Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sultfølelse og fettkilder

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-06-12, 13:06   #1
Kipp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 13
Kipp er på en erverdig vei

Sultfølelse og fettkilder

Hei.
Jeg sliter litt med sult de gangene jeg velger å spise måltider omtrent uten karbohydrater. Jeg har innsett at det kanskje er litt lite næring i de måltidene. Etter å ha letet litt rundt har jeg funnet ut at for å unngå å være sulten etter jeg har spist burde jeg spise mer fett.

Spørsmålet er da: hvordan skal jeg få mer fett i måltidet? Jeg må holde meg unna laktose, men det virker som det går greit med vanlig norvegia ost, så jeg har ofte spist ost etter middag for å få i meg litt mer fett.

Det hadde dog vært kjekt med noen stalltips fra ekspertene.

Kipp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF med lite laktose Svar med sitat
Gammel 23-06-12, 13:38   #2
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Sultfølelse og fettkilder

Litt vanskelig å gi deg gode råd når du ikke sier hva et typisk lavkarbomåltid består av for deg.

Men jeg kan jo fortelle hva jeg gjør selv
jeg må også holde meg mest mulig unna meieriprodukter. Jeg har ikke laktoseintoleranse, men det stopper åpenbart vektnedgangen min, så derfor begrenser jeg det så mye som mulig (vanskelig i disse jordbær og fløte-tider)

kan du spise smør? Om du kan så stek maten i smør. Noen grønnsaker og sopp trekker til seg fett i panna, så om du bruker sopp, squash, aubergine osv, så er det lettere å få i seg mer av stekefettet.
Om du bruker brøderstatning eller lavkarboknekkebrød, så ha godt med smør på der også.

Cocosa og eller Eggemelk i kaffen er fine fettkilder.

Oljedressing på salaten?
Majones?

Bruke cocsa eller kokosmelk i sauser, smoothie osv.

Spis fet fisk, marmorert kjøtt (nakkekoteletter istedenfor svinekoteletter fx) og avokado.


Sikkert mye her jeg har glemt, men dette er noen tips i allefall

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-06-12, 17:02   #3
Kipp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 13
Kipp er på en erverdig vei

Sv: Sultfølelse og fettkilder

Frokost pleier å være 3 egg, ca 5-6 tynne skiver chorizo, eller annen fet pølse, eller en halv pakke bacon. Toppet med majones.

Lunsj pleier å være middagsrester.

En typisk middag er 200g laks, og grønnsaker. Prøver å ta olje på, steke i klarnet smør osv.

Eller 200g kjøttdeig, grønnsaker som paprika, løk, squash og fløte(laktosefri).

Tar en ss tran til frokost og har gjerne olje på salat om jeg spiser det.

Er ikke glad i sopp, og dessverre sliter jeg litt med avocado også. Klarer bare litt avocado foreløpig.

Kipp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF med lite laktose Svar med sitat
Gammel 23-06-12, 21:08   #4
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Sultfølelse og fettkilder

Hvordan spiser du avokado??

Noen liker den best rå, med salt og pepper.. for eksempel.
Andre liker den best stekt på pannen.

Personlig liker jeg begge varinter, men kan jo være greit å prøve å se om du liker en av variantene bedre, for å få mer avokado i kosten. Siden den tross alt er rik på fett og kalorier.

Men ellers så ser din kost ut som om den er ganske lik min, selv om jeg gjerne får i meg mer til middag, i og med at jeg bare har to måltider for dagen. Jeg er lite plaget med sult. Der igjen, hvor lenge har du holdt på? Mange blir veldig sulten i starten av kostomleggingen, hvis du enda er i en dine første uker så er det normalt å føle mer sult. Det vil ofte bedre seg etterhvert.

Ellers så er jo nøtter ganske så energirike, og fettrike. Proteiner er også mettende, og mindre kaloririke, dersom det er vektnedgang du ønsker. Men jeg aner ikke om nøtter er "tillatt" med paleo. Så er det jo mulig å øke mye på mengden grønnsaker, dersom det er følelsen av lite mat i magen, da grønnsaker ofte er kalorifattige men opptar plass

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 11:31   #5
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Sultfølelse og fettkilder

Opprinnelig lagt inn av Kipp, her.

Hei.
Jeg sliter litt med sult de gangene jeg velger å spise måltider omtrent uten karbohydrater. Jeg har innsett at det kanskje er litt lite næring i de måltidene. Etter å ha letet litt rundt har jeg funnet ut at for å unngå å være sulten etter jeg har spist burde jeg spise mer fett.

Spørsmålet er da: hvordan skal jeg få mer fett i måltidet? Jeg må holde meg unna laktose, men det virker som det går greit med vanlig norvegia ost, så jeg har ofte spist ost etter middag for å få i meg litt mer fett.

Det hadde dog vært kjekt med noen stalltips fra ekspertene.

Ost er godt, men Norwegia er i magreste laget- Prøv med Gräddost. Den sitter i kroppen ei stund.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Økt sultfølelse Kathja Spørsmål og svar 28 23-06-11 18:30
Sultfølelse nellie Generell ernæringsdebatt 5 30-03-11 09:10
Sultfølelse Candlelight Ketolysekuren 23 16-01-10 22:25
Sultfølelse? Abbe Lavkarbo generelt 13 06-10-09 15:09
Rar sultfølelse Aphrodithe Spørsmål og svar 12 14-01-09 22:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no