende av lavkarboskalaen.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 14:01   #6
*lilje*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 49
Innlegg: 38
*lilje* er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt?

For meg spiller det ingen rolle hva det heter. Poenget er at jeg lurer på hvorfor jeg IKKE går ned i vekt med det jeg spiser...

*lilje* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 14:12   #7
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør jeg galt?

Hei,
…men ikke lett å gi råd når du sier du tenker Skaldemann og spiser Fedon!

Mange som ikke går ned i vekt med inntak av mye frø/nøtter/brøderstatninger. Jeg ville aldri valgt yoghurt naturell, uansett lavkarboretning, ville heller ha brukt tyrkisk eller gresk yogurt – husker ikke helt hvem av de to som har minst kh. I tillegg så får du nok i deg alt for lite fett. Det er ikke før man passerer 72 kh pr dag før man bør redusere på fett inntaket, så når det gjelder fett – så kan du ta med deg det Skaldemann sier.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 15:32   #8
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Hva gjør jeg galt?

Jeg kan ingenting om Skaldeman, så noe tips der kan jeg ikke gi.. Men jeg er alenemor til to barn, og jeg VET hva hektiske dager er!! Min løsning på dette er rett og slett å tilrettelegge ting kvelden før. Jeg passer på å alltid ha hardkokte egg i kjøleskapet, og jeg lager ofte middagen klar på kvelden slik at jeg bare kan varme den opp på de dagene jeg har lange dager på jobben og kommer hjem sulten som en ulv.. En annen ting jeg også lager meg ofte er stekte grønnsaker.. Da slenger jeg rett og slett frosne grønnsaker i panna sammen med litt olje.. Krydrer godt med de krydrene jeg vil.. Ofte tar jeg også et par av de hardkokte eggene jeg har i kjøleskapet og vips, så har man sunn og god mat på 1-2-3

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 15:43   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt?

Egentlig gir du svar på spørsmålet ditt selv... du gikk ned 5 kg på skaldeman før du "tuklet" med framgangsmåten...

Slutt å tukle og forhold deg strikt til kostholdet. En stresset hverdag krever at du planlegger mer - så du slipper "panikk" episoder fordi du ikke har eller har glemt å handle osv. Sånn er det for oss alle

Bruk www.diett.no for å sjekke at du har typisk lavkarbo-fordeling mellom makronæringsstoffene karbo,protein og fett - i tillegg til at du sjekker energiinntaket. Fløte inneholder MYE fett - og er lett å få i seg for mye av.

Du må dessverre bruke litt tid på å finne ut hvordan du kan gjøre dette med best mulig resultat

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 16:39   #10
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva gjør jeg galt?

hei
jeg har fulgt skaldeman.
han er strikt.
stek opp store mengder med karbonader med feks ost i mellom,fakirbiffer,1/2 kylling,
kyllingvinger el lår el noe annet du unne tenke deg.
frys det ned og ta med deg noe når du stresser.da har du iallefall med deg saldeman mat heletiden.unngå alt som har med melprodukter å gjøre.
bare litt salat og ikke yoghurt.
bare rent kjøtt og noe salat.

dette er ganske strikt så jeg gikk over til Atkins i stedet for savnet grønnsakene.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gjør jeg noe galt? :-/ Julie Generell diskusjon 8 29-08-10 16:29
Hva er det jeg gjør galt? Engelen Spørsmål og svar 17 27-01-10 16:12
Hva gjør jeg galt? bubbletopp Ketolysekuren 27 30-01-09 12:11
Hva gjør jeg galt? AltforStor Ketolysekuren 10 22-08-07 09:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no