Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fibertilskudd - bra eller ikke?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-13, 08:00   #1
Marusjka
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 9
Marusjka er på en erverdig vei

Fibertilskudd - bra eller ikke?

Har alltid hatt en litt treg fordøyelse, og nå enda tregere på lavkarbo. Kjøpte derfor husk på helsekosten, for å øke døbesøkene til litt flere enn et par ganger i uka. Generelt har jeg hørt at det er viktig å få i seg nok fiber for å få ting ut av systemet, og på helsekosten mener de at vektnedgang kan hemmes med dårlig fordøyelse. Andre såkalte eksperter -som for eksempel Skaldeman- mener at fiber bare er til irritasjon for tarmen, og at grunnen til at man går sjeldnere på do er at kroppen rett og slett klarer å nyttegjøre seg bedre av matinntaket ved lavkarbo.

Marusjka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:34   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fibertilskudd -bra eller ikke?

Alt fra 2 ganger ukentlig til 2ggr daglig regnes som "innenfor normalen". Dersom du ikke har problemer som forøvrig kan kobles til forstoppelse hadde jeg "dretet" i det ...
Om du allikevel ønsker å gå oftere så kan du heller øke mengden med grønnsaker, og aller helst rå. Det vil gi deg fiber av de vannløselige typen - som er mer skånsomt for tarmen enn den uløselige typen fra piller (og helkorn) som mange mener kan skade elastisiteten i tarmen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 14:46   #3
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Fibertilskudd -bra eller ikke?

Kokosfett kan også hjelpe på, - og magnesiumtilskudd. C-vitamin også, i høyere doser.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 18:56   #4
Fillilura
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Alder: 40
Innlegg: 143
Fillilura er ny på veien

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?

Gammel tråd men skriver her allikevel.

Jeg startet med fibertilskudd, for å få mer metthetsfølelse og bedre tarmfunksjon. Økte dosen sakte slik det stod på pakke. Og i går og i dag har jeg vært SÅ oppblåst. Har fått ut noe gass og har forstoppelse i tillegg (det siste kan likesågodt være pga økt fettinntak). Ser gravid ut og det gjør vondt!

For noen kan det kanskje ha hensikt ne fibertilskudd men hos meg gjør det bare vondt værre.

__________________
Paleofrelst


Journal
Bloggen min
Fillilura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 14:17   #5
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?

Anbefaler ikke fiber, prøv heller magnesium som nevnt lenger opp i tråden

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 06:44   #6
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?

Haha jeg får alt annet enn forstoppelse av høyere fettinntak
Enten det, eller så spiser jeg sykt mye grønnsaker, uten å være klar over det

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 10:05   #7
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?

Som nevnt over kan type fiber ha mye å si. Fiber fra korn kan være problematisk.

Eskimoene klarte seg vel utmerket uten særlig mye fiber...

Tarmene trenger vel også litt tid på å omstille seg om man har lagt om kostholdet til mer lavkarbohøyfett.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 10:09   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?

Om jeg spiser råkost av et revet eple + 1-2 revne gulrøtter om kvelden så er det full action neste morgen! Etter 2-3 dobesøk føles det da som jeg er tom fra tolvfingertarmen og ned... Det er jo ikke noe for de som lever strikt lavkarbo selvfølgelig, men om du tillater en frukt og litt rotfrukter så går det jo an av og til.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 18:48   #9
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?

Hvis det er action man vil ha uten karbohydratene så kan man jo alltids ta en teskje natron oppløst i et glass vann innimellom, f.eks. starte dagen med det og vente et kvarters tid før mere mat. Det gir ihvertfall fart på min mage..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vin eller ikke? hope4me Spørsmål og svar 4 15-06-11 12:09
Hva kan man spise eller ikke? anny1987 Spørsmål og svar 4 01-05-11 19:43
Bli i ketose eller ikke på 17. mai raskall Mer enn 30 kg overvekt 13 15-05-10 23:11
Hva er bra eller ikke bra å spise? Bambolona Spørsmål og svar 3 18-01-09 01:45
Merkelig eller ikke?? Adriane Lavkarbo generelt 0 13-12-08 23:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no