Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-06-12, 23:11   #26
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Opprinnelig lagt inn av thessis, her.

Jeg målte ApoB og apoA, dersom det er det du sikter til, jeg tror det var litt høyt (?) - Jeg prøvde å spørre om akkurat det over telefonen, men det er jo vanskelig å få med seg ting når man ikke er fagperson. Men som sagt, legen sa at det var det skyhøye totalkolesterolet og de høye verdiene av det dårlige kolesterolet som var problemet og at det var grunnen til at hun ville henvise meg til Lipidklinikken.



Jeg vet ikke hva som blir sett på som stabil vekt, men jeg føler vekten har stabilisert seg de siste 2 månedene. Jeg har ikke noen plan eller mål om å gå mere ned i vekt.

09.05 - 46.8 kg
16.05 - 46.7 kg
23.05 - 46.9 kg
30.05 - 47.7 kg
06.06 - 46.7 kg
11.06 - 46.8 kg
20.06 - 47.7 kg
21.06 - 47.1 kg

Hvor lenge vekten har vært stabil har vel kanskje noe å si, kroppen er kanskje ikke ferdig ”omstilt”? Hvor langt kolesterolet vil synke når omstillingen er ferdig , da spesielt det dårlige, er vel det store spørsmålet.

Jeg håper jo dette bare er en ”overgangsfase” og at verdiene skal ordne seg litt sånn av seg selv, som flere av dere sier, for med de helsegevinstene jeg har oppnådd med dette kostholdet var ikke planen å slutte!

Håper snart kolesterolet raser nedover, for på lipidklinikken er vel Lavkarbo, spesielt slik jeg har praktisert det, lite populært kan jeg tenke meg


To måneder kan kanskje være litt lite for å få stabillisert verdiene. Du har kanskje noen verdier fra før også? Men som Kitt sier så er det høyt og verdt å undersøke hvorfor. Bare husk at problemet er ikke høyt kolesterol, men å finne ut hvorfor kroppen mener høyt kolesterol trengs...

Du bør nok få en utskrift av de tallene sånn at du kan begynne å sette deg inn i hva de enkelte verdiene betyr - og hva som kan være årsaken.

Jeg legger også ved denne linken som jeg synes var opplysende om partikler, HDL og LDL
http://www.precisionnutrition.com/le...-with-low-carb
og denne som direkte teoretiserer om hva som kan være årsak til økende LDL på lchf-kostholdsretninger
http://perfecthealthdiet.com/2011/03...ow-carb-paleo/

Legger til mer:
http://chriskresser.com/chris-master...disease-part-3 (og let gjerne opp resten i serien - dette er to kloke hoder inne USA paleo/primal/LCHF)
http://perfecthealthdiet.com/2011/09...b-the-thyroid/
http://perfecthealthdiet.com/2011/03...e2%80%93-help/

Dette er tekster som kan hjelpe deg til å skjønne hvorfor dette skjer og kanskje også hva du bør forsøke å endre på.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 26-06-12 kl 23:28.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 09:02   #27
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Kan du mangle jern, cobber eller sink?
http://www.marksdailyapple.com/why-d...#axzz1yqLhcC67

Uansett må du sjekke det opp

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 12:46   #28
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Og en link til med informasjon
http://www.marksdailyapple.com/why-d...-going-primal/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 12:16   #29
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

dagens artikkel fra dr mercola handler om kolesterol og advarsel om medisin mot det:
http://articles.mercola.com/sites/ar...-revealed.aspx

tips han nevner:

  • Optimize your vitamin D levels. Research by Dr. Stephanie Seneff has shed additional light on the extreme importance of appropriate sun exposure for normalizing your cholesterol levels and preventing heart disease. For more information, please see this previous interview.
  • Reduce, with the plan of eliminating, grains and sugars in your diet. Ideally, you'll also want to consume a good portion of your food raw.
  • Make sure you are getting plenty of high quality, animal-based omega 3 fats, such as krill oil.
  • Other heart-healthy foods include olive oil, coconut and coconut oil, organic raw dairy products and eggs, avocados, raw nuts and seeds, and organic grass-fed meats as appropriate for your nutritional type.
  • Exercise daily. Make sure you incorporate peak fitness exercises, which also optimizes your human growth hormone (HGH) production.
  • Address your emotional challenges. My favorite technique for stress management is the Emotional Freedom Technique (EFT).
  • Avoid smoking or drinking alcohol excessively.
  • Be sure to get plenty of good, restorative sleep.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 12:57   #30
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Det her med d-vitamin som Yrla nevner er viktig. Dannelsen av d-vitamin i huden forbruker kolesterol (og folat) ... (Så om man skal sole kolesterolet ned er det viktig å sjekke at man har nok folat tilgjengelig. )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 00:22   #31
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

til du finner ut årsaken

Det finnes urter som senker kolesterolet.( Leser om urter for tida og blir helt hekta fordi det er så spennende. ) Husker ikke hvilke det gjelder fordi jeg har ikke det problemet selv men det skulle komme frem ved å google urt og kolesterol eller herb + cholesterol, tipper jeg.http://healthy-ojas.com/cholesterol/...rol-herbs.html

http://www.disabled-world.com/artman...cle_1605.shtml

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 16:21   #32
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Håper du fant ut av dette. Jeg legger inn denen linken her siden den er interessant i forhold til kolesterol og ogå snakker litt om verdier, selv om de ikke er i din klasse.
http://www.sykepleien.no/fagutviklin...er-mettet-fett

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 16:48   #33
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Nei, jeg har ikke funnet ut av dette enda. De nye prøvene i juni viste totalkolesterol på 14,2. HDL: 2,2. Triglyserider 1.8. LDL 10,7. ApoA1:1,7. AboB 2,5. apoB/A1-ratio 1.5, Lp(a) 161.


Jeg fikk beskjed av legen om å gå tilbake til normalt diett, etter at hun hadde vært i kontakt med lipidklinikken (ingen har spurt meg hva jeg egentlig spiser). Noe jeg synes er helt dustet, siden kostholdet har vært til hjelp for helsen. Nevrologen derimot, som jeg nylig var hos, sendte meg rett til indremedisiner, så får se hva som kommer ut av det.


Takk for all info

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 17:01   #34
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Opprinnelig lagt inn av thessis, her.

Nei, jeg har ikke funnet ut av dette enda. De nye prøvene i juni viste totalkolesterol på 14,2. HDL: 2,2. Triglyserider 1.8. LDL 10,7. ApoA1:1,7. AboB 2,5. apoB/A1-ratio 1.5, Lp(a) 161.


Jeg fikk beskjed av legen om å gå tilbake til normalt diett, etter at hun hadde vært i kontakt med lipidklinikken (ingen har spurt meg hva jeg egentlig spiser). Noe jeg synes er helt dustet, siden kostholdet har vært til hjelp for helsen. Nevrologen derimot, som jeg nylig var hos, sendte meg rett til indremedisiner, så får se hva som kommer ut av det.


Takk for all info

Bra at du får noe hjelp iallfall. Etter det jeg kan finne ut (har ikke erfaring med å lese denne typen blodprøver!) så er apoB'en din høy og apoA såvidt over bunnen. Husk også å få målt stoffskiftet oppi dette. Før i verden (før at stoffskifteprøvene ble mer "raffinerte" - ironi intended) var høyt kolesterol regnet som et kardinalsymptom på lavt stoffskifte.
Og ja "normal" diett er et dustete begrep - i sær uten å ha funnet ut hva din "normale" er...
http://www.legemiddelverket.no/upload/16080/Ose.pdf
http://tidsskriftet.no/article/593204 og http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15576296

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 21:01   #35
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Jeg hadde også samme problem med for høyt kolestereol. Jeg sluttet å spise 2 egg med masse smør til frokost hver dag og alle prøver tatt etter det har vært fine......
Kan hende det kun er små endringer som må til.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 18:19   #36
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Da har jeg gjort en stor snuoperasjon, eller stor og stor, spørs hvordan man ser det. I en periode på 6 uker, etter at jeg var hos indremedisineren, spiste jeg ikke animalsk fett. Fettet jeg spiste hentet jeg fra bla. a. fra Oljer, nøtter og majones.

Jeg måtte rett og slett kutte ut animalsk fett i en periode for å se om det gjorde utslag og sjekke om det skjedde noe med kolesterolet mitt. Bort med ost, egg, CF, fløte, ikke noe entrecôte, bacon og alt det der, jeg rørte det ikke og ble litt matlei på slutten, men dette gav drastiske resultater og det var jo det indremedisineren var ute etter å se om skjedde. På disse ukene sank kolesterolet mitt betraktelig. De siste blodprøvene viste:

Total kolesterol nå: 4.6 (Sist: 14,2)
LDL: 2.5. (sist: 10,7)
Troglyserider: 0.86 (sist: 1.8)

I brevet fra indremedisineren sto det at jeg nå hadde et bedre kolesterol en jevnaldrende. Så nå kan jeg iflg. Indremedisineren så smått begynne å innføre litt animalsk fett i kosten, i og med at vi fant ut at det var kostholdet, altså det ensidige inntaket av animalsk fett som var uheldig for MEG. Så heretter blir jeg å VARIERE litt mer på fettkildene, og holde kolesterolet under oppsikt.

Og la meg også si at denne indremedisineren ikke var noen motstander av kostholdet i utgangspunktet, men vi er alle skrudd sammen forskjellig, og reagerer ulikt. For MEG medførte et så ensidig inntaket av så mye animalsk fett til at kolesterolet ble himmelhøyt (total kol: 14.8 og LDL: 10.5), men for DEG trenger det ikke ende sånn.

Espen Rostrup har skrevet et innlegg:
Finnes hyperrespondere? Finnes det noen som reagerer paradoksalt på lavkarbo og får dyslipidemi og høyt kolesterol, såkalte hyperrespondere?
Kan leses her:

http://espenrostrup.com/innforing-i-...l-pa-lavkarbo/

Jeg har ikke satt meg inn i det han skriver om og vet ikke om jeg er en ”hyperresponder”, men jeg er uansett veldig glad nå! Glad for at resultatet kom så rakst, for at det ikke var noen genfeil eller andre ting som gjorde at jeg måtte medisineres. Ingen ting er bedre enn at man finner ut av ting, og med noen grep kan ordne opp i problemet selv

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-12, 20:10   #37
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Så flott at du fant ut av det. Fikk du noen gang målt omega3/omega6-ratioen oppi dette? Ut av det du skriver ble jeg veldig nysgjerrig om det kan ha ligget noe der for din del?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Egg og kolesterol BenteR Stoffskifte / hormonproblemer 7 08-03-11 17:32
Nå har jeg fått lest "bibelen" og har fått tablettene men sliter med å få de ned Hildemor på slanking Ketolysekuren 11 09-02-11 14:37
Kolesterol meretely Ketolysekuren 24 22-12-10 11:17
Kolesterol Wiggo Spørsmål og svar 3 11-09-10 15:57
Har du fått lavere kolesterol-verdier? pleiadene Generell diskusjon 6 15-11-09 21:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no