Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Ny merking av innhold i matvarer

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-01-09, 18:00   #1
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg
Exclamation

Ny merking av innhold i matvarer

Aftenposten skriver i dag om ny merking av matvarer!
Guideline Daily Amount GDA som tilsvarer veiledende daglig inntak.
Samtidig skal varene også merkes med det " grønne nøkkelhullet " som viser at det er et flott produkt med lite fett og sukker
Helsedirektoratet er uenig med Mattilsynet, men gjør ikke noe for å stoppe dette.

Vet ikke hva dere mener, men jeg vil ha min info i form av antall g pr 100 g - ikke porsjoner.

Som Aftenposten skriver - en porsjon vil være forskjellig fra en skogsarbeider på to meter og en liten kvinne som er inaktiv.

For meg vil det bety mer hoderegning når jeg skal lese innholdsdeklarasjonen mens jeg går i butikken. Grrr..

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 18:07   #2
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Ny merking av innhold i matvarer

Vil absolutt ha info i form av antall g pr 100 g ja! Ellers blir det rett og slett vanskelig

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 18:31   #3
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny merking av innhold i matvarer

Ser nå at det skal merkes med 100 gr og, bare med oppdeling av karber i sukkerarter, fiber og sukkeralkoholer. Ja,ja, vi får se.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 20:22   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ny merking av innhold i matvarer

Finner ikke noe info på Mattilsynets sider. Har du link til Aftenposten artikkel ? (For oss som ikke leser den avisen til vanlig)

Jeg leste et høringsutkast tildig i 2008 og da gikk det på spesifisering - ikke at de skulle fjerne noe.... De MÅ følge EU direktiver og de er ikke endret.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 01:05   #5
Sammy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 20
Sammy er på en erverdig vei

Sv: Ny merking av innhold i matvarer

Vi oppdaget for en tid tilbake at på noen pakker med Prior winer-pølser stod det 4% karbo mens på andre stod det 6%. Jeg sendte en mail og spurte om de hadde endret sammensettningen. Jeg ble overrasket over svaret:
"Vi har ikke endret resepten, men i flg merkeforskrifter skal ikke lenger karbohydrater angis som mengde glukose, men som totale mengde karbohydrater i produktet (som fremkommet ved analyse). Dette medfører at stivelse, på en analyse, vil gi ca 10 % høyere verdier enn teoretisk tilsatt produktet og at karbohydrater fra tilsatt melk øker med ca 50 %.

At det er noe forskjellig på pakkene i markedet skyldes en overgangsperiode fra gammel pakkefilm til ny pakkefilm."

Jeg trodde jeg spiste pølser med lavere karbo innhold enn det som faktisk var tilfellet, jeg følte meg lurt av Prior, men er glad for at merkingen endres.

__________________


Sammy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 10:33   #6
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny merking av innhold i matvarer

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2845197.ece

Mulig det er agurknytt -lite annet å skrive om slik at man opphausser om noe annet

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:15   #7
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Ny merking av innhold i matvarer

Koselig med "agurknytt! da Viktig å ta opp sånne ting synes jeg..litt surt hvis man tror man spiser mindre karber pga innholdsfortegnelsen ikke stemmer

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:57   #8
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny merking av innhold i matvarer

Den merkingen der er jo helt ubrukelig etter min mening. Hvis man skal merke matvarer på den måten er man vel nødt til å bruke en standard måleenhet som f.eks. pr. 100 g. Hvis ikke vil jo en sånn merking bli for komplisert og vi blir nødt til å ha med kalkulator i butikken.

Kalorier:
Kalorier er en gammeldags måte å anslå næringsverdien i en vare, og vi som går på lavkarbo bryr oss vel filla om kalorier .

Sukkerarter:
Hvordan i all verden skal man tolke dette? Er det rent sukker det er snakk om - eller er det karbohydrater totalt.

Karbohydrater:
Hvorfor har de ikke med antall karbohydrater?

Mettet fett:

Matmyndigheter har slått sammen transfett med mettet fett, så merking av mettet fett kan bety både transfett og naturlig fett.

Det hadde også vært interessant å vite hvor mye KUNSTIG fett en vare inneholder, når man først skal merke fett mener jeg.


Sist redigert av Veggpryd : 11-01-09 kl 23:22.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:30   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ny merking av innhold i matvarer

De skal fremdeles bruke pr 100 gram og karbohydrater skal også være med sier Mattilsynet. Det er noen små endringer på nåværende oppsett, men den nye merkingen er et tillegg til dagens merking

Hvordan produsentene regner ut hva innholdet er i deres varer har alltid forundret meg. Samme vare fra forskjellige produsenter kan ha vidt forksjellig innhold. Det er greitt nok, men noen ganger er forskjellen uforklarlig stor.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
sukker innhold i vin jegeren Lavkarbo generelt 0 05-02-07 13:48
LHL ønsker forbud/merking av transfett jeef-micro Generell ernæringsdebatt 4 06-10-06 20:27
Forandring av kh innhold? Daizy Lavkarbo generelt 6 17-08-05 14:35
Coldizin..... og merking! Summer Kosttilskudd 1 28-04-04 22:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no