Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Koffeinfri kaffe

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-07, 09:30   #1
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 54
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Koffeinfri kaffe

Har lest at kaffe kan være lurt å styre unna hvis vekten står bom stille, men hva med koffeinfri kaffe? Er det greit? Kaffe med en Natreen sukett og en fløteskvett inntas 3-4 ganger om dagen, og er det jeg koser meg med på kvelden hvis jeg vil ha noe "godt". Har nå skjønt at både kaffe, fløte og sukett kan være lurt å kutte ut en periode... Men som en erstatning så kan jeg kanskje klare meg med en svart koffeinfri. Må lære meg å like det rett og slett. Hva med te? Inneholder ikke det også koffein? Finnes det koffeinfri te som ikke er frukt-te?

Lurer litt på hva slags andre matvarer som kan være lurt å holde seg unna når vekten står stille over flere uker?
Har lest om: cottage cheese, nøtter (spiser kun valnøtter) søtningsstoffer, fløte. Er det flere ting som kan være greit å kutte ut en periode for å se om vekten begynner å krype nedover igjen? Vet ikke om jeg husker riktig, men bør man være forsiktig med avocado? Spiser en halv i salaten til lunsj 2-4 ganger i uken.

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:07   #2
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Koffeinfri kaffe

Hei, jeg har oppdaget rooibos te som jeg føler kan erstatte svart-te (og tildels kaffe) i mitt kosthold. Det er en Afrikansk-te som smaker mye.

Jeg fant en nettside om rooibos og setter inn et lite utdrag her (men jeg har ingen erfaring med disse mirakel-liknende egenskapene):
Hentet fra http://www.rolv.no/urtemedisin/artik...a_lin/art1.htm

[Rooibosplanten er en sørafrikansk busk i ertefamilien som man lager en rødfarget te av. Teen inneholder ikke koffein eller teofyllin, svært lite garvestoffer, men mye antioksidanter av polyfenoltypen. Selv om teen foreløpig er lite kjent blant folk flest i Norge, har den vært brukt i generasjoner i områdene ved Cedarbergfjellene i Sør-Afrika. Mange av de som selger teen påstår at den har en rekke positive virkninger på vår helse, og viser til nylig utførte studier som forteller at antioksidantene som finnes i rooibos-teen kan beskytte mot kreft, hjertesykdommer og slag.

Fordeler med rooiboste
- Rooiboste er en ren drikk som ikke er tilsatt kunstige fargestoffer, konserveringsmidler eller andre tilsetningsstoffer. Den er naturlig søt og trenger ikke å søtes med sukker, honning eller andre søtningsmidler.
- Teen har vist god effekt på spedbarnskolikk, og kan lindre mange ulike plager i fordøyelsessystemet hos både barn og voksne, f.eks. forstoppelse, kvalme, oppkast, halsbrann og magesår.
- Rooibos kan ha en dempende effekt på forskjellige typer allergier som høysnue, eksem og astma.
- Det høye innholdet av antioksidanter i rooibos gjør at den styrker immunforsvaret og har en positiv effekt i forhold til aldringsprosessen i cellene.
- Når teen brukes utvortes, kan den ha en velgjørende virkning på huden. Den lindrer kløe og kan lette hudirritasjoner som eksem, bleieutslett og kviser. Vask ansiktet med rooiboste i stedet for vann for å friske opp hudfargen.
- Rooibos har en generelt beroligende virkning og kan med hell drikkes av folk som plages av søvnproblemer, tendens til nervøsitet og depresjon, hodepine eller høyt blodtrykk. En kopp rooiboste ved leggetid kan bidra til å sikre deg en god natts søvn.
- Hvis teen ikke tilsettes sukker, vil den inneholde minimale mengder kalorier. Derimot tilfører den kroppen mange viktige vitaminer og mineraler. Da den inneholder svært lite garvestoffer, vil den ikke hemme opptaket av jern eller proteinene i maten slik andre teer kan gjøre. Rooibos inneholder ikke oksalsyre, og kan derfor drikkes uten problemer av personer som lider av nyrestein.
- I matlagingen kan rooiboste erstatte melk eller vann i nesten alle oppskrifter. Den kan brukes som en base i marinader for kjøtt og kylling, da den er en naturlig kjøttmørner.
- Rooibos er svært økonomisk i bruk da brukte blader eller teposer kan trekke på nytt i varmt vann uten at det blir dårlig ettersmak. Dette kan gjøres fordi rooibos inneholder lite garvestoffer.
- Også potteplanter liker rooiboste. Bruk eventuelt overskytende te som er blitt kald til å vanne blomstene med.
- Bad kjæledyr i rooiboste for å lindre eventuelt eksem. Man kan også tilsette rooiboste til maten deres.
- Rooibos kan oppbevares i lufttette beholdere over lang tid uten å miste duft og smak.

Av de grunnene som er nevnt over, er rooiboste en fin drikk for både voksne og barn i alle aldre. Også gravide og ammende kvinner kan nyte denne teen uten betenkeligheter. Det er en drikk som passer godt som morgendrikk, som tørsteslukker i løpet av dagen, eller som en avslappende drikk før sengetid.]

Dessuten vil jeg anbefale en nydelig te fra "Hampstead Tea". Den heter "Fennel Liquorice" og kan kjøpes i helsekostbutikker.
"Hampstead Tea" = "Biodynamic, Organic and Fairtrade" produkter.
http://www.hampsteadtea.com/fennelLiquorice.php

-Frøya

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 17:14   #3
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Koffeinfri kaffe

Forresten:
sjekk ut te-tråden under "lavkarbo generelt". der finnes det mange gode alternativer:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5034

-F

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 17:27   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Koffeinfri kaffe

Urtete inneholder ikke koffein og er et glimrende alternativ. Rooibos teen som blir omtalt over her er veldig god.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 20:27   #5
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 54
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Koffeinfri kaffe

Takk for gode te-tips. Har nå lest meg gjennom hele te-tråden og et par andre kaffe-innlegg som jeg ikke fant før jeg fikk dem opp som relaterte emner... Lærer mye av dette her. Og den rooibos teen høres virkelig ut som en vindunder-te. Rart den ikke har fått samme sunnhets-status som grønn te...? Høres jo nesten enda mer fantastisk ut.

Skal definitivt innom helsekosten i morgen for å prøve rooibos og chai !!! Høres spennende ut. Og så skal jeg straks ut på kjøkkenet og se om jeg har noe god te liggende. Er nemlig periodedranker når det gjelder te. Lenge siden sist nå.

Noen som føler for å kaste seg over det andre spørsmålet mitt... ?

Opprinnelig lagt inn av Tuttan, her.

Lurer litt på hva slags andre matvarer som kan være lurt å holde seg unna når vekten står stille over flere uker?
Har lest om: cottage cheese, nøtter (spiser kun valnøtter) søtningsstoffer, fløte. Er det flere ting som kan være greit å kutte ut en periode for å se om vekten begynner å krype nedover igjen? Vet ikke om jeg husker riktig, men bør man være forsiktig med avocado? Spiser en halv i salaten til lunsj 2-4 ganger i uken.

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Koffeinfri kaffe... Carisma Lavkarbo generelt 5 02-10-06 20:59
Koffeinfri kaffe Bridget Lavkarbo generelt 4 13-06-06 21:18
Effekten av lavkarbo-diett på migrenepasienter? themonk Lavkarbo generelt 9 24-05-06 14:18
Karber i koffeinfri kaffe? Spungeworthy Spørsmål og svar 1 06-05-06 16:03
Du går ikke ned pga. kaffe! Marianne Generell ernæringsdebatt 42 24-02-05 03:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no