Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Blodsukker bonanza

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-11-12, 13:35   #1
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Blodsukker bonanza

Jeg sliter max med å få ned blodsukkeret for tida - og er redd for å begynne med sprøyter. Altså, jeg er ikke redd for stikkene, jeg er redd for kiloene....har nok fra før

Jeg bruker 2x Eucreas + 500mg Metformin daglig. Dette virket greit en stund, men nå får jeg det ikke ned. Svinger mellom 13 og 25, på lavkarbo!

Idag f.eks - fastende var 14.2 Frokost: 2 egg og 150 g bacon. Målte etter 1 time: 19.9. Hva pokker, liksom...
Etter to timer: 17.8
Nå, 6 timer seinere, ingen lunsj: 14.7

Og sånn går no dagan...

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 13:59   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker bonanza

Er du i form til/har du vurdert å prøve styrketrening?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 14:28   #3
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker bonanza

Overkroppen går bra, har stråleskader i bekken/hofter, så sliter med smerter der. Men gåturer går greit på gode dager.

Men altså; styrketrening som i vekter, strikk o.l.?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 15:21   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker bonanza

Det finnes en "metformin" i sprøyteform som du kan prøve før evnt insulin. Den heter Victoza og må skrives ut av spesialist til å begynne med. Holdt en stund for meg i hvert fall!
Og 500mg metformin? Hva er det for pingle dose, liksom? Jeg brukte 850x2 + 500x1 pluss insulin + victoza rett for min GBP. I dag, etter 7 uker, er jeg helt medisinfri!

Når ble medisinene dine sist vurdert av en spesialist?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 16:28   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker bonanza

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Overkroppen går bra, har stråleskader i bekken/hofter, så sliter med smerter der. Men gåturer går greit på gode dager.

Men altså; styrketrening som i vekter, strikk o.l.?

Ja, sånn styrketrening. Det har vist seg å kunne bedre insulinfølsomheten for folk.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 16:34   #6
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker bonanza

Kitt: Eucreasen inneholder 2x850 mg metf som kommer i tillegg til de 500

Hmm...sprøyteform...må sjekkes ut, takk for tips

Og takk til smgj også! Noen tips til varighet og hvor mange økter?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 17:32   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker bonanza

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Kitt: Eucreasen inneholder 2x850 mg metf som kommer i tillegg til de 500

Hmm...sprøyteform...må sjekkes ut, takk for tips

Og takk til smgj også! Noen tips til varighet og hvor mange økter?

Egentlig bare 660mg, og det hjelper jo ikke når det er bundet i den formen! Har enda ikke snakket med noen som har noen nytte av den! Og jeg fikk denx2 i tillegg til 500x2 uten NOEN effekt i det hele tatt!

Jeg prøvde først en sprøyte- variant som heter Byetta, men den hadde alt for mye bivirkninger for meg. Satt stille i en stol og turte nesten ikke puste for jeg var så kvalm at jeg holdt på bli gal! Ikke hadde den veldig effekt på bls heller.
Var bittelitt kvalm helt i starten med Victoza også, men ingenting til sammenlikning!
Vel verdt å snakke med en spesialist om i hvert fall!

jeg hadde også høye verdier på lavkarbo. Så høye at min håpløse lege mente jeg jukset og ikke levde lavkarbo som jeg sa! Da var det godt å komme til en ny fastlege som sendte meg videre på flekken. Og dia-legen min er en flott kar som bare vil mitt beste på alle måter!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 18:01   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker bonanza

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Kitt: Eucreasen inneholder 2x850 mg metf som kommer i tillegg til de 500

Hmm...sprøyteform...må sjekkes ut, takk for tips

Og takk til smgj også! Noen tips til varighet og hvor mange økter?

Iallfall 2-3 økter ukentlig i starten og du bør kjenne deg god og sliten i kroppen etterpå. Og det bør være så tungt at du blir sterkere.

Her er det en artikkel om emnet
http://latino.foxnews.com/latino/hea...ight-exercise/

Og husk - om du ikke klarer å gjennomføre alt som foreslås, så er alt du klarer bedre enn ingenting.

http://www.unm.edu/~lkravitz/Article.../diabetes.html er en litt tyngre artikkel. Den sier at styrketrening (sirkeltrening f.eks) er viktigst å gjennomføre.

Sitat:

Strength training prescription guidelines for clients with diabetes
Determining resistance. In both groups, 1 rep maximum testing can be done provided that the person’s diabetes is stable and has no complications that can be affected by maximum exertion. In general, most people can tolerate 30-50% of 1 rep maximum for a workload during exercise training.
Number of sets and repetitions. 1-2 sets per exercise is a good starting point for your client. Repetitions can be established in the same manner as you would for an individual without diabetes. Base your prescription on the client’s individual goals and their exercise tolerance. In general, use lower repetitions/higher resistance for strength and higher repetitions/lower resistance for endurance.
Rest time between sets. Using 30-60 seconds for the rest period is appropriate in most situations. With greater intensity bouts a slightly longer (up to 2 minutes) rest period may be necessary.
Frequency of strength training. Having your client strength train at least two days per week is appropriate in order to see beneficial results from the type of exercise, as shown in the study by Eriksson and colleagues (1997).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:14   #9
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker bonanza

Kitt: Er virkelig Eucreas så dårlig? Sukk....det forklarer jo endel. Jeg brukte 4mg Amaryl+2500 mg Metformin før, funka bra, bortsett fra en og annen måling nede på 2-3. Så legen min bestemte at jeg skulle over på Eucreas. Og så ble alt galt. Gi det tid, sa hun....det har gått 5 mnd.

Jaja, får bestille time, og komme meg tilbake på Metforminkjøret

Takk, smgj - skal forsøke dette!

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:36   #10
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker bonanza

Det jeg absolutt ikke forstår er hvordan blodsukkeret kan stige jevnt og trutt uten at jeg spiser.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:47   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker bonanza

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Det jeg absolutt ikke forstår er hvordan blodsukkeret kan stige jevnt og trutt uten at jeg spiser.

Dersom leveren er insulinresisten så tror den at det er for lavt blodsukker og produserer glukose. Eller noe sånt. Tror jeg. Leveren produserer iallfall glukose om natta sånn at hjernen får det den trenger selv om vi ikke spiser.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 19:56   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodsukker bonanza

http://www.rd.com/health/wellness/th...-for-diabetes/

http://www.anniesremedy.com/chart_re...p?tag=diabetes

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 20:10   #13
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker bonanza

smgj: Aha! Da tenker jeg selvfølgelig umiddelbart at jeg kan spise litt karber så levra kan ta seg ei pause Men det funker vel ikke sånn...sukk.

Tusen takk for linker - jeg satser nå på 3 x 10 minutter med strikk og vekter daglig. Jeg forsto det slik at det kan gi en jevn og fin effekt. I tillegg går jeg med Tjukkasgjeng 3 ganger i uka - pluss at det er 2 km til butikken, og jeg har ikke lappen

Takk for linker, Yrla

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 23:39   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker bonanza

Jeg har type 1, men regulerer blodsukkeret hovedsaklig med kosten. Jeg passer på og spise 5 karber til hvert måltid fordi protein og fett alene ikke klarer og "låse" blodsukkeret mitt.
Infeksjoner og stress øker også blodsukkeret.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 15:18   #15
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker bonanza

BenteR: Tenker du at det er bedre å innta litt kh til hvert måltid for å "stabilisere"?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 16:17   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker bonanza

Ja, jeg gjør det iallefall. Ellers har jeg ikke et jevnt lavt blodsukker. Jeg spiser grønnsaker til de fleste måltidene mine, og får hovedsaklig karbohydratene mine derfra. Jeg har et "brødmåltid" til dagen (lager proteinbrød, og hver tynne skive gir 1,44 karbo) og der spiser jeg ikke annet grønt enn litt tomat/agurk/paprika.
Med og spise slik jeg gjør trenger jeg totalt 12 enheter langtidsvirkende insulin i døgnet (jeg bruker Lantus). Jeg bruker ikke noe annet, og jeg har et fastende blodsukker mellom 3,5 og 5, stiger ytterst sjelden over 7 i løpet av dagen og har et langtidsblodsukker, HBA1c, på 5,4.
Det er 25 måneder siden jeg ble diagnotisert og jeg hadde da et fastende blodsukker på ca 18 og HBA1c på 12,6.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 16:36   #17
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukker bonanza

Takk for gode råd - akkurat nå har jeg såpass "panikk" at jeg nesten ikke spiser noe, i hvertfall ikke kh. Og det hjelper jo ikke. Siste Hba1c var 12.2 og fastende 16.6. Da ble jeg satt på Eucreas - som ikke ser ut til å ha den store virkningen.

Skal til legen i morra tidlig, og da nekter jeg å gå derfra før jeg får noe annet. Jeg har sikkert skyhøye stresshormonnivåer akkurat nå

Jeg vil gjerne prøve din metode, og spise litt kh til hvert måltid.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukker kamp Generell ernæringsdebatt 10 04-06-11 20:41
Blodsukker Opheliia Spørsmål og svar 12 16-01-11 23:18
Blodsukker på 2.6 nellie Spørsmål og svar 9 08-06-08 17:48
Blodsukker Grovsnus Ketolysekuren 14 25-02-08 12:00
Ang blodsukker ... cilemora Spørsmål og svar 6 21-11-07 04:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no