Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-12, 10:03   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Vi har selvfølgelig allerede gjort vårt gjennom å redusere karbohydratene... Hva mer kan man gjøre?

Søvn er viktig. Det vet vi jo, men her har man altså funnet ut at selv friske folk blir insulinresistente av søvnmangel... Ingen myte at man blir sulten og overspiser av å sove for lite, altså.
http://www.sciencedaily.com/releases...0505091632.htm

En annen faktor som virker å regulere intulinsensitivitet er trening. Både styrke og cardio, men mest styrke.
http://www.medscape.org/viewarticle/542295
http://jcem.endojournals.org/content.../5107.abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10902794
http://www.healthhabits.ca/2009/01/2...e-and-obesity/

Dr. Mercola sier vi skal passe på k-vitamin. (Om man velger å supplementere med K-vitamin så skal man huske at flere små doser utover dagen er bedre enn en stor siden kroppen vår er tilpasset at trambakteriene våre skal produsere k-vitamin jevnere enn det et kosttilskudd gir. Man kan også vurdere å "oppfostre en frisk tarmflora" for å få nok K-vitamin.)
http://articles.mercola.com/sites/ar...nsitivity.aspx

Mens vi snakker om vitaminer - ta deg en tur i sola, det er også bra for insulinfølsomheten...
http://www.drbriffa.com/2009/10/12/v...n-sensitivity/

Faste virker framfor konstant småspising. (Au - føler meg skikkelig skyldig her... )
http://jap.physiology.org/content/99/6/2128.full

Det er også en del undersøkelser som peker i mot at ulike antioksidanter kan bidra til insulinsensitivitet. Som f. eks blåbær... Antioksidanter finnes gjerne i sterkt farget frukt og grønt... så fram med rødbeter og blåbær og fargede krydder.
http://diabetes.webmd.com/news/20100...in-sensitivity
http://www.medicalnewstoday.com/releases/41026.php

Egentlig ikke så mye nytt om man skal sammenfatte:
- god søvn er sunt
- nok og riktig vitaminer er bra
- trening er sunt
- grønnsaker (og frukt) er sunt

Overraskelsen for min del er at det ser ut til å være sunt å være sulten i perioder også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 12:33   #2
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

For et kjempespennende innlegg. Jeg gleder meg til å lese alle linkene der i kveld Tusen takk

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 12:51   #3
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Egentlig ikke så mye nytt om man skal sammenfatte:
- god søvn er sunt
- nok og riktig vitaminer er bra
- trening er sunt
- grønnsaker (og frukt) er sunt

Overraskelsen for min del er at det ser ut til å være sunt å være sulten i perioder også.

Samme overraskelsen her også, må jeg si. Men jeg merker faktisk at om jeg spiser når jeg er sulten, og spiser meg mett og så holder meg unna til jeg er sulten (og ikke bare kjeder meg), så får jeg i meg mindre i løpet av en dag...

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 13:11   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Samme overraskelsen her også, må jeg si. Men jeg merker faktisk at om jeg spiser når jeg er sulten, og spiser meg mett og så holder meg unna til jeg er sulten (og ikke bare kjeder meg), så får jeg i meg mindre i løpet av en dag...

Jupp. Og jeg tror at eneste årsaken til "6, ikke 3 måltider om dagen" fra høykarbofolka kommer av at det er nødvendig for å holde noenlunde jevnt blodsukker når man spiser mye karbohydrater. Oppfatta det iallfall sånn personlig, på GR... Har aldri spist så ofte, så lite i gangen... og vært så sulten.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 13:51   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Godt å høre at det ikke er "farlig" å gå litt sulten i blant ... Jeg har nok litt lett for det. Ikke spiser jeg mer enn tre måltider om dagen, ikke småspiser jeg, og jeg sover helt greit. Likevel, tross dette og medisinering så er ikke akkurat kroppen min sånn supervillig til å slippe de siste kiloene ... Suuukh!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 14:04   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Fikk høre på sykdoms-mestringskurs her forleden at en "døgning" - å skippe en natts søvn - nedsetter immunforsvaret i så mye som to uker etterpå. Jeg ante ikke at det var så drøyt - og det ga meg en del nye tanker om egen tilstand, siden søvnproblemer/insomnia preger meg veldig.

Og jeg kan skrive under på at magen "skriker" på en helt annen måte når nattesøvnen har uteblitt!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 14:40   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Hihi - man får døgne magen, ikke hodet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 15:27   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Den artikkelen om faste var så tung. Kan noen sammenfatte den for meg kort?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 15:38   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

det påståes fra noen at om man skal spise karbohydrater spis det helst sent på dagen. kan se ut som det er lurt for de med søvnmangel å være mer forsiktig med karbohydratene på kvelden enn andre siden de blir mer insulinresistente da?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 15:50   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

det påståes fra noen at om man skal spise karbohydrater spis det helst sent på dagen. kan se ut som det er lurt for de med søvnmangel å være mer forsiktig med karbohydratene på kvelden enn andre siden de blir mer insulinresistente da?


Jeg har lest (har ikke tid til å finne fram dokumentasjon nå) at man generelt bør være VELDIG forsiktig med å spise - og spesielt karbohydrater - i et par-tre timer før man skal sove fordi det å øke insulinet i denne perioden ødelegger den naturlige melatoninutskillelsen mot natten som skal gjøre oss trøtte og dermed ødelegger døgnrytme og nattesøvn...?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 16:36   #11
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Interessant. Kan tenkes det å spise karbohydrater sent på kvelden har både en positiv og en negativ side? Har også lest at karbohydrater spist på kvelden kontra tidlig på dagen er gunstig med tanke på å unngå fettlagring.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 17:25   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg har lest (har ikke tid til å finne fram dokumentasjon nå) at man generelt bør være VELDIG forsiktig med å spise - og spesielt karbohydrater - i et par-tre timer før man skal sove fordi det å øke insulinet i denne perioden ødelegger den naturlige melatoninutskillelsen mot natten som skal gjøre oss trøtte og dermed ødelegger døgnrytme og nattesøvn...?

Ok. Og husker en tråd her inne hvor mange gjorde motsatt; spiste karbo før leggetid for å få sove

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 17:37   #13
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

For meg fungerer det best å starte dagen med minst mulig karbohydrater og heller litt mer av det på ettermiddagen - men sånn senere på kvelden spiser jeg som regel ikke noenting, så det betyr kanskje ikke så mye?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 17:39   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Ganske mange forteller om at de sover mye bedre, når de spiser karbohydrater på kvelden! Jeg gjør det nå, men gjorde det ikke før.. Så det har vel litt med insulinfølsomheten å gjøre? Den blir vel ofte bedre ettersom man går ned? Evt verre når man har mer å bære på..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 22:14   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Jeg vet da pokker jeg... hva som er hva med karbohydrater om kvelden... for visstnok så ØKER karbohydrater serotonin...(?) og det er jo fint, men samtidig så øker de altså insulin/kortisol.

Jeg er usikker på hva som blir "nettovirkningen" og har vel en liiiiten mistanke om at det antakelig kommer an på hvilken kropp det er snakk om - som med så mye annet.

Er litt sånn at jeg synes det er interessant å lese om sånt, jeg da - og så etterpå forsøke å finne ut hva som gjelder for meg....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 22:17   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Det kommer nok også an på hvor karbohydratene kommer i fra! De jeg har sett (blogger osv) er gjerne av den typen som får karbohydratene sine ifra grønnsaker, bær, frukt, potet og havregryn.

Det står vel litt teori rundt det her

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 22:40   #17
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det kommer nok også an på hvor karbohydratene kommer i fra! De jeg har sett (blogger osv) er gjerne av den typen som får karbohydratene sine ifra grønnsaker, bær, frukt, potet og havregryn.

Det står vel litt teori rundt det her

Ah... kommer vi tilbake til de mer fornuftige karbohydratene igjen, altså? Ingen unnskyldning for å gafle i seg sjokolade her heller da...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 22:45   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Dessverre!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 15:59   #19
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ah... kommer vi tilbake til de mer fornuftige karbohydratene igjen, altså? Ingen unnskyldning for å gafle i seg sjokolade her heller da...

Bare å sjekke nattesøvnen til små barn om de får gire seg opp på godis før leggetid en lørdagskveld... klar sammenheng her ihvertfall... så får andre bare fnyse kraftig...

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 21:45   #20
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Leste nettopp om en dame som hadde en spiseforstyrrelse.
Hun hadde så lavt blodsukker, som følge av at hun ikke spiste nok, at hun ikke fikk sove og ble avhengig av sovetabletter....
Kan det være at vi med tendenser til hypoglykemi er mer utsatt for insomnia som følge av lavt blodsukker?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 04:29   #21
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Fikk høre på sykdoms-mestringskurs her forleden at en "døgning" - å skippe en natts søvn - nedsetter immunforsvaret i så mye som to uker etterpå. Jeg ante ikke at det var så drøyt - og det ga meg en del nye tanker om egen tilstand, siden søvnproblemer/insomnia preger meg veldig.

Yikes! Det gjør jeg regelmessig... Jobber turnus... Har fire natteskift på rad nå. I dag stod jeg opp kl 11, og så har jeg jeg tenkt å legge meg sånn 8-9-tiden i morgen. Men jeg er veldig sjeldent syk...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ok. Og husker en tråd her inne hvor mange gjorde motsatt; spiste karbo før leggetid for å få sove

Jeg blir forferdelig trøtt av å spise sukker. Sukker er sovemedisin... Gi meg litt sukker (og så ta det fra meg igjen) og en time eller to etterpå så slukner jeg.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 05:59   #22
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Insulinfølsomhet - viktig for vektkontrollen

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Faste virker framfor konstant småspising. (Au - føler meg skikkelig skyldig her... )
http://jap.physiology.org/content/99/6/2128.full

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Overraskelsen for min del er at det ser ut til å være sunt å være sulten i perioder også.

Jeg kom på en ting... Sofie Hexeberg sier at man aldri skal gå mer enn 6 våkne timer uten mat...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stor mage, insulinfølsomhet? Kristii Dr Lindbergs 2 16-04-09 18:29
Så viktig er ketolysetablettene ... MorStine Ketolysekuren 52 30-10-08 16:29
Insulinfølsomhet fundamentalt? C.D Lavkarbo generelt 4 05-03-08 21:16
Mosjon er VIKTIG!!! AltforStor Ketolysekuren 5 18-08-07 00:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no