Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Fra lavkalori til lavkarbo

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-11, 07:35   #1
Buzz
Nytt Medlem
 
Buzz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 45
Innlegg: 2
Buzz er på en erverdig vei
Question

Fra lavkalori til lavkarbo

Jeg har gått på lavkalori i noen uker nå, men jeg vil gå over til lavkarbo. Hva vil skje med den vekten jeg har gått ned allerede? Kan jeg risikere å gå opp når jeg legger om? Hva er det som skjer i kroppen når man legger om kostholdet denne veien? Lagrer den mer vann?

Som dere skjønner så har jeg en del spørsmål.. Håper noen kan svare.

__________________
//Buzz

Buzz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fra lavkalori til lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 08:03   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkalori til lavkarbo

Det spørs hvordan du har spist før det... Hvis kroppen har tært på muskler tidligere, så ja du kan gå opp i vekt. Men da er det positivt fordi kroppen ser at den har nok energi og nok byggesteiner til å få skikkelige muskler igjen. Frem med målebåndet og mål og ikke se deg blind på vekta. Det er ikke noe problem å gå fra lavkalori til lavkarbo, du må bare glemme det du har lært om kalorier og heller gå etter sult- og metthetssignalene. Er du sulten, ja så spiser du lovlig mat til du er behagelig mett og så spiser du igjen når du blir sulten. Er du ikke sulten, så spiser du ikke. Jeg har gått hjem fra jobb flere ganger uten å spise lunsj fordi jeg ble ikke sulten.

Angående vann, så er det motsatt. Karbohydrater binder vann, så du vil sannsynligvis oppleve å gå ned 1-2 kilo første uke. Kroppen min lagrer 3-4 kg ekstra vann hvis jeg spiser høykarbo. Så når man begynner på lavkarbo så slipper plutselig vannet nesten over natta og man får den boosten første uka over mye man har gått ned. Det går litt tråttere senere (heldigvis).

Men andre ting som skjer er at du vil kraftig hodepine de første dagene og stor trang til å spise karbohydrater. Og du vil ha en følelse av å være tom for energi samtidig som du kjenner deg god og mett. Ri stormen ut. Det er bare kroppen som har blitt avhengig av sukker for energi og trenger litt tid for å lære seg å bruke fett som energi igjen.

Den første måneden vil beina føles tunge og trening vil være tungt. Men bare fortsett, fordi det tar 3-4 uker før kroppen er i stand til å produsere nok enzymer til å bruke fett som brensel effektivt. Gir du den for mye karbohydrater, så lærer den seg ikke å bruke fett. Og den "fabrikken" har jo ligget brakk i flere år sannsynligvis, så du må gi den litt tid.

Jeg var før andpusten etter å ha gått opp de 2,5 etasjene i spindeltrappa på jobb. Så plutselig en dag var jeg ikke andpusten. Jeg gikk ned i kjelleren og løp opp fem etasjer og var fortsatt ikke andpusten! Det var en herlig følelse. Etterhvert så har jeg også sett at hvilepulsen har gått ned med ca 20 nesten uten trening til og med...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 09:12   #3
Buzz
Nytt Medlem
 
Buzz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 45
Innlegg: 2
Buzz er på en erverdig vei

Sv: Fra lavkalori til lavkarbo

Tusen takk for svar.

Ikke noe problem å glemme kaloritenking så det tror jeg vil gå bra. Men har jobbet hardt for de kiloene som jeg har tatt av, og vil ikke risikere at jeg går opp igjen.

Jeg har alltid vært jojo-slanker, og jeg har ikke gått så lenge på kalorikur. Jeg har lagt rundt 900-1000 kalorier pr dag. Da har jeg kombinert både nutrilett og mat. Det er vel fortsatt slik at en kalori er en kalori? Det spiller ingen rolle om den kommer fra shake eller mat? Det går så ufattelig tregt..

Håper jeg fortsetter å gå ned. Skal klare å stå ut med hodepinen. For å gjøre en lang historie kort så skal jeg veies om litt over en uke hos legen min, og vil/bør ha gått ned det som han anbefalte. *krysser fingrene*

__________________
//Buzz

Buzz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fra lavkalori til lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 10:06   #4
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkalori til lavkarbo

En kcal er en kcal - altså mengden energi det trengs for å varme 1 liter vann 1 ºC. Men hva som skjer i kroppen med den kcal'en er en annen sak. Høykarbofolk ignorerer som regel fysiologiske reaksjoner som gjør at regnestykket for kcal inn, kcal ut slettes ikke er så enkel som de skal ha det til. Senker du kcal inn med 500 per dag, så skal du i teorien gå ned en halv kilo i uka. I praksis blir det lavere. Kroppen ser at det kommer for lite inn, så den kompenserer med å kutte ned på ikke-essensielle prosesser.

Karbohydrater blir til blodsukker, og blodsukker krever insulin for å få det inn i cellene. Insulin er vårt viktigste FETTLAGRINGshormon! Insulinet putter mesteparten av energien inn i fettcellene og blokkerer for fettforbrenningshormonet glukagon. Glukagon kommer bare når insulinet har vært lavt nok lenge nok. Så ved å spise lite karbohydrater kommer man inn en fettforbrenningsmodus i stedet for fettlagring. Ketose kalles det. Ketose er en normal tilstand for kroppen og det finnes folkegrupper som lever i ketose så godt som hele livet sitt. Også interessant å nevne at vi har kun ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs (altså insulin), men vi har FIRE hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs. Det er tydelig hva vi har hatt mest bruk for gjennom tidene...

LCHF er vektregulerende, så undervektige kan faktisk spise samme maten og gå opp i vekt. Selv om de vil legge på seg, så har de ikke lyst på en bollemage liksom, men med LCHF blir det fint og jevnt. Og de aller, aller fleste mennesker (alltid noen som har noen alvorlige medisinske tilstander som hindrer dem) kan spise LCHF hele livet og forbli normalvektige.

Er du overvektig og spiser 5000 kcal på lavkarbo, så vil vekta sannsynligvis stå stille og ikke gå opp. Med lave nivåer av insulin (det vil alltid være litt insulin) gjør det veldig vanskelig for en overvektig å legge på seg fett. Og så er det noe som heter futile cycles som kroppen kan gjøre når den har for mye energi å rutte med på lavkarbo. Den omdanner fra ett stoff til ett annet og tilbake. Det blir som å løfte steiner fra en haug til en annen og så tilbake igjen. Steinene har ikke flyttet seg, men du har kastet bort mye energi. Man kan også spise mer kcal på LCHF enn høykarbo fordi fettforbrenningen gjør at kroppen skrur opp temperaturen litt. Det er bare snakk om en halv grad, men å varme opp all den massen med en halv grad ekstra utgjør faktisk ganske mye forskjell i kcal.

Vær også obs på at for lite energi gjør at kroppen går i sparebluss, og det vil du ikke. Men ved å følge sulten, så blir det som regel rett, så ikke tenk på kcal i det hele tatt før du har stått stille i flere måneder (både vekt og målebånd).

Og hvis det går treigt, så hjelper det å tenke på at huden følger med. Jeg har gått ned 24 kg på 16 måneder og føler at det går sååå treigt. Men jeg har null løs hud. Jeg har fortsatt ca 40 kg igjen og skulle på en måte gjerne hatt det av i går, men jeg skal spise slik resten av livet så det får ta den tiden det tar. Jeg har ikke hastverk. Jeg prøver å spille på lag med kroppen. Da jeg begynte på lavkarbo var det utelukket fordi jeg ville gå ned i vekt. Jeg visste ikke at det var sunt å spise slik, men det har jeg jo skjønt nå. Jeg kjenner meg så utrolig mye bedre at jeg skjønner bare av det at det må være bra for kroppen min.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går jeg ned pga lavkalori eller lavkarbo? mamman til luca Ketolysekuren 11 08-06-10 10:43
Spørsmål om lavkarbo/lavkalori etc halfwaythere Spørsmål og svar 14 13-05-10 10:27
Lavkarbo og lavkalori Therese Lavkarbo generelt 10 07-11-09 16:36
Lavkarbo vs lavkalori sara Lavkarbo generelt 12 02-05-09 21:26
Fra lavkarbo rett til lavkalori? Lisekir Generell ernæringsdebatt 7 02-04-08 22:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no