Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Reaktiv Hypoglykemi!

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-12-12, 22:31   #1
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Reaktiv Hypoglykemi!

Jeg gjorde en intressant oppdagelse for min egen del, da jeg har vært plaget av kraftige anfall av svimmelhet, risting/ukontrollert skjelving, frysninger, hodepine, hjertebank og sliter generelt med angst. Jeg var skremt av disse til tider kraftige anfallene, og skjønte ikke hva som feiler meg. Legen tok masse blodprøver, av standarting, og alt var fint. Jeg satt igjen med stadige anfall og ekkel uvel følelse i kroppen. Så en sen natt med anfall googlet jeg symptomene mine, og da kom jeg innom en blogg om temaet reaktiv hypoglykemi. Jeg tror det er dette som plager meg, da det kom etter at jeg begynte med litt oftere utskeielser og litt mere moderat karbo. Når jeg skeier skikkelig ut kan jeg få kraftige anfall, på moderat karbo kan jeg få litt mildere anfall (på rundt 50-80 gram karbo). Så hadde jeg noen dager med ketogent, og da var det ingen tydelige anfall. Jeg ante ikke at man kunne få lavt blodsukker/føling når man spiste mye sukker...... så ble sjokka over lesingen og hvor godt det passa til meg. I tillegg har jeg pcos og er insulin resistent (overproduserer insulin) fra før, så undrer meg ikke om det er dette som feiler meg. Noen av dere andre som har dette, eller hørt om det før? Skal ta dette opp ved neste legetime, og høre hva hun sier. Men jeg får vel et undrende blikk i retur tenker jeg

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 22:51   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Reaktiv Hypoglykemi!

Tror ikke du får undrende blikk, nei!
Dette er en relativt vanlig diagnose og behandlingen er nettop streng til moderat lavkarbo!

Høyt blodsukker-> mye insulinutskillelse-> lavt blodsukker, for lavt hos noen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-12-12, 23:59   #3
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: Reaktiv Hypoglykemi!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tror ikke du får undrende blikk, nei!
Dette er en relativt vanlig diagnose og behandlingen er nettop streng til moderat lavkarbo!

Høyt blodsukker-> mye insulinutskillelse-> lavt blodsukker, for lavt hos noen!

Jeg håper du har rett, at det blir tatt seriøst har bare dårlig erfaring med min pcos diagnose, aldri fornuftige svar å få. Kun blitt fortalt at de regner med det forsvinner etterhvert, nå som jeg har gått ned så mye. Men dette er vel kanskje en mer kjent tilstand for henne får jeg håpe kanskje jeg kan få utført en slik test med glukose eller hva det er

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 00:09   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Reaktiv Hypoglykemi!

Glukosebelastningstester er jo så populært for tiden, så det får du sikkert om du spør!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 00:22   #5
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: Reaktiv Hypoglykemi!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Glukosebelastningstester er jo så populært for tiden, så det får du sikkert om du spør!

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare Kitt jeg vil bare få det bekreftet på en måte, for kan jo ikke stille min egen diagnose, er laaangt fra lege men mistenker det sterkt! "Håper" egentlig det er det, heller det enn noe langt mere alvorlig!

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 01:01   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Reaktiv Hypoglykemi!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Høyt blodsukker-> mye insulinutskillelse-> lavt blodsukker, for lavt hos noen!

Om man har gått med enten høyt blodsukker eller høyeverdier av stresshormoner i blodet over lang tid trenger ikke blodsukkeret falle særlig lavt før man får utslag heller.

Jeg sliter forøvrig skikkelig med dette selv for tida! "Faller ut", får hjertebank osv. På julaften var det så ille at familien vurderte å ringe legevakta (har jeg fått høre etterpå). 10-15 utfall (ser ut som jeg er i ferd med å sovne og er "borte" i ti femten sekunder) på et par timer. Needless to say har jeg ikke vært særlig flink med kosten de siste månedene og i tillegg stresset mye....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 01:14   #7
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: Reaktiv Hypoglykemi!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Om man har gått med enten høyt blodsukker eller høyeverdier av stresshormoner i blodet over lang tid trenger ikke blodsukkeret falle særlig lavt før man får utslag heller.

Jeg sliter forøvrig skikkelig med dette selv for tida! "Faller ut", får hjertebank osv. På julaften var det så ille at familien vurderte å ringe legevakta (har jeg fått høre etterpå). 10-15 utfall (ser ut som jeg er i ferd med å sovne og er "borte" i ti femten sekunder) på et par timer. Needless to say har jeg ikke vært særlig flink med kosten de siste månedene og i tillegg stresset mye....

Huff Carisma! Det er så slitsomt, jeg fant ut dette her da jeg leste om dette under et nattlig anfall som sagt. Fikk skikkelig aha opplevelse og tenkte på når dette brukte å skje meg. Fant fort ut at det kommer heftigst anfall når jeg er uforsiktig med kosten. Jeg har jo også mye angst, og da jeg leste at det er veldig vanlig ved reaktiv hypoglykemi, gikk det enda et lys opp. Har klart å slappe litt mere av etter at jeg leste dette for noen dager siden, men det er jo superubehagelig når anfallene kommer. Så joda, jeg burde for mitt eget beste være flink, men d er supervanskelig i julen synest jeg. Særlig da vi ikke er hjemme, og får servert alle mulige fristelser. Så har meg selv å takke for hyppigheten av anfall for tiden...

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 01:32   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Reaktiv Hypoglykemi!

Jeg har diabetes type 1, men en av sønnene mine + gubben har blodsukkerfall etter mat om de spiser for mye karber.
Det vi gjør er og regulere kosten. Finnes ingen vidundermedisin som kan fikse problemet, man må bare på samme måte som diabetikere være nøye med hva man spiser.
Poenget er og unngå at blodsukkeret får hopp oppover, for da kommer hoppet ned etterpå, og det gjør at man kjenner seg svimmel, kvalm og bare MÅ spise noe, og denne MÅ spise føre altfor ofte til et nytt hopp opp i blodsukkeret, nytt fall, nytt behov for og spise, og karusellen er i gang.

Min første føling var på 3,3 og kom ei uke etter at diabetesen min ble oppdaget. Da hadde jeg et blodsukker fra 15 og oppover. Den første følingen var grusom fordi kroppen min trodde det var full krise.
Nå, 2 år etterpå, reagerer jeg ikke på følinger før jeg er lavt på 2-tallet, og har opplevd følinger under 1. Så lave følinger er ikke og anbefale , men en føling lavt på tre-tallet pleier for meg og lett la seg rette på ved f.eks og spise noen nøtter og ei rute sjokolade. Da slipper jeg hoppet oppover som jeg fikk i starten da jeg i panikk drakk 3 dl juice og spiste 2-3 brødskiver etter sjokolade nok til og lage ei kake

Carisma; det du skriver om at for høyt blodsukker en tid gir utslag uten at blodsukkeret faller særlig lavt, er det samme som når diabetikere har gått med for høyt blodsukker, de får falsk føling. Falsk føling er ikke farlig i det hele tatt, det er bare kroppen som tror at det forhøyede blodsukkeret den er blitt vant med er det normale og så sender den varselsignal når blodsukkeret går nedover, selv om det ikke er nødvendig.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 11:58   #9
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: Reaktiv Hypoglykemi!

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg har diabetes type 1, men en av sønnene mine + gubben har blodsukkerfall etter mat om de spiser for mye karber.
Det vi gjør er og regulere kosten. Finnes ingen vidundermedisin som kan fikse problemet, man må bare på samme måte som diabetikere være nøye med hva man spiser.
Poenget er og unngå at blodsukkeret får hopp oppover, for da kommer hoppet ned etterpå, og det gjør at man kjenner seg svimmel, kvalm og bare MÅ spise noe, og denne MÅ spise føre altfor ofte til et nytt hopp opp i blodsukkeret, nytt fall, nytt behov for og spise, og karusellen er i gang.

Min første føling var på 3,3 og kom ei uke etter at diabetesen min ble oppdaget. Da hadde jeg et blodsukker fra 15 og oppover. Den første følingen var grusom fordi kroppen min trodde det var full krise.
Nå, 2 år etterpå, reagerer jeg ikke på følinger før jeg er lavt på 2-tallet, og har opplevd følinger under 1. Så lave følinger er ikke og anbefale , men en føling lavt på tre-tallet pleier for meg og lett la seg rette på ved f.eks og spise noen nøtter og ei rute sjokolade. Da slipper jeg hoppet oppover som jeg fikk i starten da jeg i panikk drakk 3 dl juice og spiste 2-3 brødskiver etter sjokolade nok til og lage ei kake

Carisma; det du skriver om at for høyt blodsukker en tid gir utslag uten at blodsukkeret faller særlig lavt, er det samme som når diabetikere har gått med for høyt blodsukker, de får falsk føling. Falsk føling er ikke farlig i det hele tatt, det er bare kroppen som tror at det forhøyede blodsukkeret den er blitt vant med er det normale og så sender den varselsignal når blodsukkeret går nedover, selv om det ikke er nødvendig.

Takk for svar! alle anfallene mine har kommet kraftigst om natta, etter et par timer ca. Og om kvelden har jeg også fått, en stund etter siste matbit.....når jeg får om natta har jeg som regel spist godteri omtrent til jeg legger meg:/ jeg ble jo bare redd av dette, og lå der i angst i 1/2- opp til noen timer til ristinga gikk mer og mer over. Når jeg leste om dette fant jeg jo ut at disse "følingene" ikke var farlig for meg, og i tillegg testet jeg da ut en natt og tok som du nevner en LITEN bit karamell som jeg med mening tok med for test. Pluss at jeg med fritt forsett framprovoserte et ordentlig anfall.... kraftig risting og hele pakka kom, jeg tok en bit og etter 5 min gikk det over i små skjelvinger og etter 10-15 min var det over

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ideelt lavkarbokosthold for reaktiv hypoglykemi Entusiastisk Spørsmål og svar 7 07-11-11 12:09
Reaktiv hypoglykemi vaniljeis Fysisk og mental helse 3 05-07-11 15:03
Hypoglykemi Zelia Spørsmål og svar 4 10-06-11 15:10
Reaktiv hypoglykemi mindremeg Andre dietter 13 22-01-09 23:43
Andre med hypoglykemi? Blesha Fysisk og mental helse 3 10-07-06 15:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no