Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Noen som sliter med søvn/eventuelt søvnapne?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-03-11, 22:55   #1
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Noen som sliter med søvn/eventuelt søvnapne?

heihei

jeg har en rekke plager for tiden, som jeg har hatt et år nå. Legen skjønner ikke hvor de kommer fra - og det er ingenting psykisk som tynger meg heller, som kan forklare dette. symptomer kan jeg jo nevne er : ekstrem trøtthet,veldig munntørrhet, tørre øyne, eskalerende migrene/hodepine, lysskyhet,muskelsvakhet,et øre som popper når jeg svelger, ja.. diffuse saker.

Men, det som har eskalert veldig de siste ukene er min dårlige søvn. Jeg bruker gjerne 4 timer på og i det hele tatt sovne, og når jeg sovner våkner jeg hele tiden, jeg er derfor ekstrem trett på dagtid, trettere enn jeg har vært før. Dette hjelper ikke særlig på vektnedgangen heller.

Jeg hadde på meg søvnregistreringsapparat på tirsdag, og da hadde jeg en ekstra strevsom natt. Dette sliter meg totalt ut, men jeg håper likevel selvfølgelig ikke at jeg har søvnapne, men- jeg ønsker meg noe jeg kan behandles mot, da dette definitivt ikke er mitt tidligere jeg - og alt går utover min livskvalitet veldig.

Dette med søvnen kan jo forsterke så mangt, og jeg kjenner meg ekstremt tom for energi , men jeg holder meg til ketolysekuren likevel, for jeg SKAL ned i vekt. Jeg håper jo også at dette er med på og vise legene at jeg ikke har tenkt til og bli større, men derimot mindre (frykter at endel av dem stempler meg med en gang de ser meg i døra)

så til det jeg ville fram til, jeg lurer på om noen har erfaring med dette, ekstremt dårlig søvn, eventuelt om noen har søvnapne , slik at kanskje dere har noen råd til meg, eller at noen har gode råd for og oppnå bedre søvn.

Dette sliter forferdelig på meg for øyeblikket..

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 00:27   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen som sliter med søvn/eventuelt søvnapne?

Er du utredet for Sjøgrens sykdom?
Høres veldig ut som noe i den duren, i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 01:17   #3
mio87
Medlem
 
mio87 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Karmøy
Innlegg: 173
mio87 er på en erverdig vei

Sv: Noen som sliter med søvn/eventuelt søvnapne?

Nei jeg er ikke utredet for det..skal lese om det,takk for linken

__________________
www.happychilli.blogspot.com - min blogg om lavkarbo,foto,migrene og hverdagen..


mio87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo - det som gir minst migrene.. Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 20:15   #4
Skrapmager
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 1
Skrapmager er på en erverdig vei

Sv: Noen som sliter med søvn/eventuelt søvnapne?

Jeg ble utredet for søvnapne for 2 år siden, etter at ei venninne gav tilbakemelding på at jeg hadde sluttet å puste i løpet av natta. Jeg hadde da over en periode på et par år bare følt meg stadig mer utmattet, nesten deprimert(selv om jeg jo ikke var lei meg..) og konstat trøtt. På Stensby sykehus gjorde de en flott jobb ved å foreta målinger og foreslå egnet behandling. For mitt vedkommende var operasjon ikke mulig, så jeg fikk utdelt en c-papmaskin. Dette er en ansiktsmaske koblet på en måler, som registrerer når jeg slutter å puste om natta. Når dette skjer øker trykket i maskinen, og det pumpes mer romluft inn i masken. Dette holder luftveiene åpne, og sørger for luft til lunger, hjerte og hjerne. Søvnapne er en mer vanlig lidelse enn man er klar over, men har bare vært forsket aktivt på de siste 10 årene. Både slanke og overvektige mennesker rammes, men det skal sies at alle som var inne på måling på Stensby da jeg var der hadde et vektproblem.
Hvis det er så at du lider av søvnapne, er det lite og ingenting du kan gjøre selv for å drastisk endre det på kort tid. På lang sikt vil det å gå ned i vekt omtrent alltid ha positiv effekt, for min del kom søvnapneen med vektøkningen(eller omvendt, hvem vet?). Mitt store mål i livet er nå å komme meg av den maskinen, og vektnedgang og TRENING er i denne settingen alfa og omega!
I fjor trente jeg av meg 10 kg, dette har allerede gitt positivt utslag på målingene mine(færre stans i timen). I år skal jeg ha sterkere fokus også på maten. For meg har kondisjonstrening hjulpet veldig!! Jeg er ingen lege, men jeg tror at med kondisjonstreningen har mange muskler rundt luftveiene blitt aktivisert. Mitt råd til deg er å trene. Legg inn tre faste økter i uka - og gjennomfør dem. Ha styrketrening to av dagene, ei mindre kondisjonsøkt sammen med en av styrkeøktene, og ei lengre kondisjonsøkt en av dagene. Gi blaffen i hvilket nivå andre er på, og ta utgangspunkt helt og fullt i deg selv. Men vær litt tøff med deg selv - det er utrolig lett å finne unnskyldninger om det blir litt ubehagelig!
Da jeg begynte klarte jeg bare å jogge i ett minutt. 1 år etter nådde jeg målet om å jogge 5 km i ett strekk. Det tok meg 37 minutter å gjennomføre, og det kom flere gledestårer da jeg var ferdig
Kondisjonstrening kan være så mangt, men skal en med søvnapne selv anbefale deg noe - ja så er det det. Klarer du ikke å jogge, så gå en tur, men bli svett. Meld meg privat om du ønsker, så skal jeg gi deg flere tips. Svarer i denne tråden fordi søvnapne er et problem som trenger større fokus.
Lykke til

Skrapmager er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 09:35   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som sliter med søvn/eventuelt søvnapne?

Hvordan går det med deg? Får du sove noe bedre?
Jeg har søvnapne og sover med cpap. Noen netter går bedre enn andre og jeg merker en liten økning i energi, men lungelegen er ikke fornøyd ennå. Ting tar tid.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fullammer og sliter med å få i meg nok ... Noen tips? pityriasis Dr Lindbergs 6 07-08-10 13:45
Søvnapnè? nomma Fysisk og mental helse 6 04-05-09 18:27
Sliter med å få i meg nok karbo idag, noen tips? Tittentei Ketolysekuren 4 25-08-07 21:29
Noen som har fått behov for mindre søvn? Gladimat Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 01-05-07 22:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no