Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-11, 12:44   #1
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei
Question

Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Den nye norske Atkins boka fra 2011 har en tabell hvor det står oppgitt hvor mye protein man skal spise. Det er en kolonne for hvor mye de amerikanske myndigheter anbefaler og en for hva Atkins anbefaler.

For meg som er kvinne og 1.60 høy står det:
Anbefalt mengde protein pr dag: 71-149 gram
Vanlig mengde protein pr dag: 440 gram

Så står det:
"Spre proteininntaket utover dagen, spis minst 115-170 gram til hvert måltid, også frokost".

Kan noen forklare dette?
115 gram protein er jo omtrent det jeg spiser totalt i proteiner på en dag. Og så skal jeg ha 440 gram! Det er jo enorme mengder så vidt jeg kan skjønne.

Noen som forstår dette?

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 12:55   #2
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Den nye norske Atkins boka fra 2011 har en tabell hvor det står oppgitt hvor mye protein man skal spise. Det er en kolonne for hvor mye de amerikanske myndigheter anbefaler og en for hva Atkins anbefaler.

For meg som er kvinne og 1.60 høy står det:
Anbefalt mengde protein pr dag: 71-149 gram
Vanlig mengde protein pr dag: 440 gram

Så står det:
"Spre proteininntaket utover dagen, spis minst 115-170 gram til hvert måltid, også frokost".

Kan noen forklare dette?
115 gram protein er jo omtrent det jeg spiser totalt i proteiner på en dag. Og så skal jeg ha 440 gram! Det er jo enorme mengder så vidt jeg kan skjønne.

Noen som forstår dette?

Dette høres veldig rart ut. Selv om man tar de mest rause forslagene på proteinmengde her inne (2 gram pr kg kroppsvekt for de som er i høy aktivitet), så må man jo veie 220 kg for at det skal stemme.

Man skal jobbe en del for å få i seg 440 gram proteiner om dagen. Legg deg på det som står som anbefalt proteinmengde pr dag (71-149)

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 13:07   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

For meg som er kvinne og 1.60 høy står det:
Anbefalt mengde protein pr dag: 71-149 gram
Vanlig mengde protein pr dag: 440 gram

Ja, dette fikk meg også til å stusse. Lena Beatrice sier dog i sin blogg (omtale av Atkins-boka) at det nok er snakk om proteinrik mat, og ikke faktisk protein, i det store tallet der - altså 440 gram egg, kjøtt, ost, etc. Jeg synes det er en forvirrende måte å gjøre det på - leser selv boka på engelsk, hvor det forklares i alle fall med en bisetning, så dette er kanskje en glipp i oversettelsen?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 13:09   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Jeg tror jeg ville sendt en mail til forlaget som har boken!
Tenk for en tabbe med en slik feil!!!
Kan jo skremme folk med slike tall!
Er nok ikke alle som skjønner at det er snakk om proteinrik mat, og ikke faktiske proteiner, nei!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 14:46   #5
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Nei, dette er veldig forvirrende.....

Har sjekket en masse innlegg på Atkins.com, uten at jeg forstår mer. De presiserer at det er proteinmengde pr måltid, ikke pr dag......Den samme tabellen ligger også der...

Jeg får fortsette som før

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 14:48   #6
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ja, dette fikk meg også til å stusse. Lena Beatrice sier dog i sin blogg (omtale av Atkins-boka) at det nok er snakk om proteinrik mat, og ikke faktisk protein, i det store tallet der - altså 440 gram egg, kjøtt, ost, etc. Jeg synes det er en forvirrende måte å gjøre det på - leser selv boka på engelsk, hvor det forklares i alle fall med en bisetning, så dette er kanskje en glipp i oversettelsen?

Kan du være en engel å skrive hva de sier i bisetningen på engelsk???

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 15:19   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

440 gram proteinrik mat (egg, kjøtt, fisk nøtter osv) kan jeg være med på for jeg mener å ha lest flere plasser at 400-500 g proteinmat daglig er en passende mengde for en på din størrelse.

For å ta et eksempel så vil 440 g entrecote gi 88 g protein, mens 440 g kyllingfilet vil gi ca 105 g protein, så det spørs om det ikke er det som menes, men det er jo utrolig dårlig fremstilt da.

Edit: Disse tallene gir at man må spise 2,2 kg entrecote daglig i tillegg til det man skal ha av fett og karbohydrater, og da har jeg bare en ting og si - lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 11-06-11 kl 17:00.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 16:28   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Ja, de mener gram proteinrik mat.. Ikke gram proteiner

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 22:55   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Kan du være en engel å skrive hva de sier i bisetningen på engelsk???

Jeg har det ikke foran meg nå, men jeg bladde litt i den norske utgaven på bokhandelen i dag. La merke til at i kapittelet om protein, i første del av boka, står det jo en fin tabell som oppgir mengde protein man skal ha i forhold til høyde og kjønn - første kolonne med tittel "gram protein" eller noe sånt, og andre kolonne med liksom oversettelsen til "mengde proteinrik mat".

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 13:08   #10
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg har det ikke foran meg nå, men jeg bladde litt i den norske utgaven på bokhandelen i dag. La merke til at i kapittelet om protein, i første del av boka, står det jo en fin tabell som oppgir mengde protein man skal ha i forhold til høyde og kjønn - første kolonne med tittel "gram protein" eller noe sånt, og andre kolonne med liksom oversettelsen til "mengde proteinrik mat".

Hehe..det er akkurat denne tabellen som er probemet Men nå skjønner jeg endelig! Jeg trodde anbefalt mengde var fra myndighetenes side, mens den andre kolonnen var Atkins anbefalte mengde. Skjønner bare ikke vitsen med å blande proteiner og proteinrik mat i kolonnene Det var nok det jeg ikke fikk med meg.....Tusen takk!

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 13:58   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Hehe..det er akkurat denne tabellen som er probemet Men nå skjønner jeg endelig! Jeg trodde anbefalt mengde var fra myndighetenes side, mens den andre kolonnen var Atkins anbefalte mengde. Skjønner bare ikke vitsen med å blande proteiner og proteinrik mat i kolonnene Det var nok det jeg ikke fikk med meg.....Tusen takk!

Ingen årsak - jeg synes hele kapittelet er veldig klønete når de bruker ordet "proteiner" og ikke sier i klartekst om de refererer til proteinrik mat eller rent protein.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 13:59   #12
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Hei! Jeg ser dere spekulerer på en tabell (som jeg ikke har lest/hørt om)

MItt spørsmål i denne tråden er hvor mange g proteiner dere inntar hver dag?

Jeg tror at et for stort inntak av proteiner har gjort at jeg ikke har gått ned i vekt (4 kg på 11 mndr er ikke noe å skryte av når en har 15-16 mer å ta av). Jeg har lest meg litt rundt, og funnet at jeg som er 170 høy skal (bør ha) 70 g/dag. Jeg er litt romslig og går opp til 80 g/dag. KH er mellom 10-15 g/dag, resten fett. Etter at jeg begynte med mer fokus på proteinmengdene har kroppen faktisk trukket seg sammen. Så tilbake til spørsmålet mitt; hvor mye bør en ta inn av proteiner?

  Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 14:04   #13
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Litt usikker på hvilken bi-setning i den engelske utgaven det refereres til, men overskriften sider Typical protein food intake.
Jeg ville oversatt dette med: Typisk mengde av proteinholdigmat
Og når jeg leser videre etter tabellen, ser jeg at denne oversettelsen nok er riktig.
Men de kunne jo spesifisert det nærmere - f.eks. kunne de i oversettelsen skrevet:
"Mengde proteinrik mat" som overskrift, og lagt inn forklaringen "Mengde proteinrik mat som f.eks. kylling, kjøtt og ost som må konsumeres for å oppnå den angitte proteinmengde i forhold til kroppslengde oppgitt i tabellen."

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 14:25   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Hei! Jeg ser dere spekulerer på en tabell (som jeg ikke har lest/hørt om)

MItt spørsmål i denne tråden er hvor mange g proteiner dere inntar hver dag?

Jeg tror at et for stort inntak av proteiner har gjort at jeg ikke har gått ned i vekt (4 kg på 11 mndr er ikke noe å skryte av når en har 15-16 mer å ta av). Jeg har lest meg litt rundt, og funnet at jeg som er 170 høy skal (bør ha) 70 g/dag. Jeg er litt romslig og går opp til 80 g/dag. KH er mellom 10-15 g/dag, resten fett. Etter at jeg begynte med mer fokus på proteinmengdene har kroppen faktisk trukket seg sammen. Så tilbake til spørsmålet mitt; hvor mye bør en ta inn av proteiner?

Hei, det er litt delte meninger om dette, alt etter hvilken kostholdsfilosofi man konsulterer. I denne tråden handler det om Atkins, som advarer mot altfor høyt proteininntak, men likevel lar anbefalingene i forhold til høyde være ganske åpne. (For meg, kvinne på 157 cm, står det feks "70-145 gram protein, tilsvarende ca 430 gram proteinrik mat".) - Jeg vil tro det lureste her er å se an seg selv og egen livsstil og ha i bakhodet at om man er veldig aktiv, kan man godt spise mer protein, og er man mer inaktiv, så trenger man nok ikke fullt så mye.

Ifølge andre filosofier, som feks Optimal Ernæring, skal man helst ikke ha mer enn 1g protein per kilo ønsket kroppsvekt, såvidt jeg husker - sånn for å illustrere at det er forskjellige meninger ute og går...

Selv har jeg ME og er følgelig temmelig inaktiv, så jeg forsøker så godt jeg kan å begrense proteininntaket mitt i forhold til dette - men det er ikke så lett når kjøtt er favorittmaten over alt annet.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 14:46   #15
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Hei, det er litt delte meninger om dette, alt etter hvilken kostholdsfilosofi man konsulterer. I denne tråden handler det om Atkins, som advarer mot altfor høyt proteininntak, men likevel lar anbefalingene i forhold til høyde være ganske åpne. (For meg, kvinne på 157 cm, står det feks "70-145 gram protein, tilsvarende ca 430 gram proteinrik mat".) - Jeg vil tro det lureste her er å se an seg selv og egen livsstil og ha i bakhodet at om man er veldig aktiv, kan man godt spise mer protein, og er man mer inaktiv, så trenger man nok ikke fullt så mye.

Ifølge andre filosofier, som feks Optimal Ernæring, skal man helst ikke ha mer enn 1g protein per kilo ønsket kroppsvekt, såvidt jeg husker - sånn for å illustrere at det er forskjellige meninger ute og går...

Selv har jeg ME og er følgelig temmelig inaktiv, så jeg forsøker så godt jeg kan å begrense proteininntaket mitt i forhold til dette - men det er ikke så lett når kjøtt er favorittmaten over alt annet.

Takk! for godt svar. Jeg har lest det med 1g/kg kroppsvekt (et sted i forumet) og det er den jeg har tatt til meg. Jeg har lenge spekulert i om for mye protein har vært en av årsakene til at jeg ikke har gått ned, så jeg svelget det jeg kom over da jeg leste det. Som jeg sa har jeg satt meg en grense på ca 80, men trekker ikke dyna over hodet om jeg går litt over. Før lå jeg nemlig på 140 +/-. Blir spennende å se om "grensen" jeg har satt fungerer . Sånn sett følger jeg ikke en spesiell filosofi; prinsippet er mye fett, passe protein og minimalt med karber.

Ser du er kjøttelsker og jeg ønsker deg skikkelig lykke til med ME og redusert proteininntak. Den koblingen kan ikke være enkelt

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg forstår ikke dette... minna Lavkarbo generelt 40 23-03-10 19:05
Dette med søtningsmiddel, sukkerarter ol, forstår ikke dette helt jeg! bella donna Spørsmål og svar 3 12-06-09 23:30
Jeg forstår ikke dette Flisa Ketolysekuren 6 07-08-08 12:20
Hvordan regne ut karbo og proteinmengde lykkeline Ketolysekuren 12 05-03-08 20:43
Jeg forstår ikke dette med grønnsaker Amygdala Induksjonen 1 09-07-04 07:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no