Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Vaniljepudding (uten gelatin)

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-12, 13:06   #1
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Vaniljepudding (uten gelatin)

3 dl kremfløte
4 eggeplommer
4 ts Natreenpulver (eller annet søtt)
2 ts johannesbrødkjernemel
1 ts vaniljepulver


Pisk litt luft inn i eggeplommene i en liten kjele, mens du koker opp fløten i microen til den bobler. Hell den kokende fløten sakte over eggeplommene, litt og litt, mens du visper kraftig. Varm opp blandingen forsiktig på lav temperatur mens du rører kraftig hele tiden, til blandinga tykner - den må IKKE koke, da klumper eggene seg (bruk vannbad istedet, hvis du vil være på den sikre siden). Ta kjelen av plata og ha i Natreen, vanilje og johannesbrødkjernemel, visp godt. Avkjøl i kjøleskapet, spis gjerne med pisket krem og jordbær. Denne oppskriften er nok til 2 porsjoner.

Denne blir mer kremet enn de typisk norske puddingene med gele-konsistens, og den er utrolig god og mektig! Egentlig skulle dette være en ingrediens i en annen dessert, men så langt kom den aldri gitt.. Litt johannesbrødkjernemel, og det ble en nydelig pudding istedet!

Fett: 94% (119 g)
Protein: 3% (9 g)
Karbohydrat: 3% (9 g)

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 19:56   #2
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Nam, ser dritgodt ut Litt som gul krem til suksessterte, bare med vanilje. Skal definitivt lage denne

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 20:31   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Nam, ser dritgodt ut Litt som gul krem til suksessterte, bare med vanilje. Skal definitivt lage denne

Dritgod er en god beskrivelse, ja! Håper den faller i smak, du får gi tilbakemelding når du har prøvd den

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 15:57   #4
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Har endelig fått testet ut denne.
Kremen er absolutt å anbefale selv om det ikke var helt sånn jeg håpet på (mer lik piano)

Jeg brukte tagatesse istedenfor natreen jeg da fordi jeg synes det blir mer likt sukker med tagatesse. Brukte like mye; ca 4 ts tagatesse.

Men er det noe jeg kan gjøre for å få den litt "lettere", den er veeeldig mektig
Jeg har planer om å bruke den i rikelig monn som fyll i en kake og er redd det blir for mye av det gode rett og lett

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 18:52   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Re: Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Har endelig fått testet ut denne.
Kremen er absolutt å anbefale selv om det ikke var helt sånn jeg håpet på (mer lik piano)

Jeg brukte tagatesse istedenfor natreen jeg da fordi jeg synes det blir mer likt sukker med tagatesse. Brukte like mye; ca 4 ts tagatesse.

Men er det noe jeg kan gjøre for å få den litt "lettere", den er veeeldig mektig
Jeg har planer om å bruke den i rikelig monn som fyll i en kake og er redd det blir for mye av det gode rett og lett

Siterer me selv her da jeg har eksperimentert litt
Jeg blandet vaniljesausen med like deler pisket krem og resultatet er veldig bra synes jeg
Eneste er at den fortsatt er veldig mektig... kanskje det hadde vært bedre å droppet JBKM og heller landet vaniljesausen med pisket fløte og tilsette gelantin?
Eller vil det bli for mye gelekonsistens da? (er ikke så bereist i å bruke gelantin...)

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 20:15   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Vaniljepudding (uten gelatin)

Pass på å ikke bruke for mye gelatin hvis du skal blande det med pisket krem og gelatin, ellers blir det nok ganske fromasj-aktig. Kan jo bli godt det og hvis du liker fromasj, men kanskje ikke så bra hvis du skal bruke det som fyll i kake?

Noe annet du kan prøve er å blande inn litt melk eller upisket fløte og tykne med gelatin istedet for JBKM, da får du litt lettere gele-konsistens hvis du heller liker det. Har sett flere oppskrifter på det, som tar utgangspunkt i denne "basen" og tilsetter melk og gelatin. Men det blir mer en vanlig pudding da, tror jeg ville satset på det første hvis du skal bruke det som kakefyll

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 20:22   #7
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Jeg synes jbkm i denne ga litt ekkel konsistens, så jeg endte opp med å kaste den. Jeg tror to-tre plater gelatin kan gi en slags sjokolademoussekonsistens. Jeg tror jeg vil prøve å lage sånn en gang.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 21:35   #8
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg synes jbkm i denne ga litt ekkel konsistens, så jeg endte opp med å kaste den. Jeg tror to-tre plater gelatin kan gi en slags sjokolademoussekonsistens. Jeg tror jeg vil prøve å lage sånn en gang.

Uff, det var dumt! Har sett noen ikke liker konsistensen til jbkm, men selv merker jeg ikke noe til det.. Er gelatinkonsistens jeg ikke klarer Men ja, blir sikkert bra med gelatin hvis du foretrekker det!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:45   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Re: Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg synes jbkm i denne ga litt ekkel konsistens, så jeg endte opp med å kaste den. Jeg tror to-tre plater gelatin kan gi en slags sjokolademoussekonsistens. Jeg tror jeg vil prøve å lage sånn en gang.

Ånei!!!
Du skulle ha blandet den med en putt pisket fløte isteden - det gjorde susen her

Men... kan den fryses?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 23:03   #10
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Dette er jo ca samme oppskrift og fremgangsmåte som creme brulee, unntatt jbkm'en, og at CB'en stivner i vannbad i ovnen...

Så jeg tviler ikke på at dette er godt!

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 11:22   #11
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Re: Sv: Vaniljepudding (uten gelatin)

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Dette er jo ca samme oppskrift og fremgangsmåte som creme brulee, unntatt jbkm'en, og at CB'en stivner i vannbad i ovnen...

Så jeg tviler ikke på at dette er godt!

ok... har aldri laget CB noen gang jeg så det viste jeg ikke
Så om jeg bruker denne oppskriften så kan jeg putte den i ovnene i vannbad og få CB???

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
vaniljepudding, vegansk, vegetarisk


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gelatin i isen = ingen krystallisering! Iset Oppskrifter 21 23-08-11 12:54
Gelatin og splenda morthy Spørsmål om matvarer og oppskrifter 15 29-01-11 17:54
Vaniljepudding nattfrue Kake/dessert og snacks 6 28-08-08 18:34
Om gelatin og hva pølser inneholder & sånn Goggen Lavkarbo generelt 16 14-01-08 14:42
gelatin dingpot Induksjonen 10 08-12-04 02:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no