Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

SCD-diett?

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-09-08, 19:39   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

SCD-diett?

Er det flere som går på SCD diett her?
(spesifikk karbohydrat diett)

kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 19:43   #2
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: SCD diett?

Ble nysgjerrig...kan du fortelle mere om denne dietten?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 14:04   #3
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: SCD diett?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Ble nysgjerrig...kan du fortelle mere om denne dietten?

Hei.

Jeg har hørt om SCD (Specific Carbohydrate Diet) før. Den anbefales særlig til folk med Crohns, depresjon og en rekke andre lidelser.

Man unngår stivelse og raffinert sukker, fordi disse visstnok stresser kroppen. Enkelte rotfrukter er tillatt, f. eks. kålrot og gulrot. Honning er primært søtningsmiddel. Meieriprodukter unngåes, med mindre det er geitemelk, modnet ost og/eller hjemmelaget yoghurt (som syrner lengre enn kommersiell yoghurt). Man er uansett forsiktig med både melkeprotein og laktose. Man unngår alle bønne- og kornsorter, tilogmed soya.

Man spiser ganske mye nøtter, og bruker nøttemel (malte nøtter) i bl. a. pannekaker, kaker og muffins. Dessuten blir det endel frukt, bær, kjøtt og grønnsaker.

Det ser ut til å virke ganske bra for enkelte. Jeg spiste SCD-aktig i lang tid. Hjalp mot ulike allergier.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 15:45   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: SCD diett?

Beklager at jeg ikke har svart tidligere men så ikke at noen ahdde svart.

SCD er kort fortalt at man unngår å spise to typer karbohydrater.
Man kan spise monosakkarider som man finner i frukt, grønnsaker, nøtter. Men ikke disakkarider og poly sakkarider som finens i potet, ris, melk, sukker, hvete o.l.

Så jeg går på en diett som består av noen typer grønnsaker, masse kjøtt, og litt fisk.

Poenget med dietten er at tarmen skal slippe å bryte ned maten.
For at man skal kunne bryte ned sammensatte karboer så trenger man maltose og maltase. Min mage lager dessverre ikke så mye av disse. Slik at jeg får mye ufordøyd mat igjen i tarmen som da bakteriene spiser. Og når dem "får mat" så blir det flere av dem, og så lager dem syrer som ødelegger tarmen. Og ironisk nok "forvirre" dem tarmen slik at bukspyttkjertelen produsere mindre enzymer. Så det er en evig sirkel..

Dietten bruked i behandling av autisme, adhd, ulcerøs colitte, morbus crhons, cøliaki ++

kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 21:08   #5
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: SCD diett?

Ser at dette er en gammel tråd, men håper noen vil svare likevel...
Vurderer å prøve scd diett for å bli kvitt allergi.... Noen som har gode nettsider med info eller bøker på norsk?

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 06-11-14, 22:13   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: SCD diett?

Denne boken bør du ha
http://www.breakingtheviciouscycle.info

Www.scdandme.com er min blogg

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 00:01   #7
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: SCD diett?

Takk for svar! Skal sjekke ut begge deler. Må innrømme jeg gruer meg litt, virker som det kan bli ensformig i begynnelsen...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 09:09   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: SCD diett?

Kjedelig i begynnelsen ja.. Men effektiv diett. Sjekk også ut gaps.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diett.no maysa Spørsmål og svar 6 20-09-11 13:37
Ang. diett.no frøken Spørsmål og svar 4 08-06-11 23:59
Høy protein-diett kontra høy fett-diett Maja Kostholdsfilosofier 16 13-01-10 22:03
Diett.no low_barb Lavkarbo generelt 3 08-03-09 11:36
Fedon"diett" eller Atkins diett? haukhe Spørsmål og svar 2 01-11-07 22:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no